Eftersom jag brygger själv och är stolt innehavare av ett bryggverk, så skulle jag kunna säga "all öl är mer eller mindre god", i alla fall om den inte är infekterad med mjölksyra eller så.
Men det är inte riktigt sant. Jag har en ölstil, inte ett speciellt märke alltså, som jag inte fixar - Berliner Weisse, en typ av veteöl som bryggs i Brandenburg och runt Berlin. Den har en kraftig mjölksyrasmak som river i halsen, som påminner om surnat vetekli.
Sedan har jag själv det tvivelaktiga nöjet att ha bryggt en saison, belgisk-nordfransk ale, som jäst för varmt med en jävligt tjurig jäststam (tror det var Mangrove Jacks saisonjäst) och den fick en massa bismaker av fenol, aldehyder och elände. Den var fanimig äcklig. Jäststammen skull klara jästemperaturer upp emot 25C, jag gjorde den på sommaren då det var ungefär så varmt, men det var en ren lögn att den fixade så höga temperaturer. Urk. Enda som gillade den var en kollega som tyckte den var svingod, tror han drack upp alltihop, 25 liter nånstans....
Harbour kommer jag ihåg att jag drack för 15-16 år sedan. Den smakade råttgift rent ut sagt. Finns en annan öl som också smakar råttgift och finns att köpa i gränsbutikerna i Tyskland och det är 1795 Original Czech Lager. Farsan brukar handla den där nere och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur han får ned den skiten asså Värre öl får man leta efter.
Risingsbo ger mig kräkreflexer Smakar som en blandning av papper och metall. Spendrups, Mariestads och Sofiero är heller inga höjdare enligt mig. Nä, här njuter man i skrivande stund av en Staropramen på burk