2010-04-24, 20:00
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Visserligen, samtidigt har ju knappt Douglas investerat i något. Åtminstone inte själv. Visst han har den schysstaste personligheten av de alla, lite gemytlig och ger snälla tips men lite tråkigt att han inte heller verkar våga investera när han ändå sitter där som drake.

Innan det senaste programmet hade Douglas investerat 700 000 kr och dessutom villkorat 1,5 miljoner. Om villkoren går igenom har han investerat ungefär 2,5 miljoner om man räknar in det senaste programmet.
Citera
2010-04-24, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Någon som tänkt på att personligheterna bland svenska drakakarna är lik personligheterna i UK-versionen? Peter Jones är som Mats Gabrielsson, bufflig approach och inte rädd för att totalsåga något. Kan vara saklig och ställa relevanta frågor om investeringen verkar intressant.

Rickard Båge är som Richard Farleigh. Glimten i ögat och inte rädd att gå emot övriga drakar. Lite av nästets "tänkare", som gör sin egen analys av läget och går runt problem bra.

James Caan, som är med i s06 och framåt, känns som Douglas Roos. Kommentarer alltid sakliga och tappar aldrig behärskningen. Är produkten usel säger de bara: "I'm out", resp. "jag avstår".

Exakt, inget innovativt som man kan patentera precis. En billig kopia mao.
Senast redigerad av svittigneger 2010-04-24 kl. 20:09.
Citera
2010-04-24, 20:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Exakt, inget innovativt som man kan patetentera precis. En billig kopia mao.

Håller med, varför är det så många som föredrar svenneversionen framför UK? Jag skiter väl i om lokalen har "Pimpats" eller om programledaren har styva bröstvårtor. Jag vill ha ett program som är underhållande och på den fronten lyckas UK bättre. Är det någon som har relevanta skäl till varför svenneversionen > UK-versionen?
Citera
2010-04-24, 20:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Håller med, varför är det så många som föredrar svenneversionen framför UK? Jag skiter väl i om lokalen har "Pimpats" eller om programledaren har styva bröstvårtor. Jag vill ha ett program som är underhållande och på den fronten lyckas UK bättre. Är det någon som har relevanta skäl till varför svenneversionen > UK-versionen?

Nu har jag sett väldigt lite av den brittiska versionen, så jag kan inte uttala mig om hur bra den är, men jag tycker att den svenska versionen känns mer relevant för mig just därför att den är svensk. Det är helt enkelt intressantare att se svenska entreprenörer och drakar än brittiska.
Citera
2010-04-24, 20:23
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nu har jag sett väldigt lite av den brittiska versionen, så jag kan inte uttala mig om hur bra den är, men jag tycker att den svenska versionen känns mer relevant för mig just därför att den är svensk. Det är helt enkelt intressantare att se svenska entreprenörer och drakar än brittiska.

Svenska enteprenörer? Du menar Jafar, Mohammed och Sammy?

Skämt åsido, det du säger håller inte. Entreprenörsskap är likadant överallt, business är ett språk så att säga och varför vill du att det ska vara svenska entreprenörer? Även om det stillar din nationalismhunger så överväger nackdelarna i svenska versionen, exempelvis: 20 % av drakarna är riktigt usla i svenneversionen. Sedan håller UK-drakarna generellt sett högre nivå och det är roligare TV helt enkelt.
Citera
2010-04-24, 20:27
Medlem
miklons avatar
Citat:

Skämt åsido, det du säger håller inte. Entreprenörsskap är likadant överallt, business är ett språk så att säga och varför vill du att det ska vara svenska entreprenörer? Även om det stillar din nationalismhunger så överväger nackdelarna i svenska versionen, exempelvis: 20 % av drakarna är riktigt usla i svenneversionen. Sedan håller UK-drakarna generellt sett högre nivå och det är roligare TV helt enkelt.

Helt enkelt för att identifikationsfaktorn är högre, det är i mångt och mycket ett känsloargument, det vet jag, men det är så jag upplever det. Det har för övrigt inget med nationalism att göra, det är ju inte så att jag anser att de svenska entreprenörerna eller drakarna skulle vara bättre.
Citera
2010-04-24, 20:29
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Helt enkelt för att identifikationsfaktorn är högre, det är i mångt och mycket ett känsloargument, det vet jag, men det är så jag upplever det. Det har för övrigt inget med nationalism att göra, det är ju inte så att jag anser att de svenska entreprenörerna eller drakarna skulle vara bättre.

Är det så att du förkastar utländsk film för att identifikationsfaktorn är lägre? Gör du inte det, förstår jag inte varför du förkastar UK-versionen.
Citera
2010-04-24, 20:34
Medlem
miklons avatar
Citat:
Är det så att du förkastar utländsk film för att identifikationsfaktorn är lägre? Gör du inte det, förstår jag inte varför du förkastar UK-versionen.

Vem har sagt att jag förkastar den brittiska versionen? Läser du hellre utländska lokalnyheter än svenska?
Citera
2010-04-24, 20:39
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Vem har sagt att jag förkastar den brittiska versionen? Läser du hellre utländska lokalnyheter än svenska?

Nej, men vafan, att anse att brittiska är sämre än svenska ser jag som att förkasta. Det är klart jag inte hellre läser brittiska nyheter, men nyhetsblaskor och underhållningsprogram har olika syften. Nyheterna ska berätta vad som händer och då är så klart det som är närmare än själv mer relevant. Underhållningsprogram ska underhålla och där lyckas UK-versionen bättre. Simple as dell.
Citera
2010-04-24, 20:57
Medlem
Citat:

Kvalitén på både drakarna och framförallt entreprenörer är betydligt sämre i svenska versionen jämfört med brittiska.
Citera
2010-04-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritte_n
Kvalitén på både drakarna

Hur menar du nu? De svenska drakarna har med stor sannolikhet en större samlad förmögenhet än de brittiska motsvarigheterna. De svenska drakarna har dessutom en mycket större bredd. När de brittiska drakarna mest är fokuserade på dagligvaruhandeln besitter de svenska drakarna kompetens även inom t ex industri, bygg och finans vilket ju är tre områden de brittiska drakarna överhuvudtaget inte har kompetens inom.

Citat:
och framförallt entreprenörer är betydligt sämre i svenska versionen jämfört med brittiska.

Jaså? I de brittiska programmen är den vanligaste idén att vara agent åt någon annans produkt på den brittiska marknaden. I de svenska programmen handlar det oftast om riktiga uppfinningar som deltagarna själva står bakom. Jag finner det anmärkningsvärt att ett litet befolkningsunderlag som det svenska kan prestera fler goda uppfinningar och affärsidéer än i det brittiska programmet.

I kvällens program på tv8 satsade för övrigt de brittiska drakarna pengar på en engångspersienn som några britter ej uppfunnit men ändå skulle marknadsföra i Storbritannien (nån amerikan var upphovsmannen). En agentlösning var alltså det bästa ditt favoritprogram lyckades få fram. Anekdotisk bevisföring men ändå talande.
Citera
2010-04-24, 21:25
Medlem
miklons avatar
Citat:
Nej, men vafan, att anse att brittiska är sämre än svenska ser jag som att förkasta. Det är klart jag inte hellre läser brittiska nyheter, men nyhetsblaskor och underhållningsprogram har olika syften. Nyheterna ska berätta vad som händer och då är så klart det som är närmare än själv mer relevant. Underhållningsprogram ska underhålla och där lyckas UK-versionen bättre. Simple as dell.

Jag har inte sagt att det brittiska är sämre, jag har som sagt knappt sett det, så jag har ingen uppfattning. Vad jag däremot har sagt är att det svenska känns mer intressant för mig. Det är inte konstigare än att någon kan tycka att det är intressantare att följa sitt lokala fotbollslag, som spelar i division 3, än ett lag som spelar i Uruguays högsta serie, trots att det senare säkert håller mycket högre kvalitet.

Vad som är underhållande är ju för övrigt rätt subjektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in