2011-02-26, 07:40
Medlem
Insperatuss avatar
Jag har precis läst ut The Road. Mycket bra bok, men som någon nämnt tidigare i tråden väldigt avskalad. Jag tänkte läsa resten av McCarthys böcker, är det dumt att ge sig på Blood Meridian direkt? är det några av hans övriga verk man bör läsa innan?
Citera
2011-03-08, 16:21
Bannlyst
Vägen av Cormac McCarthy

Hej!
vad tycker du om boken Vägen?
Funderar på att läsa den
Citera
2011-03-08, 16:24
Medlem
En av de bättre böcker jag läst på senare år. Rekommenderar den starkt. Blev glad att läsa en bestseller där språket är minst lika bra som handlingen.
Citera
2011-03-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobsylen
Blev glad att läsa en bestseller där språket är minst lika bra som handlingen.

The Road är ju inte direkt en bok man blir glad av...
Citera
2011-03-08, 17:10
Medlem
SilverTips avatar
Här finns en hel del synpunkter på Vägen och andra verk av Cormac McCarthy:

https://www.flashback.org/t756187
Citera
2011-03-09, 21:08
Medlem
Insperatuss avatar
En av de bättre böcker jag läst faktiskt! kan verkligen rekommendera den.
Citera
2011-03-15, 12:01
Medlem
markus120s avatar
Kolla på filmen The Sunset limited, adapterad av självaste Cormac Mccarthy och regisserad av Tommy Lee Jones. Handlar om 2 personer i ett rum, en nihilistisk professor i filosofi som nyss försökte ta livet av sig och den andra en vis gammal svart arbetare som räddade honom. Spelad av Tommy Lee Jones och Samuel Jackson, båda gör sina livs prestationer, Samuel Jackson speciellt visar på otrolig spännvidd. Jag tror att ni hittar klippen i youtube, men ladda annars gärna ner det i piratebay.

De som inte är intresserade av filosofi och stora diskussioner om teosofi, livet och så vidare kommer att antagligen tycka att filmen är pretentiös, men det här är verkligen engagerande för de som intresserar sig för de stora frågorna.
Citera
2011-03-27, 19:47
Medlem
tetrominos avatar
Med tanke på McCarthys säregna, ökensävliga språkbruk och i min mening (som lifswiljan påpekat) faktiskt arkaiska stiltendens så måste jag sluta mig till de som tycker att man bör läsa honom på engelska. I det här fallet går nog en hel del av känslan författaren vill uppnå till intet vid en översättning.

Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Kolla på filmen The Sunset limited, adapterad av självaste Cormac Mccarthy och regisserad av Tommy Lee Jones. Handlar om 2 personer i ett rum, en nihilistisk professor i filosofi som nyss försökte ta livet av sig och den andra en vis gammal svart arbetare som räddade honom. Spelad av Tommy Lee Jones och Samuel Jackson, båda gör sina livs prestationer, Samuel Jackson speciellt visar på otrolig spännvidd.
Fick nys om filmen via en viss blogg och införskaffade den omedelbart. Den är inte särskilt elaborativ men ändå underhållande och tilltalande, på sätt och vis även kärnfull i och med att den mer direkt tar upp vad McCarthy tycks måla runt omkring i t.ex. Blood Meridian (det enda av hans verk jag läst, men jag är av uppfattningen att hans andra böcker är likartade trots skillnaden i direkt innehåll). Jag håller verkligen med om rollprestationerna - jag blir lite glad trots ämnet av att tänka på det!

Rekommenderar den jag med till er som läser.
Citera
2011-03-27, 21:31
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Kolla på filmen The Sunset limited, adapterad av självaste Cormac Mccarthy och regisserad av Tommy Lee Jones. Handlar om 2 personer i ett rum, en nihilistisk professor i filosofi som nyss försökte ta livet av sig och den andra en vis gammal svart arbetare som räddade honom. Spelad av Tommy Lee Jones och Samuel Jackson, båda gör sina livs prestationer, Samuel Jackson speciellt visar på otrolig spännvidd. Jag tror att ni hittar klippen i youtube, men ladda annars gärna ner det i piratebay.

De som inte är intresserade av filosofi och stora diskussioner om teosofi, livet och så vidare kommer att antagligen tycka att filmen är pretentiös, men det här är verkligen engagerande för de som intresserar sig för de stora frågorna.

Tack för ett trevligt filmtips. Jag såg den med stor behållning och det var ett förträffliga manuset.
Senast redigerad av Gregor.Samsa 2011-03-27 kl. 21:51.
Citera
2011-03-29, 21:56
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Jag läste Blood Meridian för ett tag sedan och jag tyckte att det var en fascinerande bok, det tog dock ett bra tag att komma in i språket och man fick leta upp beydelsen till vissa ord men annars så var boken fantastisk. Så nu har jag har planer på att införskaffa fler böcker utav Cormac McCarthy på engelska.
Citera
2011-03-29, 22:55
Medlem
Är det någon av böckerna som är brutalare än Blood Meridian och Child of God?
Citera
2011-06-16, 21:06
Medlem
litteraturfantasts avatar
Jag har "Övergången" hemma, andra delen i "Gränstrilogin". Jag tycker mig ha läst att den ska vara något sånär fristående, men vågar inte kolla runt för mycket på nätet, p.g.a. möjliga spoilers.

Jag undrar. Kan jag börja med den, eller skulle ni göra en definitiv rekommendation för den första delen i Gränstrilogi, innan jag startar med denna?

I övrigt så verkar Mccarthy f.n. skriva en bok som ska gå under titel "The passenger". Vi får hoppas att den blir översatt. I annat fall så får man hoppas på att Mccarthy vinner nobelpriset ( hur troligt kan det vara? ), så får vi säkert hans andra böcker översatta också. Det skulle vara mycket trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in