2011-02-07, 02:33
  #769
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Du kan räkna med att det kommer krävas år av terapi med, dels AT men också vanlig samtalsterapi, beteende träning är enormt viktigt.

Ja beteendeträning skulle nog passa mig bra och prata med folk behövs också, kan man slå några flugor i en smäll o få ur sig lite man burit på under åren vad menar du med AT Terapi ?
Citera
2011-02-07, 09:44
  #770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Ja beteendeträning skulle nog passa mig bra och prata med folk behövs också, kan man slå några flugor i en smäll o få ur sig lite man burit på under åren vad menar du med AT Terapi ?

AT= arbetsterapi dvs just beteende träning, lära dig skapa fungerande rutiner, schemaläggande, sånt grundläggande man skall kunna i vuxen ålder men som personer med ADHD/ADHD-PI aldrig fått lära sig pga att vi ej kan använda konventionella inlärningssätt.
Citera
2011-02-07, 17:10
  #771
Medlem
dip/Netherworld:

Jag är 21. Fick diagnosen fastställd för fyra dagar sedan. Inga andra diagnoser. Inget tidigare "missbruk". Aldrig provat något annat än cannabis, och det mår jag som tidigare nämnt lite illa av trots att jag rökte dagligen i några månader för ca två år sedan. Dialogen med min läkare... hmm. Han läste igenom remissen från min KBT-kontakt. Frågade några frågor. Han hade redan innan jag dök upp skrivit recept på Ritalin så... nja. Han trodde dessutom att jag var 27, eftersom KBT-tanten skrivit fel i remissen... bra. Ingen AT, inga samtal. Återbesök inbokat en månad efter besöket. Han tog bara blodtryck, vilket låg lite högt just då. Kanske beror på att jag var stressad/samt rökt en del på sistone. Har slutat med det pga börjat träna seriöst igen. KBT-tanten är privat och det kostar en förmögenhet att gå till henne. Farsan är läkare och är som vanligt helt emot vad han kallar "onödig" medicinering; vilket för mig känns lite som att inte "fatta" att jag faktiskt har problem med fokusering. Att se alla läkare oavsett vilket område de specialiserat sig inom som sakkunniga är ganska korkat. Så jag kan bara tänka tanken om vad som skulle hända om jag tog råd från tex poliser och flashbackare rätt av. Farsan tyckte oavsett att det var korkat att skriva ut Ritalin till mig då som Netherworld nämner, kan ses som för "gammal" och utan ens några som helst försök till AT osv... Men som dip skriver så är det kanske lite för sent för enbart AT. Skulle kanske behöva AT men har inga större förhoppningar på att hitta någon bra som kan få mig sugen på att diska varje dag trots att jag käkar Ritalin.

Vet inte riktigt om jag har svårt att somna ännu. Mitt problem var tidigare att jag inte ens försökte sova, utan istället låg uppe väldigt sent. När jag väl lägger mig ner och vill somna så somnar jag. Men känner att jag blir lite sentimental om kvällarna (nu med Ritalin), men som sagt så har det inte gått så lång tid ännu. Ökad koncentration; haha, ingen jävla aning. Det tror jag inte. Biverkningarna med illamående och ilska är fortfarande borta. Tog en åksjuketablett mot illamåendet sista dagen jag kände mig kass, då försvann det.

Trots att dip inte verkar tro det så har jag förmågan att tänka lite kritiskt och tar inte till mig allt som skrivs i forum. Även om jag lägger fram min fråga på ett ganska barnsligt sätt så betyder det inte att jag är efterbliven. Har läst i andra inlägg från så kallade "sakkunniga" (bland annat läkare inom psykiatri) som påstått andra saker där tex höjd dos kan vara ett alternativ om man känner som jag gjorde och undrade hur andra ADD-are gjort. Förväntar mig inte att några fbare ska veta exakt vilken dos jag borde ha, vilken medicin jag borde ha osv, men det är intressant att höra andras erfarenheter.

Trots att jag har ADD och inte pallar diska och lägga mig i tid så har jag ett fungerande liv där jag klarar av att arbeta när jag vill det, plugga på universitetet och skriva VG på tentor, få vänner och behålla gamla vänner. Fick 300 i snitt i slutbetyg i nian. Fick 24 mvg på gymnasiet. Snittet orkar jag inte räkna ut just nu. Man kan fungera på den nivån trots lite svårigheter på vägen. Man kanske bara behöver lite mer tid på sig när nivån trappas upp pga bristande ork vid mer omfattande uppgifter. Och om ni tycker att mina betyg är ointressanta så kanske andra tycker det känns bra att läsa det, att man inte behöver suga i allt bara för att man har ADD.
Tack för omtanken både Netherworld och dip.
Är fortfarande nyfiken på om du har ADD och din ev. medicinering dip.
__________________
Senast redigerad av Gluggenn 2011-02-07 kl. 17:59.
Citera
2011-02-07, 18:02
  #772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
dip/Netherworld:

Jag är 21. Fick diagnosen fastställd för fyra dagar sedan. Inga andra diagnoser. Inget tidigare "missbruk". Aldrig provat något annat än cannabis, och det mår jag som tidigare nämnt lite illa av trots att jag rökte dagligen i några månader för ca två år sedan. Dialogen med min läkare... hmm. Han läste igenom remissen från min KBT-kontakt. Frågade några frågor. Han hade redan innan jag dök upp skrivit recept på Ritalin så... nja. Han trodde dessutom att jag var 27, eftersom KBT-tanten skrivit fel i remissen... bra. Ingen AT, inga samtal. Återbesök inbokat en månad efter besöket. Han tog bara blodtryck, vilket låg lite högt just då. Kanske beror på att jag var stressad/samt rökt en del på sistone. Har slutat med det pga börjat träna seriöst igen. KBT-tanten är privat och det kostar en förmögenhet att gå till henne. Farsan är läkare och är som vanligt helt emot vad han kallar "onödig" medicinering; vilket för mig känns lite som att inte "fatta" att jag faktiskt har problem med fokusering. Att se alla läkare oavsett vilket område de specialiserat sig inom som sakkunniga är ganska korkat. Så jag kan bara tänka tanken om vad som skulle hända om jag tog råd från tex poliser och flashbackare rätt av. Farsan tyckte oavsett att det var korkat att skriva ut Ritalin till mig då som Netherworld nämner, kan ses som för "gammal" och utan ens några som helst försök till AT osv... Men som dip skriver så är det kanske lite för sent för enbart AT. Skulle kanske behöva AT men har inga större förhoppningar på att hitta någon bra som kan få mig sugen på att diska varje dag trots att jag käkar Ritalin.

Vet inte riktigt om jag har svårt att somna ännu. Mitt problem var tidigare att jag inte ens försökte sova, utan istället låg uppe väldigt sent. När jag väl lägger mig ner och vill somna så somnar jag. Men känner att jag blir lite sentimental om kvällarna (nu med Ritalin), men som sagt så har det inte gått så lång tid ännu. Ökad koncentration; haha, ingen jävla aning. Det tror jag inte. Biverkningarna med illamående och ilska är fortfarande borta. Tog en åksjuketablett mot illamåendet sista dagen jag kände mig kass, då försvann det.

Trots att dip inte verkar tro det så har jag förmågan att tänka lite kritiskt och tar inte till mig allt som skrivs i forum. Även om jag lägger fram min fråga på ett ganska barnsligt sätt så betyder det inte att jag är efterbliven. Har läst i andra inlägg från så kallade "sakkunniga" (bland annat läkare inom psykiatri) som påstått andra saker där tex höjd dos kan vara ett alternativ om man känner som jag gjorde och undrade hur andra ADD-are gjort. Förväntar mig inte att några fbare ska veta exakt vilken dos jag borde ha, vilken medicin jag borde ha osv, men det är intressant att höra andras erfarenheter.

Trots att jag har ADD och inte pallar diska och lägga mig i tid så har jag ett fungerande liv där jag klarar av att arbeta när jag vill det, plugga på universitetet och skriva VG på tentor, få vänner och behålla gamla vänner. Fick 300 i snitt i slutbetyg i nian. Fick 24 mvg på gymnasiet. Snittet orkar jag inte räkna ut just nu. Man kan fungera på den nivån trots lite svårigheter på vägen. Man kanske bara behöver lite mer tid på sig när nivån trappas upp pga bristande ork vid mer omfattande uppgifter. Och om ni tycker att mina betyg är ointressanta så kanske andra tycker det känns bra att läsa det, att man inte behöver suga i allt bara för att man har ADD.
Tack för omtanken både Netherworld och dip.
Är fortfarande nyfiken på om du har ADD och din ev. medicinering dip.

Du har alltså ej ens genomgått en fullständig npf-utredning?, dessa brukar i regel ta 2-3 månader beroende på hur pass högt tryck det är på mottagningen ifråga, och består av en rad tester samt även samtal med föräldrar och liknande där man ser bakåt och kollar om detta är mönster som upprepar sig osv.

Isåfall om jag vore du så skulle jag begära att få riva upp och kräva att man gör en fullständig npf-utredning för det har du rätt till.

Orkar du ej ta striden själv så skaffa ett personligt ombud, det är ENORMT viktigt nämligen att utredningen går rätt till så pass att korrekt diagnos (om skäl finnes) kan ställas, behandlingsmetoder och terapiformer skiljer sig markant mellan flera av npf-diagnoserna så det är aboslut dej inte till någon gagn att ej ha en korrekt utredning gjord.
__________________
Senast redigerad av dip 2011-02-07 kl. 18:06.
Citera
2011-02-07, 18:02
  #773
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Vad ingår mer i uppmärksamhetsstörning någon? jag känner att det måste
överbrygga till massor av sociala områden också

(Exkluderat att man kan bygga rädsla för att missförstå instruktioner,
missa detaljer, namnminnet som fungerar dåligt, eller liknande mainstream)

Känns som att det är tack vare Concertan som jag nu först!
ser helt logiska förslag på sociala områden som också krävt bättre
uppmärksamhet från mig, vill inte göra någon lång utläggning nu!
men jag skulle säga att uppmärksamhetsstörningen skapat brister i att
kunna vara uppmärksam på vem man är i stunden när man umgås runt nya
människor.
Någon som förstår vad jag kan tänkas bluddra om?
Citera
2011-02-07, 18:15
  #774
Medlem
Nä... det är det som är det sjuka med det här. Vet att det är skumt att prata som om jag har ADD trots att jag inte gått igenom denna utredning. Gick till KBT-tanten fem gånger och beskrev hur hela mitt liv sett ut och mina rutiner etc. Det känns ändå som om allt för mycket inom ADD-diagnosen (och allt som skrivits i den här tråden) stämmer överens för att det skulle vara något annat. Anledningen till att jag sökte från början var att jag själv misstänkte bipolär sjukdom, alternativt aspbergers (eftersom jag ibland har problem med vissa sociala situationer). Min KBT-tant och läkaren sade direkt att jag definitivt inte har AS.... Jag var oerhört tveksam till min KBT-tants utlåtande om ADHD då jag inte är särskilt hyperaktivt förutom när jag smällt i mig två påsar godis. Är medveten om att ADHD är det nya samlingsnamnet, men ändå. Kändes en aningen skumt att bara säga ADHD även om det är samlingsnamnet...

Okej dip. Jag ska fanimej se till att få en riktig utredning.
Borde jag till exempel få större pupiller av Ritalin om jag inte har ADD? Vet att det bara är 20 mg, men ändå.
__________________
Senast redigerad av Gluggenn 2011-02-07 kl. 18:22.
Citera
2011-02-07, 18:22
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluggenn
Nä... det är det som är det sjuka med det här. Det känns ändå som om allt för mycket inom ADD-diagnosen stämmer överens för att det skulle vara något annat. Anledningen till att jag sökte från början var att jag själv misstänkte bipolär sjukdom, alternativt aspbergers (eftersom jag ibland har problem med vissa sociala situationer). Min KBT-tant och läkaren sade direkt att jag definitivt inte har AS.... Jag var oerhört tveksam till min KBT-tants utlåtande om ADHD då jag inte är särskilt hyperaktivt förutom när jag smällt i mig två påsar godis. Är medveten om att ADHD är det nya samlingsnamnet, men ändå. Kändes en aningen skumt att bara säga ADHD även om det är samlingsnamnet...

Okej dip. Jag ska fanimej se till att få en riktig utredning.
Borde jag till exempel få större pupiller av Ritalin om jag inte har ADD? Vet att det bara är 20 mg, men ändå.

Nä, det heter ADHD/ADHD-PI (tidigare ADD) men vad har du gjort för diagnostik test?, grundläggande för misstanke om Aspergers tex är R.A.A.Ds ett flervals test bestående av ca. 120+ frågor vid 48 poäng eller mer finns då anledning att föra frågeställning om AS vidare.

Jag käkar 60mg ritalin modifierad frisättning har så gjort sedan 2007 och jag har _ALDRIG_ upplevt sådana saker som förstorade pupiller eller annat som man förknippar med "rus" effekter
Citera
2011-02-07, 18:51
  #776
Medlem
Träffade tanten ungefär fem gånger och gick igenom hela mitt liv och mina dagliga rutiner. Fick fylla i ett test med hjälp av tanten, fick sätta mig själv på en skala beroende på hur pass väl det stämde överens. Då var det frågor från min barndom och framåt. Fick även ett papper med cirka 20 påståenden, som enligt tanten var något erkänt "test"..... öh. Fick svara uttömmande på frågorna och hur väl de stämde överens med mig och mitt liv hemma. Lämnade in mina svar besöket efter.

Okej. Jag kände bara "rus"effekt de två första timmarna. Dock inga förstorade pupiller. Därefter enbart en känsla av att vara piggare, men inte hyper på något sätt. Hur känner du? Började du med 20 mg Ritalin eller? Varför ökade ni dosen i sådana fall?

Ingen har någonsin misstänkt AS förutom jag själv då det förmodligen ligger i släkten. Men de personerna är, vad ska man säga.... en aningen annorlunda jämfört med mig. Förstår att AS kan visa sig på olika sätt, men ADD känns mer som förklaringen till mina problem då jag tex ibland pratar osammanhängande och lite sluddrigt + jag kommer ofta försent vilket gör folk irriterade. Annars är det ingen som påpekat något. Ibland upplever jag att jag inte förstår mig på vissa typer av tjejer, men det kan bero på att jag är aningen mer "hård" och inte orkar med gulligull beteenden och därför inte orkar lägga energi på att vara empatisk när någon bryter en nagel. Men när jag är med killar är jag en liten gulligull fjant själv ibland. Orkar inte med tjejer som bara pratar om killar och bara snackar skit i brist på annat. Har dock en hel del tjejkompisar som är en aningen mer seriösa och mer intressanta. Passar bättre ihop med tjejerna jag pluggar med på universitetet. Har aldrig haft svårt att få killar och killkompisar. KBT-tanten tyckte mina "sociala" problem var ADHD-problem och inte AS problem. Jag har dock inte helt uteslutit någon form av autistisk åkomma som tex AS då... Såvitt jag förstått det så handlar AS en del om empati osv...? Har inga problem att uttrycka mina känslor och visa för andra att jag bryr mig om dem etc. Jag förstår andras känslor. Den sociala oförståelsen jag märker hos mina släktingar med AS gör mig ofta jävligt förvirrad. När jag tänker på dem och mig själv är vi som natt och dag.

vad tror du dip? kan jag vara en aspie ändå? Fan vad jag kacklar på alltså. Dags att göra något vettigt.
__________________
Senast redigerad av Gluggenn 2011-02-07 kl. 19:03.
Citera
2011-02-07, 20:19
  #777
Medlem
Jag har ingen aning, den enda jag kan konstatera från dina inlägg är att du bör ta kontakt med ett personligt ombud snarast och med dennes hjälp begära på riva upp din utredning, och kräva man gör en utförlig riktig sådan, du har alltså av döma av dina inlägg inte ens gjort WAISS?
Citera
2011-02-07, 20:45
  #778
Medlem
Bad tanten om att få göra WAISS-test redan från början och när jag tänker efter så försökte hon snacka bort mitt förslag bara. Hon och läkaren har något samarbete tror jag, och han verkar lita på att hon gör rätt enligt rykten som jag fått höra i efterhand.... Kanske därför allt gått så pass "enkelt". Trodde WAISS var självklart vid ADHD-utredning, men icke. Hepp, tänkte jag. Trodde läkaren skulle gå igenom allt detta på min tid, men icke då heller. Nu när jag läser tråden känns det jävligt skumt att jag fått medicin. Han som skrev ut var psykiatriker i alla fall, så något var ju rätt i alla fall.... Känns ju lite kul att ringa såhär efteråt och be om WAISS-test + mer. Vore i och för sig kul att få veta hur min arma hjärna fungerar egentligen, och om det ens är ADD jag har. hehe. Vad är det i övrigt man borde gått igenom... familjesamtal +vad mer? Familjesamtal kan man väl i princip säga att vi redan gjort. Mamma var med och snackade lite, men såklart är hon lite oförstående kring allt det här. Måste WAISS-testet utföras av psykiatriker för att anses vara "korrekt"?

Citera
2011-02-08, 00:00
  #779
Medlem
onda-oegats avatar
Hur har ni med det motsatta könet?

jag kan aldrig minas att jag har varit kär någon gång och jag har aldrig haft en flickvän.
jag upplever att det största problemet är att jag är blyg och självcensurerande när jag pratar med tjejer. Är detta nått ni upplever också eller är det bara jag?
Citera
2011-02-08, 14:07
  #780
Medlem
Oralices avatar
Hur lång tid tog era utredningar? och för er som fick diagnosen hur lång tid tog utredning->medicin?
Känns som allt går f.r.u.k.t.a.n.s.v.ä.r.t långsamt för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in