Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Oh vilken snyffthistoria....
För det första, entrévärdar och ordningsvakter är inte tjänstemän, ordningsvakten har bara befogenheter att agera som myndighet... Det bör väl en riksdagspolitiker som du veta?
För det andra så skulle nog Ordningsvakten (det du kallar vakten) inte ens bry sig om han visste att du hade två babianer i uniform bredvid dig då polismyndigheten som bekant är överhuvud för ordningsvakterna.
För det tredje kan dina hundar lätt dra in Ordningsvaktens förordnade på plats om de anser att OVn inte har skött sig, alternativt själv gripa för "tjänstefel"... Vilket inte hände!
Sedan har de med all rätt att ingripa då entrévärden inte ville ha dig i restaurangen och saken blir då ett nödvärnsingripande och du ska åtalas för olaga intrång.
Chansen är ganska stor att det har hänt så som "vakterna" säger har hänt, vi har sett förut hur ni SD legister använder era hundar till att misshandla små tjejer (barn).
Frågan är om en krog verkligen räknas som en privat plats, då den - förutsatt att du följer de regler och bestämmelser som finns - är upplåten till allmänheten.
Jag kanske är helt ute och cyklar här, men en affär kan ju också vara privatägd men eftersom att den är till för allmänheten att handla i så kan du enligt lag inte porta någon därifrån, du kan däremot vägra att sälja eller utföra tjänster för personen i fråga.
Trots att jag är en smula osäker så tror jag ändå att en krog räknas som allmän plats, förutsatt att du uppfyller de krav, lagar, bestämmelser etc som finns.
Edit: Hade nog hjärnsläpp när jag skrev. För att porta/avlägsna personen så kan man utan problem hävda att personen i fråga brutit mot de bestämmelser som finns. Enkelt och lätt sätt att få bort någon. Krogar räknas tydligen som semioffentliga/halvoffentliga platser.