Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Mayweather tar det, jag önskar att han gör det övertygande. Sen kan man avsluta det här kapitlet och se framemot eventuella motståndare som Amir Khan nästa år (då är Mayweather 38 år gammal!) Maidana är stabil, men inte elit. Garcia har snackat väldigt mycket om hur han är i bättre form än någonsin och ska klara 12 ronder i frenetiskt tempo, tror inte att det kommer ske. Han såg inte speciellt bra ut på invägningen, då menar jag inte enbart det fysiska men också hans ansiktsuttryck kändes som att han inte riktigt ville vara där. Kanske han vill casha ut? Bra payday får han hur som helst.
Jag håller med om att Maidanas kropp inte såg speciellt vass ut på invägningen, för det verkar som om han har tappat en del muskulatur. Roberto Garcia verkar vilja ha en lättare och rörligare Maidana denna gången, vilket kan vara en fördel så länge Maidana inte tapper i slagkraft. Roberto sa att han hoppas på att Maidana kan vara mer träffsäker med sina slag denna gången, men samtidigt har Floyd Sr sagt att Floyd kommer försöka vara mycket mer rörlig denna gången. Maidanas slag är relativt långsamma så Floyd borde kunna undvika de flesta slag denna gången.
Jag tror att Floyd kommer satsa all sin kraft på hårda krokar mot Maidanas kropp denna gången. Förra gången var Maidana helt öppen mot kroppen flera gånger men Floyd lyckades inte utnyttja detta, trots att Maidana har visat sig mycket sårbar för kroppsslag i tidigare matcher.
Men Floyd fick ordentligt med stryk förra gången och Maidana borde helt klart ha ett psykologiskt övertag i matchens inledning, för Floyd snackar hela tiden om hur viktig hans hälsa är. Men lyckas Floyd få in ett par hårda kroppsslag i matchens inledning så kan han ta över och dominera matchen, tror jag.
Men om Floyd inte lyckas få in ett par hårda kroppsslag så kan hans kväll bli mycket lång, för Maidana kommer då att anfalla hänsynslöst som han gjorde i första delen av förra matchen.
De flesta fattar inte hur en så långsam boxare som Maidana kunde skaka Floyd i förra matchen, speciellt när Canelo helt misslyckades med att rubba Floyd. Men boxning på elitnivå är till 95% en mental sport, för den boxare som har bäst inställning vinner nästan alltid. Maidana är otroligt stark mentalt, så länge han slipper ta emot hårda kroppsslag. Och vinner Maidana de förta ronderna igen så kan Floyd börja tvivla, på sig själv, och på Floyd Sr:s taktik. Då kan matchen sluta hur som helst.
Om Maidana, med sina många svagheter, lyckas besegra Floyd så vore det en bragd. Men det skulle också visa att Floyd enbart lyckats hålla sig obesegrad i så många år p.g.a. att han använt Al Haymons taktik att ständigt undvika de för tillfället bästa boxarna.
.