2016-11-11, 16:39
  #1
Medlem
Jag överväger att börja snusa mot min grava ADD problematik, som har gett mig så fruktansvärt mycket ångest hela livet. Jag fungerar inte överhuvudtaget i sociala situationer/på jobbet pga mina koncentrationssvårigheter och min helt ABSURDA energilöshet. Det tar verkligen emot att tänka i dessa banor då jag alltid har varit en hälsosam person, tränar mycket och äter en väldigt bra kost. Har testat massvis med mediciner men ingenting hjälper. Central stimulantia ger mig alldeles för mycket ångest och helt ärligt så är ju snus bättre än det. Nu har jag tagit min första snus och jag känner hur koncentrationen är på en helt annan nivå och blicken är stadig och jag orkar "vandra runt med blicken".

Negativa biverkningar är att jag mår rätt illa just nu men det är väl övergående så det borde vara superlugnt. Det andra är ju att det ger lite hjärtklapp (ångest, here we come?), men även det kanske blir mindre när kroppen vänjer sig? Det är sån jävla balansgång!! Det hjälper ju verkligen på många sätt men jag hoppas att ångesten kan bli mindre den med med tiden. Vad finns det för snus som kan ge ett lättare påslag men fortfarande hjälper med dopaminet?

Kände att jag var tvungen att skriva av mig, är så himla trött på att må skit!

Eller är det någon som har något annat tips?
Citera
2016-11-11, 16:48
  #2
Medlem
Jag tror inte att detta är en bra lösning. Eftersom du upplever att snus hjälper antar jag att det är ditt nervsystem som "spökar".
Har du gått till ex. blodkollen och kollat om du har någon form utav mineral eller vitamin brist. Detta kan vara väldigt nödvändigt.
Citera
2016-11-11, 17:04
  #3
Medlem
Har gjort det för några år sedan och då såg allting bra ut. Äter ju även en rätt allsidig kost så borde få i mig det mesta. Har haft koncentrationssvårigheter i hela mitt liv så är rätt säker på att det är ADDn, som jag för övrigt fått diagnostiserad.
Citera
2016-11-11, 18:01
  #4
Medlem
Lite OT men eftersom att du säger att du haft problem med medicinering vill jag bara få det sagt:

Jag hade sjukt stora problem med medicinering också på grund av den ångest adhd/add-medicinering innebär när medicinen avtar.

Jag testade ritalin först och det gav mig extrem ångest efteråt. Efter det testade jag concerta och även det gav mig extrem ångest när det lämnade kroppen.

Om du inte har testat Elvanse kan jag starkt rekommendera det. Nu mera är det väldigt lätt att få det utskrivet, speciellt om man testat andra alternativ innan.

Elvanse får jag ingen ångest av efteråt samtidigt som jag går runt med en lätt välmående känsla och får helt plötsligt saker gjorda som jag inte fick förut. Dessutom är den sociala problematiken mer eller mindre helt borta. Jag fungerar som en vanlig människa.
Citera
2016-11-11, 18:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Lite OT men eftersom att du säger att du haft problem med medicinering vill jag bara få det sagt:

Jag hade sjukt stora problem med medicinering också på grund av den ångest adhd/add-medicinering innebär när medicinen avtar.

Jag testade ritalin först och det gav mig extrem ångest efteråt. Efter det testade jag concerta och även det gav mig extrem ångest när det lämnade kroppen.

Om du inte har testat Elvanse kan jag starkt rekommendera det. Nu mera är det väldigt lätt att få det utskrivet, speciellt om man testat andra alternativ innan.

Elvanse får jag ingen ångest av efteråt samtidigt som jag går runt med en lätt välmående känsla och får helt plötsligt saker gjorda som jag inte fick förut. Dessutom är den sociala problematiken mer eller mindre helt borta. Jag fungerar som en vanlig människa.

Tack! Jag var så nära på att få testa Elvanse men läkaren sa att den slår ännu hårdare än Concerta och jag tål inte ens 18mg så då blev det inget. Hur länge håller effekten då? Det står ju att effekten ska sitta i i 13 timmar, men sen läser man folk som säger att det håller i en 4-5 timmar?

Det känns så hjärndött att behöva börja snusa men samtidigt så behöver jag verkligen någonting för att inte totalt gå under, har varit för många år av misär nu...

Ska iväg och handla mat nu, återkommer
Citera
2016-11-11, 18:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Lite OT men eftersom att du säger att du haft problem med medicinering vill jag bara få det sagt:

Jag hade sjukt stora problem med medicinering också på grund av den ångest adhd/add-medicinering innebär när medicinen avtar.

Jag testade ritalin först och det gav mig extrem ångest efteråt. Efter det testade jag concerta och även det gav mig extrem ångest när det lämnade kroppen.

Om du inte har testat Elvanse kan jag starkt rekommendera det. Nu mera är det väldigt lätt att få det utskrivet, speciellt om man testat andra alternativ innan.

Elvanse får jag ingen ångest av efteråt samtidigt som jag går runt med en lätt välmående känsla och får helt plötsligt saker gjorda som jag inte fick förut. Dessutom är den sociala problematiken mer eller mindre helt borta. Jag fungerar som en vanlig människa.

Håller med ovanstående. Elvanse är godkänd för i situationer när man inte tolererar "hårdare" centralstimulerande. Jag har haft exakt samma problem med läkemedlen som TS beskriver, och kan instämma i kören att Elvanse fungerar väldigt bra, men det är såklart enbart en anekdot.

TS, du bör tala med din läkare om att eventuellt testa Elvanse om det är något som intresserar dig. Personligen så har det förändrat mitt liv åt det bättre.
Citera
2016-11-11, 18:34
  #7
Medlem
batakis avatar
Citat:
Det känns så hjärndött att behöva börja snusa men samtidigt så behöver jag verkligen någonting för att inte totalt gå under, har varit för många år av misär nu...
Om nu snus hjälper dig, varför inte snusa? Tror inte att snus är värre mot din kropp än de läkemedel du provat.
Citera
2016-11-11, 18:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirap3
Tack! Jag var så nära på att få testa Elvanse men läkaren sa att den slår ännu hårdare än Concerta och jag tål inte ens 18mg så då blev det inget. Hur länge håller effekten då? Det står ju att effekten ska sitta i i 13 timmar, men sen läser man folk som säger att det håller i en 4-5 timmar?

Det känns så hjärndött att behöva börja snusa men samtidigt så behöver jag verkligen någonting för att inte totalt gå under, har varit för många år av misär nu...

Ska iväg och handla mat nu, återkommer

Jag tror det är olika för alla såklart men för mig så är det helt perfekt, känner inte att det på något sätt ser ut som att jag är påverkad av medicin för människor utåt och då har jag också frågat andra människor som säger att det inte märks förutom att jag kanske är socialare och trevligare än vanligt, men det är ju bara positivt eftersom att jag annars kan framstå som trött och då otrevlig på grund av det.

Effekten sitter i för mig i ungefär 4-5 timmar. Där får man nog känna efter lite själv faktiskt.
Jag har hittills inte ätit mer än 2½ månad så har inte hunnit utforska det långtgående effekterna så mycket men min läkare säger att man till exempel kan ta en på morgonen och sen en till när man ätit lunch så borde det hålla i sig resten av dagen.

En annan positiv sak med Elvanse är att jag inte längre dricker de extrema mängder alkohol som jag gjorde tidigare. Kunde till exempel få för mig 4-5 ggr i veckan att det skulle vara nice att köpa 1 flaska vin och hälla i sig. Idag känner jag precis tvärtom.

Rörande snus så finns det faktiskt en positiv sak som jag har märkt och det är att när man har något under läppen så känns det på något sätt som att man håller på med något och att det på något undermedvetet sätt ersätter symptom som att sitta och fibbla med nycklar eller att ha svårt att sitta still med benen. Men det kan lika gärna vara inbillning såklart.
Citera
2021-01-11, 15:59
  #9
Medlem
SvenEastmans avatar
Lyfter den här då jag är intresserad av om andra med ADD/ADHD-problematik upplever att nikotin funkar eller funkade bättre för fokus/koncentrationen än metylfenidat (Concerta, Ritalin) eller andra CS?

Har varit nikotinist, började i vuxen ålder att snusa som självmedicinering, tycker det funkade mycket bra för att samla tankarna. Bättre arbetsminne och fokus med snus i. Snusade en halv dosa drygt om dagen i ett antal år.

Dock negativt med den korta effekten som nikotin ger, dyrt med nikotinprodukter, morgontrötthet samt att tänka på att det ska finnas tillgängligt hela tiden. Det var hemskt att sluta snusa men ångrar det inte, skönt att slippa.

Concerta är klart mer uppiggande än nikotin, trötthet och seghet undviks, men jag tycker nikotin var bättre för lugn koncentration, alltså för arbetsminnet. Någon som känner igen sig i detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in