2026-09-13, 12:29
Medlem
Hitsammanställning för december -86
Mina favoriter:

Debbie Harry – French kissin in the Usa suggestivt lågtempo, bland mina allra främsta favoritlåtar genom åren, se även ett framträdande 2015
Sandra – Hi! Hi! Hi! jublande refräng, utsökt pop, slog i Grekland.
Dodo & The Dodo's - Giv mig hvad du har Ståtlig tidstypisk mellantempopop och numera god nostalgi; danskt kvinnligt senåttiotal som nästan är en egen genre,
Bon Jovi – Livin on a prayer stor radiohit, slog på Tracks (några veckor före resten av världen), jublande och melodisk, jag har nog inte insett dess storhet förrän nu! Wikipedia hävdar att texten handlar om Maria Vidal! #2 på Mix megapol topp 1000!

Några andra utmärkta:

Housemartins – Caravan of love klangsnygg acapella i adventstid, (Säkert inspiration till Tänd ett ljus.)
Europe – Rock the night lättsamt och melodiskt, verkar stortrivas i låtfilmen,
Johnny Hallyday – Je t´attends rask åttiotalsrock, utmärkt tryck,
Stephan Remmler – Keine sterne in Athen förtjusande i hans egen stil,
Lena Philipsson - Det går väl an pigg romantisk pop helt i min smak, såg henne på sommarens folkparksturné, Svensktoppen.

Ett par gamla godingar som slog:

Jackie Wilson – Reet petite bör ju nämnas som en skaplig radiohit vid denna tid, men är ju en återutgivning från 1957, #6 i England redan då, slog betydligt bättre nu, skriven av bl a Barry Gordy!
Ben E. King – Stand by me Slog i Usa redan -61, nu fick den gå en ny vända på topplistorna, tack vare filmen.

Överkurs för den som orkar:

Madonna – Open your heart den dansvänliga pop hon gjort sig känd för,
Pseudo echo – Funkytown en lite rockigare nytolkning av 1980-hiten, australiskt, svänger med viss energi.
Elsa – T´en va pas melankolisk lågtempo, men refrängen är skaplig; melodisk vacker tonårspop, filmmusik,
C.C. Catch – Heartbreak hotel engelskspråkig tysk pop i Modern talkings anda; slog i Spanien,
Sandra Kim – Tokyo boy, lite tjatig men onekligen svängig och välsjungen tonårspop,
Kool & the gang – Victory obekant men piggt och stunsigt,
Kobranocka – I nikomu nie wolno się z tego śmiać larmig gitarrock eller öststatsnyvåg, med bra driv,
A-ha – Cry wolf inget jag minns, men rask och svängig, fastnar lätt i skallen,
Sverrir Stormsker & Bubbi Morthens – Þórður (utan film) smäktande schlagerduett med dansbandsstuk, ska nog inte tas alltför seriöst... kanske parodi,
Roxette – Goodbye to you (utan film) rask, bortglömd, lite vemodig, taktfast; slog på Tracks.
Robert Wells - Upp på berget (utan film) rask, pigg popboogie
Outfield – All the love in the world storslagen arenarock, engelskt band; slog i Mexiko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in