2025-05-24, 22:52
Medlem
991ESSs avatar
https://youtu.be/gP6TOo-zEzc?si=KbgjCh1PXUKrr7yN

https://youtu.be/ieQXlQMXZOQ?si=ypo8YoTortvWbv2y

https://youtu.be/fIEeBJ4nqYo?si=Vj44Ongb332kuEYl
Citera
2025-05-28, 22:31
Medlem
vaffanculos avatar
Peter Godwin - Images Of Heaven (1982)

https://www.youtube.com/watch?v=BabwetMX-S8
Citera
2025-06-10, 15:14
Medlem
Tiden rullar på... nya hits under juni 1985:

De bästa i min smak:
Eurythmics - Would I lie to you , officiell eller Sydney -87 En av tidens stora Motownpastischer, såå jag älskade detta! Uppsluppet, piggt, danslockande... Energikick!
Michael Cretu – Samurai Månaden efter Tarzan boy drar tyske Cretu åt italodiskon till ytterligare en nivå... Man nästan hör att Maria Magdalena står i farstun... Redan nämnd 8 gånger i tråden , t ex #1202 (Kinuski).
Bryan Ferry – Slave to love Elegant lågtempopralin. Jag länkar till Live aid. Kom senare (-86) att förknippas med 9 1/2 vecka. Som en smekning för öronen... Nämnd 6 gånger i tråden. Slog faktiskt bara i Norge.
Prince – Raspberry Beret Oemotståndlig Beatlespastisch. Man blir ju glad...
Anibal Bravo – No tengo dinero Dominikanska, fast det är en nytolkning, originalet kom visst redan 1971 (Juan Gabriel). Visst är det en svårslagen upplevelse att återfinna gamla favoriter man inte hört på, ja, typ 40 år...Det måste ju ha varit Thomas Gylling som spelade detta i svensk radio. Rask merengue.

nästan lika bra...:
Madonna - Into The Groove Lätt gladpop. Från Desperately seeking Susan. Klatschig låt som möjligen kan ha bleknat en smula med tiden.
Scotch – Delirio mind Slog nog hårdare men ter sig för mig något blekare än Disco band. Mycket säregen och klatschig.
Rah band – Clouds across the moon Mycket säregen rymdfantasi. Lågtempo. Slog på Island.
Dead or alive – Lover come back to me Rask syntblippighet. Svänger bra med tidens klanger...

Kanske (lite väl) stora radiohits:
Bryan Adams - Heaven. Kraft- eller arenaballad.
Katrina & The waves – Walking on sunshine Smittande gladpop. Mycket ofta radiospelad. #691 på Mix megapol topp 1000.
Bruce Springsteen – I´m on fire Ganska lågmäld, nästan suggestiv... Snygg allsång i konsertlänken. Slog i Holland.
Falco - Rock me Amadeus Pratsjungeri med känd refräng. Jag hade inget minne av att den var tyskspråkig! Lyssnade jag så dåligt och lät lura mig av titeln? Förmodligen månadens största radiohit.

Några extranummer för inbitna:
Mental as anything – Live it up Lättsamt och svängigt i mellantempo; slog i Australien. Rockeko.
Jennifer Rush – Ring of ice Passande låt för de röstresurserna, lite bortglömd idag.
Paul McCartney – We all stand together Paul gör musik för kör med barn och... grodor! Snygg tecknad film. Pampigt.
Dire straits – So far away Tillbakalutat; mycket typisk i deras högst säregna ljudbild. Slog i Polen men ofta spelad i svensk radio.
Stephen Tin tin Duffy – Icing on the cake Ganska svag melodi, men filmen hade varit snygg och sevärd om det bara funnits postningar med skarpare bild på youtube.
Benito di Paula – Amigo do sol, amigo da lua Mycket brasiliansk trubadurpop. Jag länkar en ganska ny duettvariant, 39 år senare...
Air supply – Just as I am Mycket åttiotalstypisk tryckare eller kraftballad. Inget jag minns från tiden. Tydligen en brittisk/australisk konstellation. Otvungen melodi som lätt fångar en. Slog nu i Puerto rico.
Bravo – Solo soy Spanskt på colombiansk lista. Klangerna för tankarna till Abba.
John Fogerty – Rock and roll girls Månadens saxsolo! Välsjunget, svängigt. Slog nu i Peru.
Senast redigerad av slaktarmick 2025-06-10 kl. 15:56.
Citera
2025-07-01, 12:30
Medlem
Aktuellt i juli -85...
Mina favoriter:
Rita Mitsouko – Marcia baila Släppt i april -84 tog den alltså god tid på sig för att bli en listhit i Frankrike. En av mina största favoritlåtar och favoritfilmer alla kategorier. Riktigt snygg film. Så unga och vackra de var! Cancer är inte bra. Pigg och säregen mellantempopop.
Dream academy – Life in a northern town Drömskt, ljuvt, lite sentimentalt, med den säregna kören som ger afrikanska associationer. Slog främst i Australien. Engelskt band.
Sandra – Maria Magdalena Som jag antydde förra månaden var det bara några veckor mellan Cretus Samurai och Maria Magdalena, som Cretu också var med och skrev. Naturligtvis en av decenniets mest kända och mest åttiotalstypiska låtar. Redan nämnd 14 gånger i tråden! Det här var hennes genombrott.
Rocio Durcal & Juan Gabriel – Dejame vivir Mellantempoduett mellan spansk sångerska och mexikanske Juan Gabriel. Det är lite luftigt 60-tal över den läckra, variationsrika kompositionen. En nyhet för mig! Utgiven 1984. Slog nu i Venezuela. Juan Gabriel hade samtidigt en hit i Panama med Maria de la esperanza (utan film; också 1984) : lågtempo, ljuvt med lite Bee gees-trix.

Nästan lika bra... :
Elton John & Millie Jackson: Act Of War Frän högtempopop i kalla krigets skugga. Inget jag minns från 80-talet. Slog i Danmark.
Wilfrido Vargas – El africano Ännu en uppsluppen merengue från Vargas, utgiven -84, slog nu i Uruguay.
The Colourfield - Thinking Of You Det är mycket som påminner om 60-tal och kanske Bacharach i detta. Luftig elegans. Tydligen deras enda hit, slog nu i Paraguay.
Metro – Todo pode mudar Brasiliansk syntpop på inhemsk lista. Svänger bra i mellantempo.

Några mycket kända "radioplågor":
Paul Young – Everytime you go away Ljuv tryckare, otvungen och med snygga klanger...
G. Moore , P. Lynott – Out in the fields. Rask, pigg pop med åttiotalsklanger.
Sting - If you love somebody set them free Sofistikerat. Helt okej låt från en artist jag normalt har ganska svårt för.
Jean Knight – My toot toot Låten spelades in av många under 1985. Cajunrock eller "zydeco" som wikipedia kallar det.
Howard Jones – Life in one day Kanske i mitt tycke hans bästa låt. Jag tyckte annars att han spelades lite för ofta i radion, men en av tidens populäraste artister var han ju. Slog på Island. Samtidigt slog hans "Look mama" i Paraguay.

Lite för ofta spelade i radion blev väl också Eurythmics tama "There must be an angel" och Tina Turners "We don´t need another hero". En spanskspråkig version av "We are the world" var också aktuell nu (i Latinamerika): " Somos el mundo "

Några extranummer för den inbitne...
Paolo Salvatore - Amanda Lättsam sommarpop på spansk lista. Chilensk artist.
OMD – So in love Tjusig pop som med sin falsettrefräng nästan påminner om Modern talking.
Rick Springfield – Celebrate youth Visst är det märkligt att den artist som fick en hit med den här låten sedan inte tycks ha åldrats alls under de gångna 40 åren...! Still going strong...
Nena: Feuer Und Flamme (utan film) Utmärkt poprock i mellantempo. Slog i Danmark.
Style council – Shout to the top Rask, sofistikerad soulpop. Slog i Peru.
Raffaella Carra – Y que culpa tengo yo Lite smäktande schlager, låter mer 70-tal än 80-tal. Slog i El Salvador.
Yoshio – Reina de corazones Låter väldigt mycket som en italiensk schlager av typ Umberto Tozzi..., men kanske är det ändå ett original. 1984; mexikansk sångare. Slog i Colombia.
Beatriz Adriana & M.A. Solis – Que vuelva sjuttiotalsaktig lättsam och somrig schlagerduett. Slog i Mexiko.
Al Corley – Cold dresses Hektisk takt och typiska åttiotalsklanger; mera tidstypisk än säregen. Låten från -84; amerikan. Slog i Luxemburg.
Senast redigerad av slaktarmick 2025-07-01 kl. 13:13.
Citera
2025-07-05, 13:51
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
13 Juli 1985 är en stor dag i musikhistorien, då anordnades Live Aid. Här kommer några bidrag därifrån!

Phil Collins - Against All Odds - http://www.youtube.com/watch?v=-OiV_5kEt6A

Simple Minds - Don't you (forget about me) - http://www.youtube.com/watch?v=FuAOl2oXXho

Bryan Adams - Summer of 69 - http://www.youtube.com/watch?v=4glDoGgQ4rQ

Queen - Radio Ga Ga - http://www.youtube.com/watch?v=0omja1ivpx0

Fyll gärna på med flera låtar ifrån Live Aid!

Det är för övrigt snart 40 år sen Live Aid ägde rum. Ta gärna och berätta om era minnen, antingen i den här tråden eller denna.
Citera
2025-07-27, 20:38
Medlem
Nya hits i augusti 1985...

Mina personliga favoriter för månaden:
Aretha Franklin – Freeway of love Piggt i högt tempo, låt som väl inte hörts särskilt ofta i svensk radio. Saxsolo. Påminner kanske närmast om Pointer sisters. Slog i Usa.
Dire straits – Walk of life Jag förstod aldrig riktigt att uppskatta Dire straits plottriga gitarrer och tillbakalutade stil, men den här högst otypiska rockabillyrökaren kan jag inte motstå. Elorgeln i förgrunden! Egentligen släpptes singeln några månader senare, men Lpn hade släppts i maj, och redan nu slog låten på en radiolista i Paraguay.
Freddy Mercury – Living on my own Även detta är en hit i Paraguay före släppt singel. Typisk Queen/ Merqury till stilen, men troligen en av de bästa i min smak. Utmärkta 1985-klanger; alla "remastrade" versioner låter sämre...
Dulce – Tu muneca Mexikansk sångerska. Låten från 1984: präktig schlager av sanremotyp. Slog i Paraguay.

Några ytterligare utmärkta:
John Parr – St. Elmos fire Storslagen musik och storartad filmnostalgi. Ja, visst gick man och såg bratpackfilmerna på bio...
Bad boys blue – You´re a woman En kopia på Modern talkings "koncept". Tyskar som slog i Holland; mycket välkänd.
R.P.M. - Loura geladas Brasiliansk skarock på inhemsk lista. Länkar ett framträdande som ser ganska nytt ut (?).
T.X.T. - Girl´s got a brand new toy Tysk syntduo. Nyromantik, kanske. Tidstypiskt. Slog i Italien.

Några mycket kända...
Dire straits – Money for nothing Måste rimligen vara en av decenniets mest radiospelade låtar. Tidigare nämnd 4 ggr i tråden, bl a med påpekande om att filmen var nyskapande. Jag trodde ju det var "movies" de sjöng...
UB 40 & C. Hynde – I got you babe Utsliten som radionummer, men vid skärmen, med filmen för ögonen blev den ju riktigt trevlig!
Kate Bush – Running up that hill Ursprungligen bara en top-5-hit i England och Västtyskland. 2022 gjorde den en ny vända på topplistorna och slog då betydligt hårdare. Var konkurrensen sämre då?
Madonna – Angel Lite blekare än "Into the groove" , men det inledande skrattet är ju charmigt.
Huey Lewis & the news – The power of love ... Lättviktig bagatell som jag inte förstår att uppskatta.
Också Denise Lasalle fick en hit med "My toot toot" ... i Israel. (Jämför juli.)

Några extranummer för den inbitne:
Roger Hodgson – Lovers in the wind Ganska smörigt men vackert med Supertrampsångaren. Slog i Polen. Länkar sent framträdande. Ljuvt.
Lady pank - Rysunkowa postać Nyvågpop som väl närmast påminner om Noice. Slog i Polen.
Monroes – Cheerio Smetigt sentimental eller en genialt enkel och otvungen melodi? Filmen har viss charm men ljudet är inget vidare...
Cuco Valoy – Ay amor Tycks pendla mellan cumbia och merengue. Dansarna är underhållande. Från Dominikanska, inhemsk lista.
Two Of Us: Blue Night Shadow Säreget; lite retro vokalgrupp a la Manhattan transfer, men med andra benet mitt i åttiotalet. Tysk grupp på dansk lista.
Citera
2025-07-30, 04:21
Medlem
Jahapp får väl bli Red red wine med UB40 (killen är ju skitsöt, man bara döööör).

https://youtu.be/-T2MIGuA8p4?si=ll7JoDouV5SAfmV6

Och bästa duetten med bästa rockbruden. Killen, samma. Mer tuggummi dock.

https://youtu.be/AH7tXaoNRSo?si=eoGbww1rJDQ2fHSP

Jävlar, förgås av kåthet.
Citera
2025-08-31, 14:09
Medlem
Dags att granska de nya hitsen från september -85...

De mest perfekta:
Jennifer Rush - The power of love Den mest arketypiska av åttiotalets tryckarballader, redan nämnd 13 gånger i tråden... Ja, nog blir man lite tagen... Tydligen släpptes den redan i december -84, så den tog alltså god tid på sig för att nå toppen. "Your voice is warm and tender"
INXS – What you need Månadens fränaste rockös. Högst säreget "sound"; saxofonfunk och rockiga gitarrer mitt i 80-talet. Ett måste för åttiotalsfinsmakare...
Dead or alive – Lover come back to me Högst tidstypiska syntklanger, högt tempo och en oemotståndligt klatschig refräng. Man blir ju glad...
Shakin Dudi – Och, Ziuta Tidigare obekant för mig, men högst läcker, minimalistiskt lågtempo. piano och en fullkomligt genialisk elgitarr. Varje ton är som ett stycke perfektion, Tidlöst. Polsk lista. Jag gillar att tänka att de lejde fyra blåsare bara för att få till den perfekta slutfanfaren i slutsekunderna...

Några ytterligare utmärkta...
Bonnie Tyler – Holding out for a hero Ännu en låt från 1984 års Footloose som nu fick en andra chans och slog på englandslistan. Storslaget. Steinman.
Midge Ure – If I was Tidlöst enkel mellantempopop; trösterikt.
Models – Out of mind, out of sight Påminner ju mycket om INXS med både saxofonerna och de rockiga gitarrerna, frejdig högtempopop från (och listetta i) Australien.
Pedro Marin – Tu seras solo mia Spanjor på lista i Colombia. Mycket tidstypiska syntklanger, men pratsjungaravsnittet måste han ha varit relativt tidig med.
The roaring boys – House of stone Nyromantik eller sofistipop? Kortlivat engelskt band. Läckert luftig poppralin, slog i Paraguay.
Ayumi Nakamura – Tsubasa no oreta angel Som en japansk Carola eller Lena Ph; samma ålder, samma musikaliska nisch. Förtjusande. Livsbejakande.

Några mycket radiospelade...:
Bowie & M. Jagger – Dancing in the street Sprakande vitalt och den enda låt av månadens hits jag köpte som singel. Kul att se filmen, men med årens perspektiv... Nog svänger det väl lite mera om Martha & Vendellas 60-tal?
Stevie Wonder – Part-time lover Polerad radiopop som kanske radiospelats lite för ofta. Men naturligtvis snygg och otvungen.
Billy Ocean – Lover boy Filmen är ju lite kul, som klientelet från Men in black, ungefär. Radiospelad till leda när det begav sig, men ger nu ändå ett förvånansvärt piggt intryck...
Simply red – Money´s too tight Sofistikerad pop med säregen röst. Slog i Italien.
Gary Moore – Empty rooms Ballad, singel från -84, slog nu på Tracks.

Några extranummer för den inbitne...
Hombres g - Venezia Lättsam gladpop... fast sångarens nasala röst kräver nog lite tillvänjning... Spansk lista.
Benny Neyman – Waarom fluister ik je naam nog Högst otidstypisk sentimental lågtempomelodi. Tänk 70-tal, Mireille Mathieu, Demis Roussos eller Vicky Leandros. Holländare på belgisk lista.
Apollonia 6 – Sex shooter Snyggt förpackad popfunk från Prince. Boliviansk lista.
Lucerito – Tu amor por un dia mexikansk 16-årig barnstjärna med utmärkt röst och lättsam pop som passar hennes ålder. Filmen något avhuggen.
Marisela – Si no te habieras ido Ljuv stilla kärleksballad. Spansk sångerska på lista från Equador. Som att få en hjärtlig kram.
Domino – E la nao gosta de mim Man måste ju bara le åt den gulliga filmen! Brasilianskt gossband som tycks vilja gå i Muds fotspår. "Hits for kids"...
Senast redigerad av slaktarmick 2025-08-31 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in