Citat:
Ursprungligen postat av
JanneHallonkvist
Nå? Vem tycker ni har haft den bästa hakan?
Läste att nån tycker Chauncy Welliver hamnar högst på listan, pga han gick 421 tungviktsronder utan att åka ner. Han mötte ju några hyffsade killar, L Browne, O Solis exempelvis.
Sen är väl Oliver McCall erkänt hård på hakan, han har då 428 ronder utan att åka ner. En för mig okänd, George Chuvalo, har tydligen 501 tungviktsronder bakom sig, även där utan att hamna på backen. Så vad säger ni? Vem enligt er har den bästa hakan bland de tunga gubbarna?
Welliver
http://boxrec.com/boxer/50877
McCall
http://boxrec.com/boxer/451
Chuvalo, jäklar vad stryk han fick av Foreman, man kan tänka sig hur man mår dagen efter med Foremans klubbor svingandes mot huvudet. Hela sista ronden är ju en mardröm;
https://www.youtube.com/watch?v=naUC9jQLytw
Ska man kröna den hårdaste hakan så får man ju tänka på ett par faktorer som spelar in. Vilka har de mött, vilken kvalitet hade motståndet? Och hur boxades de, safety-first defensiv eller gick de rakt fram och garderade sig med hakan?
Av de du nämnt så har så har säkert
Welliver en bra haka men han har ju inte boxats på nån vidare hög nivå, mest i idaho och nere i Nya Zeeland.
McCall har en legendarisk haka, Lennox Lewis lyckades ju inte ens sänka honom när han gick runt och grät i ringen utan gardering. Sparrade massa ronder med en ung Mike Tyson utan att gå ner, säger själv att han aldrig varit i golvet, sparring eller match, amatör eller pro. En klar kandidat till hårdast haka eftersom han boxade på så pass hög nivå och mötte många riktiga dynamit punchers.
Chuvalo är väl den som oftast brukar få utmärkelsen på såna här listor och det kan man förstå. Boxade under den bästa tungviktsperioden någonsin och mötte de bästa av de bästa: Ali x2, Frazier, Foreman, Floyd Patterson, mfl. Gick aldrig ner på 93 profighter under 22 år. Har McCall en haka av granit så har Chuvalo en av armerad betong. Garderade sig ju ganska mycket med den hakan också, kanske försökte han vinna genom att låta motståndaren slå sönder händerna? Har ett tragiskt privatliv tyvärr med två söner som dött av heroinöverdos och en som begick självmord, detsamma gjorde även hans fru. Men Chuvalo verkar trots alla smällar i ringen och livet vara klar i skallen!
Men det handlar ju inte bara om tungviktare. Andra viktklasser har ju också producerat en del stöddiga hakor.
Marvelous Marvin Hagler var ju aldrig golvad (mot Roldan var ju bara att han halkade) och han boxade på högsta tänkbara nivå mot punchers som Tommy Hearns, Roberto Duran, "The Beast" Mugabi. Stenhård och så jävla skicklig boxare!
Johnny Tapia var bara nerslagen av ett kroppslag under sin karriär, vad jag kan minnas. Och detta trots att han var klassad som död av överdos fyra ggr under karriären!
Jack Britton gick flest profighter av alla champs, 344 fighter. Och blev bara stoppad en enda gång, 3e eller 6e fighten, minns inte. Mötte bl.a Ted "Kid" Lewis ca 20 ggr. Legend!
Bantamkungen
Manuel Ortiz var aldrig nere, stoppad på cuts en gång under en 17-årig prokarriär. 128 fighter. Fantastisk fighter i närkamp.
Jake LaMotta! Gick väl bara ner en gång vad jag vet, och alla som sett "The St Valentine´s Day Massacre" vet vilket motstånd han mötte och vilken stryktålig herre han var. Tänk på att när LaMotta gick in till returen mot tidernas främste Sugar Ray Robinson så var SRR obesegrad 40-0 (+ 129-0 som amatör) och LaMotta vann! Sen torskade inte SRR på 8 år efter det!
Fler legendariska champs som aldrig blev stoppade:
Panama Al Brown 167 fighter
Kid Gavilan 143 fighter
Pancho Villa 105 fighter
Carlos Monzon 99 fighter
Av moderna tiders fighters så får man inte glömma hårda skägg som James Toney, Shane Mosley och jag minns att jag såg Kostya Tszyu mot Ben Tackie, spel mot ett mål! Men Tackies haka var så jäkla hård, trots att han gick rakt fram med den. Nästan alla fighters från Ghana, och speciellt de från Ga stammen som tränar i Bukom i Accra är ju hårda som sten.
Och glöm aldrig min favvo Harry Greb, lilla mellanviktaren utan KO-slag som gick upp mot alla dessa lätta tungviktare och tungviktare och stod emot det mesta. Piskade Jack Dempsey flera ggr på sparring tills Dempsey duckade honom. Hade bättre record än Dempsey mot gemensama motståndare i tungvikt. Och som sagts förr, han gjorde det trots att han var blind på ena ögat och med taskig syn på andra. Ett all-time bad ass!
Mkt intressant ämne enligt mig! Man har garanterat glömt några betonghakor också.