Citat:
Jävligt intressant det där med nikotin. Jag har hört många säga att den substansen ger mest förbättring av funktionsförmåga. Därför tänkte jag att det kanske finns sluta-rökapiller som kan fungera med uppmärksamhetsstörningar. Efter lite smurfande hittade jag nåt om bubropion. Det är ju ett antidepressivum som binder vid samma receptorer som nikotin och har därför använts vid rökanvändning. Och jävlar... mycket riktigt skrivs det ut till folk med ADHD. Dock verkar dom flesta anse att det inte duger mycket till i sig självt, snarare tillsammans med tjack. Dessutom säger dom oftast att det framför allt lindrar psykiska besvär som ångest och depression, inte grundproblematiken. Folk i våran bransch brukar ju inte svara på vanliga antidepressiva.
Acetylkolin, vad fan är det? Aldrig hört talas om. Vad förknippas den annars med? Finns det substanser som stimulerar den produktionen alltså? Stod inte mycket på svenska Wikipedia. På den engelska sidan däremot stod det alldeles för mycket så jag försökte inte ens. Nånting om nikotin nämndes.
Acetylkolin, vad fan är det? Aldrig hört talas om. Vad förknippas den annars med? Finns det substanser som stimulerar den produktionen alltså? Stod inte mycket på svenska Wikipedia. På den engelska sidan däremot stod det alldeles för mycket så jag försökte inte ens. Nånting om nikotin nämndes.
Acetylkolin är en signalsubstans, men används främst av kroppen i dom perifera nervsystemen, och alltså inte så mycket i det centrala nervsystemet (där främst hjärnan ingår). Den sköter om signaler till muskler, först och främst.
Den har dock funktion i hjärnan också, där den fungerar som neuromodulator av olika system -
m ao, beroende på hur mycket acetylkolin som träffar dom här små områdena i hjärnan så börjar större delar reagera lite annorlunda på *andra* signalsubstanser.
Nikotin fungerar som både agonist och antagonist av en undergrupp av Acetylkolinreceptorer - dom Nikotinerga Acetylkolinreceptorerna. (nAch) Det är en av anledningarna till varför man tror tobak är såpass beroendeframkallande, nikotin förändrar hjärnans svar på dom andra substanserna i tobak, och överdriver den njutbara effekten.
Det finns andra underreceptorer som har andra effekter också, finns bl a en del deliriska droger som t ex Skopolamin som påverkar dom muskarinerga acetylkolinreceptorerna.
Anledningen till varför Bupropion hjälper en del att sluta röka är för att det ämnet antagoniserar flera olika typer av Nikotinerga Acetylkolinreceptorer - vilket gör att dom nedregleras och man känner helt plötsligt knappt av något av tobaken längre - då är det inte så kul att röka längre, när man inser att skiten smakar balle i sig.
En del människor får en förhöjning av motivation och koncentration från Nikotin, därav varför du ibland ser t ex krypskyttar i krigsfilmer och dylikt röka - dom träffar bättre.
Det här har då lett till att man börjat undersöka mer om förändringar i Acetylkolinreceptorerna hos dom med ADHD, och nu pekar det mot att det finns en undergrupp som har förändringar i dessa receptorer.
Personligen tycker jag dock att det är skitsnack att prata om ADHD när det handlar om helt andra delar av hjärnan som är drabbade - helt andra kemikalier än norepinefrin eller dopamin.
Just nu finns det ju inte så mycket bevis dock, bara några få studier, så tills dess så bedrivs forskningen under ADHD-paraplyet antar jag.