2013-08-10, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Vad ska man tänka när man ska hitta nytt jobb med add?
Kommer man bli slut snabbt av att jobba i röriga miljöer som ica etc?
blir hjärndött jobb depremerande för att det inte finns stimuli?
vad passar?

Jag är också nyfiken på era tankar kring detta!

Att jobba på Mcdonald's tex är ett big "NO NO".
Alla pipande maskiner, gap om "Chicken nuggets, cheeseburger och fan hans moster skulle ta livet av mig. Jag kan knappt käka därinne då det är en alldeles för stressig miljö, noll matro....

Samtidigt är en alldeles för lugn miljö något som skulle få mig att bli seg/somna..

Haha, när jag nyligen läste igenom vad jag hade skrivit så kunde jag inte annat än att känna mig som en jäkla bortskämd snorunge

Hur som helst,,, tips & trix / egna erfarenheter om detta hemska I-landsproblem som tär något så hemskt på min arma själ uppskattas!
Senast redigerad av Jagstang90 2013-08-10 kl. 05:52. Anledning: Stavfel
Citera
2013-08-10, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Jag är också nyfiken på era tankar kring detta!

Att jobba på Mcdonald's tex är ett big "NO NO".
Alla pipande maskiner, gap om "Chicken nuggets, cheeseburger och fan hans moster skulle ta livet av mig. Jag kan knappt käka därinne då det är en alldeles för stressig miljö, noll matro....
Vad har det med ADD att göra?
Citera
2013-08-12, 16:00
Medlem
plowhs avatar
Någon som vet om Adderall/Vyvanse blir godkänt i Sverige snart? Har tagit Ritalin sen 15 års ålder och känner att dom positiva effekterna inte längre infinner sig, vilket skapar problem med högskolestudierna.
Citera
2013-08-13, 11:21
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plowh
Någon som vet om Adderall/Vyvanse blir godkänt i Sverige snart? Har tagit Ritalin sen 15 års ålder och känner att dom positiva effekterna inte längre infinner sig, vilket skapar problem med högskolestudierna.
Är det nog redan men inte i omlopp, såg jag ju någon ha skrivit. Vyvanse/Elvanse dvs.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20111213000092&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Citera
2013-08-13, 14:39
Medlem
Out-of-Steps avatar
Någon som vet vart man vänder sig ifall man önskar en utredning? I Skåne, Lund/Malmö-området.
Det enda jag hittar är information till föräldrar som söker utredning till deras barn. För vuxna hittar jag ingenting.
Citera
2013-08-18, 14:19
Medlem
ingen som vet/ har fröslag vad man ska tänka på vid jobb?
Citera
2013-08-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Någon som vet vart man vänder sig ifall man önskar en utredning? I Skåne, Lund/Malmö-området.
Det enda jag hittar är information till föräldrar som söker utredning till deras barn. För vuxna hittar jag ingenting.
Aleris Psykiatri Lund. De tar emot vuxna och gör utredning. Du får stå på dig att du ska ha ett bedömningssamtal, annars blir du bortmotad redan innan du fått en tid. Be då gärna om en förklaring till att en sköterska per telefon kan avgöra att du INTE behöver utredning... då är ju själva utredningen överflödig.
Citera
2013-08-25, 10:18
Medlem
Argh123s avatar
Vad tyckte ni om serien "De dejtingbara"??
Citera
2013-08-25, 10:33
Medlem
gavlips avatar
Finns det några behandlingar som har hjälpt er bortsett från diverse stimulantia t.ex. speciell sorts kost, tänka på andra vis, vissa vanor, naturpreparat, psykoterapi, miljöombyte etc?
Citera
2013-08-25, 11:45
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Finns det några behandlingar som har hjälpt er bortsett från diverse stimulantia t.ex. speciell sorts kost, tänka på andra vis, vissa vanor, naturpreparat, psykoterapi, miljöombyte etc?

Omega-3, vitamin-D, ALCAR, diverse former av kolin och tyrosin dagstid. Till natten blir det melatonin, magnesium, glycin, samt mindre mängder b-vitaminer och zink. Direkt och indirekt har samtliga preparat i den listan hjälpt mig.

Jag fungerar även bättre när jag till så stor grad som möjlig utesluter processerat vete, socker och snabba kolhydratskällor till fördel för havre, råg och alla proteinkällor jag kommer över. Under dessa perioder försöker jag även undvika all sorts halvfabrikat och käka hyfsat "naturligt", med mycket grönsaker och bra råvaror.

Huruvida jag fungerar bättre för att kosten i sig är bättre, pga födointolerans eller om det ligger något i alla hippieteorier om att diagnosbarn inte ska käka gluten, E-ämnen och dylikt, kan jag inte svara på.

Det finns något som heter neurofeedback som verkar intressant i terapiväg. Det kommer dra igång studier på barn mellan 9-17 och det finns sedan tidigare en del forskning på ämnet.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=43097&a=158283&l=sv
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Datorstodd-traning-for-barn-med-ADHD/
[url]https://en.wikipedia.org/wiki/Neurofeedback[/url

Edit: Regelbunden träning har hjälpt mig något oerhört.
Senast redigerad av ManMannen 2013-08-25 kl. 11:50.
Citera
2013-08-26, 20:50
Medlem
Jag har om en månad två tider för adhd och dyslexi utredningar samt kommer min kognitiva förmåga testas. Vet någon vad som kommer komma på dessa undersökningar och vad jag kan göra för att få en diagnos på detta?
Citera
2013-08-27, 03:10
Medlem
nocturne.no2s avatar
Ska på läkarbesök om en vecka eller så och sätta igång hela processen, känns skönt.

Har läst att någon/några fått pissa vid första läkarbesöket, tror ni jag behöver oroa mig för det? Skulle jag få pissa nu skulle jag troligtvis visa positivt för cannabis, rökte vid 2 tillfällen när jag var i Amsterdam för 3-4 dagar sedan och har även rökt några fler gånger den senaste månaden. Om han frågar efter drogvanor, vad bör jag då säga? Bör jag säga att jag testade cannabis i Amsterdam eller ska jag säga att jag aldrig rört illegala droger? Kan lätt sälja båda historierna, har träffat denna läkare förut.

Kan även nämna att hon skrev ut 100 st citodon till mig i februari, men eftersom det inte funkade särskilt bra som smärtlindring har jag inte frågat efter mer. Dock kanske det inte ser så bra ut på papper att jag går till VC och frågar efter opiater och efter ett halvår kommer jag tillbaka och vill ha en diagnos på ADD, eller vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in