2026-08-02, 13:21
Medlem
Hitsammanställning för maj -82
Mina favoriter:

Adam Ant – Goody two shoes hektisk, taktfast, lätt rockabillystuk,
Charlene – I´ve never been to me återutgiven låt från - 77, ljuv, lågtempomelodi,
Geraldine – Take me back (utan film, -81) ljuv, vacker , sentimental, irländsk sångerska, som en fläkt av 70-talet; slog i Sydafrika
Pop concerto orchestra – Eden is a magic world storslagen (fransk) britpop! låt från -76 som äntligen slog (i Frankrike).
Jean-Jacques Goldman – Il suffira (-81) arenarock, för tankarna till Summer of 69 (1984), bra driv,
Trio – Da da da … högst säregen, syntblippig, mycket känd, redan nämnd 5 gånger i tråden,
Dr. Hook – Baby makes her blue jeans talk gånglåt för 80-talet, småfrän film; slog i Holland.
Secret Service - Cry softly (time is morning) lite bortglömd, kanske, men urtjusig ballad, nådde Heta högen.

Några andra utmärkta:

Yazoo – Only you Känd syntpop som nytolkades av Flying pickets ett år senare.
Madness – House of fun spexig, lättsam ska,
Hubert Kah – Rosemarie malande nyvåg och säreget spexeri, sevärd. Wikipedia: "Schlaraffenland är ett fantasiland, där man utan ansträngning får alla önskningar tillgodosedda och lättjan är en dygd... "
Queen – Body language lite suggestiv, mest bara bas, trummor och röst; slog i Holland.
Cheetah – Spend the night (-80) Börjar ljuvt men blir snart Tinaturnerröjig, Usa-band. Slog på Island
(Lasse Lindbom Band - Så nära nu ) ingen hit, men i tiden var det här en stor favorit på min skivtallrik... Med Marie Fredriksson... Parlophone pop...
(Ingen topp 5; men Tomas Ledin - Sommaren är kort (utan film), går in på Svensktoppen. Författarna till Tusen svenska klassiker: "Endast en mästare i Paul McCartneys fotspår kan få en melodi att rinna fram så friktionsfritt".
Placido Domingo – El mundial (utan film) rask och lättsam fotbollshymn med operaröst. orkestermusik som gör mig glad; slog i Argentina.

Överkurs för den som orkar:

Ray Parker jr – The other woman svängig mellantempopop, obekant för mig; slog i Usa.
Nikka Costa – So glad I have you (-81) rask, lättsam barnpop, 9 år; amerikanska, slog i Frankrike... liksom:
Gerard Blanchard – Rock amadour (-81) rask saxofonska, sen länk 2012 (slut vid 4:48).
Mecano – Me cole en una fiesta blippiga klanger, piggt, raskt
Lucia – El rask tango, esc-tia för Spanien, snyggt dansad,
Miguel Rios - Bienvenidos rask arenarock slog på spanska Los 40.
Shakatak – Night birds engelsk luftig jazzfunk! Sofistikerat. Slog i Israel.
BZN – Blue eyes fantasifullt arrangemang, det låter Abbainfluerat; lågtempo; slog i Holland.
Mike Anthony – Why can´t we live together malande souldisco, svårt att hitta information om, men verkar ha varit en engelsk-belgisk artist.
Mess – Sontag esc#9 för Österrike, rask, hurtig, lättsam, svängig
Kim Wilde – View from a bridge Efter de glada poprökarna bjöd hon nu på taktfast melankoli, känd men dyster,
Maanam - O! Nie rób tyle hałasu rask nyvågpop,
Scorpions – When the smoke is going down hårdrocksballad: slog i Polen.
Shakin Stevens – Shirley svängig femtiotalsretro; slog i Norge.
Ebba Grön - Uppgång och fall (utan film) jag trodde Rymdimperiet tog vid där Ebba grön slutade, men tydligen fanns det en hitlåt kvar...
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-02 kl. 14:16.
Citera
2026-08-03, 15:10
Medlem
Hitsammanställning för juni - 82
Mina favoriter:

ABC – Poison arrow Elegant pop, mycket bättre nu än jag minns den, nyromantik, kanske?
Raffaella Carra – Que dolor rask schlager, bra refräng,
Hot chocolate – Girl crazy rask, svängig, obekant, bra driv, lättsam; slog i Holland
Roxy music – More than this tillbakalutat, elegant, vackert, se även Ferry, resignerad 32 år senare
Simple minds – Promised you a miracle utsökt syntpop, "Everything is possible"... Poporama Smash hit.

Några ytterligare utmärkta:

Michel Sardou – Musica (-81) Schlager i mellantempo,
Rolling stones – Going to a go go (live) ännu en nytolkning, men låten passar dem väl.
ABC – The look of love kanske årets största radiohit, lagom till sommaren, att bli så våldsamt överexponerad är sällan bra för lyssnarupplevelsen, men en välgjord film återger låten lite fräschör...
Asia – The heat of the moment mera arenarock, känd men börjar kanske bli bortglömd, ambitiös produktion,
Bolland – You´re in the arny now (-81) Ytterligare en av månadens stora välkända hits, ja, åtminstone i Sverige, tidstypisk,
Menudo – Subete a mi moto (-81) rask, käck, tuggummipop gör mig glad; slog i Mexiko. "Kliv upp på min motorcykel."

Soft cell – Torch trumpeten doftar Bacharach, som en sofistikerad rysare, obekant för mig.
Kid creole – I´m a wonderful thing, baby första singeln från Tropical gangsters-Lpn och första hiten. Svänger med elegans; slog i England.
Toto – Rosanna svårt sliten radiohit, arenarock, men låtfilmen är välgjord.
Toots and the Maytals - Beautiful woman (-81) lättsam reggae som slog på Nya Zeeland , enda topplistehiten,
Mel Brooks – It´s good to be the king (-81) pratsjungeri med melodisk refräng, spexig; slog i Monte carlo
UKW – Sommersprossen väldigt mycket 1982, lite spexig,
Boys town gang – Can´t take my eyes off you elegant, ljuv disco, nytolkning, slog första gången -67,
Republika – Kombinat punkattityd och flöjtsolo, nog har det viss charm ändå,
Beatles – The Beatles movie medley Äh, om jag skulle släppa igenom och uppmärksamma ett av alla dessa potpurrier från den här tiden så borde det väl ändå bli det här, läckert för både ögon och öron... Slog i Polen,
David Bowie – Cat people dramatisk filmmusik, stor radiohit, ganska sliten, Komponerad och producerad av Moroder.
Laban - Hvor ska' vi sove i nat Det är nog inte ovanligt att svenskar tror att det här är originalet... men originalet slog ju redan i mars -81, charmfull nytolkning dock,
Sugar - Like a roller coaster (-81) pigg holländsk lättpop; slog i Danmark,
(Freestyle - Vill du ha en del av min sommar utan film) ingen hit, men gissningsvis bara för att Poporama och heta högen tog semester... (Observera även att Svensktoppen lades ned denna månad,) lättsam käck tuggummipop, gäller även:
(Strix Q - Kan inte stanna, kan inte gå utan film) rask poprock, refrängen fäster ju lätt i skallen
David Christy – Saddle up fransk artist, utmärkt disco; slog i Mexiko.
Citera
2026-08-07, 10:57
Medlem
Hitsammanställning för juli-82
Mina favoriter:

Dexy´s midnight runners – Come on Eileen klatschig, livsbejakande, rask gladpop, en av decenniets allra bästa låtar, redan nämnd 11 gånger i tråden
John Ireland – I like… (utan film) säregen sydafrikansk sängkammarpop, långsam, storslagen, suggestiv
Alice - Messaggio högklassig schlager , sjunger lysande,
Duran duran – Hungry like the wolf andra hiten, klatschig, rask, lätt att gilla
June Lodge ( - Prince mohammed ) – Someone loves you honey mjukgung, lovers rock, romantisk reggae, den version som slog nu hade ett stycke pratsjungeri ( One time daughter) som jag tycker stör den ljuva melodin, så jag länkar en "ren" version med JC själv ...
FR David - Words Sommaren -82s antagligen största radiohit när det begav sig. Ingen kunde undgå den. Fäster omedelbart i skallen. Redan nämnd sju gånger i tråden. Litegrann samma lättnynnade strömlinjeform som Sommaren är kort. #13 på Mix megapol topp 1000.

Miguel Bosè - Bravi ragazzi lättsam, rask, melodisk; slog i Italien.
Barbra Streisand – Memory Mycket stor radiohit, Från "Cats", förstås, sliten, sentimental, storslagen, tjusig,
Alan Parsons project – Eye in the sky sofistikerad, tillbakalutad mjukrock, stor radiohit,
Queen – Las palabras de amor obekant för mig, mellantempopop med snygg refräng. Välproducerat förstås; slog i Polen.
Donna Summer – Love is in control pigg disco av amerikansk modell, påminner om Michael Jackson, skriven av bl a Quincy Jones , mycket känd,
Laid Back - Sunshine reggae riktig sommarhit, det var mycket reggae denna sommar... glad, bekymmerslös semesterpop. från Danmark
Blondie – Island of lost souls sommaren -82 i ett nötskal, karibiska klanger, mera Kid Creole än nyvåg. Slog bara på Island men mycket radiospelad.
Luis Angel – Lluvia (-81) utsökt, vacker schlager eller kraftballad; argentinare på inhemsk lista.

John Mellencamp – Hurts so good lättsam arenapop, obekant men bra,
Survivor – Eye of the tiger allt brutalare boxningsscener i Rocky III, tidstypisk amerikansk arenarock, stor radiohit,
Steve Miller band – Abracadabra svårt sliten radiohit, amerikansk pop, #601 på Mix megapol topp 1000.
Toto – Africa En hörnsten i de kommersiella radiokanalernas spellistor, mjuk arenarock, tjusig förstås,... Redan nämnd 11 gånger i tråden. #238 på P300.
Fleetwood Mac – Hold me radiopop i mellantempo jag inte hört på länge,
Altered images - I could be happy Mera lättsam gladpop, obekant för mig; slog på Nya zeeland.
Third world – Try jah love lättsam radiopop i mellantempo; jamaikanare, Stevie Wonder skrev låten, slog i Sydafrika
Luis Miguel – Mentira svängig cha cha, mexikanska barnstjärnans andra hit,
André Hazes – Diep in mijn hart vals eller tryckare, smörigt men otvunget och ändå lite charmigt,
Spliff – Carbonara säregen reggaefusion, tyskt band , fd Nina Hagens, som mestadels verkar sjunga på italienska, man undrar ju om texten var impulsgivaren till Lasse Holms Cannelloni makaroni... Slog i Schweiz
Izabela Trojanowska – Karmazynowa noc Påminner möjligen lite (mer) om Nina Hagen... Postar sen (2024) kort duettversion.
Tina Turner (& B.E.F.) – Ball of confusion skum låt, utan film, soul, nytolkning, mycket krut i rösten, storslagen, det här är den enda versionen som finns på youtube; tydligen ett projekt med Martyn Ware i centrum. Slog i Norge.
Mike Oldfield – Family man (utan film) med Maggie Reilly, låten låter bekant men ändå inte, kanske är det Hall & Oates nytolkning som jag hört mest på radio, den här, originalet, slog visst bara på Island.

Jag såg just ett träffande citat från en annan tråd som kan passa här; en månad med påfallande många radioklassiker:
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Sätt på valfri radiokanal som spelar musik från 80talet idag, det är samma trötta låtar på varje kanal som spelas om och om igen. (Hur många ggr om dagen kan man höra Toto - Africa i 40 år utan att spy?) Hur mycket musik av allt som producerades då har egentligen glömts bort idag?
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-07 kl. 11:55.
Citera
2026-08-07, 11:04
Medlem
Girls just wanna have fun - Cindy Lauper
Citera
2026-08-07, 12:19
Medlem
You’re my heart, you’re my soul - Modern talking
Citera
2026-08-08, 11:27
Medlem
Hitsammanställning för augusti -82

Chicago – Hard to say I´m sorry mjukrockens främsta mästerverk, ljuv. Jag gick ju på gymnasiet och någon tid senare, kanske ett halvår, gick en dag några elever på skolan runt i korridorerna och sålde en kassett de spelat in; några klasskamrater hade bildat ett band, fyra pojkar och en tjej på sång. Som förstaspår hade de en fullkomligt lysande version av den här låten, tänk er den här ljuva melodin sjungen av en ljuv, sjuttonårig kvinnoröst. En av pojkarna i bandet var Jakob Hellman.
Roxy music – Avalon höggradigt elegant , vacker, tillbakalutad, perfektion i varje detalj; redan nämnd 9 gånger i tråden,
Hot chocolate – It started with a kiss ljuv... eller bitterljuv romantisk pop,
Cheap trick – If you want my love Lysande poprefräng mellan "While my guitar gently weeps " och "You´re in the army now.
Aneka - Ooh shooby doo doo lang lättsamt, käckt, fastnar lätt i skallen, slog i Danmark.
Ragnhildur Gisladóttir – Draumaprinsinn sentimental men utsökt vacker, alla åldras, sjunger hon, men 40 år senare verkar det vara tveksamt om det också gäller en tidigare medlem i Grylurnar (häxorna)...
Gyllene tider - Sommartider årets andra stora svenska sommarklassiker, rask gladpop (#6 på singellistan)
(Kid Creole - Stool pigeon halvhit #7 i England; men en av mina största favoriter för decenniet, suggestiv, pulserande, makalöst svängig)

Några andra utmärkta

Yazoo – Don´t go rask blippig syntpop, stor radiohit,
Giuni Russo -Un'estate al mare variationsrik komposition av Battiato, mellantempo,
Roni Griffith – Desire hitkavalkadens första låt som låter italodisco är tydligen en helamerikansk produkt! Slog i Schweiz.
Ingen svensktopp, Poporama har sommaruppehåll och Sverigetopplistan hade sommaruppehåll hela juli, om man därför tillåter sig att titta lite djupare i Sverigetopplistan för augusti hittar vi... förutom Sommartider också...
(#12) Eddie Meduza - Jätteparty ikväll (utan film) obekant men en lättsam mix av rockabilly, surf och Gyllene tider, ungefär... Eddie Meduza var väl ändå främst ett LP-fenomen.
Sandra Mihanovic – Cuatro estrofas lågmält till piano, vackert, argentinsk artist på inhemsk lista.

A flock of seagulls – I ran Jag tror det är en känd låt, ser den ofta i spellistor på spotify, men obekant för mig, listetta i Austalien; jag står ändå lite frågande eftersom melodin inte riktigt vill få fäste i mig... men att ligga så mitt i tidens strömfåra är ju också en intressant egenskap. Redan nämnd 9 gånger i tråden!
Soft cell – What syntpop i mellantempo, obekant, luftig på Bacharachs vis, men kanske är låtfilmen viktigare än musiken, flirtar med popkultur och sextiotal,
Imagination – Music and lights långsam disco med läckra röster,
Philippe Lavil – Il tape sur des bambous mellantempopop med lätt karibisk touch, Lavil från Martinique,
Dider Barbelivien – Elsa lättrallad chanson med bra driv; slog i Monte carlo.
Leno – Que tire la toalla låter som solid glam,
James Last – Biscaya instrumentellt och tillbakalutat med dragspel i fokus; slog i Belgien,
Eddy Mitchell – Le cimetiere des elephants luftig, sofistikerad, jazzpop "elefantkyrkogården".
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-08 kl. 12:11.
Citera
2026-08-08, 12:17
Medlem
Det mesta av Bruce Springsteen
Citera
2026-08-08, 12:17
Medlem
Still loving you - Scorpions
Citera
2026-08-08, 12:49
Medlem
Hitsammanställning för september -82
Mina favoriter:

Nazareth – Dream on , cool, tillbakalutad, storslagen kraftballad, fick snabbt genomslag på polsk lista,
Simple minds – Glittering prize en av syntpopens bästa och mest kända, utsökt!
Gyllene Tider - (Hon Vill Ha) Puls Främsta hitlåten från den nya, efterlängtade LPn, farfisafröjd.

Musical Youth – Pass the dutchie ung engelsk reggae, svängig, välkänd,
John (Cougar) Mellencamp – Jack & Diane välkänd radiohit, arenarock,
Toronto - Your daddy don´t know glammig arenarock,
Bananarama – Shy boy lättsam mellantempopop, sextiotalspop på åttiotalsvis; nytt och fräscht! Slog i Australien.
Mecano – Maquillaje rask säregen, spretig,
Kim Carnes – Voyeur pop med thrilleraktig stämning, med bra driv; slog i Norge.
Frida – I know there´s something going on obehagliga krypande misstankar, men melodin har även vackra drag, bra puls, Phil Collins trummar och producerar.
Parchis – Meteorito rock rask, rockig, twist, spanska ungdomar på mexikansk lista.
Maria M. Serra Lima – Amor amor (utan film) tjusig storslagen schlager, brer på tjockt, argentinsk sångerska.

Dire Straits – Private investigations länge stillsamt och akustiskt. sofistikerad, ytterligare en stämning som passar en thriller,
Rockers revenge & D. Calvin – Walking on sunshine (utan film) för dansgolvet, suggestiv disco, obekant för mig, udda skiva som ändå slog i England.
The stranglers – Strange little girl obekant, lågtempo, märkliga klanger, sofistikerat, ganska vackert, ungdomar med frisyrer... Slog i Israel.
Spider Murphy band – Wo bist du lättsam rask nyvåg
K.i.d. - I wanna piece of the action pigg disco med syntpuls. Slog i Schweiz, ont om information om bandet.
Shakin' Stevens - Give me your heart tonight sentimental maklig femtiotalsretro; slog i Danmark
Queen – Back chat funkig, obekant, svänger bra , slog på Island.
Azoto – Soft emotion tydligen en italodiscoprofil, utgiven redan -79; slog nu i Mexiko.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-08 kl. 13:22.
Citera
2026-08-09, 11:28
Medlem
Hitsammanställning för oktober -82... en riktigt lysande månad!
Mina favoriter:

Culture club – Do you really want to hurt me Som en hörnsten i åttiotalets musikhistoria, reggeatrenden hade puttrat ett tag, låg helt rätt i tiden. Det är i London saker händer... Ett storartat genombrott. Jag köpte förstås singeln. Nämnd sex gånger tidigare i tråden,
Kid Creole – Annie, I´m not your daddy pulserande exotisk pop i högt tempo. Såå jag älskade detta! Kid Creole blev min favoritartist för åtskilliga år framöver... Ett sådant ypperligt storband!
Clash – Rock the casbah Klatschigt till tusen, högstatusband bland musikskribenter. Slog i Australien.
Dorothée - La valise karibiskklingande rask gladpop, stor överraskning för mig! Slog i Frankrike. "Resväskan"
Lime – Babe, we´re gonna love tonite blippig högtempo lättpop, hög intensitet, nervig, duett, kvinnliga rösten påfallande gäll, säregen, kanadensiskt par; slog i Spanien.
Nena – Nur geträumt lite som en tysk Kim Wilde, rask syntpop med tjusig refräng.
Donna Summer – State of independence nytolkning av den suggestiva Jon & Vangelis-låten, sofistikerad, mycket gospelkänsla, kändiskör ... fast originalet (som aldrig slog på listorna) är minst lika bra.
Attack - Dag Och Natt (utan film) jublande och förälskat, man blir glad, rask pop. Inget jag minns från tiden, så en härlig överraskning!

Eddie Grant – I don´t wanna dance stor radiohit, svängig, tråkig text,
Joe Cocker & Jennifer Warnes – Up where we belong välkänd tryckare, årets Oscar som bästa filmmusik,
Michel Sardou – Afrique adieu modern syntpuls, rask, storslagen
José – Secret love Fd Luv, nytolkning av en Doris Day-låt, (1953) men inget som jag känner igen. pigg, åttiotalsklanger, söt, klatschig, romantisk; slog i Belgien.
Peter Gabriel – Shock the monkey, känd radiohit, slog bara i Italien och på Poporama,
Tomas Ledin & Agnetha Fältskog - Never Again tjusigt och bitterljuvt, mycket radiospelad, förstås

Överkurs för den som orkar...

Fat Larrys band – Zoom, amerikansk "philly soul" enligt discogs, behagfull lågtempo, obekant för mig; slog i England.
Rush - New world man (utan film) för mig obekant mellantempopop, kanske arenarock, ganska sympatisk och melodisk; slog i Kanada... liksom...
Olivia Newton-John - Heart attack tidstypisk mellantempopop,
Gazebo - Master piece sentimental syntpop, känd refräng åtminstone, italodiscon finner sin form; slog alltså i Italien.
Dorothée – Hou la mentheuse rask, käck, låter som retsam skolgårdsramsa,
Bertin Osborne – Abrazame gammaldags eller tidlös schlager, skönsång, behagfull och kitschig, man blir ju glad av detta! Slog på spanska Los 40
Dolly dots – Do wah diddy diddy pigg nytolkning av tjejgruppen. Slog i Holland.
Sue Schell – Simple things schweiziskt, mellantempopop eller schlager, söt feelgood,
Relax - Weil i di mog ännu en sentimental kraftballad, otvungen, tjusig, påminner lite om "Honey"/ Raring, ...
Taco – Puttin on the Ritz megastor världshit, tjugotalsretro och nytolkning, högst säregen, Irving Berlin, den verkar aldrig ta slut!
Þorgeir Ástvaldsson – Á puttanum lättsam käck syntschlager, "jag liftar".
Lustans lakejer – En främlings ögon (utan film) läckert intro, tillbakalutad syntpop, sentimentalt, bitterljuvt,
Secret service – Dancing in madness mera Karibien, lättsam pop, man undrar hur länge han övat på de dansrörelserna...
Juan Gabriel – Insensible; åttiotalsversion; ljuv, harmonisk, halvägs blir cumbiatakten tydligare, med saxofonen i högsätet Insensible, 2013
Menudo – Quiero rock rask och glammig, femtiotalsrockretro, lättsam,
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-09 kl. 12:18.
Citera
2026-08-14, 13:27
Medlem
Hitsammanställning för november -82
Mina favoriter:

Human league – Mirror man rask motownretro,
Laura Branigan – Gloria Mellan Tozzi och Carola kan man ju inte förneka att hon gör en lysande, intensiv version, under discokulan, med tidstypiska klanger,
Belle stars – The clapping song Nytolkning av låt från -65, piggt, lättsamt och säreget, kitschklassikerpotential,
Haysi fantayzee – John Wayne is big leggy högst säregen pop, raskt med ljuvlig refräng, konversation. Engelskt band, slog nu i Västtyskland.
Luz Casal – No aguanto mas rask, nervig, slamrig nyvåg, debutsingel, spansk sångerska, 24 år, Slog på spanska Los 40
Toto Coelo - I eat cannibals taktfast, rask, klatschig, stor radiohit, ja, slog bäst i Sverige, Bananarama, Dolly dots, Belle stars och Toto coelo: en trend av tjejgrupper!?

Några andra utmärkta:

Dionne Warwick – Heartbreaker. Jättestor radiohit, men tydligen var det i Sverige den slog bäst, skriven av Bee gees, Behaglig radiopop
Tears for fears – Mad world dov ton, vackert men vemodigt,
The jam – Beat surrender raskt, sofistikerat, obekant, röjig, uppsluppen, sista minuten är som ett jublande triumftåg,
Karen Cheryl – Oh chéri cheri rask, lättsam lättpop, påminner kanske om Ricchi e poveris käckaste...
Johnny Hallyday – La peur kraftfullt sjungen storslagen lågtempolåt.
Mocedades – Amor de hombre symfonisk folkpop av deras typiska och egna stil, pampigt
Oddział Zamknięty - Ten wasz świat rask lättsam surf,
Supertramp – It´s raining again stor radiohit, saxofonpop; slog bäst på kontinenten. Sen länk.
Mari Wilson – Just what I always wanted rask, sextiotalsretro, Slog på Poporama.
Ulf Lundell - Kär och galen ett par år senare var den het på studentfesterna, tolkade väl vår livsaptit, LPn hade getts ut i oktober, blev storsäljare.

Överkurs för den ihärdige:

Natasha - Iko iko Lite märkligt sammanträffande... Det är väl ändå Belle Stars version vi hört i Sverige, som låg samtidigt men lägre på englandslistan; den här blev nu topp-5-hit på Nya Zeeland. Men kanske var det inte just 1982 som vi hörde den, ändå ? För sedan dröjde det till 1988 innan Belle stars version fick sitt uppsving via Rainman. Mera saxofon.
Doe maar – De bom säregen ska på holländska,
Patrick Cowley & Sylvester – Do ya wanna funk svängig disco på belgisk lista.
Republika – Telefony typisk öststatsnyvåg, infallsrik, lättsam,
Michael Jackson & Paul McCartney – The girl is mine på sitt smörigaste humör, stor radiohit,
Kim Wilde - Child come away fortsätter av någon anledning måla med dova färger och klanger,
Tappi tikarass – Ilty ebni (utan film) Sjuttonårig Björk, men stilen finns ju redan här,
Abba – The day before you came låter melankolisk, nu på svenska singellistan
Herb Alpert – Fandango (utan film) spansk atmosfär, sofistikerat; slog i Mexiko.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-14 kl. 14:16.
Citera
2026-08-15, 10:37
Medlem
Hitsammanställning för december -82.
Mina favoriter:

Renee & Renato – Save your love romantiskt, svärmiskt, smäktande, vackert, närmast parodisk, som man kanske föreställer sig italiensk femtiotalsschlager, jag köpte singeln... Svårt att inte tänka på Romina Power och Al Bano...
Miguel Bosé – Bravo muchachos rask klatschig, bekymmerslös gladpop,... ser nu att det "bara" är en spansk version av Bravi ragazzi (juli), men jag vill nog ändå lyfta upp den i "favoritsektionen".
Modern romance – Best years of our lives karibieninfluerat, lättsam partymusik, stor radiohit fast slog bara i England och på Poporama.
( Rita & The Ripoff - Dansa pop pop) ingen hit, dvs testad nu men nådde aldrig heta högen, men stor favorit för mig, glam, Vem var Rita? Vem är sångerskan? Jag minns att Per Gessle presenterade den som "årets sommarhit" i radio i början av sommaren, men då var den inte utgiven. När den väl gavs ut blev den knappt spelad i radion.
(Mamas Barn - E' de' nå't (utan film,) ) Samma här, mera Halmstad, rask, någorlunda radiospelad och klatschig,
Luis Miguel – Directo al corazon klatschig, lättsam schlager, välsjungen förstås, sextiotalsaktig, nära I will follow him; slog hemma i Mexiko.

Några andra utmärkta:

David Bowie & Bing Crosby: Little drummer boy/Peace on earth inspelad strax före Crosbys död - 77, men först nu utgiven på skiva, Blivande julsångsklassiker, ljuv, underbar låtfilm! Wikipediatexten fängslande!
Johnny Hallyday – Je suis victime de l´amour lättsam rask, lättpop, jag blir glad; slog i Monte carlo,
Trio – Anna säreget eller i deras egen avskalade stil, lättsamt, roande; slog i Västtyskland.
Vitesse – Good lookin´ holländsk rask pop med syntklanger, lättsamt,
Marvin Gaye – Sexual healing stor radiohit, soulballad, kritikerfavorit,
Phil Collins – You can´t hurry love pigg, originaltrogen nytolkning, svår att misslyckas med
Diana Ross – Muscles (jag hittar ingen film med vettig ljudkvalitet) stillsam, soulballad, stor radiohit, Michael Jackson skrev låten. Slog på Island.
Steve Miller band – Give it up pigg ska, slog bara på Poporama.

Överkurs för den som orkar...

Culture club – Time uppföljaren som nog sålde gott på förväntningarna. bra utan att glänsa, mellantemposoul
Shakin Stevens – Lawdy miss Clawdy (egentligen The Shakin Stevens ep ) femtiotalsretro med boogiewoogiepiano,
Hall & Oates – Maneater amerikansk mellantempopop mitt i strömfåran, stor radiohit,
Don Henley – Dirty laundry är väl helt logiskt att denna slog samtidigt med Maneater, på samma Usa-lista...
Jean-Jacques Goldman – Quand la musique est bonne het i Frankrike nu, rask, svängig, radiopop, saxofonsolo
Captain Sensible – Wot, engelsk f d punkare som slagit sig på pratsjungeri, svänger ju, slog i Frankrike.
Julio Iglesias – Et l´amour crea la femme luftig samba- eller bossaaktig, somrig, arrangemanget med doasångaren lyfter låten, bekymmerslöshet. Slog i Monte carlo.
Vanessa – Cheerio hektisk samba, lättsam, partymusik, holländsk artist, slog i Belgien.
Budka suflera - Jolka, Jolka pamiętasz lågtempo, rockballad, sammanbiten, stillsam, lång, lite åt Stairway to heaven-hållet,
Kim Larsen - Åh at være en høne (eg EP 5 Eiffel ) sofistikerad dikttolkning, klangmässigt väldigt 1982
Laid back - High society girl lite tuggummiaktig och mekanisk, rask, svängig, glammig; slog i Danmark.
Manzanilla – Entre la espada y la pared (utan film) folkpopduett, säregen, argentinsk,
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-15 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in