Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-19, 22:46
  #3757
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaFox
Jag har add men valt att skippa medicinen

ok Varför har du valt att skippa medicinen?

Är du gravid kanske, för då är det ju inte bra att ta add-medicin som du säger. Eller får du tråkiga biverkningar på medicinerna?
Citera
2017-08-20, 01:26
  #3758
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
ok Varför har du valt att skippa medicinen?

Är du gravid kanske, för då är det ju inte bra att ta add-medicin som du säger. Eller får du tråkiga biverkningar på medicinerna?

Förmodligen gravid. Kan inte tänka mig någon annan anledning till att man väljer att vara "low energy", passiv och allmänt omtöcknad.

Jag har i varje fall aldrig träffat någon omedicinerad ADD:are som har sprudlat av energi, kraft och "go-time".
Citera
2017-08-24, 17:23
  #3759
Medlem
Xhaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Har inte "högkänsliget" att göra med KÄNSLOlivet, och inte med sinnesintryck? Att man har mer känslor och högre empati än andra, till sådan grad att det börjar påverka en negativt?

Bör ju nämnas att det inte är någon erkänd diagnos och det finns ingen neuroradiologisk data (bilder av hjärnförändringar) för att stödja diagnosen heller - jag ska dock inte säga att det inte finns, för jag propagerar ju trots allt för en annan diagnos som inte är helt erkänd ännu - SCT - så det vore ganska hycklande att säga att Högkänslighet (HSP?) inte finns då.

Dock, det här med sinnesintryck som är för starka, det är ju ett problem med AUTISMSPEKTRUMSTÖRNING - vilket är en av dom vanligare samsjukligheterna bland människor med ADD/SCT/CDD eller ADHD.

Har du övervägt om du kan ha Autismspektrumstörning?


Vad är SCT?
Det jag läst om HSP (?idk), har beskrivit stt en bland annat kan ha problem med höga ljud osv, fast att en behöver vara på ett tyst ställe då, jag behöver snarare ta på hörlurarna och lyssna på musik för att "komma undan" när det blir för mycket.
Jo, läste om att det var inom autismspektrat och sköterskan jag pratade med på VP frågade om jag menade autism med. Men vi pratade bara igenom det kort.
Men på sköterskan lät det mer som att hon trodde att jag hade svårt att koncentrera mig när det är mycket ljud och det har ju såklart med ADDn att göra, men det var inte alls så jag menade...
Jag har ju inte grav autism då i alla fall, men är även ganska introvert osv (även om jag fungerar i sociala sammanhang), så kanske skulle kolla upp det..
Tack för svaret!
Citera
2017-08-26, 12:00
  #3760
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhaos
Vad är SCT?
Det jag läst om HSP (?idk), har beskrivit stt en bland annat kan ha problem med höga ljud osv, fast att en behöver vara på ett tyst ställe då, jag behöver snarare ta på hörlurarna och lyssna på musik för att "komma undan" när det blir för mycket.
Jo, läste om att det var inom autismspektrat och sköterskan jag pratade med på VP frågade om jag menade autism med. Men vi pratade bara igenom det kort.
Men på sköterskan lät det mer som att hon trodde att jag hade svårt att koncentrera mig när det är mycket ljud och det har ju såklart med ADDn att göra, men det var inte alls så jag menade...
Jag har ju inte grav autism då i alla fall, men är även ganska introvert osv (även om jag fungerar i sociala sammanhang), så kanske skulle kolla upp det..
Tack för svaret!

SCT = Sluggish Cognitive Tempo - långsamt kognitivt tempo. Även känt som CDD = Concentration Deficit Disorder - en sjukdom med vissa likheter med ADHD, men med andra dimensioner av uppmärksamhet som är störda - till skillnad från ADHD så har SCT-are istället en enorm trötthet och oföretagsamhet, kraftig inaktivitet och en sorts långsamhet i tankar och rörelser, som grundsymptom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Det bör nämnas att en liten andel av dom med AutismSpektrumStörning har knappt några sociala symptom, utan istället så har dom starkare SENSORISKA problem - m ao, sinnena är för känsliga eller okänsliga. T ex att ljud upplevs som mycket otrevligare än för andra, man måste ha nästan helt tyst, men är i övrigt nästan normal.

Kan ju hända att du råkar vara en av dessa minoriteter inom minoriteten.

Varsågod och hoppas att det var användbar information! = )
Citera
2017-08-28, 16:34
  #3761
Medlem
Har add samt social fobi och har nu gått på Ritalin 40 mg i tre månader. Väntar på en ny tid hos läkaren då medicinen har fruktansvärda biverkningar på mig. Jag blir mer pigg och lite alert (till skillnad från innan då jag var okapabel att gå ur sängen) men jag är inte alls produktiv eller aktiv på något sätt. Detta på grund av stt ångestnivån är grav och jag har nu självmordstankar. Inget jag upplevt innan medicinen, högre känslighet ja, men inte den formen av ångest. Dessutom har min sociala fobi eskalerat av medicinen.

Ritalin funkar alltså inte på mig. Har läst lite om elvanse. Förstår att det är ytterst individuellt men kan elvanse vara något? Någon som har erfarenhet av bra effekt från den (eller en annan medicin) som både har add och social fobi? Vill ha något att gå på när jag kommer till läkaren. Orkar inte med att vara en försökskanin för olika substanser. Studerar heltid på universitet och behöver få ordning på mitt mående innan allt fallerar
Citera
2017-08-28, 19:50
  #3762
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonpulver
Har add samt social fobi och har nu gått på Ritalin 40 mg i tre månader. Väntar på en ny tid hos läkaren då medicinen har fruktansvärda biverkningar på mig. Jag blir mer pigg och lite alert (till skillnad från innan då jag var okapabel att gå ur sängen) men jag är inte alls produktiv eller aktiv på något sätt. Detta på grund av stt ångestnivån är grav och jag har nu självmordstankar. Inget jag upplevt innan medicinen, högre känslighet ja, men inte den formen av ångest. Dessutom har min sociala fobi eskalerat av medicinen.

Ritalin funkar alltså inte på mig. Har läst lite om elvanse. Förstår att det är ytterst individuellt men kan elvanse vara något? Någon som har erfarenhet av bra effekt från den (eller en annan medicin) som både har add och social fobi? Vill ha något att gå på när jag kommer till läkaren. Orkar inte med att vara en försökskanin för olika substanser. Studerar heltid på universitet och behöver få ordning på mitt mående innan allt fallerar

Har inte social fobi på samma sätt som dig, men får också väldigt mycket ångest av Metylfenidat (ritalin, concerta, medikinet, focalin, et c, et c) - för mig så fungerar faktiskt GUANFACIN (intuniv) mot ångesten, och får faktiskt Ritalin att fungera bättre.

Dock så var det en kombo jag körde på eget bevåg utan läkaren, så den kan jag inte köra för tillfället, då pillerna är slut - får invänta läkarbesök. Dock tror jag ärligt talat att Racemiskt Amfetamin och Guanfacin kommer vara bättre.

Rekommenderar absolut att prova Attentin (också dexamfetamin, men utan depoteffekt) om Ritalin ger sådana bieffekter. För mig hade Dexamfetamin lite mindre bieffekter än Metylfenidat (ritalin), och det förefaller vara vanligt att så är fallet om man har många bieffekter från Ritalin, att Dexamfetamin fungerar bättre.


För övrigt kan jag nämna att Sertralin, en SSRI, fungerade mot ångest när jag tog Ritalin, dock så tyckte jag att på dom doser som behövdes för att bli helt fri från ångest, så störde den och minskade effekten från Ritalinet, så det var ingen vinnande kombo i sig.

I teorin så kan PAROXETIN vara något för dig - har högre bevisad effekt på Social Fobi än andra SSRI-er och fungerar ofta bra.
Citera
2017-08-29, 13:30
  #3763
Medlem
Jag har testat alla adhd mediciner och ogillade concerta för en massa år sedan. Men just nu går jag på intuniv +concerta det funkar hyfsat. Mot social fobi har bara lyrica funkat på mig. Dock i mindre doser och svprt för mig att arbeta med lyrica i kroppen. Perfekt att sova på med som ninjor ofta föreslår. Jag är själv ganska ny på intuniv ska dock sägas och tycker skillnaden mellan. 2 och 3 mg är jättestor. Med 2 mg tar den inte vitt alla bieffekter från metylfenidat ett med 3 mg gör den det men det kommer alltid en crash med trötthet också ngn gång under dagen i mitt fall under eftermiddagen.
Citera
2017-08-29, 14:06
  #3764
Medlem
Ska dock även sägas att jag vid sidan av concerta +intuniv även sedan igår börjat med sertralin till denna kombo.
Citera
2017-09-02, 17:58
  #3765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHermit
Någon härinne som provat Brintellix? Det är det nya svarta på min neuropsykiatriska mottagning, de verkar rekommendera det till alla.

Bump på detta! Någon med ADD som har provat Brintellix?
Citera
2017-09-14, 14:49
  #3766
Medlem
Är helt säker att jag har add, har också cipralex mot depression o ångest.

Hjälper add medicin mot det? Eller måste man äta ssri tills depressionen är borta sen hjälper endast concerta osv mot add symtomen ( som iofs i sig kan förebygga en depression, men nu har jag ju redan dragit på mig den )
Citera
2017-09-14, 14:53
  #3767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHermit
Bump på detta! Någon med ADD som har provat Brintellix?

Ännu en bump!
Citera
2017-09-14, 14:57
  #3768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Är helt säker att jag har add, har också cipralex mot depression o ångest.

Hjälper add medicin mot det? Eller måste man äta ssri tills depressionen är borta sen hjälper endast concerta osv mot add symtomen ( som iofs i sig kan förebygga en depression, men nu har jag ju redan dragit på mig den )

Depression är nog ganska vanligt hos personer med både ADHD och ADD pga alla frustrationer och svårigheter man möter i vardagslivet och rent allmänt. Att få bukt med sin ADHD/ADD tror jag kan hjälpa enormt mot depression! När man kan börja känna att man liksom fungerar någorlunda normalt om dagarna.
Jag vet att min inaktivitet pga ADD'n har gjort att jag trillat ner i depression också. Man känner sig värdelös etc, för att man inte kan sköta sitt liv som "normala" människor.
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback