Citat:
Ursprungligen postat av
sirap3
Tack! Jag var så nära på att få testa Elvanse men läkaren sa att den slår ännu hårdare än Concerta och jag tål inte ens 18mg så då blev det inget. Hur länge håller effekten då? Det står ju att effekten ska sitta i i 13 timmar, men sen läser man folk som säger att det håller i en 4-5 timmar?
Det känns så hjärndött att behöva börja snusa men samtidigt så behöver jag verkligen någonting för att inte totalt gå under, har varit för många år av misär nu...
Ska iväg och handla mat nu, återkommer
Jag tror det är olika för alla såklart men för mig så är det helt perfekt, känner inte att det på något sätt ser ut som att jag är påverkad av medicin för människor utåt och då har jag också frågat andra människor som säger att det inte märks förutom att jag kanske är socialare och trevligare än vanligt, men det är ju bara positivt eftersom att jag annars kan framstå som trött och då otrevlig på grund av det.
Effekten sitter i för mig i ungefär 4-5 timmar. Där får man nog känna efter lite själv faktiskt.
Jag har hittills inte ätit mer än 2½ månad så har inte hunnit utforska det långtgående effekterna så mycket men min läkare säger att man till exempel kan ta en på morgonen och sen en till när man ätit lunch så borde det hålla i sig resten av dagen.
En annan positiv sak med Elvanse är att jag inte längre dricker de extrema mängder alkohol som jag gjorde tidigare. Kunde till exempel få för mig 4-5 ggr i veckan att det skulle vara nice att köpa 1 flaska vin och hälla i sig. Idag känner jag precis tvärtom.
Rörande snus så finns det faktiskt en positiv sak som jag har märkt och det är att när man har något under läppen så känns det på något sätt som att man håller på med något och att det på något undermedvetet sätt ersätter symptom som att sitta och fibbla med nycklar eller att ha svårt att sitta still med benen. Men det kan lika gärna vara inbillning såklart.