2009-02-04, 01:01
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerPontare
Får jag fråga dig en sak smartypants, tycker du att världen idag behandlar människor så att de har en god chans att lyckas, var de än föds. Att lyckas med det som jag tror de flesta vill ha, ett liv där du längtar efter att vakna upp nästa morgon, m.m. eller gillar du bara att gå in och sätta dig på tvären?

Skulle inte du vilja leva i ett samhälle (en utopi, of course, men för att nå någonstans måste man ändå ha ett mål) där du göra exakt vad du ville med ditt liv? Utan att behöva tänka på att du måste ha pengar för att kunna överleva.
Jo, men eftersom jag har nåt mellan öronen så inser jag att Venusprojektet inte är en lösning. Och det är det det här handlar om. Venusprojektet är bara religiöst formad teknokrati, och har lika mycket chans att fungera som en evighetsmaskin har: Ingen alls.

Citat:
Men en sak är säker, vi lever inte i en hållbar värld och det kommer inte lösa sig av marknaden med mera eftersom att delat ansvar är inget ansvar..
Marknaden skall inte läsa det, lika lite som en cykelslang skall lösa det. Marknaden är dock och måste vara en del av en lösning.

Citat:
Då vattnet kommer ta slut, oljan med och matpriserna kommer skjuta i höjden på några decenier fruktar jag för att bli gammal. Det kommer gå åt helvete vad vi än gör, för trots att vi är en grymt intelligent ras så beter sig den organism som vi kallar för samhället som ett retarderat får.
Nej, vi är inte en grymt intelligent ras, människor är bara marginellt mer intelligenta än apor. Människor är i allmänhet jävligt korkade.
Citera
2009-02-04, 01:19
Medlem
RogerPontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Marknaden skall inte läsa det, lika lite som en cykelslang skall lösa det. Marknaden är dock och måste vara en del av en lösning.

Nej, vi är inte en grymt intelligent ras, människor är bara marginellt mer intelligenta än apor. Människor är i allmänhet jävligt korkade.

Ett. Vad har marknaden med saken att göra. har jag aldrig sakt att marknaden "styr" eller liknande. Den fria marknaden är en utopi liksom allt du försöker argumentera mot. Men frågan är om vårt beteendemönster beror av omvärldens betingningar eller arvsinstinkter. Jag tror att man kan till 99% bortse från arvet i beteendefrågor, vilket leder till frågan hur vi människor skulle bete oss utan konkurrans.
Jag tror att vi skulle fylla våra liv med annat så som det estetiska och det kreativa. Vi skulle umgås med vänner med mera. Det jag inte tror skulle hända vilket jag tror att du tror är att endel människor, självklart inte du, skulle börja samla på sig bröd och mat. Skulle spara taveldukar hemma. Skulle börja lagra upp saker med andra ord. Då det finns nästan obegränsat med saker eftersom att man kommer återvinna det mesta, kommer man inte ha något skäl att spara saker i syfte att de har värde, de har inget värde.

Två. Då är du vegan antar jag. Du engagerar dig för att befria de grisar, kor m.m. som man kan likna med retarderade människor? nä just det, idiot. Du snackar bara skit, du särskiljer människor till den grad att vi lika gärna kunnat vara aliens.

PS. om du är vegan, touceé
Citera
2009-02-04, 03:33
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Du kan flyga, tack vare tekniken.
Du kan ha fest med de bästa artisterna, tack vare tekniken.
Hur kan tekniken hjälpa mig att festa med Beyonce?
Menar du att det finns en maskin som gör att hom gör som jag vill?
Det låter inte särskilt moraliskt...

Citat:
Du skulle nog kunna genmodifiera sparvar att flyga, men det är inget som forskar på det av förklarliga skäl.
Sparvar kan redan flyga...
Stekta sparvar däremot kan du kanppast genmodifiera så att de flyger igen

Citat:
Det är bara barnsligt att resonera så eftersom att du vet att det inte har någonting med saken att göra. Självklart kan inte vi människor nå ett perfekt samhälle, men är det ett skäl att inte försöka? Att fånga en fisk är väl bättre än ingen även om man ville ha två från början?
Visst, och en bra början är att göra samhället bättre med verktyg vi har och metoder vi vet fungerar. Inte metoder och verktyg som vi vet inte kommer att fungera, eller metoder som bygger på att människans grundläggande natur måste ändras radikalt.

Citat:
Det du menar är att vi har det bra som det är, så förstår jag det i alla fall.
relativt vad?
Citera
2009-02-04, 06:59
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Du kan flyga, tack vare tekniken.
Du kan ha fest med de bästa artisterna, tack vare tekniken.
Du skulle nog kunna genmodifiera sparvar att flyga, men det är inget som forskar på det av förklarliga skäl.
Du kan få vilka brudar som helst, men det är upp till dig.

Det är bara barnsligt att resonera så eftersom att du vet att det inte har någonting med saken att göra. Självklart kan inte vi människor nå ett perfekt samhälle, men är det ett skäl att inte försöka? Att fånga en fisk är väl bättre än ingen även om man ville ha två från början?

Det du menar är att vi har det bra som det är, så förstår jag det i alla fall.
Öppna säcken. Det är ingen gris däri. Attfråga om folk inte vill ha allt utan att jobba har ingen verklighetsanknytning.
Citera
2009-02-04, 08:23
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Men leder inte detta till monopol och oligopol, vilket marknadsekonomin genom sin
konstruktion naturligt ska undvika?
Bra att du lyckades hitta mitt svar trots att jag klantade mig så förbannat.

Jag skulle fortfarande vilja se att du formulerar om frågan utan att använda odefinerade ord.

Nämn ett icke statsunderstött icke naturligt (vatten,el) monopol som funnits längre än tre år.
Nämn ett icke statsunderstött oligopol som funnits längre än fem år vars inflationsjusterade priser inte minskat över tid.
Hur tycker du att SAS (ett gammalt statsunderstött monopolföretag) fungerar för närvarande?

Svaret på din fråga är alltså att marknadsekonomi aldrig leder till monopol (enligt en strikt definition) och under längre tid inte leder till ineffektiva oligopol. Exempel är Standard Oil och kanske Alcoa.

Min definition av marknadsekonomi är den vanliga minarkistiska minus immaterialrättigheter.

EDIT: Marknadsekonomin har inga mål annat än vad dess aktörer vill och marknadens resultat (givet ett minimum av tvång) är per definition vad människor vill ha. Alltså: om det uppstår oligopol eller monopol är det för att det är vad marknaden vill ha. Konkurrens är inte heller något självändamål. Om ett företag av någon anledning är mer effektivt än alla andra och dominerar marknaden tack vare detta är det bara positivt att man inte slösar resurser på mer ineffektiva företag.
Senast redigerad av Katzespeien 2009-02-04 kl. 08:32.
Citera
2009-02-04, 09:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ett. Vad har marknaden med saken att göra. har jag aldrig sakt att marknaden "styr" eller liknande.
Du sa så här:
Citat:
Men en sak är säker, vi lever inte i en hållbar värld och det kommer inte lösa sig av marknaden med mera eftersom att delat ansvar är inget ansvar..

Jag svarade:
Citat:
Marknaden skall inte läsa
(Och jag menade givetvis lösa, felstavning där).

Är det nåt oklart? Marknaden har med saken att göra för det var den DU diskuterade. DU nämnde marknaden och sa att den inte kunde lösa frågan. Jag påpekade att det inte är marknadens uppgift att lösa frågan, mer än det är en cykelslangs uppgift att lösa frågan.

OK? Nåt oklart där?

Citat:
Men frågan är om vårt beteendemönster beror av omvärldens betingningar eller arvsinstinkter.
DET däremot är fullständigt irrelevant. Det här har inte med beteendemönster att göra, utan med ekonomi och matematik.

Två. Då är du vegan antar jag. Du engagerar dig för att befria de grisar, kor m.m. som man kan likna med retarderade människor? nä just det, idiot. Du snackar bara skit, du särskiljer människor till den grad att vi lika gärna kunnat vara aliens.

Citat:
PS. om du är vegan, touceé
Jag nämnde apor. Jag skulle aldrig få för mig att äta apor. Så ja, touchee. Inte förslava dom heller. Människan är inget annat än en sagoberättande apa.
Citera
2009-02-04, 10:28
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Exempel på vadå? Din fråga var nonsens? Den innehåller massa felaktiga antaganden.
Nej, jag undrar vad du har för lösning på ägande och kontroll av t.ex vatten.
Citat:
(OK, jag bara driver med dig nu, att du vill förslava varelser som har medvetande och är intelligentare än du är bara en total avsaknad av moraliskt tänkande, det är meningslöst att diskutera. Dessutom kommer det givetvis inte att gå, dom kommer inte acceptera att vara slavar, och dom är ju både intelligentare och starkare än människor. Det är VI som kommer bli DERAS slavar, men det är en annan sak.)
På vilket sätt skulle maskiner vägra utföra sysslor som vi ger dom?
Citat:
Nej, det förutsätter inte nåt sånt.
"Supply and demand is an economic model based on price and quantity in a market. It predicts that in a competitive market..."
(källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Supply_and_demand )
Citat:
Det är specifikt. Jag har exemplifierat tidigare.
Ge reella exempel.
Citat:
Poängen med marknadsekonomi är att det är det mest effektiva sättet att fördela resurser så att deras nytta maximeras. Det är poängen.
Men vad grundar sig fördelningen på? Och vem/vilka ska få tillgång till resursen? Är det den/dom som har mest kapital?
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Nämn ett icke statsunderstött icke naturligt (vatten,el) monopol som funnits längre än tre år.
De Beers, även om dom nyligen förlorat sitt monopol som dom åtnjöt länge.
Citat:
Nämn ett icke statsunderstött oligopol som funnits längre än fem år vars inflationsjusterade priser inte minskat över tid.
Monsanto.
Citat:
Hur tycker du att SAS (ett gammalt statsunderstött monopolföretag) fungerar för närvarande?
Personligen tycker jag att flyg är en dålig lösning. Och SAS verkar inte gå nåt vidare.
Citat:
Svaret på din fråga är alltså att marknadsekonomi aldrig leder till monopol (enligt en strikt definition) och under längre tid inte leder till ineffektiva oligopol. Exempel är Standard Oil och kanske Alcoa.
EDIT: Marknadsekonomin har inga mål annat än vad dess aktörer vill och marknadens resultat (givet ett minimum av tvång) är per definition vad människor vill ha. Alltså: om det uppstår oligopol eller monopol är det för att det är vad marknaden vill ha. Konkurrens är inte heller något självändamål. Om ett företag av någon anledning är mer effektivt än alla andra och dominerar marknaden tack vare detta är det bara positivt att man inte slösar resurser på mer ineffektiva företag.
Så du menar här att marknadsekonomin är i sin struktur effektiv mot monopol och oligopol men om det uppkommer så är det en naturliga utveckling av marknadens önskemål? Är det inte att sitta på två stolar samtidigt?
Citera
2009-02-04, 16:05
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Nej, jag undrar vad du har för lösning på ägande och kontroll av t.ex vatten.
Du får nog börja med att förklara vad du anser problemet är, så jag vet vad jag skall lösa.

Citat:
På vilket sätt skulle maskiner vägra utföra sysslor som vi ger dom?
Om dom är like intelligenta som människor finns det ingen anledning att dom INTE skulle vägra.

Citat:
"Supply and demand is an economic model based on price and quantity in a market. It predicts that in a competitive market..."
(källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Supply_and_demand )
Ja?

Citat:
Ge reella exempel.
Skall till exempel ett ton stål gå till nån som skall använda det för att bygga hus med, eller till nån som tycker att ett ton rostande stål vore snyggt att ha i trädgården? Det är ett reellt exempel. Skall den som behöver tunn aluminiumplåt få det från en fabrik, eller genom att köpa 1000 colaburkar, hälla ut kolan och skära ut plåten ur burkarna?

Som extrema, men reella exempel. Det här handlar om hur en resurs skall användas där den gör mest nytta. Hur skall man öka nyttan och minska slöseriet?

Citat:
Är det den/dom som har mest kapital?
Nej, det som får tillgång till resursen är den som har mest nytta av den. Vilket bestäms av att det är han som är beredd att betala mest.

Citat:
Bara en kommentar: Därför att deras producenter inte längre tyckte att DeBeers gav dom nog fördelar. Dessutom: "As as a result of company transformation, De Beers is now more profitable today with a 40% market share than when it maintained an 80% market share." dom hade alltså aldrig monopol. Dom hade 80%, men försökte skaffa sig total kontroll. Som resultat tjänade dom MINDRE pengar än vad dom gjorde efter att dom slutade med dom dumheterna.
Citera
2009-02-04, 20:23
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
De Beers var inte ett renodlat monopol eftersom det förekom svarthandel av diamanter. De är snarare ett bättre exempel på oligopol. Jag vet dock inte hur mycket de spelar under täcket med diverse stater och om man kan kalla diamantmarknaden fri från tvång (för att uttrycka det försiktigt).

Halv (kanske) poäng således. Dock har det utan statlig inblandning kommit fram två skilda metoder som producerar syntetiska diamanter vars enda skillnad från naturliga diamanter är att de är för perfekta. Tack vare detta kan man nog anse De Beers särställning vara bruten.

Citat:
Monsanto.
Nu är har Monsanto varken monopol på växtförädling eller ogräsmedel. Dock så lutar de sig tungt mot immaterialrättslagstiftning som jag är emot och har därmed monopol på roundup-ready strains som jag antar att det var det du menade. Patent är statligt utdelade tidsbegränsade monopol. Ingen poäng

Citat:
Så du menar här att marknadsekonomin är i sin struktur effektiv mot monopol och oligopol men om det uppkommer så är det en naturliga utveckling av marknadens önskemål? Är det inte att sitta på två stolar samtidigt?
Renodlade (alltså att det bara finns en enda leverantör av en vara)icke naturliga monopol förekommer inte på en fri marknad. Oligopol förekommer oftare men brukar inte vara speciellt länge. Ja, jag menar att marknadsekonomi hittills har visat sig motverka monopol och oligopol överlag i branscher där det inte finns avsevärda stordriftsfördelar.

Om marknaden är fri från tvång och det uppstår ett renodlat monopol är det för att det är vad marknaden vill per definition.

Det är inte att sitta på två stolar, det ena är vad folk d.v.s. marknaden hittills gjort och det andra är vad den kan tänkas göra.

EDIT: Jag vill fortfarande att du ställer frågan igen utan odefinierade termer.
Citera
2009-02-12, 23:40
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Du får nog börja med att förklara vad du anser problemet är, så jag vet vad jag skall lösa.
Ska man kunna köpa och äga sjöar, vattendrag osv?
Citat:
Om dom är like intelligenta som människor finns det ingen anledning att dom INTE skulle vägra.
Har du nån länk som backar detta påstående?
Citat:
Ja?
Jag påstod att den ekonomiska teorin om tillgång och efterfrågan brukar förutsätta att man har en marknad med konkurrens. I ditt inlägg tidigare, #1063, så skriver du "Nej, det förutsätter inte nåt sånt".. Jag kontrade med wikipedia, "Supply and demand is an economic model based on price and quantity in a market. It predicts that in a competitive market..". Nu svarar du: "Ja?"
Så du tycker att du själv inte har rätt längre?
Citat:
Skall till exempel ett ton stål gå till nån som skall använda det för att bygga hus med, eller till nån som tycker att ett ton rostande stål vore snyggt att ha i trädgården? Det är ett reellt exempel. Skall den som behöver tunn aluminiumplåt få det från en fabrik, eller genom att köpa 1000 colaburkar, hälla ut kolan och skära ut plåten ur burkarna?
Som extrema, men reella exempel. Det här handlar om hur en resurs skall användas där den gör mest nytta. Hur skall man öka nyttan och minska slöseriet?
Oberoende på vad detta stål nu ska användas till, finns det andra material som är lika användbara till det stålet skulle användas till. Om inte, så får forskning genast sättas igång så att bristen på stål inte blir ett problem. Det behövs inga politiska beslut eller omröstningar, systemet varnar direkt när det blir en brist, så att forskning av alternativa material intensifieras. Detta material ska såklart funka på samma sätt för samma ändamål och sträva efter att vara så återvinningsbart som möjligt. Systemet förändrar sig själv efter verkligheten, så är det mycket mindre risk att ett område som behöver stål för att bygga nåt inte får det i tillräckligt antal. Man går inte efter politiska beslut eller kvartalsrapporter. Man går efter verkligheten.
Citat:
Nej, det som får tillgång till resursen är den som har mest nytta av den. Vilket bestäms av att det är han som är beredd att betala mest.
Nu säger du ungefär samma sak som jag sagt hela tiden. Den som ska ha och kontrollera resursen är den som har mest kapital. Är vi överens nu?
Citat:
Dom hade 80%, men försökte skaffa sig total kontroll. Som resultat tjänade dom MINDRE pengar än vad dom gjorde efter att dom slutade med dom dumheterna.
Nu diskuterade vi monopolet, inte vad dom tjänade.
Citat:
Nu är har Monsanto varken monopol på växtförädling eller ogräsmedel. Dock så lutar de sig tungt mot immaterialrättslagstiftning som jag är emot och har därmed monopol på roundup-ready strains som jag antar att det var det du menade. Patent är statligt utdelade tidsbegränsade monopol. Ingen poäng
"It is the world's leading producer of the herbicide glyphosate, marketed as "Roundup". Monsanto is also by far the leading producer of genetically engineered (GE) seed, holding 70%–100% market share for various crops."
(källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Monsanto )
Citat:
Om marknaden är fri från tvång och det uppstår ett renodlat monopol är det för att det är vad marknaden vill per definition.
Men kan marknaden vara fri från "tvång", vad är din definition av "tvång" här?
Senast redigerad av chippyboy 2009-02-12 kl. 23:42.
Citera
2009-02-12, 23:50
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ska man kunna köpa och äga sjöar, vattendrag osv?
Jag kan inte se nån omedelbar anledning till att man inte skulle få det.

Citat:
Har du nån länk som backar detta påstående?
Kan du inte tänka lite själv? Vad har du för rätt att förslava intelligenta varelser?

Citat:
Jag påstod att den ekonomiska teorin om tillgång och efterfrågan brukar förutsätta att man har en marknad med konkurrens. I ditt inlägg tidigare, #1063, så skriver du "Nej, det förutsätter inte nåt sånt".. Jag kontrade med wikipedia, "Supply and demand is an economic model based on price and quantity in a market. It predicts that in a competitive market..". Nu svarar du: "Ja?"
Så du tycker inte att du själv har rätt längre?
Med konkurrens sa du. Och det är fel. Marknad, ja. Givetvis krävs det en marknad för att tillgång och efterfrågan skall fungera. Annars kan du ju inte köpa och sälja saker, och då har dom ju inga priser. KONKURRENS krävs inte.

Citat:
Oberoende på vad detta stål nu ska användas till, finns det andra material som är lika användbara till det stålet skulle användas till. Om inte, så får forskning genast sättas igång så att bristen på stål inte blir ett problem. Det behövs inga politiska beslut eller omröstningar, systemet varnar direkt när det blir en brist, så att forskning av alternativa material intensifieras. Detta material ska såklart funka på samma sätt för samma ändamål och sträva efter att vara så återvinningsbart som möjligt. Systemet förändrar sig själv efter verkligheten, så är det mycket mindre risk att ett område som behöver stål för att bygga nåt inte får det i tillräckligt antal. Man går inte efter politiska beslut eller kvartalsrapporter. Man går efter verkligheten.
Du försöker inte ens svarar på frågan. Var nåt oklart? Kan du förklara vad i frågan du inte förstår?

Igen: Skall till exempel ett ton stål gå till nån som skall använda det för att bygga hus med, eller till nån som tycker att ett ton rostande stål vore snyggt att ha i trädgården? Det är ett reellt exempel. Skall den som behöver tunn aluminiumplåt få det från en fabrik, eller genom att köpa 1000 colaburkar, hälla ut kolan och skära ut plåten ur burkarna?

Citat:
Nu säger du ungefär samma sak som jag sagt hela tiden. Den som ska ha och kontrollera resursen är den som har mest kapital. Är vi överens nu?
Nej, det är inte samma sak. Det är inte ens ungefär samma sak.

Nej, det som får tillgång till resursen är den som har mest nytta av den. OK? HUr avgör man det, jo, den som har mest nytta är den som är beredd att betala mest. Det är inte samma sak som den som äger mest kapital.

Citat:
Nu diskuterade vi monopolet
Som inte var ett monopol. Dom dominerade marknaden. Det är INTE samma sak som att vara ett monopol.
Citera
2009-02-13, 00:52
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Jag kan inte se nån omedelbar anledning till att man inte skulle få det.
Frågan om privatisering av vatten håller jag på med i den här tråden, kom!
https://www.flashback.org/showthread.php?t=833898&page=46
Citat:
Kan du inte tänka lite själv? Vad har du för rätt att förslava intelligenta varelser?
För att jag är en människa och en maskin är en maskin.
Hade du nån länk som bevisar ditt påstående att maskiner kommer att vägra utföra order?
Citat:
Med konkurrens sa du. Och det är fel. Marknad, ja. Givetvis krävs det en marknad för att tillgång och efterfrågan skall fungera. Annars kan du ju inte köpa och sälja saker, och då har dom ju inga priser. KONKURRENS krävs inte.
Competitive market betyder konkurrenskraftig marknad. Hur kan det vara oklart eller du håller inte med om wikipedia's definition om den ekonomiska teorin om tillgång och efterfrågan?
Citat:
Hur skall man öka nyttan och minska slöseriet?
Läs mitt tidigare inlägg. Man får tillgång till det som är i överflöd. Finns det 1 000 000 ton plåt så får man 1 ton om man behöver det. Finns det bara minimal tillgång av plåt, så får man inte det. Det finns ju ingen tillgång på det. Det existerar ju knappt.
Citat:
Nej, det som får tillgång till resursen är den som har mest nytta av den. OK? HUr avgör man det, jo, den som har mest nytta är den som är beredd att betala mest. Det är inte samma sak som den som äger mest kapital.
Eftersom vi båda borde förutsätter att denna person efterfrågar resursen, så är det exakt samma sak. Dvs den som efterfrågar den, har mest kapital och kan betala mest för den. Det leder ju såklart till att den personen har och kontrollerar dom mest efterfrågade resurserna och kan då profitera på andra som efterfrågar och/eller behöver resursen.
Citat:
Som inte var ett monopol. Dom dominerade marknaden. Det är INTE samma sak som att vara ett monopol.
Jag vet skillnaden. Man kan säga dominerande, kartell osv. Vissa säger monopol.
CNN utpekar De Beers som ett monopol;
http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2001/02/19/296863/index.htm
Wikipedia utpekar De Beers som ett monopol;
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Beers#End_of_diamond_monopoly
ABC utpekar De Beers som ett monopol;
http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/busrpt/stories/s917567.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här