2012-10-01, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirrenx
Vilken medicin tycker ni fungerar bäst för mot add? Har precis blivit diagnostiserad och oerfaren med add mediciner

Tips är att börja med t.ex. ritalin en månad, se hur det funkar, sätt dig in i dig själv. Märk när du har dina ups/downs. Sätt dig sedan och prata med läkaren och berätta hur du har upplevt det. Det är så sjukt olika hur man reagerar. (Nu pratar jag bara om metylfenidat, de andra har jag ingen aning om)

I mitt fall började jag med Medikinet 30 mg. Fick sedan en "vid behov"-tablett, för att inse att mina eftermiddagar var värdelösa. Bytte till Concerta 52 mg (har jag för mig), värdelöst på morgonen då jag inte ens kom upp ur sängen och på kvällen kunde jag aldrig gå och lägga mig. Nu har jag 20 mg Medikinet och 27 mg Concerta för att få så jämn dos över dagen som möjligt.
Citera
2012-10-05, 08:20
Avslutad
Jag är övertygad om att jag har ADD. Vem pratar jag lättast med för att sätta igång en utredning, min psykolog eller läkare?

Jag är även fundersam på om jag är feldiagnosticerad (vettefan hur det stavas). Har en aspergerdiagnos. Hur fungerar det om jag får en ADD-diagnos? Stryks aspergern hux flux eller måste jag genomgå ännu en sådan utredning där de har ADDn i åttanke?
Senast redigerad av oboyglas 2012-10-05 kl. 09:06. Anledning: Tillägg
Citera
2012-10-05, 09:34
Medlem
Har aldrig tänkt över en särskild diagnos bakom mina symptom, men i princip ALLA symptom beskrivna här stämmer in på mig

Det hänger hela tiden en slags "outsider/utanförskapskänsla" över mig själv Känner så konstant (ingenting jag går och talar om för gemene man dock), även om jag fungerar helt normalt i det sociala livet och har lätt för att skaffa vänner.

Folk säger dock att jag är "översnäll" och detta har jag tyvärr märkt vid ett flertal tillfällen då jämnåriga kompisar utnyttjat mig till sin egen vinning. Jag ställer helt enkelt upp på det mesta som folk säger, utan att själv ha förmågan att kunna tala om att jag inte känner för det. Eller så handlar det om att jag ska fatta ett beslut/ultimatum ställt av någon och jag kan inte välja det ena eller det andra och sen blir svaret inte genomtänkt och allt blir... ja... skit. Skit jämnt.

Dock så har jag haft en snart två år lång och svår depression, vilket jag tidigare ätit Fluoxetin för och går ibland till en kurator för att prata ut. Går inte på någon som helst medicin nu, självfattat beslut.

Tror personligen det i sig är en följd utav denna möjliga ADD, men kan ju lika gärna vara så att jag även faller under kategorin HSP = Highly Sensitive Person, vilket inte är en direkt sjukdom eller ett syndrom utan mer en karaktärspersonlighet. HSP-personer är överkänsliga och har lätt för att ta till sig av allt negativt skit som händer runtom kring en. Å andra sidan är HSP-personer oftast också väldigt medvetna om omgivningen och har ett slags "förhöjt" detaljseende. Information som flödar hela tiden, hjärnan blir överbelastad ibland känns det nästan som.

Ett exempel är att jag kan uppfatta saker som en annan person inte alls vanligtvis skulle lägga märke till utan bara förbise.

Mamma visade mig nämligen en filmsnutt där tre personer ska kasta en boll till varandra i ett vitt rum, och de säger då att man ska försöka räkna kasten, varefter det senare kommer in ytterligare en boll och ännu en. Mitt i alltihop kliver plötsligt en människa iklädd en gorilla-dräkt fram och går rakt igenom boll-kastningen. Jag tappade givetvis räkningen då jag fokuserade på personen i gorilla-dräkten, så jag blev extremt arg och gick därifrån! Mamma frågade mig varför jag gjorde det och jag sa som det var. Mamma utbrister då förvånat; "VA?! Det såg jag aldrig! Vart såg du det?!" varefter hon såg om filmsnutten en gång till och jag pekade då ut mannen i gorilla-dräkten i filmsnutten. Först då såg hon det. Pappa försökte sedan, men koncentrerade sig på bollarna som kastades och inte på mannen i gorilla-dräkten. Samma sak för mina två yngre bröder. Det var bara jag som distraherades av mannen i gorilla-dräkten (vilket ju förvisso också var hela poängen med videon men ändå...)

Kul grej om man vill testa sig angående detaljseende. Nu har jag förvisso avslöjat poängen i den videon men det finns förstås andra liknande.

Men för att återgå till ADD, vart eller med vem ska jag prata om detta för att eventuellt påbörja en utredning om detta?

Kan man ha ADD och samtidigt vara en HSP-person, tro? Känns väldigt luddigt alltihop. Men nog faller jag definitivt under den ena eller andra helt klart.
Citera
2012-10-05, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SaimoN91
Text
Känner igen mig i mycket av det du beskriver också, eller ja. Allt. Det första var bara i dagis/lågstadiet för mig, efter det fattade jag så att säga :P Även jag har ingen (ADD)diagnos utan har nyss börjat fundera på ADD.

Tar du åt dig väldigt mycket av skäll? Jag blir helt förstörd när någon så mycket som höjer rösten åt mig, vilket jag har förstått är väldigt vanligt.

En grej jag undrar: OM man får en ADD-diagnos - vad innebär det rent praktiskt? Vad kommer jag få hjälp med? Går redan hos en psykolog och äter en rad mediciner.
Citera
2012-10-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Känner igen mig i mycket av det du beskriver också, eller ja. Allt. Det första var bara i dagis/lågstadiet för mig, efter det fattade jag så att säga :P Även jag har ingen (ADD)diagnos utan har nyss börjat fundera på ADD.

Tar du åt dig väldigt mycket av skäll? Jag blir helt förstörd när någon så mycket som höjer rösten åt mig, vilket jag har förstått är väldigt vanligt.

En grej jag undrar: OM man får en ADD-diagnos - vad innebär det rent praktiskt? Vad kommer jag få hjälp med? Går redan hos en psykolog och äter en rad mediciner.

Du kan få medicin som förenklar din vardag. Tex Metylfenidat.
Arbetsförmedlingen kan göra det lite lättare med ditt jobbsökande.

Det är inte helt ovanligt att folk som har ADD men ingen diagnos, får käka andra mediciner, tex Ssri etc innan man kommer på kärnan till alla problem.

Ta upp dina misstankar om ADD med din psykolog eller läkare
Citera
2012-10-05, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Du kan få medicin som förenklar din vardag. Tex Metylfenidat.
Arbetsförmedlingen kan göra det lite lättare med ditt jobbsökande.

Det är inte helt ovanligt att folk som har ADD men ingen diagnos, får käka andra mediciner, tex Ssri etc innan man kommer på kärnan till alla problem.

Ta upp dina misstankar om ADD med din psykolog eller läkare
Det tänker jag absolut göra! Har ätit SSRI/SNRI, lamitrogin och en jävla massa lugnande sedan jag var 14-15.. Jävlar, önskar att jag hade möte med min läkare imorgon
Citera
2012-10-17, 17:25
Medlem
Vad upplever ni för skillnad mellan Concerta och Ritalin? Det är ju samma verksamma ämne i båda tabletterna.

Jag har hört att folk med ADD svarar bättre på Ritalin men förstår inte riktigt varför, någon som vill förklara?

Jag själv har concerta, och är halvnöjd. Det känns som medicinen bara ger mig något dom första tre timmarna, och effekten är borta efter 6-7 timmar drygt.

Det känns dessutom som medicinen funkar sämre och sämre för varje dag. Har varit helt handlingsförlamad dom senaste dagarna, ingenting blir gjort i princip.
Och påbörjar jag något så blir det minst 5 "pauser" innan jag slutfört det jag påbörjade.

Någon som känner igen sig?
Citera
2012-10-17, 21:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad upplever ni för skillnad mellan Concerta och Ritalin? Det är ju samma verksamma ämne i båda tabletterna.
Det verksamma ämnet är samma ja men hur det släpps ut i kroppen skiljer, vet inte om det stämmer men läst att concerta portionerar ut metylfenidatet 4ggr medans ritalin släpper ut metylfenidatet i 2 portioner.
Citera
2012-10-18, 14:13
Medlem
Sommrigostseass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 836
Snack om att vara rädd osv

Jag tror du helt har fått den här diagnosen om bakfoten. Då det handlar om ojämn balans med diverse substanser din hjärna producerar.

Om du är feg eller inte tål skäll så är det din uppväxt/uppfostran du har att skylla på.

Ritalina och Concerta änvänder sig båda två av metylfendidat, Jag kan dock inte verifiera mig om det arne säger är sant till fullo men att de har olika bindningsmedel med sådan egenskap som Arne säger är dock sant
Citera
2012-10-20, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommrigostseas
Jag tror du helt har fått den här diagnosen om bakfoten. Då det handlar om ojämn balans med diverse substanser din hjärna producerar.

Om du är feg eller inte tål skäll så är det din uppväxt/uppfostran du har att skylla på.
Det var inte diagnosen jag försökte förklara det som, snarare konsekvenserna utav att inte göra det man ska, och inte klara av att hantera det, varav förstnämnda blivit bättre sen jag fick hjälp.
Men det är lugnt, jag fick det nog om bakfoten, får ringa och be om ursäkt och säga att jag inte behöver mer hjälp.

För att klargöra: Mitt svar på inlägget hade med hur jag som person fungerade före och efter hjälp, och även till en viss del nu. Att jag inte kunde koncentrera mig under största delen av skolgången resulterar i dåliga betyg och sura miner. Vilket därefter handlar om hur man kan ta det hela.
Citera
2012-10-20, 13:42
Medlem
Får väl omformulera min fråga lite..

Ni här med ADD, medicinerar ni med Concerta eller Ritalin, och varför?
Citera
2012-10-20, 13:55
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:

Jag har hört att folk med ADD svarar bättre på Ritalin men förstår inte riktigt varför, någon som vill förklara?

Jag själv har concerta, och är halvnöjd. Det känns som medicinen bara ger mig något dom första tre timmarna, och effekten är borta efter 6-7 timmar drygt.

Det känns dessutom som medicinen funkar sämre och sämre för varje dag. Har varit helt handlingsförlamad dom senaste dagarna, ingenting blir gjort i princip.
Och påbörjar jag något så blir det minst 5 "pauser" innan jag slutfört det jag påbörjade.

Någon som känner igen sig?
Inget för tillfället, för mycket biverkningar i mitt fall.

Om du tycker att Concerta håller i sig kort borde ju inte Ritalin vara något för dig eftersom den utsöndrar under en kortare tid än Concerta. Nu har jag i och för sig dålig koll på sånt här, så borde kanske inte uttala mig.

Känner igen det där med att vara handlingsförlamad av Concerta, jag träffade aldrig någon på fritiden och var nedstämd. Efter jobbet satt jag bara hemma och gjorde, iprincip, ingenting.
Senast redigerad av LifeIsBrilliant 2012-10-20 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in