Citat:
Ursprungligen postat av dip
Bra om folk kanske tar och läser på om sina funktionsnedsättningar samt hur medicinen man ordinerats verkar, istället för att grina ut på ett internetforum för att dom ej blivit stålmannen direkt dom tagit sin tablett.
Känns som man missförstått hela poängen med att ens medicinera jävligt grovt då.
Eftersom det tar 2-3 månader innan kroppen byggt upp och anpassat sig till dom förändringar medicinering av dessa preparat skapar så skulle jag snarare påstå att du inte har en jävla aning om vad du yrar i, och att tro att du besitter sakkunskap genom att härleda till "vänner" som har dessa funktionsnedsättningar duger i bästa fall till lyteskomik eftersom nivån på din hybris måste vara minst sagt bländande.
Trevligt skrivet dip. Så länge du inte är en utexaminerad läkare, så antar jag att du, precis som jag å de flesta andra här på FB skriver utifrån våra egna erfarenheter.
Så låt mig då tydliggöra vad jag menar med "så jag vet vad jag pratar om" och att bör låta medicinen få arbeta i 2 veckor innan man ger upp.
Jag vet vad jag pratar om utifrån mina erfarenheter som jag å förmodligen många andra också delar. Mina erfarenheter vet jag ju vilka dom är. Å då vet jag alltså också vad det är jag pratar om, eftersom jag lever med mina egna erfarenheter hela tiden och blir påmind om dom så gott som dagligen.
Mina erfarenheter är jag dock inte ute efter att överdrivna på något sätt, jag tydliggjorde också att jag inte är någon läkare.
Men jag har dock en viss erfarenhet i ämnet. De flesta erfarenheterna som varit väldigt givande för mig har jag fått genom åratals arbete som skötare på rättspykiatriska kliniken i Växjö, men även genom min bästa vän sen 5:e klass med ADHD och mitt ex jag levde med i 4 år, som har ADD. Båda har i omgångar gått på bla Ritalin.
Jag förstår inte alls vad du menar med att kroppen skulle behöva bygga upp någonting eller anpassa sig till förändringarna medicinen ger. Mer än i så fall att en person med adhd inte skulle ha fått uppleva kreativitet, glädje, entusiasm, mer energi m.m redan i sitt liv vid vissa tillfällen? Det har jag aldrig hört talas om. För det är sådana (positiva) effekter till exempel Ritalin ger, och som då kroppen skulle behöva 2-3 månader på sig att "anpassa sig till" enligt dig..?
Alla dessa känslor å sinnesstämningar har alla människor fått uppleva mer eller mindre. Å bara för att du börjar äta Ritalin springer du inte efter ett tag runt å är lycklig å glad å superkreativ mer eller mindre konstant. som förmodlingen skulle krävas för att ditt liv å möten med andra människor skulle förändras så pass att du inte skulle klara av det.
Det som sker med hjälp av Ritalin är inte något mer märkvärdigt än att det ökar frisättningen av monoaminerna dopamin och noradrenalin. Det äringet konstigt med det. Dom som redan är helt naturliga signalsubstanser hos oss.
Och att medicinera till exempel antidepressiva eller ISO-hämmande preparat, eller som Ritalin tillhör, centralstimulerande preparat, återställer den obalans av signalsubstanser (oftast av biokemiska anledningar) som människor med ADHD ADD lider av.
Jag har i alla fall inte hört om någon som behövt 2-3 månader på sig av att vänja sig vid sitt "nya liv". De flesta går dessutom regelbundet hos en psykoterapeut under medicineringens första månader, vilket oftast i ganska stor grad hjälper till med olika smarta metoder och verktyg för att förstå och kunna anpassa sig tidigt, till de förändringar som medicinen i slutändan, ger till ens liv.
ska ABSOLUT inte äta Ritalin i mer än högst 1 månad. Så lyssna inte på Dip där. Om inte kroppen lyckats anpassa sig till medicinens verkan under de första 4 veckorna, ska du genast sluta med den! Å varför vet jag det då.. Jo. Genom just mina egna erfarenheter. Inget annat märkvärdigt... Men om inte Dip eller någon annan vill tro på detta så läs fass. Här är ett litet utdrag ur den under kategorin " dosminskning och utsättning":
"Behandlingen måste upphöra om symtomen inte förbättras efter lämplig dosjustering under en månad."
Å för att tydliggöra en till sak angående Ritalin:
Den behöver heller inte 2-3 månader på sig för att kroppen ska anpassa sig till den. Effekten ges redan inom 1-2 timmar. men anledningen till att den effekten kan utebli mer eller mindre beror nästan alltid på att biverkningarna de första veckorna tar ut dess positiva effekter. Jag pratar då om de vanligaste biverknngarna som affektlabilitet, aggression, agitation, ångest, depression, irritabilitet, sömnlöshet och nervositet.