För er som gick på Teknis i Borås på -80 talet så lär ni känna igen er. För övriga så heter skolan Sven Erikson Gymnasiet, allt fint devalveras....
På den gamla goda, glada tiden inträffade mycket roligt där.
Bla hade kemiinstutiotionen ett antal skåpsprängningar beroende på nitroglycerinframställnig. Jag minns när en av de skyldiga fick kliva fram på ett elevkårsmöte och berätta sin historia, bara flis av skåpet och glassplitter överallt. Vill minnas att han fortsatt att jobba där.
Hade en rektor vid namn Gösta som försökte lära en klasskompis att dansa tango. Då skall man veta att det gck max 100 tjejer på en skola med ca 1000elever.
Jag drabbades inte av henne, men vi hade en tyskalärare som hade de 3 lägsta medelbetygen på centralproven i sverige. ALLA fick sänkta betyg efter ha haft henne.
Jag hade en annan tyskalärare, hennes dotter är numra lite rikskändis (Hej Cloette), på skolan användes skolmössor, en av de få gymnasieskolor som använder mössa alla år, året runt.
Under en minnes värdlektion lades det snö ovan på gallret där man hänger kartor och filmdukar mm, givetvis droppa det ner på henne men hon förstog aldrig vad det var. Under samma lektion, här kommer mössan in, smög en kille pp bakom ryggen på henne och drog ner en mössa över ögonen på henne. Självklart beslgtog hon mössan, lägger den på katedern. Han tar tillbaks mössan (det är givetvis inte hans) och drar ner den en gång till.
Det är förövrigt den enda läraren som visat ut mig från ett klassrum.
Vi hade prov en lektion och ett brandlarm går, hon visste givetvis om att det var övning så vi fick sitta kvar. Det blev inte roligt för henne efter det
Teknis under den perioden var rena cirkusen bland lärarna.
Det fanns en kvinnlig lärare, hade aldrig henne heller, men en kompis hade henne. År 1 när hon började hade hon 4 tunga teknikämnen, ma, fy,teknologi och konstruktion. År 2 hade hon ma och fy hon var så dålig att de andra lärarna klagade. År 3 hade hon enbart ergonomi. År 4 sysslade hon enbart med schemaläggning. Hon lär ha visat upp friskhetsintyg inför en klass.