2010-10-15, 15:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xstah
vad jag förstog så är det samma sjukdom, utan hyperaktivitet.
Ska man tro det som skrivits i tråden är add och adhd inte riktigt samma sjukdom oavsett hyperaktivitet.
Citera
2010-10-16, 16:50
Medlem
Söker svar från någon med diagnosen ADD (självdiagnoserade eller misstänkta får också svara men säg i så fall att ni inte har diagnosen)

Jag har svårt att formulera mig men försöker skriva så att ni förstår åtminstone.

När ni onanerar, och försöker fantisera och fokusera på att onanera, händer det ofta att ni börjar tänka på annat och helt enkelt får anstränga er fullt ut för att kunna slutföra det ni håller på med?

Tröttnar ni när ni har sex, och tänker helt enkelt att ni haft sex tillräckligt nu, och att det är dags att göra något annat?

Har ni erektionsproblem? Alltså att få kuken att stå upp under ett helt samlag eller när ni onanerar? Kvinnor behöver inte svara på denna fråga.

Har ni svårt att ta emot muntliga instruktioner och sedan följa dessa? Måste ni gå och påminna er hela tiden om vad det är ni ska göra för att i bästa fall komma ihåg det?

Jobbigt att fixa ihop käk, även om ni är hungriga och verkligen vill äta?

Jobbigt att avbryta vad ni gör för att duscha, städa, diska, tvätta, slänga skräp eller liknande?

Tack på förhand
Citera
2010-10-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disease.inside
Söker svar från någon med diagnosen ADD (självdiagnoserade eller misstänkta får också svara men säg i så fall att ni inte har diagnosen)

Jag har svårt att formulera mig men försöker skriva så att ni förstår åtminstone.

När ni onanerar, och försöker fantisera och fokusera på att onanera, händer det ofta att ni börjar tänka på annat och helt enkelt får anstränga er fullt ut för att kunna slutföra det ni håller på med?

Tröttnar ni när ni har sex, och tänker helt enkelt att ni haft sex tillräckligt nu, och att det är dags att göra något annat?

Har ni erektionsproblem? Alltså att få kuken att stå upp under ett helt samlag eller när ni onanerar? Kvinnor behöver inte svara på denna fråga.

Har ni svårt att ta emot muntliga instruktioner och sedan följa dessa? Måste ni gå och påminna er hela tiden om vad det är ni ska göra för att i bästa fall komma ihåg det?

Jobbigt att avbryta vad ni gör för att duscha, städa, diska, tvätta, slänga skräp eller liknande?

Tack på förhand

Ja på allting förutom det där med erektionsproblem, då jag inte har en penis.
Citera
2010-10-16, 20:40
Medlem
d0s avatar
Citat:

Tack på förhand
Är ännu inte diagnostiserad, men ja på allt förutom sex-grejen. Tredje punkten hänger samman med första, att man börjar tänka på annat.
Citera
2010-10-16, 21:12
Medlem
Odhags avatar
Citat:

Ptja, man funkar väl som de flesta diagnosmänniskor gör i övriga sysslor. Lite högre toppar, lite lägre dalar. Man saknar casual mellanting.

Citat:

Ibland. Men man får ju vara lite jävla fokuserad och fortsätta ändå givetvis. Man kan ju inte ge efter för diagnosen så pass mycket att man avbryter mitt i akten, då är man ju ett svin.
Citera
2010-10-16, 22:15
Bannlyst
Förra året fick jag diagnosen ADD+atypisk autism.

Hade jävligt mycket kompisar när jag var mindre men på senare år har jag inte varit med någon men det är jag som har valt det också.

Jag kan inte förstå hur det kan vara kul att vara på fest eller bara "hänga" med varandra.
Jag sitter tex hellre hemma vid datorn eller xboxen själv.

Har inte gått i skolan sedan jag gick ut 9an. Fick depressioner och har alltid haft extrema sömnsvårigheter.

Psykologen och läkarn tyckte att jag absolut inte skulle fortsätta gå i skolan för det kunde fucka upp mig helt och hållet.

När jag gick i 9an så jobbade jag så hårt att jag fick en djupdepression och jag fick självmordstankar.
Jag hann gå ut 9an men sen räckte det tyckte dom.

Men men, får se vart detta leder
Citera
2010-10-17, 14:39
Medlem
0rcids avatar
Citat:

Tack på förhand

Säger ja på nästan allt. Ang erektionsgrejen, har inte heller snorre så den frågan stryker jag.
Att tröttna på sex mitt i, där har jag lärt mig att försöka slappna av för att finna "motivationen" igen men det har tagit år att lära mig det!

jag står på kö för utredning ADHD/Autism. Har alltid trott att jag INTE har ADHD men möjligen lite asperger men nu när jag fyllt i massa frågeformulär där min mamma fick svara på frågor om mig som barn fick jag veta massa jag inte tänkt, minns eller vetat om och nu börjar jag mer tro att jag faktiskt har ADHD ändå.
jag har diagnosen Borderline sen -98
Senast redigerad av 0rcid 2010-10-17 kl. 14:47.
Citera
2010-10-17, 14:47
Bannlyst
Har en fråga jag har fått diagnosen add och min läkare vill bara skriva ut strattera någon har provat denna?? hon säger att jag har haft psykotiska besvär därför hon inte skriver ut concerta. Men enligt vad jag har läst och hört så ska den funka bäst. Någon som vet??
Citera
2010-10-17, 18:33
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Har en fråga jag har fått diagnosen add och min läkare vill bara skriva ut strattera någon har provat denna?? hon säger att jag har haft psykotiska besvär därför hon inte skriver ut concerta. Men enligt vad jag har läst och hört så ska den funka bäst. Någon som vet??

Har man visat tecken på psykoser eller liknande så ska inte concerta vara så bra då det finns en risk att den kan framkalla psykoser om man är känslig för sånt.
Citera
2010-10-18, 23:59
Medlem
-Jamaica-s avatar
När jag blev diagnoserad för några år sedan fanns det inte mycket på nätet om add, inte heller fick jag någon information av vården mer än att det var "adhd utan hyperaktiviteten". Först nu senaste tiden jag börjat kolla upp det hela, då jag känner att situationen är ohållbar och ville veta vilken roll diagnosen kunde spela in. Det hela har blivit en riktig "aha-upplevelse", och jag inser nu att det inte är min personlighet som suger, utan att det faktiskt är diagnosen som spelar en stor roll i det hela. Jag är tex inte bara lat, dum i huvudet och allt sånt där. Det finns en orsak.
Jag undrar dock om det är någon skillnad mellan "manlig och kvinnlig" add? De flesta som skrivit i den här tråden är vad jag fattat det som män. Kvinnor/flickor brukar ju tex bli mer inåtvända medan män blir utåtagerande vid vissa diagnoser, kan det finnas någon sådan skillnad här?

Är det föresten någon som lider av Dermatillomani? Det är tydligen ganska vanligt bland addare (wow, fyndigt...)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dermatillomani
Citera
2010-10-19, 11:13
Medlem
Jag håller på med utredning men undrar lite medans jag väntar, tar lite tid.

Allt jag gör i livet måste vara strukturerat, skiftarbete fungerar dåligt för mig, jag måste ha en rutin/system och planera i förväg för iprincip allt jag gör, jag måste ha kontroll över situationen och det finns ingen motivation för mig att gå in för något till 50%. Antingen går jag in till 100% skitmotiverad eller så ligger jag på 0% helt omotiverad.

Jag har svårt att hålla fokus och tankarna svävar lätt iväg på helt orelevanta saker jag inte äns vill tänka på när jag läser,lyssnar på musik,konverserar,lyssnar på andra när dom pratar.

Koncentrerar jag mig och läser t.ex en bok, lyssnar på musik,lyssnar på när andra pratar osv osv, ja koncentrerar mig helt normalt så blir jag väldigt fort, nästan direkt väldigt seg och utmattad och tung i huvudet. Börjar se suddigt.

Läser jag t.ex en text i en bok måste jag ofta lästa om texten flera gånger för jag tappar fokus,glömmer bort vad jag läser osv.

Känner ni med ADD igen er? och har ni lyckats göra något åt det? Jag tänker då framför allt på koncentrationen. Är jag sugen på att lyssna på musik, läsa en bok eller lyssna på ett föredrag om intressanta saker jag vill koncentrera mig på. Så vill jag kunna göra det.
Citera
2010-10-19, 11:46
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Jag håller på med utredning men undrar lite medans jag väntar, tar lite tid.

Allt jag gör i livet måste vara strukturerat, skiftarbete fungerar dåligt för mig, jag måste ha en rutin/system och planera i förväg för iprincip allt jag gör, jag måste ha kontroll över situationen och det finns ingen motivation för mig att gå in för något till 50%. Antingen går jag in till 100% skitmotiverad eller så ligger jag på 0% helt omotiverad.

Jag har svårt att hålla fokus och tankarna svävar lätt iväg på helt orelevanta saker jag inte äns vill tänka på när jag läser,lyssnar på musik,konverserar,lyssnar på andra när dom pratar.

Koncentrerar jag mig och läser t.ex en bok, lyssnar på musik,lyssnar på när andra pratar osv osv, ja koncentrerar mig helt normalt så blir jag väldigt fort, nästan direkt väldigt seg och utmattad och tung i huvudet. Börjar se suddigt.

Läser jag t.ex en text i en bok måste jag ofta lästa om texten flera gånger för jag tappar fokus,glömmer bort vad jag läser osv.

Känner ni med ADD igen er? och har ni lyckats göra något åt det? Jag tänker då framför allt på koncentrationen. Är jag sugen på att lyssna på musik, läsa en bok eller lyssna på ett föredrag om intressanta saker jag vill koncentrera mig på. Så vill jag kunna göra det.

Jag känner igen mig och det går att göra ngt åt det. Som du själv beskriver så är det 0% eller 100% som gäller. Du måste bara lära dig att gå in 100 % i vissa situationer som du beskriver som ett problem (tex läsa en bok eller studera). Lösningen är alltså att helt försöka gå in i det du håller på med. Det underlättare med rutiner, tex du schemalägger studier. Det är också viktigt att du "tar kontroll" över informationen och att du så fort du har svårt att koncentrera dig stoppar och börjar om. Upprepa gärna saker för dig själv. Lura hjärnan att det du håller på med just nu är extremt intressant och försök leta efter fel, motsägelser eller upprepningar.

Har trots ovanstående problem gedigen utbildning och ses som smart av min omgivning. Jag upplever att min kapacitet är högre en genomsnittet om jag bara har aktiverat hjärnan att det som pågår just nu kräver min fulla närvaro och analys. Däriemellan är jag helt borta. Allt handlar om intresse. Allt är intressant om man lägger tid på det. Du kan inte läsa en bok eller studera lite då och då, åtminstone inte initialt.

Allt är möjligt. Tro mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in