Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2018-07-13, 23:06
  #865
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Något jag tänkt på är att användare skall kunna ha ett system där man bedömer relevansen på ett specifikt inlägg i en tråd. Det skulle underlätta enormt i vissa mastodonttrådar som rör aktuella brott eller kriminalhistoria.

Då skulle man kunna klicka på en flik som visar typ de 20 mest relevanta inläggen i tråden. Exakt hur många röster ett inlägg har behöver inte visas och användaren i fråga behöver inte heller få någon notis om att 10 personer har bedömt hens inlägg som relevant. Utan det skall bara fungera som underlättande för läsaren snarare än någon poängsamlartävling för användarna.

För att förhindra att oneliners eller trams hamnar på toppen utav listan skulle man kunna ha ett teckenminimum på låt säga 50 ord för att inlägget skall kunna röstas på som relevant.

Vad tror ni om det?

Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Olika läger/grupperingar/sidor/intressen som existerar bland användarna skulle se till att boosta sina inlägg, oavsett om inläggen är relevanta eller inte. Just det här med att gilla/rösta på inlägg är jag snudd på allergisk mot eftersom det helt enkelt inte funkar i praktiken - det blir en ryggdunkarklubb för inbördes beundran.


admin5

Fan vad bra att en admin har denna åsikt.

Kan folk rösta på inlägg med tumme upp etc så kommer det bli som Reddit, de inlägg som bedöms som mest PK och godkända av folk blir uppröstade oberoende av faktiskt kvalite. Det blir ingen yttrandefrihet och inga riktiga diskussioner , folk klickar på ”tumme ner” istället för att argumentera för sin sak.
Citera
2018-07-13, 23:07
  #866
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Varför är det ens viktigt? En gilla eller like är helt betydelselös på alla plan. Är den för att starka ditt ego ? För smicker ? Känns du någon form av makt när du röstar ner någons inlägg? Det hela känns enbart löjligt och onödigt
Är den oviktig , varför är man så negga till en tumme upp för ett inlägg, rädd för att bli dissad?
Citera
2018-07-13, 23:07
  #867
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer. Men det andra förslaget som RonnyRask kom med kanske skulle kunna stå på egna ben? Jag syftar på ett helt opolitiskt skräpfilter som tar bort alla inlägg med färre än 50 (eller möjligen 100) ord.

Det som nästan alla skräpinlägg har gemensamt är nämligen att de är korta eftersom trollen är lata och sällen orkar skriva mer än en eller två meningar. Om man hade möjligheten att gömma alla korta inlägg genom att kryssa i en ruta skulle läsupplevelsen garanterat förbättras i många trådar.
Det är ju skitkass. Jag vet inte hur många gånger jag har kunnat ge relevanta svar på 100, eller ibland så lite som femtio ord. Det finns även många gånger som det inte behövs så många ord.

Tanken är så klart god, problemet är att längden på ett inlägg inte säger något om kvaliteten. Det finns trots allt användare som skriver inläggs om är flera poster långa och likförbannat är det bajs som dom har producerat.
Citera
2018-07-13, 23:09
  #868
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Är den oviktig , varför är man så negga till en tumme upp för ett inlägg, rädd för att bli dissad?

Som sagt orka bry sig om det ena eller det andra. Är från en okänd människa som du troligtvis aldrig kommer att träffa. Samt den person har troligtvis inte heller något inflytande i ditt liv. Så alltså är gilla /ogilla funktion totalt meningslöst.
Citera
2018-07-13, 23:12
  #869
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Vad är det egentligen för fel att få en tumme upp?
Förstår inte ,du, jag, alla får en reaktion om det du skickar är ok eller inte,, så vad är problemet?

Att det blir en like-tävling. Istället för att säga vad du tycker och hjälper till att utveckla diskussionen så trycker du en like på de inlägg som motsvarar dina åsikter.
Citera
2018-07-13, 23:13
  #870
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Som sagt orka bry sig om det ena eller det andra. Är från en okänd människa som du troligtvis aldrig kommer att träffa. Samt den person har troligtvis inte heller något inflytande i ditt liv. Så alltså är gilla /ogilla funktion totalt meningslöst.
Helt ok ,men att dissa för en så enkel grej,problemet ligger nog mer att Mod får för många "tummen ner"
Citera
2018-07-13, 23:33
  #871
Medlem
sinewaves avatar
Någon skulle kunna rensa i tråden för nu blir det rundgång igen, samma anti-intellektuellea dravel har redan körts igenom flera gånger i tråden.

Det är i princip ingen som vill se en vanlig like/tumme upp/+1 eller som argumenterat för det överhuvudtaget.
Citera
2018-07-13, 23:40
  #872
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Olika läger/grupperingar/sidor/intressen som existerar bland användarna skulle se till att boosta sina inlägg, oavsett om inläggen är relevanta eller inte. Just det här med att gilla/rösta på inlägg är jag snudd på allergisk mot eftersom det helt enkelt inte funkar i praktiken - det blir en ryggdunkarklubb för inbördes beundran.


admin5

Jag gåller helt med dig. Någon jäkla "gilla-knapp" av något slag vill jag absolut inte ha.

Men likväl återstår problemet med att läsa igenom jättetrådar för att efter timmar av läsning finna relevant information. Och i många fall ställs samma fråga om och om igen och besvaras lika ofta. Någon form av lösning på problemet borde gå att finna.

Vad jag förstår kan moderatorerna klistra in ett extra bra/viktigt inlägg i trådstarten. Det är jättebra, men förefaller ske förhållandevis sällan tyvärr. Eller åtminstone inte i tillräcklig omfattning. Det vore bra om detta ökar markant i många långa trådar.

Jag förstår förståss att det tar mycket tid för dem att läsa igenom alla inlägg och välja ut några extra viktiga. Men om det skulle gå att rapportera ett viktigt inlägg på samma vis som man rapporterar ett regelbrott skulle det underlätta för dem. Kan detta vara en lösning tror ni?
Citera
2018-07-13, 23:43
  #873
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Helt ok ,men att dissa för en så enkel grej,problemet ligger nog mer att Mod får för många "tummen ner"
Nej, det beror det absolut inte på. Precis som Dofterna säger så kommer det att leda till en like-jagande och att folk slentrianklickar like/dislike istället för att utvecklas som människa och göra forumet till en bättre plats genom att skriva saker och tillföra information. Faktum är att vi lite försöker tvinga er användare till att skriva. Inte nödvändigtvis långa saker men vi kräver till exempel att i listtrådar så måste man motivera sig och inte bara droppa en titel.


Den här like-jakten, som kommer att uppstå, skulle bli en ny version av våra problem med Heta Ämnen. Problemet var att folk skapade skittrådar med provocerande rubriker, clickbait helt enkelt, för att få läsare och hamna på Heta Ämnen. Skillnaden skulle ju vara att nu så vill man jaga likes istället för läsare. Och för att göra detta så skapar man skittrådar som folk blir på något sätt provocerade av.


Det som står under spoilers är att räkna som mer personliga reflektioner som inte har något med min roll som moderator att göra.
Citera
2018-07-13, 23:46
  #874
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det beror det absolut inte på. Precis som Dofterna säger så kommer det att leda till en like-jagande och att folk slentrianklickar like/dislike istället för att utvecklas som människa och göra forumet till en bättre plats genom att skriva saker och tillföra information. Faktum är att vi lite försöker tvinga er användare till att skriva. Inte nödvändigtvis långa saker men vi kräver till exempel att i listtrådar så måste man motivera sig och inte bara droppa en titel.


Den här like-jakten, som kommer att uppstå, skulle bli en ny version av våra problem med Heta Ämnen. Problemet var att folk skapade skittrådar med provocerande rubriker, clickbait helt enkelt, för att få läsare och hamna på Heta Ämnen. Skillnaden skulle ju vara att nu så vill man jaga likes istället för läsare. Och för att göra detta så skapar man skittrådar som folk blir på något sätt provocerade av.


Det som står under spoilers är att räkna som mer personliga reflektioner som inte har något med min roll som moderator att göra.
Varför påpekar ni like jakten, mods ser det som det Like jakt,, är det då inte som jag ser det ett måtto att skippa denna för mods får för lite likes?
Citera
2018-07-14, 00:18
  #875
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Varför påpekar ni like jakten, mods ser det som det Like jakt,, är det då inte som jag ser det ett måtto att skippa denna för mods får för lite likes?
Vi håller alltså på med att drifta en av landets mest välbesökta websidor. En sida som nästan alltid dyker upp bland svenska sökresultat på Google. Dom flesta av oss är dessutom gamla nog så att vi har byggt vår självbild på faktiska prestationer snarare än tomma likes från okända människor. Det låter faktiskt mer som att du projicerar.

Du förstår uppenbarligen inte vad det är vi säger till dig, eller så tror du inte på det. Vi kommer inte att komma längre. Vi säger så.
Citera
2018-07-14, 00:23
  #876
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi håller alltså på med att drifta en av landets mest välbesökta websidor. En sida som nästan alltid dyker upp bland svenska sökresultat på Google. Dom flesta av oss är dessutom gamla nog så att vi har byggt vår självbild på faktiska prestationer snarare än tomma likes från okända människor. Det låter faktiskt mer som att du projicerar.

Du förstår uppenbarligen inte vad det är vi säger till dig, eller så tror du inte på det. Vi kommer inte att komma längre. Vi säger så.
Du och andras mods är precis som Stefan Löfven ser men bryr sig inte och röstar på egen agenda där Mod Adm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback