2017-09-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrine
Depression är nog ganska vanligt hos personer med både ADHD och ADD pga alla frustrationer och svårigheter man möter i vardagslivet och rent allmänt. Att få bukt med sin ADHD/ADD tror jag kan hjälpa enormt mot depression! När man kan börja känna att man liksom fungerar någorlunda normalt om dagarna.
Jag vet att min inaktivitet pga ADD'n har gjort att jag trillat ner i depression också. Man känner sig värdelös etc, för att man inte kan sköta sitt liv som "normala" människor.
Har du fått någon medicin? funkar det bra? tror du hög dos voxra kan vara någonting. I övrigt håller jag med om allting du säger, funderar på trappa ut min antidepp, men tror den hjälper så kanske låter den va kvar tills det att jag har fått utredningen klar.
Citera
2017-09-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Har du fått någon medicin? funkar det bra? tror du hög dos voxra kan vara någonting. I övrigt håller jag med om allting du säger, funderar på trappa ut min antidepp, men tror den hjälper så kanske låter den va kvar tills det att jag har fått utredningen klar.

Jag har ätit Voxra på 300mg i ett år nu. Känner nog att den hjälpt litegrann.. lättare att komma igång och göra saker, samt att jag känner mig lite piggare. Håller dock på att trappa ner till 150mg nu, för att se om jag får bättre effekt. Plus att jag också börjat sätta in Cipralex, för att förhoppningsvis dämpa min ångest/depression.
Om du tror att din antidepp fungerar, så fortsätt ta den tills din utredning är klar, tycker jag! Och se vad för medicinering (om någon) din psykiatriker föreslår då
Citera
2017-10-03, 20:16
Medlem
Har varit hos en psykolog 2 gånger nu för att ta reda på om jag kan göra en neuropsykiatrisk utredning (på började en när jag var 6 år genom skolan men det lades ner vet ej riktigt varför är typ 20 år sedan) han jag varit hos nu två gånger sa jag låg över gränsen för att kunna ha ADD, men att i och med jag låg på gränsen så skulle min tid i kön för neuropsykiatrisk utredning ta upp plats för andra som hade större behov av den. Nu skulle några andra ”proffs” som jobbar där avgöra om vi ska gå vidare eller inte men kan jag överklaga skriftligt om jag inte är nöjd med ifall de läggs ner? Känner igen mig på allt med ADD och mår för övrigt dåligt pga stress och jobb typ.

Dagdrömmer varje dag
Saker med mycket tanke möda eller lösa problem är extremt jobbigt.
Tänker på jobbet 24/7 vad jag får göra nästa dag på jobbet.
Aldrig glad eller ledsen samma humör hela tiden.
Haft problem med matematik och skolan i övrigt i yngre ålder.
Snöar in på saker under en period för att sedan vara helt ointressant.
Känns som att hjärnan går på högvarv 24/7 som en varm motor/fläkt
Kan somna kl 17 på dagen sova till 5 på morgonen när jag kliver upp för jobb.

Listan kan göras lång.
Senast redigerad av gunzzo08 2017-10-03 kl. 20:35.
Citera
2017-10-05, 18:38
Medlem
Jag har förmodligen add, och undrar vilken medicin får man först efter att man fått diagnosen? och vad är tanken med medicinen? efter några år får man väl för hög tolerans så den inte funkar vad jag förstått? är det nån här som tycker medicinen funkar mycket bra ?
Citera
2017-10-06, 22:02
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Jag har förmodligen add, och undrar vilken medicin får man först efter att man fått diagnosen? och vad är tanken med medicinen? efter några år får man väl för hög tolerans så den inte funkar vad jag förstått? är det nån här som tycker medicinen funkar mycket bra ?
Tror inte det är så vanligt att få tolerans på sådana preparat som metylfenidat om man inte missbrukar dom förstås. Men en del hoppar ju över vissa dagar, eller helger för att undvika tolerans. Tror dock att det inte behövs men är ingen expert.

Standard-medicinen mot ADD är metylfenidat i nån av dess form (Concerta, Ritalin, Equasym osv). Så jag tippar på att du skulle bli förskriven det. Empiriskt och personligen tror jag att amfetaminbaserade preparat som Attentin & Elvanse fungerar bäst vid ADD, samt Strattera (en antidepp-medicin ursprungligen, men som numera i regel förskrivs till patienter med ADD & ADHD).
Senast redigerad av Eutychos 2017-10-06 kl. 22:08.
Citera
2017-10-11, 04:29
Medlem
Någon med erfarenhet av noopept?
Citera
2017-10-11, 10:29
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Någon med erfarenhet av noopept?

Jag har erfarenhet - har lite hemma, rent av.

Det är en svag ångestdämpande och antidepressiv - en del menar att den förbättrar kognitionen, men jag märkte då just ingenting där.

Ingen ide att börja svamla med den, kommer inte att hjälpa mot ADD - snarare bättre att höja dosen av Duloxetin (cymbalta) - har en bekant som står på max-dosen och menar att då hjälper den lite granna.
Citera
2017-10-19, 14:05
Medlem
Jag är under utredning men har påbörjat medicinering själv, vilket jag antar att många andra även gjort eftersom köerna tenderar vara väldigt långa.

Det tar emot att ta medicinen för det känns knarkigt och det är ingen som ser att det sköts rätt. Medicin som medicin tänker jag och försöker övertyga mig själv om att det är okej för att jag tar terapeutiska doser. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här och man kan ju inte helt säkert prata med sin utrednings-kontakt om det.

Jag har läst både det ena och det andra. Jag skulle vilja förmedla till utredarna att jag fått bra resultat av Elvanse men då är väl risken att man inte får något för att man "knarkat"?

Metylfenidat verkar som att det medför jobbig ångest och det är jag orolig för.
Citera
2017-10-19, 18:52
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -k
Jag är under utredning men har påbörjat medicinering själv, vilket jag antar att många andra även gjort eftersom köerna tenderar vara väldigt långa.

Det tar emot att ta medicinen för det känns knarkigt och det är ingen som ser att det sköts rätt. Medicin som medicin tänker jag och försöker övertyga mig själv om att det är okej för att jag tar terapeutiska doser. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här och man kan ju inte helt säkert prata med sin utrednings-kontakt om det.

Jag har läst både det ena och det andra. Jag skulle vilja förmedla till utredarna att jag fått bra resultat av Elvanse men då är väl risken att man inte får något för att man "knarkat"?

Metylfenidat verkar som att det medför jobbig ångest och det är jag orolig för.

Varför kan du inte säga det? Fin i kanten?
Citera
2017-10-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Varför kan du inte säga det? Fin i kanten?
Jag tänker mig att dom kan märka mig som en knarkare och inte vilja skriva ut medicin.
Citera
2017-10-19, 20:51
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -k
Jag tänker mig att dom kan märka mig som en knarkare och inte vilja skriva ut medicin.

Märka dig som knarkare?
So what
Citera
2017-10-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Märka dig som knarkare?
So what
So what? So, what I just said. Att dom inte kommer vilja ge mig medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in