2011-09-05, 13:39
Medlem
Mokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Det är väl en subjektiv bedömingsfråga. Jag menar nog att han och hans parti uppvisar utmärkta prov på den typen av resonemang som brukar bedömas som rasistiska.

Om han har framställt några sådana resonemang i det diskuterade sammanhanget har jag ingen aning om. Troligen inte och jag tror inte att hans politiska åsikter varit en speciellt avgörande faktor. Möjligen har de inverkat på att han inte var välkommen från första början.

Jag vet att det här är fruktansvärt OT.. men jag blir provocerad av dylika påståeenden..
nämn gärna något "han och hans parti uppvisar utmärkta prov på den typen av resonemang som brukar bedömas som rasistiska" , så skall vi se hur vattentätt det hela är?
Citera
2011-09-05, 13:40
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voonkan
Jag var med denna kväll och jag kan säga att det inte över huvudtaget finns något fog för det som påstås ha hänt. Dett har också säpo sett med egna ögon på 1,5 m avstånd så det kommer inte att vara något tviviel i deras vittnes mål och detta kommer läggas ner pga bristande bevis.

Därimot finns det en stor chans att vaken blir dömd då det som sagt finns två poliser i tjänst som vittnar om att han har ljugit från början till slut.

Dessutom var inte Erik full eller argumenterade utan snarare tvärtom väntade tålmodigt på vakten trots hans attityd mot Erik. De båda vakterna såg lagom skärrade ut när dom insåg att Säpo hade bevittnat deras lilla övertramp, och är nog lagom säkra på sin sak idag.
Tack för ditt inlägg men jag, och troligen fler fb-iter skulle uppskatta om du kunde ge en något mer utförlig beskrivning. Kunde du vara så vänlig att skriva ner en klar och koncis redogörelse för händelseförloppet, enligt dig? Det vi vill veta är när, var och hur de olika skeendena utspelade sig.
Citera
2011-09-05, 13:41
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ja, den enda förklaringen som jag ser det är att dom har otur när dom tänker. Alternativt att dom inte visste att säpo stått där under hela händelseförloppen och hoppades att dom skulle kunna komma undan med deras story ialf. Är hursom helst superkorkat att ljuga ihop något så specifikt som det inte går att komma undan med.. Vilket kommer visa sig så småningom.. Sen ska man ju också komma ihåg att det hela gick så snabbt så dom hade inte speciellt lång tid på sig att internt dikta ihop den storyn, vilket också märks. Det är ju inte en speciellt genomtänkt lögn.

Det är väl en standardlögn, som kommer bli relativt svår att belägga. De "uppfattade" att Almqvist var aggressiv, det var hög musik och han vägrade flytta på sig. Han "verkade" narkotikapåverkad. Det är grund för ingripande och sen är allt som Almqvist gör efter det våldsamt motstånd. Jag säger inte att det rätt, men det är ju så det går till.
Citera
2011-09-05, 13:43
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mokos
Jag vet att det här är fruktansvärt OT.. men jag blir provocerad av dylika påståeenden..
nämn gärna något "han och hans parti uppvisar utmärkta prov på den typen av resonemang som brukar bedömas som rasistiska" , så skall vi se hur vattentätt det hela är?

Meningslöst. Du och jag har inte samma definition om vad som är att betrakta som rasism.
Citera
2011-09-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mokos
Förklaringen är väldigt enkel..
EA kommer med all sannolikhet att rapportera vakterna eftersom de enligt honom begått ett tjänstefel.
Hade det bara varit så enkelt att Erik varit själv, utan SÄPO snubbarna i hasorna så hade ju naturligtvis vakterna sammanställt en historia ochj ord skulle stå mot ord, vakterna skulle gått därifrån obefläckade, medans en skugga av tvivel skulle fallit på EA..
Men eftersom det nu fanns två poliser närvarande som avbröt incidenten och blev direkta vittnen till händelsen så måste vakterna på något sätt motivera sitt ingripande.. därför kom dom efterhand på en påhittad historia om att EA + flickvän skulle misshandlat och sparkat mot vakterna...
Vilket i sig inte kommer att lyckas om SÄPO killarna backar upp EA:s version så vinner EA i trovärdighet..
Rapportera vakterna för vad? Vad är det egentligen vakterna har gjort, förutom att försöka avhysa Erik - + anmälningen? Det är mycket märkligt att de valt att anmäla honom när de vet att Säpo stod bredvid vid händelsen om inget hänt, det finns ingen rim och reson i det. Men mer fakta lär väl framkomma.
Citera
2011-09-05, 13:45
Medlem
Mokoss avatar
Citat:
Det är väl en standardlögn, som kommer bli relativt svår att belägga. De "uppfattade" att Almqvist var aggressiv, det var hög musik och han vägrade flytta på sig. Han "verkade" narkotikapåverkad. Det är grund för ingripande och sen är allt som Almqvist gör efter det våldsamt motstånd. Jag säger inte att det rätt, men det är ju så det går till.

Det där faller under PL13 "störande av allmän ordning" eller LOB "framkallande av fara för sig själv eller annan".. och där kan jag säga att man måste ha ordentligt på fötterna i en ev rättegång..
En duktig Åklagare kommer att riva dom små vakterna i småsmulor med en rättegång blir aktuell!
Citera
2011-09-05, 13:46
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ja, den enda förklaringen som jag ser det är att dom har otur när dom tänker. Alternativt att dom inte visste att säpo stått där under hela händelseförloppen och hoppades att dom skulle kunna komma undan med deras story ialf. Är hursom helst superkorkat att ljuga ihop något så specifikt som det inte går att komma undan med.. Vilket kommer visa sig så småningom.. Sen ska man ju också komma ihåg att det hela gick så snabbt så dom hade inte speciellt lång tid på sig att internt dikta ihop den storyn, vilket också märks. Det är ju inte en speciellt genomtänkt lögn.
Men det var ju SÄPO-poliserna som tog med sig politikern ut och överlämnade honom till ordningspolisen... Vakterna verkar alltså inte ha gjort annat än att ha nekat honom inträde i 20 minuter och sedan har SÄPO av okänd anledning gripit in och avlägsnat politikern från platsen och överlämnat honom till ordningspolisen.

Därefter har vakterna anmält att han blivit hotfull/agressiv och våldsam.

Känns som om det finns för mycket luckor här.
Senast redigerad av pellepolis 2011-09-05 kl. 13:49.
Citera
2011-09-05, 13:48
Medlem
Mokoss avatar
Citat:
Meningslöst. Du och jag har inte samma definition om vad som är att betrakta som rasism.
Ja ingen anledning att tvista om att vi har olika uppfattning om samma företeelse.. *orka*
Citera
2011-09-05, 13:51
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raevigaraev
OT: Någon som har länken till bråket mellan två män (far och son) och en krogvakt.
Detta skedde mitt på ljusa dagen.

https://www.flashback.org/t1558202

OnT: Sanningen lär väl komma fram och om det var den form av misshandel mot vakten som han säger att det var, borde inte Sd-politiken sitta inspärrad nu då?
Citera
2011-09-05, 13:52
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
https://www.flashback.org/t1558202

OnT: Sanningen lär väl komma fram och om det var den form av misshandel mot vakten som han säger att det var, borde inte Sd-politiken sitta inspärrad nu då?

Nja, brottet är väl inte så grovt så att han skulle bli anhållen, än mindre häktad, så att han inte är inspärrad säger nog inget.
Citera
2011-09-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Men det var ju SÄPO-poliserna som tog med sig politikern ut och överlämnade honom till ordningspolisen... Om vakterna hade gjort fel, så hade det väl varit tvärtom?

Jag vet att poliser är skyldiga att ingripa vid brott, om inom sitt län. Men livvakter, lämnar de sitt objekt för att gripa personer? De borde väl prioritera dennes säkerhet?
"Tog med ut", de är väl alltid i hasorna på EA, de verkar ju inte ha gripit EA. Om EA börjar misshandla någon så måste väl SÄPO gripa honom?
Citera
2011-09-05, 13:53
Medlem
Mokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Men det var ju SÄPO-poliserna som tog med sig politikern ut och överlämnade honom till ordningspolisen... Om vakterna hade gjort fel, så hade det väl varit tvärtom?

Suck.. hur mycket måste man förklara för er? Hur svårt kan det vara?

1)vakterna gjorde ett ingripande mot EA... om det var rätt eller fel kan vi ta sedan
2)SÄPO avvärjde ingripandet för deras primära uppgift är att skydda objektet..
3)Det finns troligtvis fler poliser i omlopp på Stureplan än det finns poliser i hela Hälsingland..
4)Poliser tar Eriks utsaga, samt vakternas utsaga, när vakterna riktar anklagelser mot EA att han skulle vara Narkotikapåverkad tar poliserna med EA för att göra ett prov, vilket är nödvändigt om en rättegång skall hållas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in