2026-08-15, 13:07
Medlem
Hitsammanställning för januari -83
Mina favoriter: (samtliga utgivna 1982 om ej annat anges)

Belle stars – Sign of the times pigg mellantempopop,
Raffaella Carrà - Ballo ballo rask tuggummiaktig lättpop och ett snyggt dansnummer, för tankarna till Djingis Khan
Louise Tucker – Midnight blue storartad tryckare, egentligen en duett med Charlie Skarbek.
Peter Schilling – Major Tom (völlig losgelöst) känd, lysande refräng, rymdäventyr,
Wham – Young guns (go for it) funkigt, raskt, mycket känd, helt rätt i tiden, pratsjungeri och fräna klanger, gör det bästa av totp-konceptet. Trumpetstötsklanger som nog genljöd hela 80-talet.

Några andra utmärkta:

Eddy Grant – Electric avenue känd radiohit, svänger bra,
Les Forbans – Chante rask femtiotalsretro,
Patricia Paay – Tomorrow tjusigt musicalnummer från Bugsy Malone (-76), men har kanske inte varit en topplistehit tidigare... holländsk artist på holländsk lista välkänd men hör väl egentligen till sjuttiotalet,
Abba – Under attack avslutar på ett utmärkt sätt, lättsam poprefräng,
Stuðmenn – Ástarduett Betyder ju "kärleksduett", sofistikerad, livlig mellantempopop,
Madness – Our house stor radiohit, alla andra Madnesslåtar tycks ha hamnat i skuggan av denna, pigg men ganska sliten idag,
Blancmange – Living on the ceiling engelsk syntpop, sångarens röst eller sångsätt får det att likna Talking heads. orientaliska klanger och miljöer; slog på Poporama.
Amanda Miguel – Castillos kraftballad eller tryckare, intensivt, mexikansk sångerska,

Överkurs för den som orkar...

Grandmaster flash - The message pratsjungeri, känd,
Kool & the gang – Ooh la la la De påstår att det är reggae, men det är snarare deras vanliga svängiga danspop, lättsam, sköna klanger, obekant för mig men gör mig glad; slog i Sydafrika.
Dire straits – Industrial disease elorgeln i förgrunden, liknar således "Walk of life"; slog i Monte carlo,
Camilo Sesto – Devuelveme mi libertad (-81) popschlager; slog på spanska Los 40,
Jose Luis Perales – Y como es el lågtempo, kommer igång först halvvägs, sentimental, tillbakalutad, innerlig, vacker
Republika – Biala flaga (utan film) infallsrik öststatsnyvåg,
Maanam - Nie poganiaj mnie, bo tracę oddech (utan film,) nervigt, raskt, "Skynda inte på mig, jag tappar andan". Av wikipedia att döma fanns den bara i en outgiven radioversion när den toppade radiolistan.
Citera
2026-08-16, 11:28
Medlem
Hitsamanställning för februari -83
Mina favoriter: (utgivna -82 om inte annat anges)

Bonnie Tyler – Total eclipse of the heart (-83) Jim Steinman. Kraftballadernas kraftballad. Majestätisk. Bombastisk. Världshit. "Turn around..."
Stray cats – Stray cat strut (-81) utsökt, snygg rockabilly i lågt tempo, Gjorde tydligen inget större avtryck när den först gavs ut, men återlanserades när nästa singel gick mycket bättre. Katter och soptunnor.
Michael Jackson – Billie Jean 2 miljarder visningar, en låt radion slitit hårt på, amerikansk poppig funkdisco. Det är ju lätt att man bygger upp ett onödigt motstånd mot låtar man inte själv legat i framkant för att upptäcka, och sedan blivit tvångsmatad med, men den här är ju ändå lätt att gilla. Det bästa hos Michael Jackson i ett behändigt nötskal. Att han sedan rör sig och dansar som en gud är ju en skaplig bonus... Katter och soptunnor. 1982 års mest kritikerrosade enligt acclaimedmusic.net
Prince – 1999 Den andra fixstjärnan i samma musikaliska nisch, svänger furstligt, lättsam partymusik. Men detta är fortfarande före det stora genombrottet på hemmaplan och Europa; slog nu i Australien.
Monte video - Shoop shoop diddy wop cumma cumma (-83) djupsinnigare än så här behöver ju god musik inte vara; piggt och klatschigt, från NZ.
Julien Clerc – Lili voulait aller danser rockrökare i högt tempo, livsbejakande.
Nena – 99 luftballons (-83) ett år senare blev den "soundtracket" till sista gymnasieterminen; vi tryckte upp klass-t-tröjor med kaxig devis och 99 ballonger... kraftfull nostalgi...
Kiz – Die sennerin vom Königsee Plötsligt, som från ingenstans, stormar tyskarna fram, fulla av självförtroende, moderna syntklanger och joddling i raskt tempo,
Kinks – Come dancing Månadens återkomst. lättsam, rask, svängig, köpte singeln; nostalgi på flera plan, slog på Poporama,

Några andra utmärkta...

Kajagoogoo – Too shy (-83) mycket känd tonårspop med syntklanger,
Sylvia - Nobody, amerikansk söt schlageraktig mellantempopop i Carpenters anda. Vi får tacka Nyazeeländarna som gjorde den till en hit.
Azul y negro – The night (-83) spansk syntpop, rask , blippig och svängig. Föregicks av en spanskspråkig version -82, "La noche".
Indeep – Last night a DJ saved my life effektiv känd disco med pratsjungeri... Slog i Holland.
Dire Straits:- Twisting by the pool (-83) högtemporökare, twistpralin, piggt, slog i Danmark.
Toto coelo – Draculas tango, lite Djingis Khan, lite tango, raskt, kitschigt, Min (och förhoppningsvis din) inre 16-åring älskar detta!
Yuri – Este amor ya no se toca, rask discosamba, hurtigt, svänger rejält!

överkurs för den som orkar...

Patti Austin & J. Ingram – Baby, come to me (på LP -81) romantisk soulballad, såsig vers och känd refräng,
Bob Seger – Shame on the moon (utan film) lunkig bekymmerslös lågtempopop, väldigt amerikansk söndagsmusik,
Little river band - The other guy australiskt rockretro lite CCR-aktigt. Slog på Nya zeeland.
Slade – Cest la vie hoppfull sentimentalitet i valstakt. Lyckopiller! Slog i Polen.
Stuðmenn – Islenskir karlmenn ursprungligen en rask jazzig rockabilly, sofistikerad, De lever visst på haj, baggtestiklar, magar(?) och lättmjölk...
Timbiriche –La banda Timbiriche,, käck rask pop med barngrupp... men ännu roligare är väl nästan att de fortfarande var aktiva och sjöng den 35 år senare, till publikens glädje... gladpop! Mexikanskt band på inhemsk lista.
Ritchie – Menina veneno (-83) lättsam brasiliansk pop,
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-16 kl. 12:05.
Citera
2026-08-16, 12:13
Medlem
Werner Wichtig - Pump ab das bier
Citera
2026-08-21, 01:52
Medlem
pn222jws avatar
För att hålla humanismen vid liv i dessa hårda dagar (ladda ner som MP3) - Bob Marley - – Legendary Reggae

B. Marley 10 HITS
Citera
2026-08-21, 10:54
Medlem
Hitsammanställning för mars -83
Mina favoriter:

Duran duran – Is there something I should know Jag var aldrig någon större syntpopsentusiast när det begav sig, men nu när tiden fått ett nostalgiskt skimmer över sig har jag kapitulerat fullständigt. Eller hur ska man egentligen kategorisera Duran duran? Det här är ju ett av tidens och genrens främsta mästerverk! Rask och klatschig.
Pretenders – Back on the chain gang (-82) "I found a picture of you..." nyvåg som håller ställningarna, behaglig ångloksrytm och atmosfär av lycka. Jag trodde den hette "Back on the train again"... Slog i Usa.
Toto Cutogno - L'italiano Lysande schlager som ju finnarna kom att stjäla så snyggt. Antagligen patriotisk, Sanremo-#5
Michel Sardou – Les annees 30 Låter som Claude Francois och lite "Hörru Rut", bedårande schlager som det kunde låta när sjuttiotalet var som bäst. Allsångstycke; lättrallad.
Wah – Story of the blues (-82) utsökt poppärla i mellantempo som väl mera för tankarna till Motown än blues. Obekant för mig. Efter de inledande 40 sek kommer den storslagna refrängen som en fullständig överraskning... jag blir helt salig. Engelskt.

Några andra utmärkta:

Eurythmics – Sweet dreams Så kom deras genombrott. Eurythmics blev såsmåningom ett av mina främsta favoritband. Ytterst läcker ljudbild, även om den kalla och lite melankoliska tonen här inte helt passar mitt kynne. Ett slags popens milstolpe, fast kanske oftare radiospelad än den tål... Redan nämnd sju gånger i tråden.
Matia Bazar - Vacanze romane Sanremo-#4 , högst säregen, fyrtiotalsretro med åttiotalsklanger? Spännande,
Ricchi & Poveri – Mamma Maria (-82) lättsam, lättrallad tuggummipop, oemotståndliga syntklanger, ligger väl nära Luis Miguels 1+1=2. Slog nu i Schweiz.
Perfect - Idź precz (-82) hårdrock som nog kommer bäst till sin rätt i den sena länkade orkesterversionen: På polsk lista.
Flirts - Jukebox (Don't Put Another Dime) (-82) lättsam klatschig pop, både röst och stil ligger nära Kim Wilde, Men i början liknar låten Go-gos. Amerikanskt projekt. Debutsingeln som slog i Danmark.
Joan Armatrading – Drop the pilot , mera lättsam pop i tidens anda, slog visst bäst på Poporama (och i Sydafrika), engelsk artist
Ratata - Jackie (-82) svensk syntpopsklassiker, stor radiohit, #571 på Mix megapol topp 1000; gjorde senare en ny vända på Tracks 1986.

överkurs för den som orkar...

David Bowie - Let´s dance Reserverad sång med sextiotalsreferenser. Och en helt makalös list- och radioframgång. Och sällan har jag väl stått så främmande och frågande inför vad det är för kvaliteter alla andra tydligen tycks höra...
Tom tom club - Under the boardwalk (-82) söt, tjejig nytolkning; slog på Nya zeeland.
Talk talk – Talk talk (-82) Mera engelsk syntpop, det är som en våg som sveper fram, rask, klangrik, obekant för mig; slog i Sydafrika.
Pippo Franco - Chi chi chi co co co extranummer på Sanremo, pratsjungeri med barnramsa, lättsamt och barnsligt, sätter sig lätt i skallen,
Incantation - Cacharpaya (-82) "panflöjtsindianer" på (israelisk) topplista minsann! (Egentligen tydligen britter och chilenare)
Dolly Parton – I will always love you blev ju känd långt senare när Witney Houston fick tag på den. Denna månad slog detta countrydrypande original i Holland. Egentligen från -74, men återlanserad som filmlåt -82.
Budgie – Alison ( utan film, -82) syntbaserat, luftigt, låter nästan som John Lennon, lättsam symfonipop, walesare enligt wikipedia; slog i Polen.
Sylvester - Don’t Stop (-82) amerikansk syntdisco, tydligen populärare i Europa än hemma i Usa
Lisa – Jump shout (-82) mera amerikansk disco, fast låter snarare Italo i mina öron; rask puls, svänger,, slog i Mexiko.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-21 kl. 11:31.
Citera
2026-08-21, 18:52
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Wah – Story of the blues (-82) utsökt poppärla i mellantempo som väl mera för tankarna till Motown än blues. Obekant för mig. Efter de inledande 40 sek kommer den storslagna refrängen som en fullständig överraskning... jag blir helt salig. Engelskt.

Wah! var Pete Wylie och de musiker han omgav sig med för tillfället. Från början en sorgligt förbisedd postpunkgrupp som 81 släppte den apokalyptiska singelrökaren "7 Minutes To Midnight" som ger gåshud än idag. Det var väl bristen på uppmärksamhet som satte igång den nedåtgående spiralen som slutligen landade i "Story Of the Blues". Helt otroligt att det är samma upphovsman.

Wylie lekte med Wah!-aliaset. I början hette bandet Wah! Heat, sedan blev det The Mighty Wah!, och till slut var det bara Wah! kvar. Det där namnjonglerandet var ju ett inte ovanligt postpunkfenomen. Tänk på Spizz Energi / Spizz Oil / Athletico Spizz 80 / The Spizzles. Och inte minst Jim Thirlwells alla Foetus-inkarnationer: You've Got Foetus On Your Breath, Scraping Foetus Off the Wall, Foetus Uber Frisco, och allt vad det var.
Citera
2026-08-22, 09:50
Medlem
Hitsammanställning för april - 83
mina favoriter:

Joboxers – Boxerbeat frän snabb ösig, taktfast, obekant för mig.
Culture club – Church of the poison mind En av decenniets bästa, motownretro, snabb, ja påminner kanske lite om den föregående...
Spandau ballet - True nyromantik, som en smekning mot öronen, mycket känd, ytterligare ett av decenniets främsta mästerverk, lågtempo, vackert, elegant, England stormar fram...
Dario Baldan Bembo & Caterina Caselli - Amico e' förtjusande, trallvänlig schlagerduett,
Rodolfo y su tipica – La colegiala (-82?) Med rättelse, redan redovisad för aug -84 när den slog i Italien, men egentligen hör den hemma redan här när den slog i Frankrike, tydligen via kaffereklam; cumbiaklassikern, artisten från Colombia.
KC & the sunshine band – Give it up (-82) svängig disco, välkänd
Gry - Kloden drejer esc #17, förtjusande gulligt, romantiskt, skandinavisk schlager när den är som bäst
Grylurnar - Sisi Häxornas mest kända hit, rask nyvåg,
Kiss – I love it loud (-82) glammig hårdrock; slog nu i Argentina.

Några andra utmärkta:

Styx – Mr Roboto låter som en rockmusikal, raskt och teatraliskt, futuristiskt
Michael Jackson – Beat it (-82) Jets och Sharks stöddar sig igen, praktfulla dansscener,
Thomas Dolby - She blinded me with science (-82) säregen klangtillställning, sofistikerad, intellektuell, engelsman som nu slog i Kanada.
Tiziana Rivale - Sarà quel che sarà Sanremovinnaren, kraftballad, storslagen,
Donatella Milani - Volevo dirti Sanremotvåa, pigg schlager,
Bow wow wow – Do you wanna hold me lättsam rask pop, , drag av sextiotal, ännu en del av den unga nya engelska vågen; slog i Holland.
The Flirts – Passion (-82) svängig disco, där slog de alltså åter, i Västtyskland, med andra singeln, nu mera italostuk, men sedan blev det inga fler listhits...
Geier Sturzflug – Bruttosozialprodukt (-82) pigg ska, lättsamt, raskt,

Överkurs för den som orkar:

Lloyd Ross – Vyfster (utan film, -82) instrumentell, tydligen temamusik för ett tv-program, behagfull, Sydafrikanskt,
Gilbert Becaud – Desiree rask schlager sjungen med stor pondus,
Tino Casal – Embrujada (-82) funkigt, raskt, syntklanger, stark tidsprägel, spanjor.
O.M.D – Genetic engineering säregen, larmig, svängig, rask; slog på spanska Los 40.
BZN – Just an illusion mellan dansband och mellantempopop, ljuv, behagfull,
Jahn Teigen – Do re mi esc #9, käckt och lättsamt, gladpop
Snapshot - Gi'r du et knus melodifestivalstvåa, rask och käck,
Yazoo – Situation (-82) syntblippsfest; slog i Mexiko... liksom
Joe Jackson – Steppin out(-82) lätt sofistikerad mellantempopop väl inom ramen för tidens klanger,
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-22 kl. 10:39.
Citera
2026-08-22, 11:53
Medlem
Hitsammanställning för maj -83
Mina favoriter:

Human league – Fascination stor favorit i min värld, har t o m försökt översätta texten till svenska, så här skulle jag alltid vilja se bandet; hopträngda på liten yta, snygg film, lysande syntpop,
Heaven 17 – Temptation engelska syntvågen går inte att stoppa, rask, klatschig,
Irene Cara – Flashdance rå livsaptit manifesterad i ett dansstycke; jag blir banne mig tårögd. Film kan de i alla fall göra, amerikanerna. Moroder komponerade ... Vann årets Oscar för bästa filmmusik.
Ole ole – No controles pigg, rask syntpop, svängig. Mexikanska Flans gjorde en nytolkning några år senare.
Tracey Ullman – Breakaway snabb!, nervig, man blir ju glad... Nytolkning av 60-talslåt, skriven av Jackie DeShannon.
Daniel – Julie . Jugoslaviska esc-bidraget, i engelsk version. Helt sagolikt käck, jämför även originalet "Dzuli" - esc #4
Agnetha Fältskog – The heat is on somrigt, tillbakalutat, karibisk atmosfär, stor radiohit, nytolkning av låt från -79, Mike Chapman producerade.

Några andra utmärkta...

Icehouse – Hey little girl (-82) mera nyromantik, känd melodi, australiskt band; fick nu sin första hit, på västtysk lista.
Corinne Hermes – Si la vie est cadeau storslagen schlagerballad, esc-vinnaren, representerade Luxemburg.
Bajm - Nie ma wody na pustyni rask, trallvänlig avantgardpop, med drag av Nina Hagen,
Madonna – Everybody (-82) Ny amerikansk förmåga checkar in på tidens hitlistor. När rytmen tar över medvetandet. Slog på Island.
Tomas Ledin - What are you doing tonight tidstypiska klanger och stor radiohit,

Galaxy & Phil Fearon - Dancing tight, lättsam engelsk disco,
Police – Every breath you take basintrot är väl berömt, mycket stor radiohit... som jag inte riktigt har förstånd att uppskatta. Krypande obehag... Men den svartvita låtfilmen är ju skapligt snygg.
Frederic Francois – Adios amor (-82) romantisk schlager av sjuttiotalstyp, vacker men ganska... medelålders... Belgisk artist.
Leo Sayer – Orchard road tjusig tryckare, romantisk; slog i Israel, liksom...
Thompson twins – We are detective säregen lågtempopop, lätt teatralisk, på något vis tycker jag den sammanfattar den friska andan i den samtida engelska vågen...
The shorts – Comment ca va holländskt pojkband, känd, käck gladpop med en melodi som väl hamnat på många dansbands repertoar; Kikki Danielssons svenska version med samma titel slog i oktober (i Norge).
Carola – Främling Esc-trea, naturligtvis en av decenniets största svenska låtar, men i brist på Svensktoppen kan det på topplistorna se ut som att den slog hårdast i Norge. Inga andra låtar från Melodifestivalen hittade heller någon topplista att slå på. 16-åring med guldstrupe. Kuriosa: i juni slog låten i Holland i holländsk version (slut vid 2:50),
New order – Blue monday mycket känd, deppop. Enligt acclaimed musics kritikerkår visst årets bästa
Lucerito – El (-82) 13-årig mexikanska, pigg lättsam tonårspop som passar hennes ålder,
Gervasio – Alma, corazon y Pan vinnarlåten på Vina del mar, från Uruguay, rask schlager,
Rita Lee – Baila comigo (-80) Luftig sofistikerad brasiliansk pop
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-22 kl. 12:13.
Citera
2026-08-23, 12:26
Medlem
Hitsammanställning för juni -83, en mellanmånad...
Mina favoriter:

Mecano – Barco a Venus skapligt läcker, dramatisk syntljudbild, annars kanske nyvåg, rask,
Yuri – Yo te amo, te amo popschlager med tidstypisk discopuls
( Coconuts -- Did you have to love me like you did?) ingen hit, men stor personlig favorit, presenterades denna månad på Poporama

Några andra utmärkta:

Malcolm McLaren - Buffalo gals (-82) funkigt pratsjungeri med breakdansare, scratching, komponerad av Trevor Horn! säreget,
D. D Smash - Outlook for thursday (utan film) nyazeeländskt men blåsarna låter bra likt Dexys, Lättsamt.
Miguel Bosè - Non siamo soli raffinerad schlager med lite av varje, slog i Italien.
Christophe – Succes fou behagfull tryckare "sommarens lågtempolåt" enligt wikipedia.
Republika - Znak „=” , pigg rask nyvåg, den pianisten var ju rena rama Jerry Lee Lewis...

Wham – Bad boys klatschig rask pop som jag inte har något minne av, Kungarna av Top of the pops
David Bowie – China girl, känd och elegant, roande wikipediafakta: skriven av Bowie och Iggy Pop -76; Iggys originalversion från -77, producerad av Bowie, slog inte, nu gjorde Bowie sin version...
Rod Stewart – Baby Jane romantisk, taktfast, maklig disco,
Umberto Tozzi - Nell'aria c'è italiensk schlager,
Camilo Sesto – Mi mundo tú (-81) ännu en schlagerballad, onekligen välgjord, spansk sångare,
Stars on 45 – Proudly presents The star sisters fyrtiotalspotpurri som blir fullt njutbart med låtfilmen för ögonen...
Audrey Landers – Manuel goodbye, smäktande sjuttiotalsliknande ballad; slog i Schweiz.
Bubbi Morthens – Lög og regla (utan film) mindre känd men variationsrik låt i hans vanliga trubadurpoppiga stil
Menudo – Lluvia (-82) käck pojkbandspop med snyggt fotarbete
Frank Loverde – Die hard lover (-82) amerikansk disco som slog i Mexiko.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-23 kl. 12:40.
Citera
2026-08-24, 23:25
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Hitsammanställning för juni -83, en mellanmånad...
Mina favoriter:

Mecano – Barco a Venus skapligt läcker, dramatisk syntljudbild, annars kanske nyvåg, rask,
Yuri – Yo te amo, te amo popschlager med tidstypisk discopuls
( Coconuts -- Did you have to love me like you did?) ingen hit, men stor personlig favorit, presenterades denna månad på Poporama

Några andra utmärkta:

Malcolm McLaren - Buffalo gals (-82) funkigt pratsjungeri med breakdansare, scratching, komponerad av Trevor Horn! säreget,
D. D Smash - Outlook for thursday (utan film) nyazeeländskt men blåsarna låter bra likt Dexys, Lättsamt.
Miguel Bosè - Non siamo soli raffinerad schlager med lite av varje, slog i Italien.
Christophe – Succes fou behagfull tryckare "sommarens lågtempolåt" enligt wikipedia.
Republika - Znak „=” , pigg rask nyvåg, den pianisten var ju rena rama Jerry Lee Lewis...

Wham – Bad boys klatschig rask pop som jag inte har något minne av, Kungarna av Top of the pops
David Bowie – China girl, känd och elegant, roande wikipediafakta: skriven av Bowie och Iggy Pop -76; Iggys originalversion från -77, producerad av Bowie, slog inte, nu gjorde Bowie sin version...
Rod Stewart – Baby Jane romantisk, taktfast, maklig disco,
Umberto Tozzi - Nell'aria c'è italiensk schlager,
Camilo Sesto – Mi mundo tú (-81) ännu en schlagerballad, onekligen välgjord, spansk sångare,
Stars on 45 – Proudly presents The star sisters fyrtiotalspotpurri som blir fullt njutbart med låtfilmen för ögonen...
Audrey Landers – Manuel goodbye, smäktande sjuttiotalsliknande ballad; slog i Schweiz.
Bubbi Morthens – Lög og regla (utan film) mindre känd men variationsrik låt i hans vanliga trubadurpoppiga stil
Menudo – Lluvia (-82) käck pojkbandspop med snyggt fotarbete
Frank Loverde – Die hard lover (-82) amerikansk disco som slog i Mexiko.
Republika, det såg jag verkligen inte komma.

Edit: Inte Bajm heller
Citera
2026-08-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Republika, det såg jag verkligen inte komma.

Edit: Inte Bajm heller
Ja: från april -82 har jag haft tillgång till en polsk lista... https://www.lp3.pl/notowanie/1 , det är tyvärr den enda öststatslistan från decenniet som jag hittat på nätet; man hade ju gärna velat veta vad som var populärt i t ex Jugoslavien också...

Hitsammanställning för juli -83
Mina favoriter:

Malcolm McLaren – Double dutch afrikansk rytm och hopprep, säregen och charmfull, (jämför. aug -81)
Elton John – I´m still standing snabb poprökare, kanske min favorit av alla hans låtar,
Billy Idol - White wedding, (-82) rättelse igen; redan redovisad för november -85, men då förbisåg jag att den faktiskt slog i Kanada nu.
Haysi Fantaizee - Shiny shiny raskt, lättsamt, och snyggt, säregen,
Mike Oldfield – Moonlight shadow ljuv mellantempopop, mycket känd och säregen, länkar sent framförande av MR.
Berdien Stenberg – Rondo Russo klassiskt flöjtstycke minsann!, kitschigt och mekaniskt men insmickrande tjusigt och udda. Slog i Holland. Jämför gärna hennes klassiska version.
DÖF (Tauchen Prokopetz) – Codo säregen rymdhistoria, ljuv refräng,
E.L.O.: - Rock 'n' roll is king rask femtiotalsretro,

Några andra utmärkta

Eurythmics – Who´s that girl de fortsätter rada upp hits med sitt läckra ljudlandskap. Även om jag har invändningar mot svartsjuka som tema för poplåtar, måste jag ju ändå säga att låtfilmen är raffinerad. Har man väl känt igen Marilyn blir det en sport att se om man kan känna igen någon av de andra damerna...
Ryan Paris – Dolce vita Stilren italodisco, redan nämnd fem gånger i tråden,
Bob Marley - Buffalo soldier utgiven 5 år efter att den spelats in och två år efter artistens död, en av hans mest radiospelade,
Robin Gibb - Juliet högtempopop med en tjock ljudmatta. Slog i Italien.
Righeira - Vamos a la playa italodisco som slår i Italien, mycket känd
Gazebo - I Like Chopin ljuv, vacker lågtempomelodi med piano- och syntklanger,
Elton John – I guess thats why they call it the blues ljuv lågtempopop i hans egen stil.
Urszula - Dmuchawce, latawce, wiatr visa till piano, vackert, valstakt "maskrosfrön, drakar, vind"
Yazoo – Nobodys diary vacker, innerlig syntpop; slog på Island.
Amanda Miguel – Cosquillas en el pecho (-82) rask, rivig poprockrökare. Slår i Mexiko.

Paul Young – Wherever I lay my hat Stor radiohit, åttiotalsballad,
Michael Jackson – Wanna be startin somethin (-82) funkigt och klatschigt, han är förstås glödhet nu.
Jakie Quartz – Mise au point långt pratintro, sjunger sedan med ljus röst, tillbakalutad pop,
Indochine – L´aventurier debutsingeln från -82 som äntligen slår, rask nyvåg
Chiquetete - Volvere Skapligt känd melodi i den spansktalande världen. Har postat den tidigare, (dvs senare tolkningar) Möjligen är originalet Diego Verdaguer som slog i juni -76, Schlagerballad,
Neil Diamond – Heartlight (-82) Mästaren av stillsam pop, Gör världen lite vackrare. Slog i Mexiko.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-28 kl. 19:08.
Citera
2026-08-29, 10:53
Medlem
Hitsammanställning för augusti -83:
Mina favoriter:

Nada - Amore disperato rask och lättsam men samtidigt tillbakalutad pop med söt sångerska,
Agnetha Fältskog – Wrap your arms around me, sensuellt, sängkammarpop, låtfim med klass!
(Lindsey Buckingham - Holiday road, ingen hit, bara #82 i Usa, lysande gladpoplåt jag gillar skarpt; oväntat slut.)

Några andra utmärkta:

Wham – Club tropicana sofistikerad lättsam sommarpop med trumpetstötsklanger,
Spandau ballet – Gold wikipedia föreslår att det skulle kunna vara "sofistipop"; nära ABC,
Donna Summer – She works hard for the money välkänd disco med åttiotalets klanger,
Tim Finn - Fraction too much friction (redan redovisad för februari-84, men då förbisåg jag att den slog hemma på Nya zeeland redan nu) sympatisk mellantempopop;
Kim Wilde - Love blond lite drag av fyrtiotalsretro, stentuff brud i svart läder; slog i Danmark,
Daniela Romo – Mentiras rask schlager, mexikansk sångerska

UB 40 – Red red wine flummig reggae, stor radiohit,
Michael Sambello – Maniac låten må vara lite sliten, men låtfilmen tycks ju vara någon slags extramaterial från Flashdance
Dragon – Rain nervig australisk nyvåg,
Peter Tosh – Johnny B Goode Reggaeversion som inte mycket liknar Chuck Berrys låt. Slog i Sydafrika.
Freeez – I.O.U stunsig dansmusik, kanske för breakdanceare; på holländsk lista
Riki Sorsa - Muuttohaukka aftonfalken på finska, slog tydligen bättre än originalet,
David Sylvian & Ryuichi Sakamoto – Forbidden colours utsökt och lågmält med asiatisk ton, slog på Island. Filmmusik.
Drum erotic band – Sweet seduction ( utan film, -82) funkdisco, anonym melodi, men bakgrundspulsen är frän, kanadensisk disco, slog i Mexiko.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-08-29 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in