2013-09-01, 18:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroboy
Min röst går till Rauchbier
http://www.systembolaget.se/1359

Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Leffes http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1659

Kunde knappt dricka upp sörjan.

Citat:
Ursprungligen postat av KarmaAndEffect
Zeitgest, organic brew.

Vidrigt.

Bild på skiten

Varför köper man kvalitetsöl om man ändå inte uppskattar det? Antingen läser man väl på lite om det öl man tänker köpa, annars så plockar man ner lite i korgen och provar med ett öppet sinne?
Jag tror att de flesta som skriver ett namn på ett öl och fy fan eller liknande efter förväntar sig någon lyxvariant av Sofiero, eftersom det är betydligt dyrare.

Olika öltyper smakar olika och många blir dyra på grund av tillverkning i liten skala, import långt ifrån och alkoholskatten, då många öl är rejält starka. Att tro att ett öl blir "godare" bara för att det är dyrare är helt fel, gillar man inte typen av öl så saknar priset betydelse, en billig stout smakar lika illa som en dyr om man inte uppskattar stout.

De tre exemplen ovan har jag länkat till ratebeer, där folk som kan och uppskattar öltypen betygsätter den, och alla tre ligger högt på rankingen. Man kan jämföra detta med musikrecensioner, om en jazzexpert skulle recensera hårdrock och en kännare av klassisk musik skulle betygsätta hip-hop så skulle väl betygen inte vara särskilt relevanta, eller hur?

Länkade också till Staropramen, ölet som hypats av finniga tonåringar som finöl och ett av världens bästa öl.
Jämför siffrorna lite och inse att Aecht Schlenkerla Rauchbier, Leffe Blonde och Zeitgeist är bra öl i sina klasser och att Staropramen är en medioker pilsner. Att sedan alla inte uppskattar rauchbier, belgisk blonde eller mörk lager är en annan femma, men dåligt öl är det inte!

http://www.ratebeer.com/beer/aecht-schlenkerla-rauchbier-marzen/1269/

http://www.ratebeer.com/beer/leffe-blonde/2514/

http://www.ratebeer.com/beer/brewdog-zeitgeist/94573/

http://www.ratebeer.com/beer/staropramen/3784/
Citera
2013-09-01, 19:58
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är det?
Fulbärs som smakar som "kokta grönsaker"?
Citera
2013-09-01, 20:47
Medlem
brutefishs avatar
du talar för idioter. det är samma människor som knäpper en falcon och säger, detta är fanimej riktigt kvalitetsöl.
men det är kul att du orkar.

när man läser i den tråden då och då så inser man hur jävla illa det är ställt.
Citera
2013-09-02, 09:29
Medlem
Astroboys avatar
Citat:
... annars så plockar man ner lite i korgen och provar med ett öppet sinne?
Det var ju det jag gjorde. Jag är väldigt intresserad av öl, främst belgiskt och har varit på flera ölmässor, bla ZBF och Alvinne. Jag brukar alltid hänga på låset till systemet vid månadssläppen och upptäcka nya härliga öl och bryggerier. Jag förväntade mig inte att Rauchbier skulle smaka som en lager.
Tråden handlar ju om vilka öl man upplever som äckliga, och det gör jag med Rauchbier. Den har en alldeles för tydlig tjärsmak enligt mig men det finns med all säkerhet de som tycker att det är en jättegod öl, då får de människorna rösta på något annat öl

Citat:
, men dåligt öl är det inte!
Jag skriver inte att det är ett "dåligt" öl, men att JAG tycker det är äckligt

Off topic: I min kyl just nu: Scneider Weisse TAP6, Brakspear Triple, Leffe blonde, King Goblin och några Tripel Karmeliet
Citera
2013-09-02, 09:37
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Sofiero är ju överlägset vidrigast!

Offtopic: Gör ett blindtest: Jämför Lapinkulta och Newcastle med ögonbindel.
Citera
2013-09-02, 10:20
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det var ju det jag gjorde. Jag är väldigt intresserad av öl, främst belgiskt och har varit på flera ölmässor, bla ZBF och Alvinne. Jag brukar alltid hänga på låset till systemet vid månadssläppen och upptäcka nya härliga öl och bryggerier. Jag förväntade mig inte att Rauchbier skulle smaka som en lager.
Tråden handlar ju om vilka öl man upplever som äckliga, och det gör jag med Rauchbier. Den har en alldeles för tydlig tjärsmak enligt mig men det finns med all säkerhet de som tycker att det är en jättegod öl, då får de människorna rösta på något annat öl

Off topic: I min kyl just nu: Scneider Weisse TAP6, Brakspear Triple, Leffe blonde, King Goblin och några Tripel Karmeliet
fast då borde du väl veta att rauchbier är en stil, då är det ju bättre du skriver att just "Aecht Schlenkerla" är en öl som inte passar dig.
Citera
2013-09-02, 10:40
Medlem
Astroboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
fast då borde du väl veta att rauchbier är en stil, då är det ju bättre du skriver att just "Aecht Schlenkerla" är en öl som inte passar dig.

Helt riktigt att det finns några andra Rauchbier oxå, men för att undvika missförstånd länkade jag till den sorten som jag ogillar
Citera
2013-09-02, 19:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Okej, du kanske är ett undantag. Som jag sa så brukar de som bara droppar ett namn och skriver skitäckligt, vedervärdigt, odrickbart osv. utan att att ens försöka motivera varför det var skitäckligt eller vad de har för preferenser när det gäller öl, vara lagerölsdrickare i det yngre gardet.
För att diskussionen ska bli värd något öht tycker jag att man bör tillföra något mer än ett ölnamn och ett fy fan.
Citera
2013-09-03, 10:15
Medlem
Astroboys avatar
Citat:
För att diskussionen ska bli värd något öht tycker jag att man bör tillföra något mer än ett ölnamn och ett fy fan.

Då är vi överrens
Citera
2013-09-03, 10:23
Moderator
tobess avatar
Jag tycker om de flesta ölsorter och provar mer än gärna på nya saker.

Hittils är det bara en som större delen åkt rakt i vasken. Saku Tume. Fy fan vilken sörja, och då gillar jag mörk öl men den gick helt enkelt inte att dricka utan lätta kväljningar. Skulle kanske ha hjälpt att kyla ner den rejält men jag tvivlar starkt på saken.

I övrigt är jag inget större fan av vanliga lager som man helt enkelt bara höjt alkoholprocenten på, doppelbock och liknande alltså. Det finns massvis med goda starka öl (t.ex. belgiska) men lager som smakar som att de är utspädda med sprit är inte heller några höjdare.
Citera
2013-09-04, 00:03
Medlem
KarmaAndEffects avatar

Bra svar. Jag håller med i vad du säger men jag vet inte om kritiken mot mig var lite felriktad.
Är du säker på att ölen du länkade är samma som jag pratar om? Jag bifogade en länk till bild på ölen i mitt förra inlägg.
Sen vill jag tilläga att jag dricker väldigt mycket mörka lager, stouts och ales. Den här sorten var dock den sämsta ölen jag druckit. Kan ha vart en dålig tappning också.
Citera
2013-09-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du talar för idioter. det är samma människor som knäpper en falcon och säger, detta är fanimej riktigt kvalitetsöl.
men det är kul att du orkar.

när man läser i den tråden då och då så inser man hur jävla illa det är ställt.

Jag tycker det var ett bra inlägg, kanske du tyckte med iofs.. Jag tycker Falcon är gott, skulle inte kalla det kvalitetsöl för det kanske. Sen att det smakar likt många andra ljusa lager gör det inte äckligt.. de flesta är goda. Beror kanske på hur man ser det iofs, jag ser öl främst som ett berusningsmedel och en måltidsdryck..
Senast redigerad av hextern 2013-09-04 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in