Citat:
Ursprungligen postat av
staaarboy
bara det att det där är inga 1985-klanger utan det är 90-talsremixen som blev en hit
originalet från 1985 lät såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=DedaEVIbTkY
Åh tusan! Tack för påpekandet!
November -85... En mycket rik månad att ösa hits ur...
De mest perfekta i mina öron:
Wilfido Vargas -
Mi medicina... även känd som
"La medicina" (Venezuelapostningen), dvs Vargas spanska merenguetolkning av "Zouk la sé sél médikaman nou ni". Låten hade getts ut på Lp under namnet Desvarieux & Decimus, 1984, och som Kassav blev originallåten en hit i Panama 1986. Låten är väl någon sorts signaturmelodi för både Kassav och hela zoukgenren, men detta är alltså första gången jag hittat den på en topplista (i Dominikanska). 5 minuters extatiskt snabbt, studsande, medryckande driv...
Laban:
Kold Som Is Överraskande nyhet för mig, mellan Modern talking och Self control, ungefär, väldigt tidstypiska klanger och en lysande refräng.
Wham -
I´m your man Jag kan inte ens minnas att jag uppmärksammade den när det begav sig, trots att den här typen av snabba motownpastischer var stora favoriter för mig (jämför t ex Church of the poison mind).
Serge & Charlotte Gainsbourg -
Lemon incest Oerhört läcker bit. Jag länkar en sen version med den vuxna Charlotte, men hon visksjunger med en av de ljusaste röster jag hört. Suggestiv discotakt. Jämför med hennes mors röst i
La decadence (1972)
Några andra, utmärkta...
Feargal Sharkey –
A good heart Skriven av Maria McKee och producerad av Dave Stewart, läser jag mig till, mellantempo med vad jag tycker liknar moroderpuls... Slog i England.
Tears for fears -
Head over heels Storslagen arenapop, slog i Usa.
Falco -
Vienna calling Klatschigt, välkammat, väldansat, snygg film. Finns även i hörvärd
symfoniversion Slog i Västtyskland.
Thompson twins –
King for a day Fräna frisyrer och allsångsvänlig refräng. En av dessa låtar som svenskar förstått att uppskatta bättre än alla andra. Stor trackshit... liksom:
Sandra -
In the heat of the night Uppföljaren till Maria Magdalena tycks ha slagit omedelbart. Gulliga smilgropar.
Billy Idol –
White wedding BIs tidiga och mest kända låtar fick som sagt dåligt eller inget genomslag när de först publicerades (1982). (Jämför även april.) Nu gick det bättre vid återutgivning. Skrev låten själv. Jag länkar en utmärkt vital MTV-spelning 1983...
Byron Lee & The dragonaires -
Tiny winey Jamaicasoca... Dansande tjejen i filmen är bra lik damen i Comancherofilmen (se februari)... Lättsamt karibsväng i högt tempo.
Madness -
Yesterdays men Otypisk, lågmält lågtempo (rumbatakt?) men ljuvt eller kanske bitterljuvt... Slog nog bäst i Paraguay.
Checkers –
Kamisama help Japanskt pojkband, rockigt i högt tempo.
Några ytterligare välkända hits:
Lionel Richie -
Say you say me Åttiotalstryckare. Filmlåt. Tjusig men nog lite sönderspelad.
Starship -
We built this city Utmärkt, snabb gladpop.
Bryan Adams -
Summer of 69 Megaradiohit i Sverige... och tydligen bara här... men konkurrensen var ju hård... Nämnd fem gånger tidigare i tråden. #28 på Mix megapol topp 1000. Mäktig sen spelning i länk.
Madonna -
Dress you up Stor hit då och nog köpte jag singeln, men nu ter den sig nästan bortglömd. Filmen påminner om att Madonna kom med smycken, klädstil, frisyr för unga damer... Och samtidigt slog Gambler , åtminstone i Finland och Sverige.
Sting -
Moon over Bourbon street Långsam spökhistoria som passar min smak dåligt. Slog i Polen men ofta spelad även i svensk radio. Den påminner kanske lite om Imperiets "Märk hur vår skugga", som faktiskt samtidigt låg på Tracks. Men till och med jag måste låta mig imponeras av det länkade framförandet! Samtidigt fick han en hit med den betydligt lättsammare
Love is the seventh wave (i Paraguay). Mindre känd men passar min smak bättre.
Di sma undar jårdi –
Snabbköpskassörskan Folklig gladpop på svensktoppen. Tyvärr svagt ljud på länkade tv-filmen.
Mera gott och blandat / månadens överkurs
Jimmy Barnes –
Working class man Springsteenliknande rock på australisk lista.
Silver Pozzoli –
Around my dream Klatschig italodisco. Slog i Sydafrika.
Fine young cannibals –
Johnny come home Otvungen vokalpop i mellantempo. Slog i Italien.
J J Goldman & M Jones –
Je te donne Enkel pop som ökar trycket mot slutet.
Baron Rojo -
Breakthoven Larmig hårdrock på spansk lista. Ser ut att trivas.
Dingo:
Kunnian kentät Nyvågrocken lever. Publiken är med på noterna! "Ärans fält"... Krig och kärlek är en dålig kombination.
Herbert Guðmundsson –
Can´t walk away Tidstypiskt, påminner kanske mest om Alphaville, slog (hemma) på Island.
Miguel Rios –
Rock en ruedo Spansk veteranrockare i snabb låt. Slog i Peru.
Whodini -
Escape Amerikanska pratsjungare som slog i Bolivia. Även med "The haunted house of rock".
Paloma san Basilio –
Por culpa de una noche enamorada Ytterligare en välsjungen lågtemposchlager. Slog i Equador.
Jesus Fichamba –
La pinta, la nina y la Santa Maria, Schlagerfestival. Jag tycker den på flera sätt för tankarna till Roger Pontare... Den här kom alltså tvåa i en latinamerikansk schlagerfestival (Oti) i september, slog nu hemma i Equador. Arketypisk schlagerfestivalsmusik med stor orkester ... Storslaget. Spaghettiwesternklanger ...