Aktuellt i juli -85...
Mina favoriter:
Rita Mitsouko –
Marcia baila Släppt i april -84 tog den alltså god tid på sig för att bli en listhit i Frankrike. En av mina största favoritlåtar och favoritfilmer alla kategorier. Riktigt snygg film. Så unga och vackra de var! Cancer är inte bra. Pigg och säregen mellantempopop.
Dream academy –
Life in a northern town Drömskt, ljuvt, lite sentimentalt, med den säregna kören som ger afrikanska associationer. Slog främst i Australien. Engelskt band.
Sandra –
Maria Magdalena Som jag antydde förra månaden var det bara några veckor mellan Cretus Samurai och Maria Magdalena, som Cretu också var med och skrev. Naturligtvis en av decenniets mest kända och mest åttiotalstypiska låtar. Redan nämnd 14 gånger i tråden! Det här var hennes genombrott.
Rocio Durcal & Juan Gabriel –
Dejame vivir Mellantempoduett mellan spansk sångerska och mexikanske Juan Gabriel. Det är lite luftigt 60-tal över den läckra, variationsrika kompositionen. En nyhet för mig! Utgiven 1984. Slog nu i Venezuela. Juan Gabriel hade samtidigt en hit i Panama med
Maria de la esperanza (utan film; också 1984) : lågtempo, ljuvt med lite Bee gees-trix.
Nästan lika bra... :
Elton John & Millie Jackson:
Act Of War Frän högtempopop i kalla krigets skugga. Inget jag minns från 80-talet. Slog i Danmark.
Wilfrido Vargas –
El africano Ännu en uppsluppen merengue från Vargas, utgiven -84, slog nu i Uruguay.
The Colourfield -
Thinking Of You Det är mycket som påminner om 60-tal och kanske Bacharach i detta. Luftig elegans. Tydligen deras enda hit, slog nu i Paraguay.
Metro –
Todo pode mudar Brasiliansk syntpop på inhemsk lista. Svänger bra i mellantempo.
Några mycket kända "radioplågor":
Paul Young –
Everytime you go away Ljuv tryckare, otvungen och med snygga klanger...
G. Moore , P. Lynott –
Out in the fields. Rask, pigg pop med åttiotalsklanger.
Sting -
If you love somebody set them free Sofistikerat. Helt okej låt från en artist jag normalt har ganska svårt för.
Jean Knight –
My toot toot Låten spelades in av många under 1985. Cajunrock eller "zydeco" som wikipedia kallar det.
Howard Jones –
Life in one day Kanske i mitt tycke hans bästa låt. Jag tyckte annars att han spelades lite för ofta i radion, men en av tidens populäraste artister var han ju. Slog på Island. Samtidigt slog hans "Look mama" i Paraguay.
Lite för ofta spelade i radion blev väl också Eurythmics tama "There must be an angel" och Tina Turners "We don´t need another hero". En spanskspråkig version av "We are the world" var också aktuell nu (i Latinamerika): " Somos el mundo "
Några extranummer för den inbitne...
Paolo Salvatore -
Amanda Lättsam sommarpop på spansk lista. Chilensk artist.
OMD –
So in love Tjusig pop som med sin falsettrefräng nästan påminner om Modern talking.
Rick Springfield –
Celebrate youth Visst är det märkligt att den artist som fick en hit med den här låten sedan inte tycks ha åldrats alls under de gångna 40 åren...! Still going strong...
Nena:
Feuer Und Flamme (utan film) Utmärkt poprock i mellantempo. Slog i Danmark.
Style council –
Shout to the top Rask, sofistikerad soulpop. Slog i Peru.
Raffaella Carra –
Y que culpa tengo yo Lite smäktande schlager, låter mer 70-tal än 80-tal. Slog i El Salvador.
Yoshio –
Reina de corazones Låter väldigt mycket som en italiensk schlager av typ Umberto Tozzi..., men kanske är det ändå ett original. 1984; mexikansk sångare. Slog i Colombia.
Beatriz Adriana & M.A. Solis –
Que vuelva sjuttiotalsaktig lättsam och somrig schlagerduett. Slog i Mexiko.
Al Corley –
Cold dresses Hektisk takt och typiska åttiotalsklanger; mera tidstypisk än säregen. Låten från -84; amerikan. Slog i Luxemburg.