2012-06-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.pingvin
Nu ska jag inte säga med 100 procent att jag verkligen har ADD eftersom jag inte gjort nån utredning så ta det jag skriver med en nypa salt. Ni med ADD och ADHD dricker mycket kaffe va? Där känner jag inte igen mig faktiskt. Jag kanske dricker max en kopp om dagen. Men jag blir speedad och tankarna studsar runt snabbt snabbt. Men ingen dramatisk skillnad tror jag, dom gånger jag dricker är det bara en halv kopp och ganska svagt kaffe. Jag är en orolig person och har fått för mig att kaffe gör ångest värre, därför har jag avsiktligt druckit väldigt lite.

Hur reagerar du på koffein?

Jag har ADHD, eller ah egentligen ADD men han som gav mig diagnosen sa att dom kallade allt för ADHD.

Hur som helst, jag dricker knappt något kaffe för det gör mig bara mer orolig i kroppen än vad jag redan är. Ångesten blir värre, samt blir jag lättirriterad och stissig.

Men jag vet att andra centralstimulanter funkar bra på mig, tex Amfetamin!
Citera
2012-06-17, 23:16
Avslutad
Känner igen mig i ts, är 90% säker på att jag har add. Har inte vågat utreda och om jag skulle få det bekräftat så vet jag ej hur det skulle påverka mitt liv.
Citera
2012-06-18, 02:22
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Känner igen mig i ts, är 90% säker på att jag har add. Har inte vågat utreda och om jag skulle få det bekräftat så vet jag ej hur det skulle påverka mitt liv.

Den stora frågan är väl hur det påverkar ditt liv om du inte utreder det?
Har du inga problem finns ingen anledning att göra en utredning. Men upplever du det som ett problem så finns ingen anledning att vara rädd för en utredning, det är ju till för att hjälpa dig lösa/hantera problemen.
Citera
2012-06-18, 02:25
Medlem
knussligs avatar
Angående kaffe reagerar jag väldigt starkt på det och blir helt stissig av det. Ändå har jag svårt att sluta med kaffe. Dricker dessutom rätt starkt kaffe. Men max 2 koppar om dan, ibland bara en.
Citera
2012-06-18, 11:58
Medlem
Motleys avatar
Får efter utredning slutbesked inom 2 veckor. Men om vi säger att jag har ADD, hur blir man "bättre" på att hantera saker, förutom medicinering? Har ni några tips som hjälpt er... Anser ändå att jag har ADD-liknande problem med eller utan en diagnos
Citera
2012-06-18, 12:08
Medlem
Kaffediskussioner tycker vi om!

Innan medicinen så drack jag väldigt mycket kaffe under vissa perioder, det var underbart, blev lugn och glad och det var lugnt i huvudet också. Lite halvstissig ibland kanske, men oftast var det bara ett typ "ge mig kaffe ge mig kaffe ge mig kaffe"-beroende som var lite på grund av att det var så skönt att få effekten av koffeinet, det blev mer fridfullt.. Under en stund iaf. Jag kunde sova när jag hade druckit kaffe utan några problem alls.
Innan kaffet så var det mycket energidryck som gick åt. Det var koffeinet jag ville åt enkelt sagt (jag litar inte på koffeintabletter)

När medicinen tas så kan jag inte hamna i samma banor, det blir skakigt och nästan lite stressigt. Dubbel dos helt enkelt. Däremot så hjälper medicinen Mer, under längre tid, och mycket bättre. Men utan medicinen så var kaffet en bra tillfällig "lösning". Nu för tiden så dricker jag rätt stora mängder te istället..
(ADHD som diagnos, eller, typ ADD, men same shit but different enligt läkaren)
Citera
2012-06-18, 12:10
Medlem
Hur som helst, jag dricker knappt något kaffe för det gör mig bara mer orolig i kroppen än vad jag redan är. Ångesten blir värre, samt blir jag lättirriterad och stissig.

Men jag vet att andra centralstimulanter funkar bra på mig, tex Amfetamin![/quote]

Samma här!! Kan knappt dricka kaffe heller. Blir bara exteemt orolig i kroppen och ännu mer ångestfylld som du sa!

Mycket av det som räknas som ADD stämmer in på mig. Exremt tidsoptimistisk, svårt att strukturera allt, glömmer bort saker, är slarvig, kan vara extremt intresserad av något och sedan bara tappa intresse totalt, vilket är ett problem när jag ska bestämma mig för att plugga elle jobba med något så jag plötsligt inte är intresserad och kan därför inte finna fokus på att jobba med något "ointressant" är rastlös, kan ej koppla av, svårt att koncentrera mig på saker som jag ej är ingresserad av men har ändå väldigt lätt för att lära mig saker och är duktig i skolan när jag väl strulturerar mitt arbete. Trots detta så tror folk att jag är rätt lugn.. Men är bra på att dölja min rastlöshet och ångest.

Är det vanligt att folk med ADD har svårt med depressioner och ångest?
Citera
2012-06-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motley
Får efter utredning slutbesked inom 2 veckor. Men om vi säger att jag har ADD, hur blir man "bättre" på att hantera saker, förutom medicinering? Har ni några tips som hjälpt er... Anser ändå att jag har ADD-liknande problem med eller utan en diagnos
Hantera vad specifikt?
Jag har svårt att hantera nederlag, eller stress. Bryter ihop och blir ett vrak vid vissa tillfällen. Om jag missar en buss så går hela världen under i princip.

Det finns många metoder. Struktur hjälper enormt mycket för min del. Att ha var sak på sin plats, veta vad man ska göra och när det ska göras. Även om jag inte kommit så långt att det är hållbart, så är det skönt när det fungerar så iaf. Koständring kan hjälpa till också, blodsocker och sånt kan fucka med humöret.

Utöver det.. Hantera.. Det beror på, är nog rätt individuellt. När jag är stressad och börjar bli tokig så hjälper det att bara ta en kopp te och försöka komma ihåg att andas. När det är kaos och man behöver storstäda så ska man INTE börja i femton olika hörn och kanter, utan ta en sak i taget, för annars blir man fan aldrig klar :P
Citera
2012-06-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantaugusti
Är det vanligt att folk med ADD har svårt med depressioner och ångest?

Jag har ingen erfarenhet av det själv, men jag läste en intressant artikel för några månader sen om det bland annat;
http://www.additudemag.com/adhd/article/748.html

Det verkar gå lite hand i hand, mycket som kan kännas som depression och ångest kan vara förklädnad av annat, och tvärtom.. Vet inte riktigt hur det går till. Om du är väldigt fundersam så kan du ju höra med läkare eller liknande så får du förhoppningsvis lite bättre svar =)
Citera
2012-06-18, 12:29
Medlem
Motleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 836
Hantera vad specifikt?
Jag har svårt att hantera nederlag, eller stress. Bryter ihop och blir ett vrak vid vissa tillfällen. Om jag missar en buss så går hela världen under i princip.

Det finns många metoder. Struktur hjälper enormt mycket för min del. Att ha var sak på sin plats, veta vad man ska göra och när det ska göras. Även om jag inte kommit så långt att det är hållbart, så är det skönt när det fungerar så iaf. Koständring kan hjälpa till också, blodsocker och sånt kan fucka med humöret.

Utöver det.. Hantera.. Det beror på, är nog rätt individuellt. När jag är stressad och börjar bli tokig så hjälper det att bara ta en kopp te och försöka komma ihåg att andas. När det är kaos och man behöver storstäda så ska man INTE börja i femton olika hörn och kanter, utan ta en sak i taget, för annars blir man fan aldrig klar :P
Ja dels det du tog upp, hur man blir mer fokuserad, motiverad, hanterar nederlag osv. Struktur är nog viktigt som du säger. (Koffein, i olika former, kan man nog föressten säga att jag är väldigt beroende av idag)

Angående depression så är det vad jag haft i återkommande perioder under flera år, men när medicinerna (och annat) inte har hjälpt särskilt bra ville läkaren till slut utreda om det egentligen handlar om ADD eller liknande då hon sett sådana tendenser. Hon sa i alla fall att många med ADD/AD/HD får diagnosen "depression" eller olika ångestsjukdomar innan man upptäcker vad som är "fel". Sedan jag läst på tycker jag det mesta stämmer, men det återstår att se.
Citera
2012-06-18, 12:48
Medlem
Ja jag får ta och kolla med någon kunnig om detta då!
Citera
2012-06-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Jag har ADHD, eller ah egentligen ADD men han som gav mig diagnosen sa att dom kallade allt för ADHD.

Men jag vet att andra centralstimulanter funkar bra på mig, tex Amfetamin!

Ok har du haft diagnos länge? Tycker du livet blivit bättre sen du fick diagnos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in