2009-06-26, 18:26
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwx
Snubbens Cosmonova-gamer-data-skärm igår va ju riktigt imponerande. Känns som att han sumpade allt pga. att han inte tog hjälp av någon som är kunnig inom marknadsföring bara. Ganska oförsiktigt att visa upp en sådan idé för folk som man tror är intresserade kunder men igentligen bara vill sno självaste idén. Så förstod jag det iaf. Verkade som att han insåg det och blev lite ledsen.

Det var en jävla tur för honom att han inte kunde vika ihop protypskärmen. Hade han kunnat det och visat det så hade hans chansen till att få patent avsevärt minskat.
Citera
2009-06-26, 18:29
Medlem
Om Draknästet:

http://www.driva-eget.se/han-satsade-mest-i-draknastet-7605781

Lite intressant:
Citat:
"Men handskakningarna inför TV-kamerorna är inte den slutliga överenskommelse som programmet gett intryck av. Flera affärer är ännu inte klara, trots att det gått över ett halvår sedan programmen spelades in."
Senast redigerad av namram 2009-06-26 kl. 18:31.
Citera
2009-06-26, 19:05
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Om Draknästet:

http://www.driva-eget.se/han-satsade-mest-i-draknastet-7605781

Lite intressant:
Ungefär som i brittiska upplagan; tog för alltid att få igenom affären eller så hände ingenting.
Ganska bra kommentar på den artikeln:
Citat:
Det där är ju inaktuella siffror, som inte tagit med alla program. Mer aktuella siffror är

1) Sven: 4.95 miljoner

2) Mats: 3.15 miljoner

3) Ljubo: 2.0 miljoner

4) Richard: 1.75 miljoner

5) Gunilla: 1.75 miljoner

Plus att det är ruskigt intressant att se hur många "fega" investeringar (dvs investeringar i team), kontra soloinvesteringar de gjorde;

* Sven Hagströmer, 65: 4 soloinvesteringar, 3 delade

* Ljubo Mrnjavac, 45: 1 soloinvestering, 4 delade

* Richard Båge, 37: 2 soloinvesteringar, 1 delad

* Mats Gabrielsson, 58: 5 delade investeringar

* Gunilla von Platen, 36: 4 delade investeringar
Citera
2009-06-26, 19:58
Medlem
Huvudmannens avatar
Jag måste säga att jag gillar Mats G och hans kaxiga och lite tuffa attityd. När jag är 50 ska jag vara som honom. När jag är 65 ska jag istället bli en distingerad gentleman som herr Hagströmer och skaffa ett gods i Skåne.

Så här går det till i Draknästet. Entreprenören kommer in och presenterar sin idé på max 5 minuter. Drakarna ställer frågor och till slut bestämmer sig någon för att investera. Efter programmet går man igenom uppfinningen och bolaget i lugn och mer i detalj. Skulle allt visa sig vara frid och fröjd så skrivs kontrakt.

Ett tips är att tanka ner första säsongen av engelska Dragon's Den och se den samt det inkluderade vad-hände-sen programmet. Där framkommer en hel del intressanta saker, som att vissa entreprenörer inte är helt sanningsenliga etc. Att alla investeringar inte blir affärer till slut är självklart. Att tro något annat vore att drömma.

Om nu Gunilla von Fattig inte investerade i knappföretaget heller, vad blev resultatet av hennes medverkan i första säsongen av Draknästet? Nada!?
Citera
2009-06-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Om nu Gunilla von Fattig inte investerade i knappföretaget heller, vad blev resultatet av hennes medverkan i första säsongen av Draknästet? Nada!?

Förutom delade investeringar så var det nada.

Och knappföretaget var nog det bästa jag sett. Skulle köpt en sådan effektiv lösning direkt. Tråd slits ut och försvinner efter tiden, plast gör det inte. Tänk er att man ska på en fin middag eller fest, man tar på sig kavajen, och vips, så fattas en knapp ur kavajen. Man har ingen nål och tråd hemma, vad gör man? Köper en sån där effektiv lösning. De kommer nog att tjäna stora pengar på det där.
Citera
2009-06-26, 23:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Du måste tänka ur flera perspektiv!

Om man går och köper en sådan lös så måste man gå omkring och bära på produkten = fail. Dessutom räcker det med en sådan till alla skjortor du har, då du själv kan bestämma hur många du vill köpa.

Ponera istället att det blir standard i skjortor. Hur många skjortor säljs varje år, säg 100 miljoner * x antal år (skjortor kommer alltid att sälja).
Hon kommer då att sälja en sådan per skjorta då de är fästa vid skjortan.
Dessutom behöver kunden inte behöva bära med sig den aktivt, vilket är det geniala i produkten.

Tvingas man bära omkring den i väskan kommer den inte alls bli så stor.
Vem går omkring och bär på en knapplagare även om det är en smart produkt?

Att lagga en sadan i innerfickan pa kavajen for man eller i handvaskan for kvinnor ar varken svart, jobbigt eller krangligt. Har du nagonsin varit med om att en skjortknapp lossnat sa vet du precis hur jobbigt det ar, och finns det da ett smidigt satt att fixa det pa sa ser man till att "alltid" ha med sig det.

Sjalv har jag for vana att alltid ha ett mindre sykit med mig nar jag ar ute och reser t ex, bara for knapparnas skull.

Nu ska man ju inte tro att alla skjortbarare kommer lagga en san i fickan, jag ville bara belysa det faktum att vissa sakerligen kommer gora det
Citera
2009-06-26, 23:36
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Tror inte riktigt på den där knapplagaren. Det finns ett estetiskt värde i att ha knapparna fastsydda med tråd och inte plast. Annars hade man väl haft knapparna fastsatta med plastpluppar från början?

Ja, jag hajade inte alls varfor Bage borjade fraga om tvattfastheten och grejer, jag tolkade grejen snarare som ett reservdack som bara ska halla till narmaste mack an nagonting annat.
Citera
2009-06-26, 23:37
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Sorry men har faktiskt inte läst en enda sida av alla dessa, och tittar inte på tv men har haft på programmet (SVT play) i bakrunden när jag har jobbat. Kan någon tala om för mig varför Gunilla von Platen är med? Hon är ingen "drake"! Ingen som har funderat på varför hon aldrig investerar? Hon har den ena bortförklaringen efter den andra. Om det inte är en dålig idé så är den istället FÖR bra. Hon har inte kapitalet! Inget fel i det, hon har gjort sin grej bra, men att sitta där och lossas och veta att hon inte har degen är ju bara pinsamt. Hennnes företag har ca 200 anställda och jag vet att hennes personliga aktieportfölj inte överstiger tre miljoner. Lol som sagt, inget fel i det, men att sitta där och leka "drake" med Sven och Mats LOOOL

Hon har ju investerat lika mycket Richard, han lär ha det lika knapert alltså?
Även om det nu visar sig att hon hoppat av knappgrejen, så tycker jag inte Richard har visat statusen heller.
Har dock inte sett alla avsnitt men läser man pengalistan verkar de tre sista var nästan jämnlika i satsningar.
Dock är hennes förklaringar till nej-svaret komiska och tankelösa.

Knapplagaren verkar bra, spelkupan också..Det värsta med att ha varit med är ju att det lär dröja innan de får cashen, så nära men ändå inte.
Senast redigerad av wonderland 2009-06-26 kl. 23:44.
Citera
2009-06-26, 23:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskaparen
Ja, det var faktiskt lite fascinerande att han gjorde... Mats är uppenbarligen mer än bara en "hård jävel", han verkar befinna sig över gränsen till rent "elak". Han har nog klivit över en del lik för att få sin miljard.

Tycker det intressant med den psykologiska och etikettsmässiga skillnaden mellan de två riktigt rika drakarna, Mats och Sven Hagströmer. Hagströmer är tydligen adligt enligt någon i tråden här; han kanske kommer från gamla pengar? Han är mycket diplomatisk och har en mer avslappnad attityd till pengar. Mats är aggressiv och bara ute efter att gynna den egna "plånboken", han kanske är mer av en nyrik uppkomling?

Men Richards bud för knapplösningen var lite märkligt, han erbjöd betydligt mindre kapital per aktie än Mats & Co gjorde. För att Richards bud / aktie skulle matcha Mats initiala, så hade han behövt ge 800 000 istället för bara 500 000. Jag var övertygad om att designtjejen skulle inse detta och försöka få honom att höja. Men icke. Nåja, hon fick ju en bättre deal ändå i slutändan.

Skojar du eller... Så snygg, så smart och med så bra idéer!

Han erbjod henne allting pa en gang, till skillnad fran det andra erbjudandet som var 250+250+500. Hade det varit sa att hon faktiskt behovde 400 000 pa en gang for att komma vidare sa hade det ju tveklost kunnat vara det mest intressanta erbjudandet.

Man ska inte bara titta pa totala summan.
Citera
2009-06-26, 23:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matheyus
Förutom delade investeringar så var det nada.

Och knappföretaget var nog det bästa jag sett. Skulle köpt en sådan effektiv lösning direkt. Tråd slits ut och försvinner efter tiden, plast gör det inte. Tänk er att man ska på en fin middag eller fest, man tar på sig kavajen, och vips, så fattas en knapp ur kavajen. Man har ingen nål och tråd hemma, vad gör man? Köper en sån där effektiv lösning. De kommer nog att tjäna stora pengar på det där.

Saknas en knapp ur kavajen nar man ar hemma sa tar man nog fram nal och trad for att slippa se ut som "Skrot-Nisse pa kalas". Forutsatt att de inte loser det pa ett "osynligt" satt da.

Jag tror pa idén som en temporar losning nar man sumpar knappar utanfor hemmet, daremot hade jag nog latt kunnat tanka mig en sadan permanent losning for t ex jackknappar och andra, lite mer "tuffa" plagg dar detaljerna inte gor riktigt lika mycket och det ar "tillatet" att vara lite annorlunda.
Citera
2009-06-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Hon har ju investerat lika mycket Richard, han lär ha det lika knapert alltså?
Även om det nu visar sig att hon hoppat av knappgrejen, så tycker jag inte Richard har visat statusen heller.
Har dock inte sett alla avsnitt men läser man pengalistan verkar de tre sista var nästan jämnlika i satsningar.
Dock är hennes förklaringar till nej-svaret komiska och tankelösa.

Tror dock att Richard har investerat mer egentligen, då han har ett par investeringar där han betalar om ett visst mål uppnås. Dem pengarna är inte med i listan.
Citera
2009-06-27, 10:04
Medlem
yussufs avatar
.
Senast redigerad av yussuf 2009-06-27 kl. 10:08. Anledning: Ska in i en annan tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in