2011-09-23, 07:20
Medlem
Tog min första kapsel Medikinet (20 mg, ska börja med 30 efter helgen) klockan 05.30. Det är kanske lite tidigt att säga något än, men jag känner mig mycket lugnare i hjärnan men ändå piggare. Lite myror i huvudet har jag kvar och jag är fortfarande ganska disträ men känner mig mindre uppstressad. När jag är i "min egen värld" och börjar tänka på massa annat är det mycket lättare att återgå till det jag skulle göra egentligen.
Om det beror på medicinen eller att jag somnade tidigt igår vet jag inte, kanske båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Glömsk
Om jag skulle få ett barn så skulle jag döpa det till Metamina.
Jag bodde i Australien ett tag och köpte dexies som de kallas, Dexamphetamin. Den bästa drogen som finns enligt mig.
Och det är för att jag fungerade normalt. All ångest och alla svårigheter försvann.
Jag vill verkligen få det utskrivet. Jag tror (hoppas) att jag har ADD. Jag har svårt för att koncentrera mig och att organisera en enda dag är en omöjlig uppgift för mig. Jag har rullat omkring som en sparkad boll i världen utan att ha något mål eller syfte.
Det finns många likheter som verkligen stämmer överens med mig men den främsta är min magkänsla som säger mig att jag aldrig riktigt varit som alla andra.

Jag har ringt psykjouren och väntar på att få prata med dem. Men ett av mina problem är om jag ska vara ärligt eller inte. För mig är det viktigaste i hela världen att få denna befriare. Och om jag berättar tex om mitt liv och mina missbruk så kommer de antagligen inte att ge mig vad jag söker.

Vad tror ni?

Problemet är förmodligen att det är lite väl klurigt att få ut licens och så vidare om du inte tidigare testat metylfenidat och atomoxin (eftersom du varken har diagnos eller skriver något om det antar jag att du inte testat det). Kolla här: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Forskrivning/Licens/Centralstimulantia-vid-ADHD/ och klicka på dokumentet till höger så kan du själv se hur blanketten för licens ser ut.
Senast redigerad av Omehoj 2011-09-23 kl. 07:24.
Citera
2011-09-23, 11:37
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Har hittills testat dessa mediciner:
Concerta
Strattera
Medikinet
Equasym

Så nu på torsdag blir det medicinsnack igen, hoppas på metamina!
Citera
2011-09-23, 11:40
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSilverHaze
Har hittills testat dessa mediciner:
Concerta
Strattera
Medikinet
Equasym

Så nu på torsdag blir det medicinsnack igen, hoppas på metamina!
Hur ser din ADD problematik ut? Kan du beskriva effekt och biverkningar av respektive medicin?
Citera
2011-09-23, 12:16
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Hur ser din ADD problematik ut? Kan du beskriva effekt och biverkningar av respektive medicin?
Har ADHD Uppmärksamhetsproblem, hyperaktivitetsproblem, impulsivitetsproblem
Concerta - Bra effekt på uppmärksamheten & hyperaktiviteten, ont i magen & förlorad hunger
Strattera - Ingen effekt alls, nedstämd och ledsen
Medikinet - Overklighetskänslor, skrämmande känsla
Equasym - Nedstämdhet, känsla av att man är värdelös

// SSH
Citera
2011-09-23, 23:08
Medlem
Fittahoras avatar
Denna intressanta länk fanns idag på Reddit.

Bl a är författaren inne på samma spår som mig, nämligen att ADD och ADHD inte hör ihop.
Citera
2011-09-26, 04:20
Medlem
Citat:
Denna intressanta länk fanns idag på Reddit.

Bl a är författaren inne på samma spår som mig, nämligen att ADD och ADHD inte hör ihop.

Jag har iofs inte fått diagnosen ADD än men den kommer snart, jag har pratat med flera olika psykologer som alla tror jag har ADD och väntar nu på tid hos en som har befogenhet att sätta diagnosen.

Men varför skulle dom inte höra ihop? Om jag uppfattat saker rätt så är det iprincip så att ADHD har på tok för mycket energi i kropp/psyke och ADD har på tok för lite. Dvs samma fel bara det att den ena har för lite och den andra för mycket.

ADHD folk verkar vara hyperaktiva, impulsiva, mycket energi i hjärnan, snabbtänkta.

ADD folk verkar vara undderaktiva, raka motsatsen till impulsive och snarare tänka efter en,två,tre,frya och fem gånger, lite energi i hjärnan, trögtänkta.

Något jag har märkt är att jag får uträttat mycket mycket mycket mindre under en vanlig dag än vad en normal person får. Mitt största fritids intresse är träning, och jag har inte orkat träna seriöst sen jag blev 20+ och jag är snart 25......... jag typ jobbar, sen åker hem och gör ingenting, kanske zappar lite på tvn, surfar lite på datorn, sitter och mår dåligt för att jag är så jävla trött att jag inte orkar träna osv.

Och inte bara när det gäller fysiska saker, jag uppfattar saker i omgivningen mycket sämre, läser jag en text måste jag spendera typ 3-4ggr så lång tid på att läsa den texten som normalt folk, och då minns jag den ändå sämre. :S

Så fort jag koncentrerar mig längre än några få minuter blir jag väldigt tung i huvudet och börjar se suddigt, det blir som en dimma framför mig. Och det kan räcka med alldagliga saker som att koncentrera sig på vad som sägs på radion, vad som sägs på nyheterna osv, jag allmäna saker som vanligt folk behöver lägga så lite energi på att dom förmodligen inte ens märker att dom koncentrerar sig.

Så jävla störande och orättvist är det, snappa upp allmänbildning på en normal nivå som vanligt folk inte ens behöver koncentrera sig på, det bara är naturligt för dom att dom snappar upp och lär sig dom sakerna. Det behöver jag koncentrera mig på, och när jag koncentrerar mig mer än några min blir min hjärna överbelastad, jag blir tung i huvudet och ser suddigt.
Allt det leder till att jag inte tar upp allmänbildning som normalt folk och är extremt dåligt allmänbildad, liksom jag kan inte gå runt och koncentrera mig och fokusera så hårt att jag börjar se suddigt konstant hela dagen varje dag.

Det finns helt enkelt inte på kartan för mig att bli allmänbildad som en Svensson. :/ Och hjälp får man ju snabbt också, började min utreding när jag var 23, jag fyller 25om några månader och inte fått diagnos eller påbörjan på medicinering och hjälp än. :/
Citera
2011-09-26, 13:48
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Kanske är lite OT nu, men hur gör man för att ta reda på om man har dyslexi?
Jämt när jag läser så blir texten suddig, precis som en kamera som tappar fokus, kan även hoppa lite bland texten samtidigt :S
Citera
2011-09-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSilverHaze
Kanske är lite OT nu, men hur gör man för att ta reda på om man har dyslexi?
Jämt när jag läser så blir texten suddig, precis som en kamera som tappar fokus, kan även hoppa lite bland texten samtidigt :S

Hoppa bland texten vet jag inte, men att texten blir suddig och din synförmåga tappar fokus. Det har jag frågad en psykolog på ADHD polikliniken om och fick till svar att det är vanligt bland folk med ADD och behöver inte bero på dyslexi.

Jag frågade för att jag själv har det problemet och är under utredning för ADD. Jag har beskrivit hur mina problem ser ut lite längre upp i ett ganska långt inlägg.
Citera
2011-09-27, 14:35
Medlem
onda-oegats avatar
jag undra hur ni har det med jobb och vad ni jobbar med och hur ni tycker det passar er?

jag pluggar just nu men det ända yrket som jag tycker passar just nu är att vara ekonomiskt oberoende med helst ett multinationellt företag eller en nation i sina ägor så att man kan genomföra alla projekt och idéer man har.
Citera
2011-09-27, 18:13
Medlem
rockandrollas avatar
Hela min personlighet har blivit en diagnos

1. En känsla av att aldrig få någonting gjort.
Får panik inför tanken på att sitta med fru o barn i en villa någon mil utanför staden,
Livet fylls med arbete mellan 7-16, det ska handlas diskas och hämtas ungar...Jag vill rese o lära mig saker och kunna se tillbaka på ett liv fullt att upplevelser, men kommer ingenstans känns det som jobbar på som snickare och låter livet bara passera, då har jag ändå varit två vändor till Asien, bilat i europa, knarkat loss ordentligt i Amsterdam, bott i Norge osv. Men känslan av att sitta fast och att inte få någonting gjort finns där hela tiden, vilket även diskberget och tvätthögen kan vittna om...

2. Svårt att organisera göromål.
Gör ingenting som kan skjutas upp till morgondagen, spelar ingen roll om det är att ringa Tele2 och fråga om en räkning, tvätta eller lämna tillbaka något jag lånat. Allt sker i sista minuten.

3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång.
Ja, hur betedde jag mig igår? blev h*n sårad när jag sa så där? se punkt 2

4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja
Snöar in på vad som helst historia,fotografering, geografi och tröttnar lika fort, fördelen är väl att jag skaffar en ganska bred kunskapsbank (lite om mycket)

5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt.
Ja hela tiden allt från knarkskämt på farfars begravning till ja you name it...

6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron.
Stämmer se bla punkt nummer 4

7. Blir lätt frustrerad, uttråkad.
Jag måste vara intresserad av det som sägs annars är det helt omöjligt att lägga ner någon energi

8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna
Ja så länge jag inte finner ämnet intressant

9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens
Stämmer bra

10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren
Ja! "varför ska jag göra så bara för att h*n säger det?"
11. Otålig; låg tolerans mot frustration.
Stämmer

12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling.
Väldigt impulsiv i både ord och handling.

13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan.
Nej inte om det inte rör känslo-livet.
Föredrar nästa och vara "nere"/små deppad eftersom annars går man bara och väntar på nästa krasch.

14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet.
JA se punkt 13

15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana.
Stämmer kan bli fly förbannad för ingenting, gäller dock främst materiella ting, Personer har jag hyffsad tolerans med och blir sällan riktigt arg på.

16. Rastlöshet -Går upp och ner
Japp

17. Tendens att fastna i missbruk.
Tobak, cannabis, tjack dock har jag slutat med alla tre i nuläget

18. Kroniskt dåligt självförtroende.
Stämmer i vissa situationer, har dock tillräckligt mycket social-kompetens för att
köra över flk i min omgivning ändå...

19. Felaktig själv-bild.
Är väl knappast jag rätt person att svara på?

20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar Stämmer

Dock känner jag inte igen mig i att jag upplevs som trög, snarare tvärt om, snabbtänkt och allmänbildad.
Citera
2011-09-27, 19:12
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Hela min personlighet har blivit en diagnos

En massa text...
Låter mer som en beskrivning av ADHD med koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet — kallad ADHD i kombination — än ADD. Det finns en separat tråd för ADHD.
Citera
2011-09-27, 19:37
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Låter mer som en beskrivning av ADHD med koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet — kallad ADHD i kombination — än ADD. Det finns en separat tråd för ADHD.

Saknar ju hyperaktiviteten det är det som förvirrar mig...
Senast redigerad av rockandrolla 2011-09-27 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in