Du har lyckats med konststycket att inte missförstå allt. Blir lite imponerad faktiskt. Du brukar ju hänga på det här forumet så du borde ha snappat upp ett och annat, så det är ju lite imponerade att du har kvar dina vanföreställningar angående liberalism. Eller så trollar du helt enkelt! Nåväl, ska väl ge dig en ärlig chans och svara dig (med vetskapen att jag kanske bara matar ett troll)
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Utilatirismen är, som jag fattar det, ett sätt att tänka som strävar efter bästa sätt att öka "lyckan" i världen och går egentligen att använda inom alla piolitiska system.
Men lycka är ju bara något som du som individ kan sträva mot. Utilitarism kan faktiskt minska din lycka för att maximera t ex lyckan i samhället.
Citat:
Liberalismen däremot har enligt mig ingen ideologi, annat än vara fri från andras påverkan..
Inte andras påverkan! Andras tvång!
Citat:
Vad konsekvenserna blir är oväsentligt, fast alla liberaler säger det blir ekonomiskt bättre, för vi slipper skatt och en del politiker..
Konskvenserna är att man blir fri, liberalism går inte ut på att sträva mot en utopi. Vill man leva kollektivt (i stort och/eller smått) så får man det i ett liberalt samhälle. Jag skulle inte vilja det men det skulle vara fritt för var och en att välja det.
Citat:
Att angripa fattigdom tex. är inte liberalismens ide utan tanken är om man sköter sig själv blir allt bäst..
Precis! Och man kan hjälpa människor så mycket man vill, antingen individuellt eller kollektivt. Som det är nu tvingas man b la ge pengar till afrikanska diktatorer.
Citat:
Skulle tiggeriet öka är det inte liberalismen som är fel utan tiggarna själva som inte förmår tjäna uppehälle.
Det beror på hur ekonomin i samhället i stort och viljan att hjälpa till, samt hur effektiv hjälpen är. Alla dessa ting lär bli bättre i ett liberalt samhälle. Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg hur det var i det gamla öststaterna (har varit i varje stat förutom Albanien under åren 78-81) och skillnaden i fattigdom och tiggeri jämfört med t ex västtyskland var frapperande.