2009-11-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitesurfer1058
Finns många fördelar, ja. Men jag tycker detta efterliknar mycket av ett kommunistiskt samhäll?? vart tog alla egendommar vägen?? att allt ska styras av en dator, låter det vettigt??

Varför ska man behöva äga mer än ett hem och transport, när man får allt annat man behöver? Samhället styrs inte precis av datorn, utan datorn räknar ut de mest effektiva lösningarna, ingen skillnad från att använda internet eller en miniräknare.
Senast redigerad av Kartraith 2009-11-19 kl. 20:54.
Citera
2009-11-19, 20:58
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitesurfer1058
jag tycker detta är absurt, ärlig talat. Hela projektet alla filmer, det är en enda stor smörja för att skaffa sig en maktställning...
Det finns inga ledare. Ingen kommer säga åt någon engagerad; "Gör så här eller bli utesluten!".
Citat:
tex de har lagt upp dessa filmer på ett sådant sätt att folk ska tappa tillit på dagens samhälle, inte nöjja sig med hur man lever återgå till demostrationer och irritation.
Många har redan tappat tilltron på dagens samhälle, långt innan filmerna kom. T.ex så åker vårat ekonomiska system upp och ner hela tiden.
Citat:
Jag läste en anna tråd här om denna sekt där man tar upp hur hitler tog över hela tyskland med sin förmåga att tala och manipulera. Om man analyserar sitvationene lite så tycker jag detta börja likna lite av en manipulation i hitlers anda, visst makt går vidare hela tiden, nya ledare kommer och går och människan i sig är rädd för förändringar villket denna sekt tar vara på då dom förklarar innerligt att världen e kass att dagens system e korrupt och helt värdelöst. Visst filmerna är intressanta och värkar vara ganska mycket sann fakta men detta kan bli farligt... Dom som ligger bakom denna sekt är oerhört smarta och välutbildade och vet precise hur man ska göra för att få en grupp anhängare.
Utveckla gärna det identiska med hitler och lägg gärna upp kriterierna för att TZM är en sekt.
Citat:
Att ta bort Pengar i allmänhet låter lite freaky. om vi säger att pengar ersätts med elektronisk data, hur lätt är det inte då att göra samhället korrupt, att göra pengar till elektronisk data kommer med tiden få bort våra personliga egendommar totalt och vi kommer bara att följa ledarna och stå makt lösa?? jaja jag tycker bara detta är fjanterier utan dess like. kommentera gärna! Peace
Nej, pengar kommer inte göras till elektroniska data. Återigen, det finns inga ledare.
Senast redigerad av chippyboy 2009-11-19 kl. 21:01.
Citera
2009-11-20, 23:01
Medlem
Vi lever i ett riktigt sjukt samhälle, att ca 30% av världsbefolkningen tror att nån lirare kom ner till jorden, kallade sig guds son och glassade runt och frälste folk är ju fan helt JÄVLA RUBBAT.
För helvete, det är dags för skärpning..

Väldigt mycket av vad som sägs i t.ex Zeitgeist filmerna är saker man kan komma fram till själv om man funderar på det en stund.
Att företag, politik, religion och det monitära systemet inte är det som får jorden att snurra och gör att vi överlever en dag till är ganska självklart.

Utan religion hade vi inte haft en tro på en allsmäktig idiot uppe i himlen, vi hade haft tron på oss själva, tron på att det är vi som styr vart vi är påväg.
Vi hade inte sökt tröst eller förlåtelse från nån som bara finns i vår fantasi, vi hade sökt tröst och förlåtelse från vara nära och kära.

Det monitära system är också helt rubbat, varför ska man behöva betala för att leva ett rikt liv när det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna ha det lika bra? Att flera hundra tusen dör VARJE DAG pga svält, krig etc kan alltid på något sätt kopplas till det monitära systemet, att någon TJÄNAR på att dessa hundra tusen dör.

Tänkte skriva mer men orkar fan inte, blir bara irriterad på att allting är så jävla efterblivet.
Citera
2009-11-21, 00:53
Medlem
TuloAsks avatar
TZM och Zeitgeist erbjuder sanningen i komprimerat format, därav deras popularitet. Det är en form av lättja, men ändå väldigt mänskligt att konstatera att "jag vet sanningen" men de andra förstår inte; efter att ha tittat på dessa filmer.

Det är förvisso inte förvånansvärt att dessa filmer får ett sådant genomslag. Samhället är oerhört komplext och inte ens en lång och gedigen universitetsutbildning kan ge total överblick.

Därför är det väldigt attraherande när en filmsnutt på ett antal timmar kan proklamera sanningen. Man får en identitet, något som andra inte "vet", samtidigt som man kan förkasta de som studerat i flera år (då man själv inte orkar) och konstatera att även de lever i "villfarelsen", men givetvis vet man själv den yttersta sanningen efter att ha granskat filmerna.

Man kan förklara varför saker har skett, man kan förklara hur saker har skett, man kan förklara hur saker bör se ut; efter att ha sett filmerna. Något ingen, eller väldigt få forskare skulle våga uttala sig om. Men allt detta efter en filmsession, det är imponerande!
Senast redigerad av TuloAsk 2009-11-21 kl. 01:07.
Citera
2009-11-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
OK, nu har jag försökt plåga mig igenom mer av videon. Det är inte lätt kan jag säga.

Nästan allt i den videon är missupfattat eller ofta direkt faktamässigt felaktigt.

Jag kan rekommendera er att lyssna på början av del 2, dock.

Vad är relevant, frågar dom sig? Jo, dom tvår första och viktigaste punkterna som är relevanta är enligt dom Naturlagar, och den vetenskapliga metoden.

Helt korrekt! Problemet är att dom i hela resten av filmen och all teori HELT IGNORERAR BÅDA!

Tycker det är intressant att du "NÄSTAN lyckats plåga dig igenom" en film som du ägnat månader åt att diskutera!

Hoppade 100 sidor i tråden eftersom jag inte tyckte att debatten kom någonstans varvid jag upptäckte att den fortfarande låg på samma nivå. Så jag gör själv ett försök att lösa ut knutarna.

Tidigare i tråden menade du att Zeitgeist-rörelsen ungefär trollar fram massa resurser från ingenstans. Detta är inte fallet. Kapitalismen däremot är ett abra-kadabra-borta-system. Att vi just nu har en finanskris, vad beror det på? Har jorden plötsligt förlorat massa resurser? Skickat ut dem i rymden kanske? För på annat sätt kan väl inte bara jordens resurser försvinna? Nej! Självklart har vi lika mycket resurser som innan finanskrisen! Vad kan det då bero på? Har vår teknologiska utveckling gått tillbaks till ett tidigare skede? Nja, åtminstone jag har betydligt mycket mer high tech prylar hemma än vad jag hade på 90-talet så.. inte ens det håller!

Detta bör ju då innebära följande: Idag har vi lika mycket resurser som innan finanskrisen, och vi har dessutom större möjligheter att utnyttja dessa resurser på ett rimligt sätt.

Finanskrisen beror på det monetära systemet i sig självt. Det hela startade ju till stor del pga. att amerikanska hushåll inte kunde betala räntan på sina huslån. Detta innebär att resurserna finns där! Bostäderna finns där! Däremot har inte det monetära systemet möjlighet att på ett rimligt sätt fördela resurserna till människorna.. eller hur? Det går väl inte att ifrågasätta?

Ni diskuterade tidigare om hur det skulle bli om flera personer i en resurs-baserad ekonomi ville bo på samma ö i Stockholm. Hur är detta relevant? I dagens system har vi istället motsatt problem. Vi HAR husen, men INGEN BOR DÄR! Vad är värst? I ett resursbaserat samhälle får man väl utifall att det krävs ha ett kösystem. Om någon väljer att flytta ut från ett speciellt område så får den först i kön flytta in. Inte svårare än så.

Jag har absolut ingenting emot att diskutera detta med dig, tvärtom. Men se gärna klart filmen innan du uttalar dig som om du vet allt om den.
Citera
2009-11-22, 08:56
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarken
Tycker det är intressant att du "NÄSTAN lyckats plåga dig igenom" en film som du ägnat månader åt att diskutera!

Hoppade 100 sidor i tråden eftersom jag inte tyckte att debatten kom någonstans varvid jag upptäckte att den fortfarande låg på samma nivå. Så jag gör själv ett försök att lösa ut knutarna.

Tidigare i tråden menade du att Zeitgeist-rörelsen ungefär trollar fram massa resurser från ingenstans. Detta är inte fallet. Kapitalismen däremot är ett abra-kadabra-borta-system. Att vi just nu har en finanskris, vad beror det på? Har jorden plötsligt förlorat massa resurser? Skickat ut dem i rymden kanske? För på annat sätt kan väl inte bara jordens resurser försvinna? Nej! Självklart har vi lika mycket resurser som innan finanskrisen! Vad kan det då bero på? Har vår teknologiska utveckling gått tillbaks till ett tidigare skede? Nja, åtminstone jag har betydligt mycket mer high tech prylar hemma än vad jag hade på 90-talet så.. inte ens det håller!

Detta bör ju då innebära följande: Idag har vi lika mycket resurser som innan finanskrisen, och vi har dessutom större möjligheter att utnyttja dessa resurser på ett rimligt sätt.

Finanskrisen beror på det monetära systemet i sig självt. Det hela startade ju till stor del pga. att amerikanska hushåll inte kunde betala räntan på sina huslån. Detta innebär att resurserna finns där! Bostäderna finns där! Däremot har inte det monetära systemet möjlighet att på ett rimligt sätt fördela resurserna till människorna.. eller hur? Det går väl inte att ifrågasätta?

Ni diskuterade tidigare om hur det skulle bli om flera personer i en resurs-baserad ekonomi ville bo på samma ö i Stockholm. Hur är detta relevant? I dagens system har vi istället motsatt problem. Vi HAR husen, men INGEN BOR DÄR! Vad är värst? I ett resursbaserat samhälle får man väl utifall att det krävs ha ett kösystem. Om någon väljer att flytta ut från ett speciellt område så får den först i kön flytta in. Inte svårare än så.

Jag har absolut ingenting emot att diskutera detta med dig, tvärtom. Men se gärna klart filmen innan du uttalar dig som om du vet allt om den.

Jag tycker att du ska bemöda dig med att läsa dom 100 sidor som du hoppade över, dina frågor har besvarats.
Citera
2009-11-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag tycker att du ska bemöda dig med att läsa dom 100 sidor som du hoppade över, dina frågor har besvarats.

Mina frågor var retoriska?
Citera
2009-11-22, 21:27
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarken
Mina frågor var retoriska?

Oavsett om dina frågor var av retorisk art så har dom argument du lägger fram redan bemötts, dessutom inte bara en gång..
Citera
2009-11-22, 22:24
Medlem
Hail_Satans avatar
Det ska vara Unsung till att peka på 100 sidor när han får frågor han inte kan svara på.
Citera
2009-11-23, 09:05
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hail_Satan
Det ska vara Unsung till att peka på 100 sidor när han får frågor han inte kan svara på.

Någon måste ju visa var skåpet ska stå..

Att ramla in i en tråd och proklamera att man struntat i att läsa merparten av det som skrivs och samtidigt häva ur sig "unika argument" och "obesvarade frågor" är arrogant.
Patriarken har ju lyckats plöja igenom filmen som diskuteras, varför inte lägga en liten stund på att faktiskt läsa tråden?
Citera
2009-11-23, 11:44
Medlem
Jag har inte heller läst hela tråden

Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Återigen, det finns inga ledare.

Citat:
Ursprungligen postat av Kartraith
datorn räknar ut de mest effektiva lösningarna.

VEM tar besluten om hur datorerna ska programmeras? VEM har makten att säga vad som är rätt och fel till datorerna?
Citera
2009-11-23, 14:03
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
VEM tar besluten om hur datorerna ska programmeras? VEM har makten att säga vad som är rätt och fel till datorerna?
Tanken är att applicera "the scientific method" på sociala frågor. Exempelvis genom datorer. Dom går in närmare på hur det fungerar i filmen som kallats Zeitgeist 2.5. Tanken verkar vara att information hela tiden förs in i systemet. Det låter lite långsökt kan jag tycka och jag tvivlar att metoden kan användas säkert på ett så otroligt stort område. Men som framgår i filmen så existerar redan tekniken och används exempelvis av CIA. Tror filmen egentligen heter Zeitgeist Orientation Guide. Den är lite av en film-FAQ och går igenom praktiska frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in