2011-10-28, 03:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
En med ADD märker till exempel en penna som klickar i klassrummet betydligt mer än andra, när ni är i konversationer i te.x en matsal så har de svårt att sortera ut vad personen som de försöker lyssna på säger pga alla konversationer som pågår i omgivningen.
Medveten om att du just beskrev en typ av hörselskada?
Citera
2011-10-28, 03:35
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Medveten om att du just beskrev en typ av hörselskada?

Nej, det är fel, det handlar om att inte kunna sortera div. intryck.

Om du inte visste det så är hörsel ett animalistiskt sinne som har existerat sen åtminstonde 3 miljarder år tillbaka, således även ett MÄNSKLIGT INTRYCK, huruvida man har förmågan att koncentrera på vilket intryck man vill se är beroende på en själv.
Om man har svårare att sortera ut vilka ljud man hör så har man även med stor sannolikhet ADD.

Du har dock rätt i det faktum att en person med ADD har låg reaktionsförmåga i jämnförelse med normala människor.

Frågan är: Medveten om att det du just beskrev tyder på att du inte har ADD, eftersom att det jag sa faktiskt inte har något med hörsel att göra, utan snarare prioteringar - var dina föräldrar syskon som födde dig i tjernobyl med downs eftersom du inte fattade det eller?
Är du diagonstiserad ADD?
Senast redigerad av Peddojanne 2011-10-28 kl. 03:52.
Citera
2011-10-28, 08:40
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
De problemen är inget som kännetecknar ADD heller väl? I så fall skulle jag vilja se en källa på det.
Det är väl snarare typiskt för Asperger och Autism, men inte för ADD.

En med ADHD har problem för att den inte kan sitta still, en med ADD har problem för att den inte kan sortera intryck (nu snackar vi klassrummet och liknande situationer) - således koncentrationssvårigheter som ADHD, fast på olika sätt.

Behöver ingen källa, pallar inte leta för småsaker, men här kan du läsa och finna massvis med info iallafall http://www.addforums.com/

Jag frågar dock ytterligare igen, när ni andra diagnosticerade är i ett samtal i te.x matsalskön, har ni då problem att sätta fokus på den ni talar med? Stör ni er på att ni hör div. konversationer runtom er?

Ytterligare igen: På tester som mäter autism nämner de att autism är likt ADD
http://www.klokast.se/siem/ADD.html
http://www.terapisnack.com/forum/adhd-autism-asperger-add-damp-bokstavsbarn-trotssyndrom
http://www.support-for-add-and-autism-spectrum.com/

Inte läst länkarna.
Senast redigerad av Peddojanne 2011-10-28 kl. 09:34.
Citera
2011-10-28, 10:38
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:

Shit, vicken bra lista. Väl värd att läsa!
Nästan allt stämmer in på mig
Den va ganska pricksäker, tog dock ca 40min för mig att läsa igenom den pga att jag hitta på andra saker under tiden. The glory with ADD...
Någon här som testat Concerta och Strattera? Jag fick så mycket biverkningar av Concerta så jag valde att sluta med det, ska nu testa Strattera. Kommer jag ha samma biverkningar tror ni?
Citera
2011-10-28, 11:30
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsBrilliant
Den va ganska pricksäker, tog dock ca 40min för mig att läsa igenom den pga att jag hitta på andra saker under tiden. The glory with ADD...
Någon här som testat Concerta och Strattera? Jag fick så mycket biverkningar av Concerta så jag valde att sluta med det, ska nu testa Strattera. Kommer jag ha samma biverkningar tror ni?

Jag kände att concerta gav mig betydligt mer positiva egenskaper i jämnförelse med strattera, jag har gått igenom 5 olika mediciner, och den jag fann bäst var modiodal > då den inte påverkar beteende såsom concerta gör, den håller en bara alert så att säga.
Citera
2011-10-28, 11:55
Medlem
Aspsusas avatar
Min uppfattning (och sedan litet åsikter) om det här med ADD - ADHD - Autistiska spektret:

Mycket av det som peddojanne beskriver (problem med att sortera sinnesintryck) är sådant som _jag_ i första hand associerar med aspighet (=slarvigt uttryck för autismspektret). Har dock sedan jag började med metylfenidat och därmed hängt litet mer på ADD/ADHD forum märkt att dylika problem verkar vara extremt vanliga också i den populationen. Det absurda är dock att dessa problem INTE är centrala diagnoskriterier för något alls!

Min uppfattning är att i nuläget så är gränsen väldigt flytande. Närapå alla ADD och ADHD -symptom ryms också under aspighets-paraplyet - inte så att alla spektrumiter skulle ha alla eller ens de flesta symptom, men alla förekommer.
Det finns också en hel symptom/markörer som inte är finns med i några som helst diagnoskriterier men som också verkar vara gemensamma (dvs de är vanligare hos folk i bägge grupperna än hos befolkningen i allmänhet); nämnde redan det sensoriska, motorik, tics, avvikande reaktioner på pharmaka, dyslexi/dysfasi & dyskalkuli, ansiktsblindhet, m.m.

De stora skillnaden mellan aut-spektret och AD(H)D verkar vara den sociala biten. Den krävs för en spektrum diagnos, men inte för en AD(H)D diagnos.
En skillnad i praxis/mode verkar vara också vara att allvarligare/mera synliga problem oftare ger en spektrumdiagnos.

Personligen anser jag att det är bra att Aspergers faller bort som skild kategori - trots att jag är mycket förtjust i namnet. Det autistiska spektrumet är ett spektrum, och triaden växelverkan-kommunikation-"fyrkantigt tänkande" beskriver saker som är gemensamma från mest handikappad till "verkar ju helt normal".*
Eftersom "autism", "Aspergers" och "pdd-nos" alla är syndrom, dvs diagnosen säger inget om etiologin utan bara att det är en samling symptom, så vore det enligt mig bra om saker som Rett's syndrom m.m. helt städades bort ur sammanhanget (har inte följt med, kanske det också är på gång i nästa revision). Anefter så kommer allt fler genetiska orsaker att hittas, men när de gäller npf-problematik är det inte sagt att en klassificering enbart på etiologi kommer att vara till så stor nytta; redan nu vet vi att individer med fragil-X kan ha autistiska drag, men inte nödvändigtvis har det.

*Personligen tycker jag att en bättre triad för autism skulle vara växelverkan&kommunikation, sensoriska problem/avvikelser och problem med förändringar. Detta eftersom dessa är grunddrag som på ett eller annat sätt verka kvarstå också i vuxen ålder.

Men sedan då AD(H)D -klustret. I motsats till Peddojanne så tror jag inte mycket på en strikt uppdelning (i nuvarande) ADD och ADHD. Dels för att jag själv fick diagnosen ADD, trots att det enda avvikande (förutom då sånt som pekade på aspighet) i mina test var en fullkomligt otroligt dålig impulskontroll (CPT II), och dels för att det blir så förfärligt luddigt och godtyckligt, isynnerhet när det gäller vuxna och kvinnor.
Riktigt grovt sagt kan man säga att ADHD och ADD verkar bygga på 6-10 åringar och motsvara "vildbasare" och "drömmare". Nu är det ju så att människor i den åldern förändras snabbt, och vilken kategori man platsar i är i allt för hög grad beroende av tidpunkten, miljön och observatören.

(Däremot så verkar det som om det finns en grupp, den som kallas SCT (Sluggish Cognitive Tempo, om jag inte missminner mig) som klart avviker. Den uppdelningen kan möjligen i framtiden bli riktigt intressant.)

En sak som kan vara intressant att nämna i sammanhanget är att det har gjorts diverse undersökningar där man jämfört barn/ungdomar med spektrum- respektive AD/H/D- diagnoser, och resultaten brukar visa att över 50% av de med spektrum-diagnos får högre poäng i olika AD/H/D-screening verktyg än majoriteten av de med AD/H/D-diagnoser!
En betydande minoritet av AD/H/D-gruppen får också måttligt höga poäng på olika spektrum-verktyg.

Jag tror att det kommer att ta en viss tid och åtminstone en 2-3 revisioner av diagnostiska manualer innan de här frågorna börjar vara ens någotsånär klara. Dels för att alla nuvarande kriterier och idéer utgår från barn, och i första hand pojkar. Och dels för att det hela tiden sker stora framsteg inom forskningen både vad gäller etiologi och fysiska/funktionella avvikelser i hjärnan.
Kanske vi om en 20-30 år har en helt annan uppdelning, när forskningen ordentligt tagit itu med det stora mörkertalet av sent eller aldrig diagnostiserade vuxna kvinnor, kartlagt genetiken, följt upp de som diagnostiserats som barn på tidigt 90-tal, trängt in i den snåriga värld som är signalsubstanser, med mera.
Citera
2011-10-28, 13:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Nej, det är fel, det handlar om att inte kunna sortera div. intryck.
Du kan tjafsa bäst du vill men det du skrev passar likväl in på en typ av hörselskada så att påstå att det problemet enbart skulle orsakas av add är inkompetens från din sida...

Du tror väl ändå inte att ditt ord skulle väga mer än dom där typ 15 läkarna jag pratat hörselskador med
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-10-28 kl. 13:53.
Citera
2011-10-28, 19:22
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Du skämtar väl?
Exempel:
Ni som är diagnostiserade, känner ni igen er i detta?
En med ADD märker till exempel en penna som klickar i klassrummet betydligt mer än andra, när ni är i konversationer i te.x en matsal så har de svårt att sortera ut vad personen som de försöker lyssna på säger pga alla konversationer som pågår i omgivningen.
Detta är NATURLIGT eftersom att en med ADD INTE kan sortera ut information lika lätt som "normala" .
När ni te.x läser en bok eller koncentrerar er på något annat av intresse reagerar ni inte på omgivningen (hyperfokuserar), när någon säger något som ni hyperfokuserar på så reagerar ni inte eftersom ni knappt märker vad de säger eller att det är riktat emot er.
Detta kan relateras till autism också. Där har du ett exempel.

Det finns diverse test för Autism på internet, och ibland så nämner dessa det faktum att en med ADD kommer att ha väldigt liknande beteenden som en med Autism.
Skriver detta för att jag orkar inte letar upp källor för småsaker.

Jag tror att du missuppfattat ADD och diagnoskriterierna för det.
Det du beskriver om ljud stämmer in på de Asperger och Autism förmodar jag, men för de med ADD så handlar det INTE om svårighet att urskilja ljudet, utan om koncentrationsförmågan. Dvs att ett litet ljud riskerar att bryta fokus från en ADD-person, vilket gör det svårt att behålla fokus i ett samtal.

Angående hyperfokus så verkar det vara så att en del personer med ADD eller ADHD har den förmågan i vissa situationer, men det är inget typiskt för ADD och det är inget som förekommer i diagnoskriterierna för det. Det centrala problemet för folk med ADD är att INTE kunna behålla fokus.

Jag tänker inte diskutera detta mer, för jag har en känsla av att du inte vill ge dig. Men jag är rätt övertygad om att du fått fel uppfattning om ADD och att du förmodligen inte har det (vilket du borde vara glad över).

Jag låter andra i tråden avgöra hur väl de känner igen sig i Autism och/eller Asperger-diagnoskriterierna. Är rätt så övertygad om att de flesta precis som jag upplever det som raka motsatsen till sina beteenden.
Senast redigerad av knusslig 2011-10-28 kl. 19:25.
Citera
2011-10-28, 19:41
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Men sedan då AD(H)D -klustret. I motsats till Peddojanne så tror jag inte mycket på en strikt uppdelning (i nuvarande) ADD och ADHD. Dels för att jag själv fick diagnosen ADD, trots att det enda avvikande (förutom då sånt som pekade på aspighet) i mina test var en fullkomligt otroligt dålig impulskontroll (CPT II), och dels för att det blir så förfärligt luddigt och godtyckligt, isynnerhet när det gäller vuxna och kvinnor.
Riktigt grovt sagt kan man säga att ADHD och ADD verkar bygga på 6-10 åringar och motsvara "vildbasare" och "drömmare". Nu är det ju så att människor i den åldern förändras snabbt, och vilken kategori man platsar i är i allt för hög grad beroende av tidpunkten, miljön och observatören.

Är det inte väldigt konstigt då att väldigt många som skrivit i denna tråd känner igen sig väldigt bra i ADD-kriterierna trots att de är långt äldre än 6-10 år?

Även om du fått diagnosen ADD så tycker jag du inte ska lita alltför mycket på det. Jag vet många personer som fått ganska radikalt felaktiga diagnoser av psykologer och andra högt kvalificerade yrkesmän/kvinnor.

Nu kan jag bara helt säkert utgå från mig själv, som trots allt inte är utredd ännu (väntar på besked om det), men jag känner igen mig exakt i de diagnoskriterier som finns för ADD (ADHD-I). Men jag har även läst Asperger och Autism-diagnoskriterier och de har känts som raka motsatsen till min personlighet. Jag har också träffat flera personer som fått diagnosen ADD och de som fått Asperger och haft kontakt över nätet, och jag tycker skillnaden på dessa personer är som natt och dag nästan.

Tyvärr, men jag har extremt svårt att tro att det finns någon koppling mellan diagnoserna, förutom att vissa diagnoskriterier råkar vara desamma, men det går att hitta gemensamma kriterier för nästan vilka diagnoser som helst, så det ser jag inte som något "bevis". Hittar ni någon information på nätet om att det finns någon koppling mellan ADD och Asperger eller autism? Jag googlade lite men hittade inget som stödjer det.

En personlig fråga, vad är det som finns med i ADD-diagnoskriterierna som gör att ni misstänker ADD, och som inte finns med i diagnoskriterierna för Asperger, Autism eller något annat?
Senast redigerad av knusslig 2011-10-28 kl. 19:44.
Citera
2011-10-28, 19:51
Medlem
knussligs avatar
Här hittade jag en intressant artikel som diskuterar skillnader och likheter mellan ADD och Aspies.
http://www.yourlittleprofessor.com/adhd.html

Den säger varken det ena eller det andra, men belyser skillnaderna. I slutet sägs att det finns helt olika uppfattningar om ADD och Asperger kan "existera samtidigt" eller inte. Men jag tycker artikeln pekar på de beteenden som utåt sett kan verka som ADD och Asperger verkar lika, men i själva verket har helt olika orsaker.

Det är möjligt jag har helt fel, men jag har svårt att förstå hur två diagnoser som till stor del har rakt motstående symptom, kan existera i samma person.
Citera
2011-10-28, 22:52
Medlem
Känns som att tråden beskriver mig på ett väldigt bra sätt. Jag orkade ta mig igenom alla sidor innan jag postade.

Jag har i över 20 år känt mig som en ensamvarg i fårskin som försöker passa in bland dom övriga fåren.

Jag går gärna i t-shirt när andra börjar ta på sig jackan och jag verkar inte känna av kylan lika mycket som alla andra. Behåller gärna vinterskorna tills sent på sommaren.
det känns som att jag har lätt att bli omtyckt men jag har svårt att hålla kontakten och uppfattar inte om folk försöker vara trevliga jag känner inget, det finns några jag träffat som jag tycker om att vara med och tror det handlar om deras förståelse.
Jag hatar frågan "hur mår du?" jag vet liksom inte vad jag borde svara.
Blir inte ofta arg utanför hemmet och blir jag arg/ledsen så går det snabbt över och jag återvänder till mitt glada jag.
känns ofta som om jag saknar vissa kännslor och går istället på tankar.

Tappar hela tiden bort saker som jag lagt i fickan, på fel ställe eller saker som jag fortfarande håller i(vilket leder till att jag börjar leta med andra handen eller tappar det jag håller i och försöker snabbt att fånga den vilket förmodligen ser ganska kul ut).
Helt värdelöst lokalsinne. Svårt att komma ihåg namn dom går oftast rakt genom huvudet.
Det är något strul i kommunikationen jag kan tänka ut massor av saker att säga men säger något väldigt kortfattat och skulle ibland vilja svara minst någon minut efter att folk frågat mig något men gör oftast inte det, det känns så dumt och jag tycker att tiden för att säga något har passerat.
Vet att något strular med närtidsminnet men långtidsminnet verkar helt underbart om jag lyckats registrera saker där.
känns som om jag ofta säger "Va" till folk för att få mer tid att bearbeta det man hört.
har svårt att veta när jag ska säga saker och halvt avbryter folk när jag vill säga saker, lyssnar inte alltid klart.
Hyperfokuserar ibland och lägger inte märke till att bröderna sätter sig vid mig och käkar godis.
Märker ibland att folk försökt hälsa på mig flera gånger utan resultat.

Jag lyckades gå igenom 1-9+gymnasiet med skapliga betyg utan att behöva gå om någon klass
även om jag varit hos en mängd doktorer/kuratorer utan att det känts givande, slutar gärna med att dom säger att det är nått fel på mig och jag slutar bry mig. Jag struntade helt att gå i skolan under vissa perioder där jag bara mått dåligt och inte orkat göra något.
olika saker började strula redan i början det känns om att jag kan saker men kan inte använda av mig av det. jag kunde inte läsa eller skriva när jag skulle lära mig det efter sommarlovet var läsa och skriva inga större problem. var i början helt värdelös i matten man efter 5te klass ägde jag matte böckerna och fick g-vg aktiga betyg även om vissa av matte lärarna påstod att jag presterat sämre på proven än vad jag borde, dom trodde jag satsade på g och slutade även om jag kunde mycket bättre men jag kände att jag inte klarade av det. kuggade ofta proven första gången men gjorde omprov veckan efter och lyckades ganska bra även om jag inte orkat plugga. det började inge bra inom svenska och engelska men känns som jag fått ett gigantiskt ordförråd av att försöka läsa böcker/forum och lysna på musik men har svårt för grammatiken.

kan läsa väldigt snabbt om jag har intresse i det jag läser man läser jag nåt jag inte helhjärtat känner för så kan jag sakta läsa det flera gånger om utan att veta vad jag läser. kommer ibland på mig när jag läser att jag tänkt på något helt annat så jag får backa och läsa om vissa saker. Blir samma sak om jag försöker lyssna på någon ibland, dom måste lyckas fånga min uppmärksamhet om jag ska orka lyssna på dom jag vet inte om ämnet ens är det viktiga.

Klarar inte av att tvinga fram tankar jag måste låta dom komma när dom känner för det, mitt huvud är som ett o-organiserat bibliotek fullt om fakta som jag inte alltid lyckas hitta.

Tappar nya intressen väldigt snabbt vilket leder till att jag byter musik väldigt ofta, mitt spotify account innehåller allt från jakalope till darkfuneral första delen av listan är sorterad i bokstavsordning medan andra halvan inte har någon ordning, har bara laggt in bandens hela discography.
Lirar mycket HoN/Dota presterar någonstans mellan 1400-1700 psr.

Jag växlar ofta mellan flera olika saker att göra, typ tabbar mellan 2 artiklar eller mangor när jag är ute på nätet. Har svårt att vara fokuserad på 1 sak i taget men ganska obegåvad på multitasking.
svårt att prata samtidigt som man gör något annat typ går eller läser då har man ingen koll på vad man gör.
Jag tycker inte om när folk kan se vad jag gör om jag sitter vid datorn/läser något eller pluggar.
Hemma tycker alla att jag låter sur, i skolan är jag alltid den som inte syns och ute på stan, påväg till ställen, hos polare, ute på krogen och liknande ställen uppfattas jag ofta som väldigt glad.

Jag trummar gärna med fötter/fingrar eller skakar på överkroppen/huvudet.
har värdelös tidsuppfattning kommer gärna i sista sekunden eller senare till allt, svårt att dra mig från saker, svårt att påbörja saker, måste konstant kolla veckodag/datum/tid på mobilen.

Jag är den som bor bredvid busshållplatsen men kommer nästan alltid sist till bussen och busschauffören kommenterar att jag alltid ser så glad ut.

Har kraftiga problem med motivationen och orkar inte göra saker jag vill/känner att man borde eller måste göra.

Dålig uppfattning på hur jag ska avsluta saker med still. antingen lägger man av i början, mitten eller så fortsätter man tills det inte går mer. många saker jag börjat med men tvärt lägger av med.
Köper ofta läsk/godis vilket jag direkt äter upp. Dricker jag alkohol vid en större mängd fortsätter jag dricka så länge det finns dryck/tid kvar vilket ibland gör mig väldigt full, känns lättare att dricka något starkt i mindre mängder. Känns som att allting blir lättare med lite alkohol i blodomloppet och motivationen flyger i taket jag gör saker istället för att bara tänka på dom. Snusar nästan konstant.

Stör mig mycket på ljud(Klockor och maskiner) och ljus(gamla crt skärmar, lampor och när saker speglar sig i skärmar) och blir lite irriterad. Väldigt noggrann med vissa detaljer som andra inte bryr sig om vill ha vissa bestick men inte andra samma med glas, klarar inte av att ha kläder med tryck på sig och avskyr att klippa naglarna om inte någon av dom har gått sönder lite.
hadde ofta migrän lika attacker när jag var mindre, läkaren påstod att man inte har migrän vid den åldern och rekommenderade dubbel dos av alvedon(hjälpte inte så mycket eftersom att redan den första åkte upp direkt )
länge haft kraftiga sömnstörningar och ligger oftast >20 min för att sova vilket leder till att jag blir deprimerad.
Har svårt att få min lägenhet städad och glömmer gärna saker om ingen konstant tjatar eller påminner mig om saker, tycker det är irriterande när folk upprepar sig förmycket eller pratar med för hög ton.

Uppfattas ofta som väldigt lugn,lat,seg,glad
tycker om att vara bland folk även om jag har lite svårt att prata med dom.

Känns som om samspelet mellan huvud och kropp inte alltid funkar som det ska, tänker en sak gör något annat, kroppen vill att saker ska ske snabbt huvudet vill tänka så när jag skriver händer det ibland att man börjar mitt i ett ord istället för i början.

Har svårt att organisera saker inklusive text så ni får vara glada över att jag inte skrivit på papper.
vet inte hur mycket som är relevant eller om något orkat läsa igenom men funderar på om man borde kolla upp om man kan ha något i stil med ADD.
Är väldigt bra på att skriva väldigt långa texter om jag får tid på mig.
Citera
2011-10-30, 14:15
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:

Shit, vicken bra lista. Väl värd att läsa!
Nästan allt stämmer in på mig
Listan beskriver en hel del ADHD-problematik som inte finns vid ADD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in