2025-07-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jon Bellion, Luke Combs - Why
https://youtu.be/C_hMvudBz7s

Kodaline - Shed a Tear
https://youtu.be/lVzwcNv3568

5 Seconds of Summer - Youngblood
https://youtu.be/-RJSbO8UZVY

Benson Boone - Beautiful Things
https://youtu.be/Oa_RSwwpPaA

Vad har ditt sketna jäkla 80tal att sätta emot moderna bangers? Inte ett dyft kompis

Provade att lyssna på dessa låtar, som du kallar moderna. Som gammal farbror så lyssnar jag mest på äldre musik (eller yngre musik av äldre artister...). Jag tycker alla låtarna du länkar är bra men de känns inte så värst unga, eftersom stilen etablerades för decennier sedan. Jag skulle tro att dessa låtar skulle kunna vara gjorda av AI (även om de kanske inte är det till 100%), eftersom AI än så länge bara klarar att interpolera, dvs att göra något som låter ungefär som det brukar låta. För dem som bara vill ha en gosig musikkudde att vila huvudet mot så är detta helt ok; inget som överraskar eller förhindrar insomnandet.

Däremot tror jag inte AI skulle kunna åstadkomma denna musik (OBS också väldigt ny låt), den innehåller för mycket och varierande musik i samma låt (geniala breaket vid 2.15 beyond AI for sure...), här finns litet av den progressiva attityden från typ 50 år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=AeL7iXwa-I8&list=RDAeL7iXwa-I8&start_radio=1

Bra eller dåligt är ju subjektivt, men jag tycker alltså iaf att dina exempel var rätt generiska, vilket knappast befrämjar odödlighet, typ.
Citera
2025-07-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag är mer inne på att en produkt som produceras till ett pris som folk är beredda att betala och som leder till nöjda kunder är en bra produkt.
Det är inte just min musiksmak som avgör vilken musik som är bra.

Jag menar att "bra musik" alltid per definition är subjektivt, och individuellt. Om det helt enkelt handlar om försäljningssiffror så kan ju begreppet helt avskaffas, men det finns goda skäl till att det inte kommer att försvinna - musik är alldeles för kraftfullt för enskilda individer (inte för alla, jag vet, men för tillräckligt många) för att reduceras till en simpel fråga om vad som säljer mest. Däremot ska man inte tro att man med ord kan övertyga någon att börja gilla musik som de inte självmant gillar - man kan på sin höjd tipsa, och diskutera utifrån en analys av musikens innehåll, men musiksmak handlar 98% om en känsla, 2 % intellekt... typ.
Citera
2025-07-23, 12:57
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanfear
Jag menar att "bra musik" alltid per definition är subjektivt, och individuellt. Om det helt enkelt handlar om försäljningssiffror så kan ju begreppet helt avskaffas, men det finns goda skäl till att det inte kommer att försvinna - musik är alldeles för kraftfullt för enskilda individer (inte för alla, jag vet, men för tillräckligt många) för att reduceras till en simpel fråga om vad som säljer mest. Däremot ska man inte tro att man med ord kan övertyga någon att börja gilla musik som de inte självmant gillar - man kan på sin höjd tipsa, och diskutera utifrån en analys av musikens innehåll, men musiksmak handlar 98% om en känsla, 2 % intellekt... typ.
Jag håller med dig, och vill speciellt highlighta den fetade meningen.

Att sitta och tjafsa om vilken musik som är bäst är meningslöst, och jag tänker att det är min musiksmak som bestämmer vilken musik jag tycker är bra. Det går inte att på ett objektivt sätt säga vilken musik som är bra eller inte.

Att hänvisa till höga försäljningssiffror eller högt antal spelningar på en streamingsida säger absolut ingenting annat än att det finns många andra som förmodligen gillar den musiken.

Men det gör det fortfarande inte till någon objektiv fakta för att musiken skulle vara bra, som vissa verkar vilja få det till. För det finns ingen objektiv fakta på den frågan. Det är subjektivt.
Citera
2025-07-24, 20:06
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag har redan länkat till en bråkdel av mina favoritlåtar just nu, men lite svårt för fabror att greppa när han hängt upp sig på det sämsta av det sämsta som samtiden har att erbjuda

F ö, simpelt svar: du har fel. Dyngan som producerades för 50 år sen existerar knappt idag inom populärkulturen och det kollektiva medvetandet. Dra på Marty Robbins - Don't Worry 'Bout Me i blandat sällskap och ingen kommer reagera (trots att den låten i princip skapade modern rock/metal via en förstärkare som en säkring gick i).

Du tror att folk fortfarande bryr sig om musik från 80talet, vill du veta varför du tror det?

Därför att Millenials som växte upp med den musiken har börjat återanvända den i sina projekt: filmer och musik. Titta på Guardians of the Galaxy om du vill se vad som lever kvar från 70/80talet hos unga människor.
Men det är inte en revival för 80talet, den yngre generationen gräver inte fram RAT eller E.G. Daily, det blir 1% av musiken från 80talet som lever kvar, precis som 1% av musiken från 70talet lever kvar, och 1% från 60talet.

Ju längre bort vi kommer, desto mer kommer glömmas bort. Men du ser det inte för du är för upptagen med att lukta på dina egna analgaser för att se vad som faktiskt händer.

Det här är dagens sanning. Ju längre tiden går desto mer av musiken från varje decennium försvinner, kvar blir guldkornen som fortsätter spelas.

Sätt på valfri radiokanal som spelar musik från 80talet idag, det är samma trötta låtar på varje kanal som spelas om och om igen. (Hur många ggr om dagen kan man höra Toto - Africa i 40 år utan att spy?) Hur mycket musik av allt som producerades då har egentligen glömts bort idag?

Så nej, inget decennium har nog någon egentlig staying power över något annat decennium. Hitsen kommer alltid leva vidare, och kanske är det runt 1% av allt som producerades då som inte glömts bort.
Finns mycket bra musik från 60talet, men det är inget som någonsin spelas i offentliga sammanhang eller på radio längre. Antagligen för att människorna som växte upp med den musiken antingen dött ut eller inte längre går att tjäna pengar på.

Vilka hits från idag som kommer leva vidare är svårt att säga nu, det vet vi först om 20 år.
Citera
2025-07-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det här är dagens sanning. Ju längre tiden går desto mer av musiken från varje decennium försvinner, kvar blir guldkornen som fortsätter spelas.

Sätt på valfri radiokanal som spelar musik från 80talet idag, det är samma trötta låtar på varje kanal som spelas om och om igen. (Hur många ggr om dagen kan man höra Toto - Africa i 40 år utan att spy?) Hur mycket musik av allt som producerades då har egentligen glömts bort idag?

Så nej, inget decennium har nog någon egentlig staying power över något annat decennium. Hitsen kommer alltid leva vidare, och kanske är det runt 1% av allt som producerades då som inte glömts bort.
Finns mycket bra musik från 60talet, men det är inget som någonsin spelas i offentliga sammanhang eller på radio längre. Antagligen för att människorna som växte upp med den musiken antingen dött ut eller inte längre går att tjäna pengar på.

Vilka hits från idag som kommer leva vidare är svårt att säga nu, det vet vi först om 20 år.

John Lennons dödsbo tjänar fortfarande miljarder. Låtarna från 50-90-talet attraherar många människor och kommer att överleva. Sedan har den melodiösa musiken långsamt dött sotdöden. Lady Gaga på tidigt 2010-tal är ju egentligen en blinkning till 1980-talspopen. Kommersiell popmusik som människor gillar är allt mer ovanligt. Låt mig ta som exempel låten "Happy" med Pharrell Williams. På 1970-talet hade man kunnat göra en sådan låt som reklamjingel, det var ingenting som musiker tyckte var något speciellt. Men när Pharrell släppte låten fick den snabbt en miljard visningar på youtube därför att människor är så svältfödda på ny kommersiell popmusik. Jag säger inte att jag älskar kommersiell popmusik, bara att människor vill ha musik som man kan dansa till, sjunga med i och njuta av. Och sådan musik görs inte längre.

Det borde inte vara så svårt att förstå. Till skillnad från litteratur går det inte att skriva oändligt många låtar, och vi har nått en punkt där all ny musik som produceras påminner om något som har gjorts tidigare. Det finns nästan ingenting av 00-20 talet som kommer att locka folk i framtiden. Framtidens ungdomar kommer inte att kunna namnet på artister från 00-20- talet. Men musiker som Stevie Wonder kommer knappast någonsin att glömmas bort.
Citera
2025-07-24, 23:18
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
John Lennons dödsbo tjänar fortfarande miljarder. Låtarna från 50-90-talet attraherar många människor och kommer att överleva. Sedan har den melodiösa musiken långsamt dött sotdöden. Lady Gaga på tidigt 2010-tal är ju egentligen en blinkning till 1980-talspopen. Kommersiell popmusik som människor gillar är allt mer ovanligt. Låt mig ta som exempel låten "Happy" med Pharrell Williams. På 1970-talet hade man kunnat göra en sådan låt som reklamjingel, det var ingenting som musiker tyckte var något speciellt. Men när Pharrell släppte låten fick den snabbt en miljard visningar på youtube därför att människor är så svältfödda på ny kommersiell popmusik. Jag säger inte att jag älskar kommersiell popmusik, bara att människor vill ha musik som man kan dansa till, sjunga med i och njuta av. Och sådan musik görs inte längre.

Det borde inte vara så svårt att förstå. Till skillnad från litteratur går det inte att skriva oändligt många låtar, och vi har nått en punkt där all ny musik som produceras påminner om något som har gjorts tidigare. Det finns nästan ingenting av 00-20 talet som kommer att locka folk i framtiden. Framtidens ungdomar kommer inte att kunna namnet på artister från 00-20- talet. Men musiker som Stevie Wonder kommer knappast någonsin att glömmas bort.

Det kan du ju tro

Misstänker att Justin Bieber och Lady Gaga kommer leva kvar om 30 år tack vare sina fanbases och cultural osmosis. De kommer säkert spelas på nån nostalgi kanal i framtiden, precis som random musik typ Tapau och Cyndi Lauper från 80talet spelas idag tack vare att människor som växte upp med musiken fortfarande gillar den.

Som han den där sa, 1% av varje decennium av allt som producerats överlever och lever vidare, resten glöms bort. Tror varken Stevie Wonder eller John Lennon kommer vara lika populära om 50 år som de var då eller idag. Folk blir äldre, folk dör, folk slutar spela gamla hits för sina barn.

Jobbade en gång med ett par gen z, de hade fan aldrig hört en låt yngre än 89, knappt det. Det var bara svensk värdelös hiphop som gällde hela tiden, jag ville till slut hoppa ut genom fönstret.
Citera
2025-07-25, 10:50
Medlem
Citat:
Det kan du ju tro

Misstänker att Justin Bieber och Lady Gaga kommer leva kvar om 30 år tack vare sina fanbases och cultural osmosis. De kommer säkert spelas på nån nostalgi kanal i framtiden, precis som random musik typ Tapau och Cyndi Lauper från 80talet spelas idag tack vare att människor som växte upp med musiken fortfarande gillar den.

Som han den där sa, 1% av varje decennium av allt som producerats överlever och lever vidare, resten glöms bort. Tror varken Stevie Wonder eller John Lennon kommer vara lika populära om 50 år som de var då eller idag. Folk blir äldre, folk dör, folk slutar spela gamla hits för sina barn.

Jobbade en gång med ett par gen z, de hade fan aldrig hört en låt yngre än 89, knappt det. Det var bara svensk värdelös hiphop som gällde hela tiden, jag ville till slut hoppa ut genom fönstret.

1% av allt som produceras lever vidare?? Nejnej... mera typ 0,000001%. Enligt Spotify: Det laddas upp omkring 100 000 nya låtar varje dag till Spotify och andra digitala musikplattformar. Det motsvarar ungefär 3 miljoner låtar per månad. Tidigare rapporterade siffror låg på 70 000 låtar per dag, så det har skett en ökning. Denna siffra inkluderar både artister och skivbolag som släpper musik via Spotify. Möjligen kan 1% stämma om man bara tar med låtar som hamnar på någon lista och får en del airplay, men även det känns högt. Det är väl helt ok också, mycket av "nya" musiken är rätt lik vad som redan fanns innan, finns inget att komma ihåg.
Citera
2025-07-25, 12:42
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Det kan du ju tro

Det är enklare idag att ta del av musik oavsett vilken tid den är ifrån, testade du att spela lite låtar för kidsen du jobbade med?
Citera
2025-07-25, 12:52
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Det är enklare idag att ta del av musik oavsett vilken tid den är ifrån, testade du att spela lite låtar för kidsen du jobbade med?

Jepp, det möttes mest med axelryckningar och tomma blickar. Enda de faktiskt gillade var Insane Clown Posse.
Citera
2025-07-26, 18:24
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Jepp, det möttes mest med axelryckningar och tomma blickar. Enda de faktiskt gillade var Insane Clown Posse.

Vad spelade du för låtar då?
Citera
2025-07-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Förr i tiden hade man band/orkestrar och sångare, alla av mänskligt kött och blod. Idag låter man AI ta hand om detta och då blir resultatet att en maskin pratar med dig/spelar för dig. En olycklig och obehaglig upptäckt men det visar också att vi har kommit så långt vi kan komma i utvecklingen. Nästa steg är att vi låter AI bestämma vilka som ska få leva och vilka som har 'levt över sina privilegier'. Lugn bara vi kommer dit också. I det sammanhanget bör nämnas att fel kontingent människor kommer att elimineras och utan driftiga människor degenererar människan tillbaka till stenåldern igen.

Nu finns det förvisso väldigt stora nordiska/Nordeuropeiska band som använder sig av orkester, körer och sångare i världsklass, men genren är underskattad. Ett sådant band är Epica (EPICA - Arcana, andra är Within Temptation, the rock orchestra (coverband). Även ett av nordens största band, Nightwish har haft live-orkester i vissa uppträdanden. Du har vissa arrangörer/kompositörer som gör riktigt avancerade stycken såsom Holopainen när han bla. ger Carl Barks och Don Rosas alster ett musikaliskt liv i ackompanjemanget "The life and times of Scrooge". Du har även i hiphopvärlden stora musikaliska kompositörer såsom Ren, med avancerade låtar.

Allt handlar inte om blatterap och smörpop som låter exakt likadant hela tiden.
Citera
2025-07-31, 16:22
Medlem
IceEyess avatar
Smaken är individuell.

Anser personligen att musiken numera (från millennieskiftet och framåt) är avsevärt bättre än äldre musik, även om det naturligtvis finns guldkorn. Fast detta bottnar väl i att det är elektronisk musik som tilltalar mig mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in