Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 14:47
  #3157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyFred
Hej!!

Vet precis vad du menar med "the feeling" som man måste ha för att kunna påbörja göra ngt. Men man orkar nästan aldrig slutföra. Hehe var så klockrent att jag var tvungen att svara...
Skönt att jag inte är ensam om det :) Men precis, jag har ofta problem med att slutföra saker. När jag var tonåring var mitt favoritcitat: "I never finish anyth" ;)
Citera
2015-05-28, 18:09
  #3158
Medlem
Någon mer här som gjort Myers-Briggs personlighetstest? Skulle vara kul att se om man får sina fördomar bekräftade.
Citera
2015-06-02, 19:49
  #3159
Medlem
Out-of-Steps avatar
Hur fungerar ni på arbetsplatsen, ni som är i arbete?

Har själv landat på ett okej jobb men en som arbetar där är väldigt stor i käften och hans typ av "humor" är just att vara uppkäftig... Där kommer mitt problem in, så fort jag kallar in honom för något problem osv får jag orden
- "Fan vad du är värdelös. Kan du ingenting eller?",
- "Du är fan helt borta"
- "Mer förvirrad än dig kan man inte bli"
- "Du har nog druckit ett glas sprit för mycket idag"

Problemet är att jag känner mig så pass trängd att jag inte kan säga åt honom när det väl händer... Ångesten kokar och får panik... Känns som ADD-mardrömmen NR 1...

Någon annan som drabbats av sådana puckon?
__________________
Senast redigerad av Out-of-Step 2015-06-02 kl. 19:52. Anledning: tillägg
Citera
2015-06-02, 23:11
  #3160
Medlem
Edt.cat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Någon mer här som gjort Myers-Briggs personlighetstest? Skulle vara kul att se om man får sina fördomar bekräftade.

Vad är dina fördomar då?
Citera
2015-06-10, 19:43
  #3161
Medlem
sjelvefans avatar
Har en fråga, varför görs "RAADS"-testet i samband med ADHD/ADD? Är det helt enkelt bara för att utesluta autism/Asperger, eller kan svaren där också påverka hur man ser på en eventuell ADHD/ADD-diagnos? (Vissa frågor kan man ju delvis känna igen även utan autism/Asperger.)
Citera
2015-06-10, 21:54
  #3162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det finns ingen generell föreskrift att göra ditten eller datten. Dock är det ju tämligen vanligt med kombinerade NP-störningar, t ex AS + ADD.

Somliga utreder mer selektivt, utifrån en kliniskt uppbyggd misstanke och väljer instrument därefter, medan andra screenar brett och styr misstanken därefter snävare och snävare. Det är ett problem med kliniker, t ex psykologer, med otillräcklig klinisk erfarenhet eller otillräcklig klinisk bredd, att detektera allehanda diagnoser, som kliniskt inte riktigt når valören symptom- eller funktionsmässigt, eller där arten av symptom klassificeras fel med fel diagnos, pga otillräcklig diffdiagnostisk kompetens. När man tolkar symptom är det viktigt inte bara med longitudinell noggrannhet och uteslutningar av diffdiagnoser, somatisk kompetens, missbrukskompetens och förståelse för socioekonomiska och miljömässiga faktorer, kunna sluta sig till orsak och verkan samt växelverkan.
Citera
2015-06-11, 12:52
  #3163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edt.cat.
Vad är dina fördomar då?

Att alla blir INTP som jag så klart!
Citera
2015-06-11, 20:46
  #3164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Hur fungerar ni på arbetsplatsen, ni som är i arbete?

Har själv landat på ett okej jobb men en som arbetar där är väldigt stor i käften och hans typ av "humor" är just att vara uppkäftig... Där kommer mitt problem in, så fort jag kallar in honom för något problem osv får jag orden
- "Fan vad du är värdelös. Kan du ingenting eller?",
- "Du är fan helt borta"
- "Mer förvirrad än dig kan man inte bli"
- "Du har nog druckit ett glas sprit för mycket idag"

Problemet är att jag känner mig så pass trängd att jag inte kan säga åt honom när det väl händer... Ångesten kokar och får panik... Känns som ADD-mardrömmen NR 1...

Någon annan som drabbats av sådana puckon?
Nja, vet inte om jag har add nu men tror då det iaf, eller adhd, många har blivit irriterade på mig och tycker att jag trög, säkert tror nån att jag bara är obrydd och lat typ.

Men ingen har sagt så som han säger till dig, jag hade då blivit jävligt sur och slagit käften på honom,,,,,
Citera
2015-06-15, 22:23
  #3165
Medlem
Vad kostar det att fara till läkaren? Är det bara en enkel summa en gång eller är det massa olika till psyliatrin osv.
Citera
2015-06-15, 23:17
  #3166
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Vad kostar det att fara till läkaren? Är det bara en enkel summa en gång eller är det massa olika till psyliatrin osv.

mellan 100 och 400 kr/besök beroendes på vem/vad du besöker
Citera
2015-06-27, 20:06
  #3167
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jag har som många andra i tråden ADHD-PI eller SCT om man så vill.

Jag har haft väldigt dålig effekt av racemiskt Metylfenidat (Concerta, Ritalin, Medikinet) och försöker nu få byta till ett annat preparat.

Vad har ni andra för erfarenheter av dom alternativ som finns att tillgå i Sverige?

Hade även varit intressant om någon som får importerad licensmedicin utskrivet kunde höra av sig, då det finns flertalet mediciner som inte är klassade i Sverige som enligt mina efterforskningar borde passa mig bättre.

SÅ! Vilken medicin fungerar BÄTTRE än Concerta för er?

Strattera?
Intuniv (guanfacin)?
Lisdexamfetamin? (Vyvanse)
Focalin? (Dexmetylfenidat)
Modafinil?

Någon form av kombination med atypiska antidepressiva? Välj ur listan, sök i godispåsen och ge mig lite feedback här! =)


Metylfenidat fungerar inte, och amfetamin är giftigt för hela jävla nervsystemet, så det behövs något annat här.
Citera
2015-06-30, 00:57
  #3168
Medlem
pointzeros avatar
Jag ska gå på utredning om ADD. Har lite frågor till er... För det första så är jag riktigt tveksam till det.

Kan berätta lite om min personlighet.
Jag påverkas väldigt mycket av yttre stimuli. Exempelvis så mår jag extremt dåligt om någon i min närhet är stressad eller upprörd. Om någon är glad så blir jag skitglad. Jag har en känsla av att jag snarare styrs av andras tankar och känslor istället för mina egna.

Vad det gäller intelligens så är det inget fel på den. IQ ligger på 130 och när jag gjorde lästest på gymnasiet var jag snabbast av alla på att läsa. Jag fick många MVG. Har gått på högskola, men aldrig avslutat trots att jag har påbörjat tre olika program (hoppat av alla efter 1 år).

Jag tappar lätt intresse för saker och ting. Byter intresse hela tiden, kan inte hålla fast vid ett, fast dom flesta återkommer.

Jag är så sjukt duktig på praktiska problemlösningar, jag kan dra slutsatser och koppla ihop ett och ett snabbare än många andra och folk måste verkligen tänka efter och fungera innan dom kan inse vad jag snackar om. När dom väl inser så förstår dom logiken.

Däremot så begriper jag inte matte överhuvudtaget, trots att det är logik och jag är väldigt logiskt i övrigt. Mina lärare trodde att jag inte kan lära mig matte för att jag har inget intresse. Så med andra ord, saker som inte är intressanta går inte hem hos mig även om det är ett måste.

Jag har dock också problem med att varva ner. Speciellt när jag ska sova. Jag måste läsa något och somna till det, annars flyger tankarna iväg. Kan hända att dom gör det annars också, men inte mer än hos "vanligt" folk.

I övrigt är jag väldigt extrovert social och ofta antingen rastlös eller lat. Jag har liksom inget mittemellan.

Det här är väl en personlighetstyp och inte någon ADD diagnos? Jag har dock nästan aldrig träffat på någon som är som mig. Jag liksom tänker "without a box".

Och så slutligen, hur går en ADD utredning till?
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback