Citat:
Ursprungligen postat av TheDevilFred
Jag antar att behovet jag känner framförallt finns i trådar där hjälp efterfrågas. Då är det nämligen väldigt bra att veta om flera personer har samma åsikt eftersom man som trådstartare väger dessa mot andra åsikter.
Då kan du väl uttrycka dessa åsikter i skrift, samtidigt du passar på att komma med synpunkter, egna åsikter och liknande? Då för du ämnet vidare och tillför din sak.
En +/-1-funktion skulle inte vara till hjälp ens i sådana fall som du beskriver. Om någon ställer en intrikat fråga i en tråd och ett svar står oemotsagt, kan man anta att det svaret är fullgott och erbjuder en bra lösning. Om inte - då skriver folk inlägg och delger sin åsikt om varför något är fel eller varför det bör förändras. En levande diskussion, helt enkelt.
Möjligheten att per siffra ange ett inlägg / en åsikt som bra eller dålig är extremt lätt att utnyttja till felaktiga ändamål. Om någon startar en tråd 'Skall jag ta livet utav mig själv?' och ett svar med innehåll 'ja, det tycker jag' får tusenfalt fler +1-röster än det motsatta, innebär det då automatiskt att det bästa svaret är att...ta livet av sig?
Högst extrapolerat exempel, men du förstår tanken och andemeningen. Bara för att en åsikt får många röster innebär på intet sätt att den är riktig eller rätt, oavsett ämne. Sådant framkommer enbart genom livlig debatt där folk kommer med andra synsätt och andra åsikter.