2011-02-05, 12:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Har tenta om två veckor och vill verkligen klara den. Anledningen till att jag väljer medicin är för att jag vill få ökad fokus, något jag inte ens märkt av hittills. Så som jag mått de två senaste dagarna är det helt omöjligt att ens orka sätta sig ner och läsa. Brukar illamåendet och ilskan vara normalt i början eller? Försvinner det efter en tid? Känns värdelöst att ta något som får mig att må kasst om det aldrig kommer att bli bättre med dem. Jag har inte tid att må så här. Så... borde jag öka dosen? Ta 30 mg istället? 20 mg två gånger om dagen? ..... haha

Nej. Du ska inte öka dosen. Då ökar biverkningarna. Däreomt så kan du ringa din vårdcentral, där din läkare finns, och förklara för henne biverkningarna, så kan hon hitta medicin till dig mot de biverkningarna tills dom gått över. Får du inte tag på din läkare, så förklara för sköterskan du får kontakt med per telefon, prata om ditt problem med biverkningar. Dom kan under dagtid nå alla läkare, å genom det så får du ett recept "utskrivet" som finns i närmaste apotek på direkten. Sjukvårdsupplysningen kan säkert också tipsa om bra receptfri medicin mot dina biverkningar, likaså kan Apoteken det. Jag tycker verkligen inte att du ska sluta med medicinen efter bara 3 dagar, för dessa biverkningar kan faktiskt försvinna efter 5 dagar också.
Citera
2011-02-05, 12:34
Medlem
Netherworlds avatar
Men för att kunna få tag på din läkare, så är det oftast så att dom har telefontid på morgonen 8-9. Så se till att ställa klockan å ring. Det är bara positivt om du låter fruktansvärt trött å sliten :-)
Citera
2011-02-05, 12:49
Medlem
Okej. Ja ska ringa runt å höra. Stället jag fick medicinen utskrivet från har bara öppet mån-tors. Känns ändå skumt att han skrev ut Ritalin först, eller? Concerta verkar ju vara vanligast... Kommer säkert sluta med något års förvirring och ilska. någon som varit helt nöjd med Ritalin? Och hur har det varit med biverkningarna?
Tack för de snabba svaren.
Citera
2011-02-05, 12:55
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Från och med idag är jag äntligen uppe i 72 mg Concerta morgondepot.
Har hela tiden jämrat mig över att jag inte tycker mig identifierat någon
effekt från min medicin i inledningsstadiet, tror ni det kan vara så
att min bild över vad "uppmärksamhetsstörning" måste innebära
i praktiken varit för snäv för att se det?

Även om det inte är omöjligt att jag iår ändå tagit vissa steg utan Concerta
..är det verkligen en ren slump att jag nu kommit in i ett stadium där jag hela
tiden tycks pricka in nya typer av pusselbitar (dom logiska & simpla ) till varför
jag blir så socialt otillräcklig & aldrig kommer till min fulla rätt bland nytt folk.

Har alltid varit expert på självanalyserande så att det t.o.m imponerat på psykologer
men att analysera efter lösningar har aldrig funnits på kartan förutom att ta den svåraste
vägen, nu känns det som att den delen av skallbasen bara varit sovande
och min "uppmärksamhet" nu först kunnat rikta strålkastaren på detta?
Citera
2011-02-05, 13:40
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Från och med idag är jag äntligen uppe i 72 mg Concerta morgondepot.
Har hela tiden jämrat mig över att jag inte tycker mig identifierat någon
effekt från min medicin i inledningsstadiet, tror ni det kan vara så
att min bild över vad "uppmärksamhetsstörning" måste innebära
i praktiken varit för snäv för att se det?

Även om det inte är omöjligt att jag iår ändå tagit vissa steg utan Concerta
..är det verkligen en ren slump att jag nu kommit in i ett stadium där jag hela
tiden tycks pricka in nya typer av pusselbitar (dom logiska & simpla ) till varför
jag blir så socialt otillräcklig & aldrig kommer till min fulla rätt bland nytt folk.

Har alltid varit expert på självanalyserande så att det t.o.m imponerat på psykologer
men att analysera efter lösningar har aldrig funnits på kartan förutom att ta den svåraste
vägen, nu känns det som att den delen av skallbasen bara varit sovande
och min "uppmärksamhet" nu först kunnat rikta strålkastaren på detta?

Jag känner mig väldigt glad för dig då det verkar som om dessa nyfunna tankegångar och medvetenheten av dom kan leda till mycket positivt.

Jag själv går på 56mg Concerta och jag kan känna igen mig, på något sätt..
Jag själv kan desvärre inte pricka in några slags förändringar i mina tankegångar och hur jag ser på saker och ting, då jag helt tappat minnet av hur det var innan medicineringen.
Jag har inget att jämföra med.

Men omgivningen verkar ha fastställt för mig att det har skett stora förändringar i mitt sätt att tänka och se på saker och ting. Att jag tänker på ett mer givande sätt, och som du beskrivit, tänkt över lösningar.
Och att jag även visar en "utstrålning" som jag ej gjorde förut. Att jag verkar gladare och öppnare, osv.

Men detta bidrar bara till stor irritation och förvirring för min del. Jag kan inte se det dom ser. Jag kan heller inte sätta punkt på hur jag mår. Glad, ledsen? Närmaste svaret känns som inget utav dom eller både och.
Men inget kan spela en så stor roll, när jag själv inte kan känna den medvetenhet av mig som omgivningen verkar inneha.
Senast redigerad av grithor 2011-02-05 kl. 13:43.
Citera
2011-02-05, 15:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Fick min ADD-diagnos i för tre dagar sedan. Lite bakgrund:
Har mått kasst i tio år på grund av nedstämdhet/depressioner, har känt mig konstig på olika sätt, mindre begåvad inom "kallprat" fast har ändå många vänner. Kommer aldrig för mig att laga mat och diska, tvätten går väl an.... ibland.
Tycker inte att något är särskilt roligt längre. Ligger uppe till 05 varje morgon om jag inte har sovsällskap. Hela sommaren somnade jag runt 07 varje morgon. Har inga rutiner, hatar "måsten". Pluggar på universitetet inom statsvetenskap. Anser mig vara ganska smart, ofta duktigare än andra i skolan, när jag VÄL gör det jag ska. I skolan klarar jag runt hälften av alla tentor osv, inte för att jag inte "kan" göra dem om jag väl sätter mig ner, men jag läser inte ens inför hälften av tentorna och går inte på tentamenstillfället. Fick "gå om" (förlängd studiegång) trean på gymnasiet pga bråk hemma och med pojkvän bla bla bla, delvis säkert på grund av min ADD. Har hamnat i bråk en del med ett fåtal personer, som förmodligen förtjänat det.. inte mer om det. Men jag kan ha svårt att glömma "oförätter". Gräver ner mig i problem och äter skräpmat, vilket gör mig nere också... bland annat eftersom min kropp blir ful och jag blir gammal i ansiktet. Har rökt en hel del cannabis under förra året.. gillar effekten och blir jävligt glad och lugn, men jag mår såklart illa av det.... kul.....

Diagnos och medicinering: Har tidigare gått till flera olika läkare och ingen har konstaterat att det är något "fel på mig". Detta kan ha berott på min familjesituation tidigare. Inte förrän i höstas då jag lade fram alla "relevanta" fakta för en KBT-tant i den nya staden jag nu bor i så fick jag svaret "ADHD". Hon skrev remiss till läkare. Fick en tid ungefär tre månader framåt, sjukt seg väntan. Har haft en hel del "självmordstankar", även om jag vet att jag aldrig skulle kunna ta självmord. Min mamma skulle typ, dö av ledsenhet/besvikelse/skam/ni fattar.... Så de tär uteslutet. Annars skulle jag nog gjort det för länge sedan. Läkaren konstaterade "ADD" och skrev ut Ritalin 20 mg. Han frågade mig lite frågor bara och tyckte att jag "inte såg särskilt hyperaktiv ut"..... KBT-tanten har inte heller gjort några IQ-tester, minnestester osv.... Bara prat och bakgrundshistoria.

Hur Ritalin påverkat mig hittills:
Första dagen tog jag den klockan 09 innan jag skulle på min föreläsning. Efter en halvtimme ungefär blev jag pigg och kände mig social. Under lektionen fipplade jag med tusen saker och kände mig ganska stirrig. Effekten avtog efter cirka två timmar och jag kände mig snarare mer och mer irritabel. Skulle gå på stan och shoppa med min mamma+pojkvän, vilket i vanliga fall skulle kännas jävligt roligt. Inte ens det orkade jag med, ville bara åka hem och sova.. Vilket jag visserligen förstår, eftersom trötthet verkar vara vanligt första tiden/över huvud taget med Ritalin. Efter cirka fem timmar var jag bara sur och hade lite ont i huvudet. Blev jättetrött och somnade när jag kom hem. Gick och tränade senare på kvällen, kom hem och somnade ganska fort. Mådde lite illa.

Dag två tog jag tabletten runt 12. Kände inte särskilt mycket alls ens första timmarna. Mådde lite illa, kände mig jävligt förbannad pga utebliven positiv effekt och allmänt på livet. Tappade mycket attraktion till min pojkvän för en dag och hatade livet. Mådde konstant illa och hade ont i magen. Effekten började gå ur helt runt kl 12 på kvällen. Började känna mig mer och mer normal in på "småtimmarna". Nu på morgonen mår jag som vanligt. Funderar på att skita i att ta tabletten idag. Känns helt värdelöst då jag inte får någon som helst positiv effekt, istället blir jag arg och mår illa.

Någon som har några tips?

Jag funderar lite runt dina biverkningar.. Tar du några andra mediciner eller preparat? Äter du något för viktminskning?

Har du märkt någon skillnad med din aptit?
Citera
2011-02-05, 16:54
Medlem
Bra om folk kanske tar och läser på om sina funktionsnedsättningar samt hur medicinen man ordinerats verkar, istället för att grina ut på ett internetforum för att dom ej blivit stålmannen direkt dom tagit sin tablett.

Känns som man missförstått hela poängen med att ens medicinera jävligt grovt då.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du ska absolut ta medicinen idag. Du ska ge den 2-3 veckors chans. Dessa mediciner ger de första veckorna mest biverkningar. Kroppen måste få tid på sig för att den medicinala behandlingen ska ge de önska de effekterna. Om du efter 3 veckor inte känner att den fungerar, be om en annan medicin.

Denna medicin har ungefär samma problematik som antidepressiva. Det tar några veckor innan önskvärd effekt. Har du kommit så här långt redan, utredning och fått en diagnos, så är det vansinnigt att ge upp efter bara tre dagars medicinering.

Jag är ingen läkare, men jag har vänner med både adhd och en del av dom även add. Däeför vet jag vad jag pratar om. Kan dock inte förklara varför medicinerna fungerar på detta sätt. Men du måste ge dom en ordentlig chans innan du ger upp. Lova mig det. Okej?

Eftersom det tar 2-3 månader innan kroppen byggt upp och anpassat sig till dom förändringar medicinering av dessa preparat skapar så skulle jag snarare påstå att du inte har en jävla aning om vad du yrar i, och att tro att du besitter sakkunskap genom att härleda till "vänner" som har dessa funktionsnedsättningar duger i bästa fall till lyteskomik eftersom nivån på din hybris måste vara minst sagt bländande.
Senast redigerad av dip 2011-02-05 kl. 17:00.
Citera
2011-02-05, 17:59
Medlem
Nej. Äter bara p-piller. Väger 62.

Det blev lite hastigt att läsa på om ADD eftersom jag trodde jag hade ADHD tills samma dag jag fick Ritalin utskrivet. Tror inte särskilt många hade väntat att ta medicinen i hopp om att bli fullärd innan.
Det var bra att jag fick svaret att fortsätta ta det i alla fall, fick nämligen ingen ilska idag, inga större problem med illamående heller. Kände mig pigg och glad.
Känns som om det är bra om man kan vara ärlig i tråden och inte spela stålmannen, eller hur dip?
Citera
2011-02-05, 18:07
Medlem
har du ADD dip?
Senast redigerad av Gluggenn 2011-02-05 kl. 18:53.
Citera
2011-02-05, 23:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Bra om folk kanske tar och läser på om sina funktionsnedsättningar samt hur medicinen man ordinerats verkar, istället för att grina ut på ett internetforum för att dom ej blivit stålmannen direkt dom tagit sin tablett.

Känns som man missförstått hela poängen med att ens medicinera jävligt grovt då.

Eftersom det tar 2-3 månader innan kroppen byggt upp och anpassat sig till dom förändringar medicinering av dessa preparat skapar så skulle jag snarare påstå att du inte har en jävla aning om vad du yrar i, och att tro att du besitter sakkunskap genom att härleda till "vänner" som har dessa funktionsnedsättningar duger i bästa fall till lyteskomik eftersom nivån på din hybris måste vara minst sagt bländande.

Trevligt skrivet dip. Så länge du inte är en utexaminerad läkare, så antar jag att du, precis som jag å de flesta andra här på FB skriver utifrån våra egna erfarenheter.

Så låt mig då tydliggöra vad jag menar med "så jag vet vad jag pratar om" och att bör låta medicinen få arbeta i 2 veckor innan man ger upp.

Jag vet vad jag pratar om utifrån mina erfarenheter som jag å förmodligen många andra också delar. Mina erfarenheter vet jag ju vilka dom är. Å då vet jag alltså också vad det är jag pratar om, eftersom jag lever med mina egna erfarenheter hela tiden och blir påmind om dom så gott som dagligen.

Mina erfarenheter är jag dock inte ute efter att överdrivna på något sätt, jag tydliggjorde också att jag inte är någon läkare.

Men jag har dock en viss erfarenhet i ämnet. De flesta erfarenheterna som varit väldigt givande för mig har jag fått genom åratals arbete som skötare på rättspykiatriska kliniken i Växjö, men även genom min bästa vän sen 5:e klass med ADHD och mitt ex jag levde med i 4 år, som har ADD. Båda har i omgångar gått på bla Ritalin.

Jag förstår inte alls vad du menar med att kroppen skulle behöva bygga upp någonting eller anpassa sig till förändringarna medicinen ger. Mer än i så fall att en person med adhd inte skulle ha fått uppleva kreativitet, glädje, entusiasm, mer energi m.m redan i sitt liv vid vissa tillfällen? Det har jag aldrig hört talas om. För det är sådana (positiva) effekter till exempel Ritalin ger, och som då kroppen skulle behöva 2-3 månader på sig att "anpassa sig till" enligt dig..?

Alla dessa känslor å sinnesstämningar har alla människor fått uppleva mer eller mindre. Å bara för att du börjar äta Ritalin springer du inte efter ett tag runt å är lycklig å glad å superkreativ mer eller mindre konstant. som förmodlingen skulle krävas för att ditt liv å möten med andra människor skulle förändras så pass att du inte skulle klara av det.

Det som sker med hjälp av Ritalin är inte något mer märkvärdigt än att det ökar frisättningen av monoaminerna dopamin och noradrenalin. Det äringet konstigt med det. Dom som redan är helt naturliga signalsubstanser hos oss.

Och att medicinera till exempel antidepressiva eller ISO-hämmande preparat, eller som Ritalin tillhör, centralstimulerande preparat, återställer den obalans av signalsubstanser (oftast av biokemiska anledningar) som människor med ADHD ADD lider av.

Jag har i alla fall inte hört om någon som behövt 2-3 månader på sig av att vänja sig vid sitt "nya liv". De flesta går dessutom regelbundet hos en psykoterapeut under medicineringens första månader, vilket oftast i ganska stor grad hjälper till med olika smarta metoder och verktyg för att förstå och kunna anpassa sig tidigt, till de förändringar som medicinen i slutändan, ger till ens liv.

ska ABSOLUT inte äta Ritalin i mer än högst 1 månad. Så lyssna inte på Dip där. Om inte kroppen lyckats anpassa sig till medicinens verkan under de första 4 veckorna, ska du genast sluta med den! Å varför vet jag det då.. Jo. Genom just mina egna erfarenheter. Inget annat märkvärdigt... Men om inte Dip eller någon annan vill tro på detta så läs fass. Här är ett litet utdrag ur den under kategorin " dosminskning och utsättning":

"Behandlingen måste upphöra om symtomen inte förbättras efter lämplig dosjustering under en månad."

Å för att tydliggöra en till sak angående Ritalin:

Den behöver heller inte 2-3 månader på sig för att kroppen ska anpassa sig till den. Effekten ges redan inom 1-2 timmar. men anledningen till att den effekten kan utebli mer eller mindre beror nästan alltid på att biverkningarna de första veckorna tar ut dess positiva effekter. Jag pratar då om de vanligaste biverknngarna som affektlabilitet, aggression, agitation, ångest, depression, irritabilitet, sömnlöshet och nervositet.
Senast redigerad av Netherworld 2011-02-05 kl. 23:48.
Citera
2011-02-06, 00:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej. Äter bara p-piller. Väger 62.

Det blev lite hastigt att läsa på om ADD eftersom jag trodde jag hade ADHD tills samma dag jag fick Ritalin utskrivet. Tror inte särskilt många hade väntat att ta medicinen i hopp om att bli fullärd innan.
Det var bra att jag fick svaret att fortsätta ta det i alla fall, fick nämligen ingen ilska idag, inga större problem med illamående heller. Kände mig pigg och glad.
Känns som om det är bra om man kan vara ärlig i tråden och inte spela stålmannen, eller hur dip?

Va bra! Det glädjer mig :-)

Förresten Gluggenn. Några av tjejrna å killarna på Sankt Sigfrids Sjukhus där jag jobbade, hade problem med att dom inte kunde somna på kvällen. Om du märker att du har det, så prata med din läkare om att få en låg kvällsdos av Ritalin 10 mg. Men då ska det vara den kortverkande varianten av Ritalin.

Får jag ställa en fråga? Hur gammal är du? För mitt Ex och min bästa vän fick sluta med Ritalin när dom va runt 22-23 år. För Ritalin ska helst inte ges till Vuxna. Det finns inte tillräcklig forskning på det området verkar det..Fick en känsla av att du ska va vuxen nämligen.
Citera
2011-02-06, 00:38
Medlem
onda-oegats avatar
Citat:
Diagnos och medicinering: Har tidigare gått till flera olika läkare och ingen har konstaterat att det är något "fel på mig".

precis så var det för mig också första gången min morsa ringde sjukhuset för att hon tycke jag var lite sen med språket så dumförklara de henne.

andra gången var det i 5:an som jag skulle träffa läkare igen pga att skolan tyckte det men den läkaren skrev en remiss till sjukhuset trots att han sa att det var onödigt. anledningen till att han tycke det var onödigt var att jag hade klarat hans ultimata psykologiska test som inkluderade:
  1. mäta
  2. väga
  3. få en "glasspinne" i halsen
  4. slå med en grej på knät
  5. Etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in