Citat:
Ursprungligen postat av
vizual
Kan ha ett ämne eller hobby eller liknande som jag är jätte intresserad av och det är det enda som spelar roll sen hittar man en ny hobby eller helt enkelt tröttnar och då bryr man sig inte ett skit om föregående aktivitet.
Exakt så är det för mig. Brukar kalla mig periodare när det kommer till hobbys.
Har länge starkt misstänkt att jag har ADD, men det blir aldrig av att jag gör en utredning - precis som jag drar mig för att påbörja
något ö h t. Har en hög med läxor jag borde göra just nu, men förmår mig inte att öppna den första boken. Jag måste alltid invänta "the feeling" för att kunna göra mina uppgifter, annars tar det tvärstopp. Däremot kan jag jobba halvt ihjäl mig dagen/natten före en deadline, oavsett hur lång tid jag haft på mig.
Jag vet att jag inte är dum i huvudet - mina lärare tycker snarare jag är ett ljushuvud - men ibland känns det så. Mina klasskamrater verkar göra läxorna på löpande band utan några som helst svårigheter, under lektionstid dessutom! Jag kan aldrig göra dem på lektionstid - för mycket som tar min uppmärksamhet.
Det är nog aktuellt att "skaffa" en diagnos om jag ska kunna studera vidare, vilket jag verkligen vill men inte vågar som allt är för tillfället. Men det känns som att alla läkare o dyl är skeptiska mot folk som söker för koncentrationssvårigheter, bara för att så många vill vara lagliga knarkare. Drygt för de som verkligen behöver medicinering och äntligen har tagit ett steg mot att få hjälp... Men vad vet jag, jag har ju inte sökt än.
Hur har ni andra blivit bemötta när ni sökt för ADD-liknande problem?