2008-12-29, 09:08
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Efterfrågan?

Ok. Låt oss anta att världen är ett teknat som vi förespråkar, och att det i denna världen sitter en smartypants (trotts all utbildning) och vill ha ett guldbadkar (efterfrågan).

Vart får han detta guldbadkar ifrån och för vilka "pengar" köper han det?

Alla resurser och all produktion är ju underställt teknatet, så några guldbadkar produceras knappast, och ingen fabrik står och spottar ut pengar och ingen organisation tillskriver dessa något värde.
Ah. Då ser vi alltså att allt snack om överflöd och att alla begränsningar skall vara bort är fel. Enligt Securion är Venusprojektet inget annat än en total centralplanerat värld, där det inte är frågan om att man skall få det man vill ha gratis, utan att man skall få det man blir tilldelad av teknatet. Det handlar inte om att uppfylla folks efterfrågan, utan att en liten elit skall sitta och bestämma vad dom tycker att folk skall ha.

Citat:
Så hur skulle det gå till?
Det borde faktiskt DU svara på.

Citat:
Smartypants byter till sig detta med vad? Monopolpengar?
Det skall ju vara gratis, säger du.

Jag tycker det är dags att du, eller nån annan, svarar på mina argument nu.

Allt kostar resurser att tillverka. Resurserna är inte oändliga. Därför måste det finnas ett sätt att allokera resurserna där dom gör mest nytta.

Vad är det du anser är problemet med hur världen ser ut idag? Bara exempel på problem, tack, inga orsaker eller analys. Exempel kan vara "Svält", eller "Granarna är för dyra" eller vad som helst.
Citera
2008-12-29, 10:35
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
?
Som sagt, finns det efterfrågan kommer någon villja tillfredsställa den och göra en vinst. Betalningsmedel kommer att lösa sig, titta bara på hur interner på amerikanska fängelser använder cigarretter som valuta. den svarta ekonomin utanför technopartyt kommer att växa snabbt om inte technosnubbarna attans kvickt spårar upp och nedkämpar alla sådana initiativ.
Citera
2008-12-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Som sagt, finns det efterfrågan kommer någon villja tillfredsställa den och göra en vinst. Betalningsmedel kommer att lösa sig, titta bara på hur interner på amerikanska fängelser använder cigarretter som valuta. den svarta ekonomin utanför technopartyt kommer att växa snabbt om inte technosnubbarna attans kvickt spårar upp och nedkämpar alla sådana initiativ.
Vad är problemet med en svart ekonomi för lyxvaror, då?
Citera
2008-12-29, 11:57
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Inget problem alls.. för mig. Technofolket har dock problem då de påstår att det inte kommer att existera öht.
Bättre upp vore ett liberalt samhälle där inte technotvånget finns.
Citera
2008-12-29, 12:03
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Den kommer inte vara för lyxvaror, den kommer vara för allt det finns för låg tillgång på i förhållande till priset, vilket kommer var det mesta, eftersom priset skall vara noll.

Problemet med detta är att nästan hela ekonomin kommer vara olaglig. Det blir en situation där hela befolkningen är brottslingar. Du inser säkert hur bra det är för respekten för lagen. Dessutom kan polisen/regimen använda detta för att fängsla politiska motståndare. Alla är ju brottslingar, men man kan inte sätta alla i fängelse, så man sätter motståndarna i fängelse. Mycket praktiskt.

Dom som har kontakter kommer dessutom att kunna göra sig rika på det, eftersom dom kommer kunna få tag på varor till det officiella priset, gratis, och sedan sälja vidare dom.

Detta är effekten av att göra hela ekonomin olaglig. Notera att ingen av dessa negativa effekter händer om ekonomin är LAGLIG. Det finns inget problem med marknader i sig. Tvärtom.
Citera
2008-12-29, 12:07
Medlem
smartypantss avatar
Ny blev det en ny sida i diskussionen, och för att ingen skall glömma bort vad som måste besvaras, så kommer det här igen:

Allt kostar resurser att tillverka. Resurserna är inte oändliga. Därför måste det finnas ett sätt att allokera resurserna där dom gör mest nytta. Det finns två sätt: nentralplanering och marknadsekonomi. Centralplanering fungerar inte, och Venusprojektet är emot marknadsekonomi. Så hur skall ni göra det?

Vad är det ni anser är problemen med hur världen ser ut idag? Bara exempel på problem, tack, inga orsaker eller analys. Exempel kan vara "Svält", eller "Granarna är för dyra" eller vad som helst.

Zeitgeistarna här behöver svara på dom här frågorna nu, eller erkänna att ni inte har några svar, och att Venusprojektet är en omöjlig lösning på problem som inte finns.
Citera
2008-12-29, 12:33
Medlem
telixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
[...]
Resurserna är inte oändliga.
[...]
Nej, men de räcker definitivt åt alla under extremt lång tid, förutsatt att vi lever i ett samhälle som inte behöver överkonsumera.
Och det är just detta som skiljer sig från det nuvarande samhället där alla vill ha mest av allt. Återvinning och effektiv resurssnål planering skulle göra att resurserna skulle räcka hundra (kanske tusentals?) år, och det är en bra mycket stabilare plan än nu när vi inte ens vet framtiden för vårt samhälle inom de närmsta åren.

Citat:
[...] Vad är det ni anser är problemen med hur världen ser ut idag? Bara exempel på problem, tack, inga orsaker eller analys. Exempel kan vara "Svält", eller "Granarna är för dyra" eller vad som helst.
Krig, fattigdom och miljöförstöring är de stora problemen idag. Alla andra problem (granarna är för dyra) är effekter av dessa. Och orsaken till dessa tre problem är pengar. Grundtanken som skiljer "zeitgeistarna" mot "motståndarna" är just denna åsikt att allt räcker åt alla.

De som säger att "jag vill ha ett guldbadkar, vem ska ge mig det?" eller "Jag vill bo där, vem ska ge mig det?" har säkert glömt både ljud, bild och subtitles när de "kollade" på filmen.
Citera
2008-12-29, 13:45
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telix
Nej, men de räcker definitivt åt alla under extremt lång tid, förutsatt att vi lever i ett samhälle som inte behöver överkonsumera.
Det är just det som är poängen. När allt är gratis, finns inget incitament att inte överkonsumera.

Så frågan kvarstår. Jag kan ta bort ordet resurser ur frågan om det förvirrar:

Allt kostar att tillverka. Tillgångarna är inte oändliga. Därför måste det finnas ett sätt att allokera tillgångarna där dom gör mest nytta. Det finns två sätt: centralplanering och marknadsekonomi. Centralplanering fungerar inte, och Venusprojektet är emot marknadsekonomi. Så hur skall ni göra det?

Du kan inte slingra dig undan frågan. Den måste besvaras.

Citat:
Och det är just detta som skiljer sig från det nuvarande samhället där alla vill ha mest av allt. Återvinning och effektiv resurssnål planering skulle göra att resurserna skulle räcka hundra (kanske tusentals?) år, och det är en bra mycket stabilare plan än nu när vi inte ens vet framtiden för vårt samhälle inom de närmsta åren.
Det är inte fråga om att "räcka". Det är frågan om hur dom skall fördelas så dom gör mest nytta. Allt annat är slöseri. Ditt svar implicerar centralplanering, med det är bara en immplikation, jag vill ha ett tydligt svar, så du inte kommer och ändra dig senare.

Citat:
Krig, fattigdom och miljöförstöring är de stora problemen idag.
OK. Tack. Ett svar. Fantastiskt. Ett bra svar också, jag håller helt med, men skulle vilja lägga till ojämlikhet. Jag veta om andra Zeitgeistare håller med om den problembeskrivningen.

Citat:
Och orsaken till dessa tre problem är pengar.
Ja, ni seäger det, ja, jag har bett er förklara på vilket sätt det är ett problem i veckor nu, jag får aldrig ett svar. Nu när du har förklarat vad problemen är, så kan du förklara hur existensen av pengar leder till dessa problem.

Och läs definitionen av pengar först, tack: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar

Citat:
Grundtanken som skiljer "zeitgeistarna" mot "motståndarna" är just denna åsikt att allt räcker åt alla.
Nej, det är det inte.
Citera
2008-12-29, 14:56
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ah. Då ser vi alltså att allt snack om överflöd och att alla begränsningar skall vara bort är fel. Enligt Securion är Venusprojektet inget annat än en total centralplanerat värld,

Precis.
Äntligen har du fattat.
Vad hände...?

Mat, bostad, frisk miljö, mm, mm, åt alla istället för dom som har dina Musse Pigg pengar.

Citat:
där det inte är frågan om att man skall få det man vill ha gratis, utan att man skall få det man blir tilldelad av teknatet.
Alla får tillgång till lika mycket resurser/produktion, men i stället för att vi har två hundra olika tillverkare av strykjärn så fortsätter bara produktionen av dom kanske fem med högst kvalite och sen får du välja mellan dessa fem istället för två hundra.

På så sätt frigörs väldigt mycket produktionskapacitet också.

Citat:
Det handlar inte om att uppfylla folks efterfrågan, utan att en liten elit skall sitta och bestämma vad dom tycker att folk skall ha.
Precis så ja. En typ av meritokrati om du så vill.

Sen tycker man väl att alla efterfrågar ett drägligt liv med massor av frihet...?

Citat:
Allt kostar resurser att tillverka. Resurserna är inte oändliga. Därför måste det finnas ett sätt att allokera resurserna där dom gör mest nytta.
Och det är det som är hela iden, och syftet, med teknatet.
Du borde sluta sitta här och göra bort dig om och om igen och istället läsa på om teknokratin.

Citat:
Vad är det du anser är problemet med hur världen ser ut idag? Bara exempel på problem, tack, inga orsaker eller analys. Exempel kan vara "Svält", eller "Granarna är för dyra" eller vad som helst.
Svält, orättvis, miljöförstöring, krig, girighet, religion/fanatism/dålig utbildning... kan fortsätta i all evighet...

Observera att jag testar att svara dig igen. Mer trams och *poff* tillbaka på ignore-listan.
Senast redigerad av Securion 2008-12-29 kl. 15:00.
Citera
2008-12-29, 15:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Precis.
Äntligen har du fattat.
Vad hände...?
Du svarade.

OK. Securion anser att Venusprojektet är en 100%-igt centralplanerad värld där varje individ får sig till delat inte det han vill ha, utan det centralplaneringen anser att han borde vilja ha.

Håller dom andra Zeitgeistarna här med om det?

Citat:
Alla får tillgång till lika mycket resurser/produktion, men i stället för att vi har två hundra olika tillverkare av strykjärn så fortsätter bara produktionen av dom kanske fem med högst kvalite och sen får du välja mellan dessa fem istället för två hundra.
Konkurrens på en öppen marknad har ett syfte. Vet du vilket?

Citat:
På så sätt frigörs väldigt mycket produktionskapacitet också.
Nej, man behöver fortfarande tillverka lika många strykjärn. Ingen produktionskapacitet sparas för att man har färre tillverkare.

Citat:
Precis så ja. En typ av meritokrati om du så vill.
Nej, jag tycker nog vi skall kalla det vad man vanligen kallar det: Totalitär fascism.

Citat:
Sen tycker man väl att alla efterfrågar ett drägligt liv med massor av frihet...?
"Man"? Du tycker inte det, tyldligen.

Citat:
Och det är det som är hela iden, och syftet, med teknatet.
Du borde sluta sitta här och göra bort dig om och om igen och istället läsa på om teknokratin.
Jag har läst på snälla Securion. Men jag kan inte veta vad DU itycker, Därför argumenterar jag mot DIG, inte mot vad nån annan har sagt. Och då argumenterar jag mot vad DU säger.

Citat:
Svält, orättvis, miljöförstöring, krig, girighet, religion/fanatism/dålig utbildning... kan fortsätta i all evighet...

OK, tack för svaret. Kan du gör en snabb analys av av orsakerna till:

1. Svält.
2. Orättvisa.
3. Miljöförstöring.
4. Krig.

Kan du förklara varför girighet är ett problem i sig?

Varför sätter du religion/fanatism/dålig utbildning som en sak? Varför är anser du att detta är dåligt, i sig?
Citera
2008-12-29, 16:39
Medlem
telixs avatar
Citat:
Det är just det som är poängen. När allt är gratis, finns inget incitament att inte överkonsumera.
Jo, att vara rädd om miljön är en anledning att inte överkonsumera.
Citat:
Så frågan kvarstår. Jag kan ta bort ordet resurser ur frågan om det förvirrar:

Allt kostar att tillverka. Tillgångarna är inte oändliga. Därför måste det finnas ett sätt att allokera tillgångarna där dom gör mest nytta. Det finns två sätt: centralplanering och marknadsekonomi. Centralplanering fungerar inte, och Venusprojektet är emot marknadsekonomi. Så hur skall ni göra det?

Du kan inte slingra dig undan frågan. Den måste besvaras.
Som om det gör någon som helst skillnad om du byter ut "resurser" mot "tillgångar"... Till saken:
Det här ger inte addendum svar på heller. Jag tycker att det är synd att förkasta hela idén bara för att just jag personligen inte vet exakt hur det ska gå till. Alla som har intresse av det kommer arbeta tillsammans och få en lösning på det hela.

Citat:
Det är inte fråga om att "räcka". Det är frågan om hur dom skall fördelas så dom gör mest nytta. Allt annat är slöseri. Ditt svar implicerar centralplanering, med det är bara en immplikation, jag vill ha ett tydligt svar, så du inte kommer och ändra dig senare.

Varför skulle jag inte få ändra mig senare? Allt utvecklas, även personer och idéer. Det är sådana påståenden som fuckar allt. Jag ändrar mig precis när jag vill, och det har jag gjort flera gånger under trådens gång.

Vad menar du med centralplanering? Att världens samlade genier sitter och beslutar om resurserna? Pjta, det låter väl vettigt.

Citat:
OK. Tack. Ett svar. Fantastiskt. Ett bra svar också, jag håller helt med, men skulle vilja lägga till ojämlikhet. Jag veta om andra Zeitgeistare håller med om den problembeskrivningen.

Ojämlikhet är endast små symptom på en sjuk värld. Problem som ojämlikhet har inget på listan att göra i mina ögon.

Citat:
Ja, ni seäger det, ja, jag har bett er förklara på vilket sätt det är ett problem i veckor nu, jag får aldrig ett svar. Nu när du har förklarat vad problemen är, så kan du förklara hur existensen av pengar leder till dessa problem.

Och läs definitionen av pengar först, tack: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar
Du kan verkligen inte låta bli att baka in hån i det du säger. Jag vet vad pengar är och att de används så man ska slippa byta 15 tv-spel mot en gris. Till saken:

Problemet med pengar har jag och andra förklarat tidigare; Ingen vill bekämpa problemen, eftersom de vill ha pengar själva. Vi köper sprillans nya produkter som bara är tillräckligt mycket bättre än förra versionen, och långt ifrån bra egentligen. Våra mobiltelefoner håller bara ett år, dvd-skivor är av dålig plast så de håller inte vanlig hantering, vi bränner fortfarande bensin i våra bilar för att det finns en marknad för olja. Ingen bryr sig om att utveckla bättre bränslen när det fortfarande finns pengar att tjäna i oljebranschen. Vissa företag har inte tillgång till olja så de hittar på en ny olia - E85.
Min poäng: Girighet är ett hinder för utvecklingen, och den skulle försvinna i en venusvärld eftersom pengar är borta ur bilden. Problemet med pengar är att ingen lyfter ett finger utan att själv tjäna något.

Citat:
Nej, det är det inte.
Som vanligt när du ger ett svar... Du kan väl iaf berätta vad du anser vara den största skillnaden innan du direkt, utan att fundera, talar om för mig hur fel jag har.

EDIT: Fixade lite citattaggar..
Senast redigerad av telix 2008-12-29 kl. 16:42.
Citera
2008-12-29, 16:42
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telix
Problemet med pengar är att ingen lyfter ett finger utan att själv tjäna något.
Jisses, byt bekantskapskrets. Jag känner massor med ideellt arbetande människor i diverse olika sammanhang. Lägger man därtill all välgörenhet så är du antingen blind eller så har du verkligen bfunnit de värsta avskrapet att umgås med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in