Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Vad svarar utilitarismen på frågor om så kallade gränsfall, som t.ex. ditt exempel ovan?
Utgångspunkten är att hot är allmänt sett dåliga för lyckan och att man bör ha lagar som förbjuder hot. Sedan är det en ekonomisk fråga vad som bäst uppnår detta. Till stor del tror jag att svaret kommer av ett fritt samhälle där folk kommer att ändra sina förhållanden med människor som kommer med sådana skämt, så att det inte är så vanligt förekommande med de skämt där det finns tvivel. Sedan finns det en politisk fråga hur man bäst löser problemet med att tolka vad som är ett skämt eller hot ifall frågan blir till en konflikt. Svaret är inte nödvändigtvis en domstol, så som den ser ut idag, men det utilitaristiska svaret är att ha en domstolprocess där man skapar regelbundna regler som folk kan förlita sig på, eller att domstolarna är bra på att utröna vad folk själva förstår ett skämt eller hot som, och bestraffar de som kommer med hot.
Det jag förespråkar är en domstolsprocess som "söker" efter den rätta lagen á la Hayek och Barnett. Jag tror inte att någon har gjort en utilitaristisk analys över varför detta är bra, men det har gjorts ekonomiska analyser över common law-systemet som visar att det är väldigt bra på att generera lagar och regler.