Har aldrig tänkt över en särskild diagnos bakom mina symptom, men i princip ALLA symptom beskrivna här stämmer in på mig
Det hänger hela tiden en slags "outsider/utanförskapskänsla" över mig själv

Känner så konstant (ingenting jag går och talar om för gemene man dock), även om jag fungerar helt normalt i det sociala livet och har lätt för att skaffa vänner.
Folk säger dock att jag är "översnäll" och detta har jag tyvärr märkt vid ett flertal tillfällen då jämnåriga kompisar utnyttjat mig till sin egen vinning. Jag ställer helt enkelt upp på det mesta som folk säger, utan att själv ha förmågan att kunna tala om att jag inte känner för det. Eller så handlar det om att jag ska fatta ett beslut/ultimatum ställt av någon och jag kan inte välja det ena eller det andra och sen blir svaret inte genomtänkt och allt blir... ja... skit. Skit jämnt.
Dock så har jag haft en snart två år lång och svår depression, vilket jag tidigare ätit Fluoxetin för och går ibland till en kurator för att prata ut. Går inte på någon som helst medicin nu, självfattat beslut.
Tror personligen det i sig är en följd utav denna möjliga
ADD, men kan ju lika gärna vara så att jag även faller under kategorin
HSP =
Highly Sensitive Person, vilket inte är en direkt sjukdom eller ett syndrom utan mer en karaktärspersonlighet.
HSP-personer är överkänsliga och har lätt för att ta till sig av allt negativt skit som händer runtom kring en. Å andra sidan är
HSP-personer oftast också väldigt medvetna om omgivningen och har ett slags "förhöjt" detaljseende. Information som flödar hela tiden, hjärnan blir överbelastad ibland känns det nästan som.
Ett exempel är att jag kan uppfatta saker som en annan person inte alls vanligtvis skulle lägga märke till utan bara förbise.
Mamma visade mig nämligen en filmsnutt där tre personer ska kasta en boll till varandra i ett vitt rum, och de säger då att man ska försöka räkna kasten, varefter det senare kommer in ytterligare en boll och ännu en. Mitt i alltihop kliver plötsligt en människa iklädd en gorilla-dräkt fram och går rakt igenom boll-kastningen. Jag tappade givetvis räkningen då jag fokuserade på personen i gorilla-dräkten, så jag blev extremt arg och gick därifrån! Mamma frågade mig varför jag gjorde det och jag sa som det var. Mamma utbrister då förvånat; "VA?! Det såg jag aldrig! Vart såg du det?!" varefter hon såg om filmsnutten en gång till och jag pekade då ut mannen i gorilla-dräkten i filmsnutten. Först då såg hon det. Pappa försökte sedan, men koncentrerade sig på bollarna som kastades och inte på mannen i gorilla-dräkten. Samma sak för mina två yngre bröder. Det var bara jag som distraherades av mannen i gorilla-dräkten (vilket ju förvisso också var hela poängen med videon men ändå...)
Kul grej om man vill testa sig angående detaljseende. Nu har jag förvisso avslöjat poängen i den videon men det finns förstås andra liknande.
Men för att återgå till
ADD, vart eller med vem ska jag prata om detta för att eventuellt påbörja en utredning om detta?
Kan man ha
ADD och samtidigt vara en
HSP-person, tro? Känns väldigt luddigt alltihop. Men nog faller jag definitivt under den ena eller andra helt klart.