2016-04-30, 11:20
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Jävligt intressant det där med nikotin. Jag har hört många säga att den substansen ger mest förbättring av funktionsförmåga. Därför tänkte jag att det kanske finns sluta-rökapiller som kan fungera med uppmärksamhetsstörningar. Efter lite smurfande hittade jag nåt om bubropion. Det är ju ett antidepressivum som binder vid samma receptorer som nikotin och har därför använts vid rökanvändning. Och jävlar... mycket riktigt skrivs det ut till folk med ADHD. Dock verkar dom flesta anse att det inte duger mycket till i sig självt, snarare tillsammans med tjack. Dessutom säger dom oftast att det framför allt lindrar psykiska besvär som ångest och depression, inte grundproblematiken. Folk i våran bransch brukar ju inte svara på vanliga antidepressiva.

Acetylkolin, vad fan är det? Aldrig hört talas om. Vad förknippas den annars med? Finns det substanser som stimulerar den produktionen alltså? Stod inte mycket på svenska Wikipedia. På den engelska sidan däremot stod det alldeles för mycket så jag försökte inte ens. Nånting om nikotin nämndes.

Acetylkolin är en signalsubstans, men används främst av kroppen i dom perifera nervsystemen, och alltså inte så mycket i det centrala nervsystemet (där främst hjärnan ingår). Den sköter om signaler till muskler, först och främst.

Den har dock funktion i hjärnan också, där den fungerar som neuromodulator av olika system -
m ao, beroende på hur mycket acetylkolin som träffar dom här små områdena i hjärnan så börjar större delar reagera lite annorlunda på *andra* signalsubstanser.

Nikotin fungerar som både agonist och antagonist av en undergrupp av Acetylkolinreceptorer - dom Nikotinerga Acetylkolinreceptorerna. (nAch) Det är en av anledningarna till varför man tror tobak är såpass beroendeframkallande, nikotin förändrar hjärnans svar på dom andra substanserna i tobak, och överdriver den njutbara effekten.

Det finns andra underreceptorer som har andra effekter också, finns bl a en del deliriska droger som t ex Skopolamin som påverkar dom muskarinerga acetylkolinreceptorerna.

Anledningen till varför Bupropion hjälper en del att sluta röka är för att det ämnet antagoniserar flera olika typer av Nikotinerga Acetylkolinreceptorer - vilket gör att dom nedregleras och man känner helt plötsligt knappt av något av tobaken längre - då är det inte så kul att röka längre, när man inser att skiten smakar balle i sig.

En del människor får en förhöjning av motivation och koncentration från Nikotin, därav varför du ibland ser t ex krypskyttar i krigsfilmer och dylikt röka - dom träffar bättre.

Det här har då lett till att man börjat undersöka mer om förändringar i Acetylkolinreceptorerna hos dom med ADHD, och nu pekar det mot att det finns en undergrupp som har förändringar i dessa receptorer.

Personligen tycker jag dock att det är skitsnack att prata om ADHD när det handlar om helt andra delar av hjärnan som är drabbade - helt andra kemikalier än norepinefrin eller dopamin.

Just nu finns det ju inte så mycket bevis dock, bara några få studier, så tills dess så bedrivs forskningen under ADHD-paraplyet antar jag.
Citera
2016-04-30, 19:16
Medlem
Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley... Det känns som att man säger det namnet så ofta att det börjar låta konstigt.

Hur som helst menar han att man kan slå fast att det som brukar kallas ADHD handlar om bristande självreglering, att det alltså är en Self Regulation Deficit Disorder. Det känns som en bra början. Då fokuserar man på den grundläggande avvikelsen i stället för några få ytliga symptom. Då kommer man bort lite från damp-stereotypen och den skenbara motsättningen mellan över- och underaktivitet. Nu medger han att diagnosbeteckningen av praktiska skäl inte sannolikt kommer att ändras inom överskådlig framtid, men förr eller senare kommer forskning att urholka ADHD-begreppet.

Då kan man urskilja en rätt stor och brokig grupp som diagnostiseras SRDD. Dom som idag anses vara mer eller mindre hyperaktiva och impulsiva. Så kanske man kommer att skriva CDD på dom som är mer utpräglat flummiga och slöa i huvet. På SRDD-spektrumet finns också dom där vars hyperaktivitet knappt syns alls (det vi kallar ADHD-PI), som mest är lata, världsfrånvända och småkorkade (fan titta inte på mig!), samtidigt som det kommer att finnas folk på CDD-spektrumet som har drag av hyperaktivitet. Där kommer det således att finnas en del överlappning och viss risk för feldiagnostisering och felbehandling.

Och så har du nu tydligen hittat den tredje varianten ESD också... Excessive Smoking Disorder. Förutom att man ska stimulera deras nikotinreceptorer, har du nån idé om vad som skulle kunna tänkas känneteckna den gruppen? Vad för typ av funktionssvårigheter och sånt.

Så tror jag att den bortre änden av SRDD-spektrum gränsar mot och i rätt hög grad överlappar autism. Med SRDD avser jag då det som idag betecknas som ADHD-C, men jag menar att uttrycken antagligen kan skifta extremt. Om vi nu vågar oss på att slå fast att hela det paketet handlar om självreglering, så kan man vara såväl över- som underaktiv, såväl hyperfokuserad som helt kognitivt splittrad, såväl impulsiv som kompulsiv, och ändå kan det vara relevant att gruppera ihop dom tillstånden. Och kanske rentav se det som 'främre änden' av autismspektrum.

Så det där jävla Executive Function Disorder, eller vad vi vill kalla det. Var nånstans hamnar det? Jag tycker ändå att det klustret verkar ligga nära det som i regel betecknas ADHD. Men av nån jävla anledning svarar dom tydligen dåligt på stimulanter. Kan man behandla dom där EFD:arna med kedjerökning kanske...?

Ja och så DAMP då... Om vi leker med tanken att översteprästen faktiskt var nåt på spåren där, att det inte bara handlade om att han ville skrivas in i historieböckerna. Han kanske hade hittat en specifik uppmärksamhetsstörning som inte bara var ADHD med motoriska svårigheter? Eller så var det bara ett slaskbegrepp vilket jag nog ändå mest lutar åt. GDD typ - General Deficit Disorder. Mer eller mindre av allt. Halvdålig på det mesta... Lite koncentrationssvårigheter, lite överkänslighet, ofta en begåvning i nedre delen av normalspektrum. Sist vald när man delar in lag på gymnastiken. Inga vänner.

Jävlar, om jag hade hört till den kundkretsen, vad jag hade uppskattat om det helt plötsligt visade sig att det faktiskt är ett specifikt syndrom. Jag hade gladeligen ställt upp som krocktest-gris, sandwich-gubbe och kanonmat åt den där filuren. Och sen vilken besvikelse när det visar sig att hans diagnoskriterier kanske mest baseras på optimistiska spekulationer. Fan. Jag är tydligen bara dum, fet och klumpig trots allt. Vadå 'ADHD'? Jim Carrey eller John McEnroe, typ? Nej inte direkt va...? Homer Simpson möjligen.
Senast redigerad av Ananse 2016-04-30 kl. 19:28.
Citera
2016-05-02, 16:32
Medlem
adolf512s avatar
Verkar stämma förvånansvärt bra på mig, har fått bra betyg på skolan tack vara hög iq(130 till 150) vissa mattekurser klarade jag trots att jag knappt räknade någonting innan(ibland inte ett enda tal).

fick 27(var av 18 för inattention) på http://psychcentral.com/quizzes/addquiz.htm borde ha kollat upp detta tidigare då jag kanske hade kunnat få mer tid på tentor med en ADD diagnos, plus att det är lättare att parasitera på systemet(bidrag).

Tänker inte ta något knark iallafall https://www.youtube.com/watch?v=VC-DNWz9784 men ska kolla upp andra saker som kan hjälpa mig bli mer produktiv(driva eget företag) alternativet är att leva på bidrag i några år till. Huruvida jag faktiskt uppfyller kriterierna för diagnosen skiter jag faktiskt i, det är inte binärt.

Exempelvis borde jag skicka tillbaka ett nätagg till datorn som är sönder men har inte blivit av på typ ett år(köpte ett nytt bara). När jag studerade blev det först att jag inte orkade anteckna(tog bilder med mobilen istället), sedan eskalerade det till att jag surfade mig igenom föreläsningarna, ändå klarade jag nästan alla tentor

https://www.youtube.com/watch?v=N4YcZgr-MPI
Senast redigerad av adolf512 2016-05-02 kl. 17:19.
Citera
2016-05-02, 20:49
Medlem
lejongaddens avatar
Är det bara jag som somna på jobbet mellan 11-12 och speciellt efter man har ätit? Syftar mer på stillasittande jobb, framföra allt kontorsjobb. Detta händer mig varje dag och det går verkligen inte bli pigg för tyvärr är jag en som bli trött av kaffe.

Någon som ha några tips eller kommer det lösa sig nu när jag börja medicineringen den 12 Maj?
Citera
2016-05-05, 21:36
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Är det bara jag som somna på jobbet mellan 11-12 och speciellt efter man har ätit? Syftar mer på stillasittande jobb, framföra allt kontorsjobb. Detta händer mig varje dag och det går verkligen inte bli pigg för tyvärr är jag en som bli trött av kaffe.

Någon som ha några tips eller kommer det lösa sig nu när jag börja medicineringen den 12 Maj?

Även jag kunde bli väldigt trött av kontorsjobb, på gränsen till att jag somnade. Jag har dock en långtgående sömnstörning också, så det har ju gjort sitt.

Har hittills inte erfarit detta symptom under påverkan av CenstralStimulerande medel dock, så är det ett sådant du ska börja med (concerta, ritalin, attentin, elvanse et c) så finns det en god chans att tröttheten försvinner.
Citera
2016-05-11, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Även jag kunde bli väldigt trött av kontorsjobb, på gränsen till att jag somnade. Jag har dock en långtgående sömnstörning också, så det har ju gjort sitt.

Har hittills inte erfarit detta symptom under påverkan av CenstralStimulerande medel dock, så är det ett sådant du ska börja med (concerta, ritalin, attentin, elvanse et c) så finns det en god chans att tröttheten försvinner.

Jag har slutat med mediciner sedan en tid tillbaka pga att ja inte märkte ett piss..fortfarande sjukskriven dock!

En uppdate ifrån mig
Citera
2016-05-11, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley - Barkley... Det känns som att man säger det namnet så ofta att det börjar låta konstigt.

Hur som helst menar han att man kan slå fast att det som brukar kallas ADHD handlar om bristande självreglering, att det alltså är en Self Regulation Deficit Disorder. Det känns som en bra början. Då fokuserar man på den grundläggande avvikelsen i stället för några få ytliga symptom. Då kommer man bort lite från damp-stereotypen och den skenbara motsättningen mellan över- och underaktivitet. Nu medger han att diagnosbeteckningen av praktiska skäl inte sannolikt kommer att ändras inom överskådlig framtid, men förr eller senare kommer forskning att urholka ADHD-begreppet.

Då kan man urskilja en rätt stor och brokig grupp som diagnostiseras SRDD. Dom som idag anses vara mer eller mindre hyperaktiva och impulsiva. Så kanske man kommer att skriva CDD på dom som är mer utpräglat flummiga och slöa i huvet. På SRDD-spektrumet finns också dom där vars hyperaktivitet knappt syns alls (det vi kallar ADHD-PI), som mest är lata, världsfrånvända och småkorkade (fan titta inte på mig!), samtidigt som det kommer att finnas folk på CDD-spektrumet som har drag av hyperaktivitet. Där kommer det således att finnas en del överlappning och viss risk för feldiagnostisering och felbehandling.

Och så har du nu tydligen hittat den tredje varianten ESD också... Excessive Smoking Disorder. Förutom att man ska stimulera deras nikotinreceptorer, har du nån idé om vad som skulle kunna tänkas känneteckna den gruppen? Vad för typ av funktionssvårigheter och sånt.

Så tror jag att den bortre änden av SRDD-spektrum gränsar mot och i rätt hög grad överlappar autism. Med SRDD avser jag då det som idag betecknas som ADHD-C, men jag menar att uttrycken antagligen kan skifta extremt. Om vi nu vågar oss på att slå fast att hela det paketet handlar om självreglering, så kan man vara såväl över- som underaktiv, såväl hyperfokuserad som helt kognitivt splittrad, såväl impulsiv som kompulsiv, och ändå kan det vara relevant att gruppera ihop dom tillstånden. Och kanske rentav se det som 'främre änden' av autismspektrum.

Så det där jävla Executive Function Disorder, eller vad vi vill kalla det. Var nånstans hamnar det? Jag tycker ändå att det klustret verkar ligga nära det som i regel betecknas ADHD. Men av nån jävla anledning svarar dom tydligen dåligt på stimulanter. Kan man behandla dom där EFD:arna med kedjerökning kanske...?

Ja och så DAMP då... Om vi leker med tanken att översteprästen faktiskt var nåt på spåren där, att det inte bara handlade om att han ville skrivas in i historieböckerna. Han kanske hade hittat en specifik uppmärksamhetsstörning som inte bara var ADHD med motoriska svårigheter? Eller så var det bara ett slaskbegrepp vilket jag nog ändå mest lutar åt. GDD typ - General Deficit Disorder. Mer eller mindre av allt. Halvdålig på det mesta... Lite koncentrationssvårigheter, lite överkänslighet, ofta en begåvning i nedre delen av normalspektrum. Sist vald när man delar in lag på gymnastiken. Inga vänner.

Jävlar, om jag hade hört till den kundkretsen, vad jag hade uppskattat om det helt plötsligt visade sig att det faktiskt är ett specifikt syndrom. Jag hade gladeligen ställt upp som krocktest-gris, sandwich-gubbe och kanonmat åt den där filuren. Och sen vilken besvikelse när det visar sig att hans diagnoskriterier kanske mest baseras på optimistiska spekulationer. Fan. Jag är tydligen bara dum, fet och klumpig trots allt. Vadå 'ADHD'? Jim Carrey eller John McEnroe, typ? Nej inte direkt va...? Homer Simpson möjligen.

Barkley är min idol läs och lyssna på allt han publicerar för du lär dig ingenting av psykiatrin i Sverige. Han har riktigt bra föreläsningar som inte tråkar ut, dock är det inte så mycket positivt utan mer fokus på sanningen.
Citera
2016-05-11, 17:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Blanda voxra och metylfenidat, ok eller inte?
Citera
2016-05-12, 02:12
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Attentin eller Elvanse går att kombinera med Voxra, har läst om folk som står på metylfenidat och Voxra också men vet ej om det är okej eller ej.
Citera
2016-05-12, 07:30
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Barkley är min idol läs och lyssna på allt han publicerar för du lär dig ingenting av psykiatrin i Sverige. Han har riktigt bra föreläsningar som inte tråkar ut, dock är det inte så mycket positivt utan mer fokus på sanningen.
Har hört mycket ifrån barkley(lyssnar på föreläsning) som inte verkar stämma.

Barkley påstod att ADHD-individer har högre nivåer av dopamin-transportörer pga gener och att man genom att ta knark hjälper till att korrigera detta, han förespråkade att ge folk med ADHD mer knark och menade att detta inte på något sätt skulle vara beroendeframkallande. Verkligheten är en annan http://medicalxpress.com/news/2013-05-long-term-adhd-treatment-brain-dopamine.html#inlRlv

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2141044/ADHD-Ritalin-prescriptions-soaring-experts-warn-effects.html detta hindrade inte äcklet barkley ifrån att förespråka ständig medicinering och han menade t.o.m att det skulle vara otillåtet för folk med adhd att köra bil utan att knarka(methylphenidate).

En annan röd flagga är att han ville omdefiniera ADHD och att han då uppfann SCT somr distinkt psykisk sjukdom, detta påminner om "no true scotsman falacy". Personligen känner jag igen mig i mycket folk med ADD beskriver men inte alls i det Barkley beskriver. Jag har extremt svårt för att göra dryga saker, om jag lyssnar på något så måste jag nästan alltid göra något annat samtidigt för att inte bli understimulerad och detta har om något blivit värre med tiden.

Jag tror inte att ADHD/ADD är en specifik funktionsnedsättning utan att det varierar mellan de som har olika former av svårigheter med att fokusera på tråkiga saker, i princip alla med ADHD verkar kunna hyperfokusera på saker som intresserar dem och många(jag tillhör dem) blir så fokuserade att allt annat glöms bort, man hör inte ens när andra pratar.
Citera
2016-05-12, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Har hört mycket ifrån barkley(lyssnar på föreläsning) som inte verkar stämma.

Barkley påstod att ADHD-individer har högre nivåer av dopamin-transportörer pga gener och att man genom att ta knark hjälper till att korrigera detta, han förespråkade att ge folk med ADHD mer knark och menade att detta inte på något sätt skulle vara beroendeframkallande. Verkligheten är en annan http://medicalxpress.com/news/2013-05-long-term-adhd-treatment-brain-dopamine.html#inlRlv

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2141044/ADHD-Ritalin-prescriptions-soaring-experts-warn-effects.html detta hindrade inte äcklet barkley ifrån att förespråka ständig medicinering och han menade t.o.m att det skulle vara otillåtet för folk med adhd att köra bil utan att knarka(methylphenidate).

En annan röd flagga är att han ville omdefiniera ADHD och att han då uppfann SCT somr distinkt psykisk sjukdom, detta påminner om "no true scotsman falacy". Personligen känner jag igen mig i mycket folk med ADD beskriver men inte alls i det Barkley beskriver. Jag har extremt svårt för att göra dryga saker, om jag lyssnar på något så måste jag nästan alltid göra något annat samtidigt för att inte bli understimulerad och detta har om något blivit värre med tiden.

Jag tror inte att ADHD/ADD är en specifik funktionsnedsättning utan att det varierar mellan de som har olika former av svårigheter med att fokusera på tråkiga saker, i princip alla med ADHD verkar kunna hyperfokusera på saker som intresserar dem och många(jag tillhör dem) blir så fokuserade att allt annat glöms bort, man hör inte ens när andra pratar.

Låter som du inte lyssnat och förstått vad han sagt på föreläsningarna utan enbart tagit or ur kontext. Allt som kommer ur hans mun är baserat på studier och vetenskap så att "knarka" anser jag vara ett inkompetent uttalande.

Antar att du tycker det är bättre att sitta och ljuga om hur fantastisk denna diagnos är som psykiatrin i Sverige sysslar med.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Funkat jättebra för mig hittills med ritalin får ingen at med ångest och dyl. Utan var det skit. Blivit piggare och lite mer hopp om livet på 150mg
Citera
2016-05-12, 11:39
Medlem
rotfrukts avatar
Snubblade in på detta test och gjorde det. Samtliga mina svar pekade mot diagnos. Behöver det betyda något? Jag hade själv inte blivit förvånad.

Haha oj, länk till testet också.
http://adhd-npf.com/wp-content/uploads/2009/01/18Q-ADHDTest.pdf
Senast redigerad av rotfrukt 2016-05-12 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in