Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Men sedan då AD(H)D -klustret. I motsats till Peddojanne så tror jag inte mycket på en strikt uppdelning (i nuvarande) ADD och ADHD. Dels för att jag själv fick diagnosen ADD, trots att det enda avvikande (förutom då sånt som pekade på aspighet) i mina test var en fullkomligt otroligt dålig impulskontroll (CPT II), och dels för att det blir så förfärligt luddigt och godtyckligt, isynnerhet när det gäller vuxna och kvinnor.
Riktigt grovt sagt kan man säga att ADHD och ADD verkar bygga på 6-10 åringar och motsvara "vildbasare" och "drömmare". Nu är det ju så att människor i den åldern förändras snabbt, och vilken kategori man platsar i är i allt för hög grad beroende av tidpunkten, miljön och observatören.
Är det inte väldigt konstigt då att väldigt många som skrivit i denna tråd känner igen sig väldigt bra i ADD-kriterierna trots att de är långt äldre än 6-10 år?
Även om du fått diagnosen ADD så tycker jag du inte ska lita alltför mycket på det. Jag vet många personer som fått ganska radikalt felaktiga diagnoser av psykologer och andra högt kvalificerade yrkesmän/kvinnor.
Nu kan jag bara helt säkert utgå från mig själv, som trots allt inte är utredd ännu (väntar på besked om det), men jag känner igen mig exakt i de diagnoskriterier som finns för ADD (ADHD-I). Men jag har även läst Asperger och Autism-diagnoskriterier och de har känts som raka motsatsen till min personlighet. Jag har också träffat flera personer som fått diagnosen ADD och de som fått Asperger och haft kontakt över nätet, och jag tycker skillnaden på dessa personer är som natt och dag nästan.
Tyvärr, men jag har extremt svårt att tro att det finns någon koppling mellan diagnoserna, förutom att vissa diagnoskriterier råkar vara desamma, men det går att hitta gemensamma kriterier för nästan vilka diagnoser som helst, så det ser jag inte som något "bevis". Hittar ni någon information på nätet om att det finns någon koppling mellan ADD och Asperger eller autism? Jag googlade lite men hittade inget som stödjer det.
En personlig fråga, vad är det som finns med i ADD-diagnoskriterierna som gör att ni misstänker ADD, och som inte finns med i diagnoskriterierna för Asperger, Autism eller något annat?