2014-04-24, 12:49
Medlem
Fick min ADD-diagnos vid årsskiftet (äntligen) och har ätit concerta sedan i höstas (så fungerar mitt landsting...). Äter idag 54mg på morgonen. Försökte att lägga till med 18mg på eftermiddagen men då slog det bakut.

De fördelar jag har märkt av med concertan är:
* Har numera normala energinivåer, blir inte trött och måste vila i timmar efter att bara ha dammsugit t.ex.
* Är inte död vid sju på kvällarna och sover längre om nätterna. Har inga sömnproblem längre där man vaknar mitt i nätterna och inte kan somna om för att huvudet känns speedat.
* Känner mig mer skärpt, att jag lämnat bubblan. Hänger med mer i vad som händer i omgivningen och i samtal. Känner mig mer social och har verkligen blomstrat i mitt samspel med andra, jag är mer där här och nu än någon annanstans.
* Viss förbättring av koncentrationsförmågan, men inte tillräckligt för att jag ska vara nöjd.
* Mer tålamod att slutföra saker och inte sluta mitt upp i
* Rastlösheten är puts väck
* Hjärnan fungerar bättre och snabbare ibland
* Tappar ännu fokus men har lättare att bryta det nu och återgå till det man håller på med
* Jag har ännu problem att hålla ordning men energi till att ta tag i det kommer oftare
* Viss förbättring av impulsivitet

Nackdelar:
* Upplever att jag nästan har blivit sämre på att ta tag i saker än innan. Inte till en fördel då jag redan varit väldigt passiv och att då öka på detta föder mer stress då massa saker som jag borde göra halkar efter. Tidigare kunde jag ta tag i det efter tid men nu känns det som om den tiden har fördubblats.
* Har haft situationer av hyperfokus innan och detta kommer mer frekvent, en fördel ibland men det blir ett problem att jag allt mer ofta fastnar i timmar i helt ovidkommande saker när jag egentligen borde göra annat! Antar att det är en förlängning av påverkan av koncentration och att slutföra saker, men jag lyckas inte komma loss. Man märker först efteråt att det har gått flera timmar, och förut hände detta bara ibland då man inte hade energi till mer men nu händer det nästan dagligen och det funkar inte!

Opåverkat:
* Arbetsminne eller minnet överhuvudtaget
* Koncentration i det stora hela
* Känner mig fortfarande outvilad när jag vaknar. Jag har alltid känt mig bakis när jag vaknar både före och efter medicinering.
* Motivation

Biverkningar:
* Endast sänkt matlust.

Jag har ingen regelbunden kontakt med läkare pga resurser så kan inte diskutera detta med denne, träffade min senast i somras. Får bara träffa SSK med några månaders mellanrum som kollar blodtryck och kollar hur det funkar och när jag för fram att jag inte får effekt på vissa saker och att passiviteten förstärkts så menar hon att det är skönt att Concertan fungerar så bra ändå. Några arbetsterapeuter kan de inte erbjuda heller.

Jag vet att man inte kan förvänta sig mirakel av medicin och de positiva delarna står självklart ut. Men jag har bara prövat concerta och undrar om det finns någon som har upplevt samma problem som jag men som blivit bättre hjälpt av någon annan medicin? Eller ska jag vara nöjd som det är?

För mig är det viktigaste att jag får ordning på:
* Koncentration
* Energi
* Minne
* Bryta passivitet

Allt annat är också jobbigt men jag lider inte lika mycket av det. Rastlöshet och dåligt tålamod är liksom saker jag kan leva med och lätt har strategier för, men sakerna jag nämnde ovan lider jag verkligen av att ha problem med och det är inte lika lätt att ha strategier för det.
Senast redigerad av invasion 2014-04-24 kl. 12:55.
Citera
2014-05-01, 22:21
Medlem
Hej! Någon kanske har ställt frågan/pratat om det redan men orkar inte läsa igenom exakt allt
Jag skall till neuropsykolog och undersöka ifall jag har ADD nästa vecka, men tänkte fråga er här om 2 saker:

1. Hur är det med huvudvärk? Jag har i sådär 3 år haft sjukt underlig huvudvärk.. Det värker något otroligt (senast förra veckan spydde jag pga värken), och oftast är det just bakom ögonen men ibland vid ena sidan av bakhuvudet och ibland hela.. Det brukar börja på dagen med såndärn små störande och senare mot kvällen slår det till ordentligt. Kan absolut inte ha ögona öppna och kolla på nåt ljust när det händer. Ingen har förklarning på vad det är, inget syn eller annat ögon fel och ingen migrän, bara lustit ;o är det någon som har huvudvärk i samband med ADD?

2. Kroppsvärme? Jag fryser ofta, men när jag inte fryser har jag sjukt varmt.. Aldrig passligt, antingen skit kallt eller super varmt. Men hur mycket jag än fryser så är min kropp otroligt varm, pojkvännen klarar aldrig av att sova/mysa med mig för att jag är så varm. Inte ens mitt i vintern, han svättas ihjäl direkt, tillika som jag ligger ihopkrypen under täcket.
Läste i någon kommentar att vissa har varmt hela tiden, men är det nån som har varm kropp men ändå fryser?

Ska ju somsagt och undersökas nästa vecka, men tänkte se IFALL detta kunde ha med det att göra IFALL jag har ADD, "blame it on my ADD baby"
Citera
2014-05-02, 01:26
Medlem
Psychoramas avatar
Jag håller just nu på göra en neuropsykiatrisk utredning för att se om jag har add eller adhd. Är 24 år gammal och va ganska hyperaktiv som barn. Definitivt klassens klown och hade svårt med att plugga pga koncentrationen.. Jag lider även av jobbiga tvångstankar och mycket ångest.. Har hållt på med droger till och från sedan 4-5 år tillbaka men konsumerar mindre droger jämfört med 2-3 år sedan. Jag tror att jag definitivt hade adhd när jag va barn och en bit in i tonåren. Är det möjligt att adhd:n växt bort något och istället övergått till add? Hyperaktiviteten är inte alls kvar på samma sätt som förr men lider dessto mer av ångest och tvångsproblematik.. Är för tillfället arbetslös sedan 5 månader tillbaka pga att jag gick "in i väggen" på mitt senaste arbete. Stressen och ångesten tog tillslut överhand.. Känner att, som det ser ut nu, att jag inte kan jobba förns jag kommit igång med en bra medicinering och bra terapi. Hur svårt är det att bli sjukskriven? Måste man ligga på och tjata? Tycker att det är väldigt onödigt för mig att ens söka jobb men är illa tvungen om jag ska få någon ersättning till att betala hyran och mat. Grejen är att jag lider av så stark ångest och har så svårt att komma igång att göra saker som jag måste. Allt pga (troligvis adhd eller add). Vilken medicin eller kombination av medicin funkar bra för er med kraftfull ångest samt adhd. Har ni tips ang medicin för lindring av add/adhd + tvångstankar?

Känns som om jag fastnat i livet på nåt sätt.. Har stora problem med att komma igång med saker och tycka att saker är skoj.. Köper bensodiazepiner svart ibland för att ta udden av den värsta ångesten. Dock har jag aldrig fått det utskrivet. Det är den mest effektiva medicinen för mig. Framförallt diazepam / stesolid har vart underbart! Dock kan det vara ett problem när man inte fått det reglerat av läkare. Som jag upplevt det så är det väldigt svårt att få bensodiazepiner utskrivet vid behov. SSRI och SNRI har inte fungerat öht. Som sagt så kom gärna med tips på bra mediciner som fungerat på er!

Hänger OCD och adhd eller add oftast ihop?

Mvh
Citera
2014-05-02, 21:41
Bannlyst
Tänkte försöka självmedecinera min ADD och se om den blir bättre. Inte fått diagnos eller ens gått till psykolog än men jag vet om att jag har det. Ska man prova concerta direkt eller ska jag pröva nåt ´´lättare´´ först?
Citera
2014-05-02, 22:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2BET
Tänkte försöka självmedecinera min ADD och se om den blir bättre. Inte fått diagnos eller ens gått till psykolog än men jag vet om att jag har det. Ska man prova concerta direkt eller ska jag pröva nåt ´´lättare´´ först?
Strattera, venlafaxin och voxra kan användas för medicinering av add.
Citera
2014-05-07, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isome
Hej! Någon kanske har ställt frågan/pratat om det redan men orkar inte läsa igenom exakt allt
Jag skall till neuropsykolog och undersöka ifall jag har ADD nästa vecka, men tänkte fråga er här om 2 saker:

1. Hur är det med huvudvärk? Jag har i sådär 3 år haft sjukt underlig huvudvärk.. Det värker något otroligt (senast förra veckan spydde jag pga värken), och oftast är det just bakom ögonen men ibland vid ena sidan av bakhuvudet och ibland hela.. Det brukar börja på dagen med såndärn små störande och senare mot kvällen slår det till ordentligt. Kan absolut inte ha ögona öppna och kolla på nåt ljust när det händer. Ingen har förklarning på vad det är, inget syn eller annat ögon fel och ingen migrän, bara lustit ;o är det någon som har huvudvärk i samband med ADD?

2. Kroppsvärme? Jag fryser ofta, men när jag inte fryser har jag sjukt varmt.. Aldrig passligt, antingen skit kallt eller super varmt. Men hur mycket jag än fryser så är min kropp otroligt varm, pojkvännen klarar aldrig av att sova/mysa med mig för att jag är så varm. Inte ens mitt i vintern, han svättas ihjäl direkt, tillika som jag ligger ihopkrypen under täcket.
Läste i någon kommentar att vissa har varmt hela tiden, men är det nån som har varm kropp men ändå fryser?

Ska ju somsagt och undersökas nästa vecka, men tänkte se IFALL detta kunde ha med det att göra IFALL jag har ADD, "blame it on my ADD baby"

1. Har också ofta haft huvudvärk innan men det är bättre på den punkten nu mera även om det fortfarande kan komma någon gång per vecka.

2. Jag sover alltid med luvtröja, mjukis och täcke.
´´han svättas ihjäl direkt, tillika som jag ligger ihopkrypen under täcket.´´ Samma för mig och min flickvän.
Citera
2014-05-17, 22:56
Medlem
Har haft concerta på recept för min ADD men för lite mer än ett år sedan valde jag att ta bort concertan för att jag var ren från droger men hade svårt att hålla mig till läkarens ordinationer. För att få tillbaka medicinen igen måste jag lämna urinprover i tre månader som alla ska visa negativt? Är det vanligt att behöva pissa så länge? Folk jag pratat med anser det är långt över vad dom fått höra andra lämnat.
Citera
2014-05-17, 23:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odens
Folk jag pratat med anser det är långt över vad dom fått höra andra lämnat.
3 månader låter inte så farligt om du har eller har haft ett känt missbruk sen tidigare, dom vill helt enkelt försäkra sig om att du försöker få ut narkotikaklassade mediciner av rätt orsak.
Citera
2014-05-18, 00:59
Medlem
Zot^s avatar
Finns det några svagare alternativ till ritalin för ADD? Vill inte äta strattera, pallar inte med biverkningarna från ritalin och amfetamin är ju i princip omöjligt att få ut. Har även provat modiodal men tyckte det var fullständigt värdelöst.
Citera
2014-05-18, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Finns det några svagare alternativ till ritalin för ADD? Vill inte äta strattera, pallar inte med biverkningarna från ritalin och amfetamin är ju i princip omöjligt att få ut. Har även provat modiodal men tyckte det var fullständigt värdelöst.
Ibland kan det vara värt att prova en annan dos av Ritalin, om det var din erfarenhet, eller byta till ett annat preparat med metylfenidat: Concerta, Equasym eller Medikinet.

Andra alternativ är NDRI-preparatet Voxra eller SNRI (Venlafaxin depot, Cymbalta). TCA som Sensaval, Klomipramin eller Saroten kan vara värda att pröva.

Elvanse (amfetamin) är nytt och praktiskt, man slipper söka licens och det är en depåberedning som gör att det förhoppningsvis räcker med en dos om dagen. (Metamina vill de flesta ta flera gånger om dagen, även om jag farmakologiskt inte förstår varför; dessutom lite omständligt att förskriva eftersom det kräver att man sökt licens först.)
Citera
2014-05-18, 01:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Antidepressiva som venlafaxin och voxra kan användas för behandling av add.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
(Metamina vill de flesta ta flera gånger om dagen, även om jag farmakologiskt inte förstår varför;
Metamina har effekt en kort stund och måste därför fyllas på under dagen för att hålla uppe nivån i kroppen, varierar mellan individer men dom flesta verkar behöva fylla på var 3-4 timme för det ska fungera utan avtändning.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-05-18 kl. 01:26.
Citera
2014-05-18, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Metamina har effekt en kort stund och måste därför fyllas på under dagen för att hålla uppe nivån i kroppen, varierar mellan individer men dom flesta verkar behöva fylla på var 3-4 timme för det ska fungera utan avtändning.
Amfetamin har en halveringstid och tid till maxkoncentration i blodet, som borde göra singeldos eller möjligen tvådos tillräcklig för de flesta användare. Möjligen kan eventuella on-off-fenomen vara starkare hos somliga individer, vilket stimulerar somliga att ta flera doser per dag. Stor risk för beroende, om inte indikationen är genuin ADHD och/eller vid egen beroendeproblematik eller anhopning av beroendeproblem i släkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in