Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur menar du nu? De svenska drakarna har med stor sannolikhet en större samlad förmögenhet än de brittiska motsvarigheterna. De svenska drakarna har dessutom en mycket större bredd. När de brittiska drakarna mest är fokuserade på dagligvaruhandeln besitter de svenska drakarna kompetens även inom t ex industri, bygg och finans vilket ju är tre områden de brittiska drakarna överhuvudtaget inte har kompetens inom.
Jaså? I de brittiska programmen är den vanligaste idén att vara agent åt någon annans produkt på den brittiska marknaden. I de svenska programmen handlar det oftast om riktiga uppfinningar som deltagarna själva står bakom. Jag finner det anmärkningsvärt att ett litet befolkningsunderlag som det svenska kan prestera fler goda uppfinningar och affärsidéer än i det brittiska programmet.
I kvällens program på tv8 satsade för övrigt de brittiska drakarna pengar på en engångspersienn som några britter ej uppfunnit men ändå skulle marknadsföra i Storbritannien (nån amerikan var upphovsmannen). En agentlösning var alltså det bästa ditt favoritprogram lyckades få fram. Anekdotisk bevisföring men ändå talande.
Jaså? I de brittiska programmen är den vanligaste idén att vara agent åt någon annans produkt på den brittiska marknaden. I de svenska programmen handlar det oftast om riktiga uppfinningar som deltagarna själva står bakom. Jag finner det anmärkningsvärt att ett litet befolkningsunderlag som det svenska kan prestera fler goda uppfinningar och affärsidéer än i det brittiska programmet.
I kvällens program på tv8 satsade för övrigt de brittiska drakarna pengar på en engångspersienn som några britter ej uppfunnit men ändå skulle marknadsföra i Storbritannien (nån amerikan var upphovsmannen). En agentlösning var alltså det bästa ditt favoritprogram lyckades få fram. Anekdotisk bevisföring men ändå talande.

Räkna gärna på det och återkom, jag tror inte att det stämmer för fem öre att de har större förmögenhet och även om de har det, vad spelar det för roll? Drakarna har erfarenhet i vitt skilda branscher. Finanserfarenhet har James Caan exempelvis.
Vissa vill vara återförsäljare för andras produkter, ja, men det är roligare med variaton tycker jag. Det är försvinnande få som vill vara återförsäljare och olika lösningar är roliga, det är business i slutändan. Det är skitsnack att det är bättre uppfinningar i svenska versionen, men om du tycker att det är så ska jag ge en förklaring som passar dig. Det är roligare med usla produkter och UK-drakarna sågar bättre, alltså visas inte alla lyckosamma projekt.