Haha, känner igen mig sjukt mycket i det här, framför allt "mini-Hitler" delen!
Sen är det väl sant att alla dagdrömmer, jag har ju ingen ställd diagnos men misstänker skarpt att jag har ADD.
Men hade varit kul om någon som är "normal" hade kommenterat. Dagdrömmer det också på samma vis och under så långa tidspann eller är detta något karakteristiskt drag för just människor med ADHD/ADD?
Jag tror inte det faktiskt, jag har pratat med många som har långtgående drömscenarion att ta till under tråkiga stunder. Det blev ett samtal om det för några helger sen där jag berättade för alla i mitt umgänge om detta. Många, för att inte säga alla, hade liknande historier. Toknormala människor allihop.
Det är väl bara det att man kanske inte säger det rakt ut, det är ju oftast väldigt privata saker.
Ni som har medicin mot ADD kan ni möjligtvis berätta hur ni känner er? Är det stor skillnad?
Får man mer saker gjort, snurrar inte tankarna lika mycket i huvet? Kan man sitta och lyssna på en föreläsning 1 timmer utan att tappa fokus efter 5 minuter ? frågorna är många..
ADHD folk undanbedes svara då jag enbart är intresserad utav ADD.
Känner igen mig i så mycket som folk skriver när det gäller ADD, vilket får mig att tro på syndromet/sjukdomen. Det va ett tag sen jag blev diagnostiserad och mellan den tiden och nu så glömde jag bort att jag har sjukdomen, vilket inte har resulterat bra alls. Under den tiden då jag glömt så har jag uppfattat symtomerna för ADD som en del av min personlighet, vilket har skapat ett kaos i mina tankar där det som jag vill kalla "min riktiga personlighet" och ADD personligheten är helt motsatserna. I ena änden känner jag att jag är en social person som vill vara runt folk, men i praktiken är jag helt antisocial och driftar längre och längre ifrån något socialt liv. Jag vill hitta på saker, röra på mig och inte sitta still, men jag sitter vid datorn dagarna i enda, vilket jag gör för att komma bort från mina deprimerade tankar. Jag har ingen jag kan lita på, då det känns som hela samhället fördömer mig.
Mitt liv har rasat i spillror och jag är nu väldigt deprimerad och less på mitt liv. Jag har kollat internet och det finns tydligen 6 olika ADD. Jag skulle säga att jag är mest mot "Limbic ADD". Jag skulle säga att ADD har förstört mitt liv.
Dom som är mer intresserad om hur/vem jag är så kan jag säga att jag aldrig riktigt varit mobbat(vilket man skulle kunna tro från den här texten). Jag har gått från att vara en av dom mer populära/roliga personerna i skolan till den som folk skiter i.
För er med nedsatt spatial förmåga, hur fungerar multiplayerfps för er? Är det svårt, tar det längre tid för er att uppfatta var motspelare är? Jag själv har rätt svårt med det, dock kompenserar jag för det genom att ha ett väldigt bra aim!
Senast redigerad av adagio 2010-09-17 kl. 13:53.
Har väntat i 3 månader nu på en utredning för jag lära hålla mig nykter så länge, och nu idag när jag kommer dit så säger psykiatriläkarjäveln att jag lär ha kontakt med Missbruksvården och gå på pissprover osånt medans jag håller mig nykter "3 månader" , för jag har en missbruksjournal.... Så nu är jag i tankarna på att självmedicinera då detta känns ganska hopplöst just nu att få behandling med någon medicin via Psykiatrin. Så nu står jag i kö IGEN bara för att det körde sig med dehär jävla "3 månaders" nykterhetsperioden, fan vad trött man blir... jag har aldrig provat någon Central Stimulant förut, men nu jävlar ska jag beställa Ritalin eller något och prova självmedicinera.
Är det såhär krångligt att få Diagnos och Medicin? Eller är det bara för att jag har en missbruksjournal ?
Har väntat i 3 månader nu på en utredning för jag lära hålla mig nykter så länge, och nu idag när jag kommer dit så säger psykiatriläkarjäveln att jag lär ha kontakt med Missbruksvården och gå på pissprover osånt medans jag håller mig nykter "3 månader" , för jag har en missbruksjournal.... Så nu är jag i tankarna på att självmedicinera då detta känns ganska hopplöst just nu att få behandling med någon medicin via Psykiatrin. Så nu står jag i kö IGEN bara för att det körde sig med dehär jävla "3 månaders" nykterhetsperioden, fan vad trött man blir... jag har aldrig provat någon Central Stimulant förut, men nu jävlar ska jag beställa Ritalin eller något och prova självmedicinera.
Är det såhär krångligt att få Diagnos och Medicin? Eller är det bara för att jag har en missbruksjournal ?
Alldeles för mycket stämmer in på mig Är dock inte säker på om man kan diagnosera mig med en mild ADD då symptomen känns hyfsat alldagliga... eller?
Jag har svårt att ta instruktioner
Tappar bort tråden i en konversation (Kommenterar ofta något kort när ja snackar och skämtar med polare)
Dagdrömde ständig på lektioner och när jag läste böcker (Kommer på mig själv att jag inte lyssnat ett ord. Därefter försöker jag fokusera på vad läraren sägen men helt automatiskt, 20 sec senare så försvinner jag iväg och kommer någon minut senare på mig själv. Såvida ämnet inte var väldigt intressant så kunde jag upprätthålla fokus. Detta är något som oroar mig inför högskolan).
Jag är glömsk och tappar enkelt bort saker (Pennor och sudd i skolan t.ex. Idag glömde jag min påse med nyinköpta kläder i omklädningsrummet för ca 1000kr när jag skulle prova ett plagg i en butik. Tur att polaren påminde mig. Har hänt mig innan att jag har köpt en vara, tagit emot växeln och bara gått vidare utan att ta med varan Kassabiträdet ropar 2sec senare och frågar om man inte glömde något ).
Lat/Prokrasti/skjuter alltid upp saker (Detta är något hemskt som verkligen tär mig. Jag orkar inte göra nödvändiga saker. Är arbetslös men orkar ändå inte aktivt söka mycket jobb eller ta mitt körkort. Har skrivit in mig på högskoleprovet som börjar ganska snart, orkar verkligen inte plugga. Men det löser sig med tiden, säger jag till mig.
Är konflikträdd och undviker situationer då jag inte orkar med eller då jag vet att det inte lönar sig.
Saker som nödvändigtvis inte behöver stämma bland ADD:
Sömnsvårigheter
Rå, grov och anti-rumsren humor. Tycker också ibland att ansiktsuttryck och folks visuella reaktion är roligare än själva skämtet (ofta är ju själva skämtet reaktionen såklart men vad jag har märkt bland polare så finner jag detta mycket roligare då jag t.ex ser på southpark).
Var klassens clown i låg/mellan stadiet.
Kan vanligtvis känna mig helt sjukt smart och kreativ men bland vardagliga sysslor istället väldigt dum.
Milda koncentrationssvårigheter men jag brukar inte vara impulsiv, isf på fyllan. Har inga psykiska besvär eller någon depression.
Nästan samtliga stämmer någorlunda in på mig.
Life Period Example
Children[12]
Failing to pay close attention to details or making careless mistakes when doing school-work or other activities
Trouble keeping attention focused during play or tasks Inom aktiva handlingar, ovanligt
Appearing not to listen when spoken to (often being accused of "daydreaming")
Failing to follow instructions or finish tasks
Avoiding tasks that require a high amount of mental effort and organization, such as school projects
Frequently losing items required to facilitate tasks or activities, such as school supplies
Excessive distractibility
Forgetfulness
Procrastination, inability to begin an activity
Difficulties completing household chores Stämmer inte
Adults[13]
Often making careless mistakes when having to work on uninteresting or difficult projects
Often having difficulty keeping attention during work, or holding down a job for a significant amount of time
Often having difficulty concentrating on conversations
Having trouble finishing projects that have already been started
Often having difficulty organizing for the completion of tasks
Avoiding or delaying in starting projects that require a lot of thought
Often misplacing or having difficulty finding things at home or at work
Disorganized personal items (sometimes old and useless to the individual) causing excessive "clutter" (in the home, car, etc.)
Often distracted by activity or noise
Often having problems remembering appointments or obligations, or inconveniently changing plans on a regular basis Stämmer inte
Jag tror dock att jag har förbättrats, eller så inbillar jag mig, men jag ska försöka vara mer fokuserad och jag tror latheten o.s.v kommer lindras när jag väl kommer in i en rutin för vardagen.
Hur gör man en undersökning ifall man har ADD? Jag hade aldrig någonsin kunnat tänka mig att jag skulle kunna ha någon sorts psykiskt fel, om man ska kalla det så, utan råkade komma in på tråden helt slumpvis och märkte att jag kände igen mig.
Om det nu visar sig att man har ADD och kan få medicin utskrivet, kommer utomstående personer få reda på det? Jag bor hemma och är 18 år.
Jag har haft den fördomen, och jag tror fler har, att man ser folk med ADHD som problembarn. Tycker ni detta? Jag vill absolut inte att det isf skulle bli känt bland anhöriga och vänner. Hur har omgivningen reagerat på när de fick reda på att ni hade ADD/ADHD?
Senast redigerad av heis 2010-10-07 kl. 17:54.
det finns add med eller utan hyperaktivitet eller hur? jag har iallfall med hyperaktivitet, jag har jättesvårt att hålla kvar koncentration, att försöka lära sig nånting,förutom när man tycker nåt är extremt intressant, är nästan omöjligt..jag är ryckig och flängig, och lyssnar oftat inte på andra ALLS,även fast jag hör så bryr jag mig inte om att visa att jag lyssnar, jag får huvudvärk av att hålla huvudet stilla jag måste röra på det, jag tycker att det enda som är intressant är mina tankegångar liksom....är det värst för er på en speciell tid på dygnet...för mig är det going bananas på kvällen...
det finns add med eller utan hyperaktivitet eller hur? jag har iallfall med hyperaktivitet, jag har jättesvårt att hålla kvar koncentration, att försöka lära sig nånting,förutom när man tycker nåt är extremt intressant, är nästan omöjligt..jag är ryckig och flängig, och lyssnar oftat inte på andra ALLS,även fast jag hör så bryr jag mig inte om att visa att jag lyssnar, jag får huvudvärk av att hålla huvudet stilla jag måste röra på det, jag tycker att det enda som är intressant är mina tankegångar liksom....är det värst för er på en speciell tid på dygnet...för mig är det going bananas på kvällen...
Med hyperaktivitet så blir det ju Adhd. Jag har visst det och Asperger. Men tycker Add passar bättre in på mig.