Citat:
Ursprungligen postat av
Ibiza80
Stefan Alfeldt på Aftonbladet är en duktig och kunnig kampsportsreporter, han har sett mängder av matcher, inte minst stormatcher.
Men nu tror jag att det har slagit slint i hans övre regioner.
Alfeldt har skrivit en krönika på temat "varför förföljs jag av usla domare?". Så listar han några matcher med skandalartade domarbeslut där svenska utövare helt uppenbart blev bortdömda. Han nämner bland annat:
1. Andreas Gustafsson mot Jon Jones (MMA).
2. Badou Jack mot George Groves (han är upprörd över att det blev 2-1 och inte 3-0).
3. Badou Jack mot deGale (han är upprörd över oavgjort istället för Jack-seger.)
Match 1: Hur han kan tycka att den är uppenbart feldömd övergår mitt förstånd.
Match 2: Okej, svensken borde ha fått 3-0. Men det händer hela tiden att någon domare dömer annorlunda i matcher av den här karaktären, där en boxare inte är totalt överlägsen.
Match 3: Jag hade accepterat Jack-seger och deGale-seger, liksom oavgjort. Så jämt var det. Mayweathers (och Jacks) tirader om köpta domare var pinsamma att höra.
Vad säger ni? Kan man i någon av dessa matcher prata om regelrätt domarskandal?
1. Tycker Alexander* Gustafsson vann tre ronder i den matchen. Men jag kan även se hur man kan ha gett 3 ronder till Jones.
2. Tycker Jack vann den. Men det var tight. Att en av domarna tyckte Grooves vann kan jag väl se som rimligt eftersom det var såpass jämt. Men eftersom Jack ändå vann ser jag inte hur det spelar någon roll.
3. Samma där. Riktigt tight. Både vinst med 1-2 poäng för Jack eller DeGale, eller oavgjort, kan jag köpa som rimligt resultat. Officiellt, utifrån vad jag såg, tycker jag Jack snodde segern med två poäng i.o.m. nedslagningen i sista ronden. Hade det oavgjort efter 11.
När det gäller Badou Jack har han under sin titelhistoria haft enbart jämna matcher. Däremot tycker jag den där domslutet var mest befängt är det oavgjorda resultatet mot Bute. Kan inte se hur Jack inte vann den matchen med åtminstone 3-4 ronder.
Kan hålla med journalisten om att domsluten kan ses som fel, men inte att de är såpass kontroversiella som han predikar om. Inga rån.
Läser inte aftonblaskan så ofta, så jag har inte läst något av denna Alfeldt vad jag kan minnas. Men jag har noterat, både sen MMA blev mainstream och nu när boxning fått ett uppsving i popularitet igen, att det finns flera självutnämnda experter på området bland svenska sportjournalister.. Dessa verkar ofta lyckas häva ur sig ledare och krönikor och liknande där missuppfattningar, feltolkningar och direkta faktafel står som spön i backen.