2010-05-24, 16:44
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redblood
ADD är som ADHD fast utan Hyperaktivitet
Slö, trög och slapp?
Citera
2010-05-30, 18:28
Medlem
Trådskaparen påminner mig väldigt mycket om min brud som har ADD. Hon drömmer bort sig mycket i sin egna värld
Citera
2010-06-05, 23:31
Bannlyst
Jag har ADD. Det är egentligen en ganska fantastisk sjukdom. Dom som har ADD tänker i flera steg hela tiden. Så om man frågar en som har ADD om himmelen är blå kan han/hon svara: Jo vattnet under är väldigt blått och komma med en hel del kommentarer. Det behöver inte vara svammel. Alltså en person med ADD tänker i flera steg och drömmer sig lätt bort på andra saker. Det finns ju lite olika typer av ADD men grunden brukar vara drömma sig bort, bli jävligt fixerad och tänka i flera steg. ADD kan ge otroliga fördelar om man använder den på rätt sätt och lär sig att hejda sig ibland.
Citera
2010-06-09, 23:42
Medlem
kalleanka2s avatar
Jag har fått ADD-diagnos och concerta.

En fråga...

Ni som har concerta... hur upplevde ni det första veckan?
Citera
2010-06-10, 23:48
Medlem
Kawayukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka2
Jag har fått ADD-diagnos och concerta.

En fråga...

Ni som har concerta... hur upplevde ni det första veckan?

Jag har testat i stort sett alla läkemedel som är baserade på metylfenidat och fick sån fruktansvärd ångest att jag fick sluta efter en kort period med samtliga.
Citera
2010-06-11, 05:16
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawayuki
Jag har testat i stort sett alla läkemedel som är baserade på metylfenidat och fick sån fruktansvärd ångest att jag fick sluta efter en kort period med samtliga.

Hur upplevde du första vecka? och.. Vilka doser var du uppe på?
Citera
2010-06-15, 16:38
Medlem
Mappmannens avatar
Måste säga att den här tråden gjorde så att jag nästan fick tårar i ögonen flera gånger, vilken känsla av att "komma hem" alltså! Har själv blivit utredd just och ska börja diskutera ev. medicinering.

En fråga till er som medicinerar: känner ni att kreativiteten försvinner? Jag vill inte vara okoncentrerad (eller snöa in på något sjukt ämne i fem timmar) men jag vill inte heller bli en robot, om ni fattar...

Ett annat problem jag har är i relationer, hur gör ni andra för att kunna ha ett stabilt förhållande utan att flyta ut i detaljtänk och drömmande? Just det biten har jag haft det svårt med för det blir lätt så att man inte tar det på allvar utan skiter i hela grejen, är otrogen eller vad som helst . Jag kan liksom inte fokusera BARA på EN människa, känner någon igen det?
Citera
2010-06-15, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Måste säga att den här tråden gjorde så att jag nästan fick tårar i ögonen flera gånger, vilken känsla av att "komma hem" alltså! Har själv blivit utredd just och ska börja diskutera ev. medicinering.

En fråga till er som medicinerar: känner ni att kreativiteten försvinner? Jag vill inte vara okoncentrerad (eller snöa in på något sjukt ämne i fem timmar) men jag vill inte heller bli en robot, om ni fattar...

Ett annat problem jag har är i relationer, hur gör ni andra för att kunna ha ett stabilt förhållande utan att flyta ut i detaljtänk och drömmande? Just det biten har jag haft det svårt med för det blir lätt så att man inte tar det på allvar utan skiter i hela grejen, är otrogen eller vad som helst . Jag kan liksom inte fokusera BARA på EN människa, känner någon igen det?

Ja. jag har också svårt för stabila förhållanden. mer känslorna som åker upp och ner, ena dan planering av giftermål typ och andra dan skilsmässa. ingen ordning på känslor och tankar, förvirrad!
Citera
2010-06-15, 18:04
Medlem
Mappmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Ja. jag har också svårt för stabila förhållanden. mer känslorna som åker upp och ner, ena dan planering av giftermål typ och andra dan skilsmässa. ingen ordning på känslor och tankar, förvirrad!

Ja exakt, ena dagen romantiker till 100 och andra dagen helt ofokuserad och inne i något annat. Är det för stabilt så måsta man paja det, är det för ostabilt så vill man bli för stabil. Man måste snöa in och se relationen som ett ständigt projekt...
Citera
2010-06-18, 00:00
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Så fick man då diagnosen omvandlat från ADHD till ADD
jag tycker det är lite tragiskt med envisa föräldrar som inte förstår vem dom är, om det är nånstans jag har fått mitt add arv ifrån så är morsan, om hon förblir diagnostiserad kommer allt hon gör att tas för begynnande demens, hon har noll koll & samma tankefel som jag får ibland

Är det någon än annan än jag som har problem med självkontroll när man tänker på forna misslyckanden som hände nyss eller några dagar tillbaka/ibland år, i mitt fall så visar det sig i att hjärnan får ett akut tvång att distrahera mig ifrån att snudda vid dessa tankar någonsin igen, det visar sig i att jag direkt måste spotta ur mig namn på meningslösa kändisar eller släktingar, jag har noll kontroll..och ofta rör det samma person genom hela dagen som ligger min hjärna närmast som ska få sitt namn negativt nedsolkat
man kan sammanfatta det hela som att jag inte kan hantera motgångar utan måste drömma mig tillbaka till ett fantasiscenario där jag gör rätt, men hjärnan tillåter mig inte att göra det utan namedropping med 1 sekunders obehagskänslor

Det är inte tourettes nej, då deras skada väll inte triggas utifrån ett plågat känsloregister..
Citera
2010-06-18, 00:04
Medlem
Mappmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Så fick man då diagnosen omvandlat från ADHD till ADD
jag tycker det är lite tragiskt med envisa föräldrar som inte förstår vem dom är, om det är nånstans jag har fått mitt add arv ifrån så är morsan, om hon förblir diagnostiserad kommer allt hon gör att tas för begynnande demens, hon har noll koll & samma tankefel som jag får ibland

Är det någon än annan än jag som har problem med självkontroll när man tänker på forna misslyckanden som hände nyss eller några dagar tillbaka/ibland år, i mitt fall så visar det sig i att hjärnan får ett akut tvång att distrahera mig ifrån att snudda vid dessa tankar någonsin igen, det visar sig i att jag direkt måste spotta ur mig namn på meningslösa kändisar eller släktingar, jag har noll kontroll..och ofta rör det samma person genom hela dagen som ligger min hjärna närmast som ska få sitt namn negativt nedsolkat
man kan sammanfatta det hela som att jag inte kan hantera motgångar utan måste drömma mig tillbaka till ett fantasiscenario där jag gör rätt, men hjärnan tillåter mig inte att göra det utan namedropping med 1 sekunders obehagskänslor

Det är inte tourettes nej, då deras skada väll inte triggas utifrån ett plågat känsloregister..

Känner absolut igen det där med att ignorera det som hänt och aldrig röra vid det mer, istället fantiserar jag ihop ett scenario där allting blir fantastiskt i slutändan. Däremot nämner jag inga namn på det där sättet. Jag fantiserar ihop bra personer istället.
Citera
2010-06-18, 14:37
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Känner absolut igen det där med att ignorera det som hänt och aldrig röra vid det mer, istället fantiserar jag ihop ett scenario där allting blir fantastiskt i slutändan. Däremot nämner jag inga namn på det där sättet. Jag fantiserar ihop bra personer istället.
Det behöver inte vara namn..utan det går bra med random könsord också
det här kan vara ganska problematiskt om man är ibland folk,
inte för att jag skulle riskera att säga könsord & namn där också
för det kan jag inte..jag får nämligen full känslokontroll ibland människor
("herrskjortor" förslog firefox rättstavare här) jag inte känner, jag förmår inte att uppvisa hett temperament i berättigade situationer mot människor jag med stor sannolikhet aldrig kommer träffa på igen ändå, men det är en annan längre historia

Istället för olika ramsor av könsord & namn..så blir jag ibland folk istället helt självcentrerad att jag i stort sätt tvingas stänga av den berörde människans som jag samtidigt vill revanschera mig emot, jag går under tiden snabbt igenom ögonblick som redan är döda ögonblick,
eftersom den här personen har gått vidare utan att bry sig om mitt minimalistiska snedsteg givetvis,
för denne person har bytt ämne & förväntar sig att jag också gjort det, för denne är mitt uppe i att förklara en nästkommande instruktion för en uppgift jag nu förväntas utföra,
och det enda han då kommer få tillbaka av mig är upprepade robotsvar som säger "JA" utan att jag reflekterat över vad som sagts, sedan blir jag on my own med mina egna feltolkningar & fantasier över instruktionen, detta uppfattas som handfallenhet

Här är jag i ett nötskal i fråga om när jag missförstår instruktioner ifrån andra, inte låta döda ögonblick flyga iväg direkt & hela tiden vara live,
dock så klarade jag mig bra i adhd testet, "1, 1, 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 1"
i att identifiera plötsliga skillnader under en uppgift, just innebörden av ovanstående siffror är tydligen skillnaden mellan add & adhd, för detta var allt jag behövde klara av för att avsluta adhd testet i förtid & få add istället, själv har jag vissa problem med att se konkreta skillnader på den där adhd uppmärksamhets-störningen & add varianten, någon som har några idéer?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2010-06-18 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in