Med tanke på McCarthys säregna, ökensävliga språkbruk och i min mening (som lifswiljan påpekat) faktiskt arkaiska stiltendens så måste jag sluta mig till de som tycker att man bör läsa honom på engelska. I det här fallet går nog en hel del av känslan författaren vill uppnå till intet vid en översättning.
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Kolla på filmen The Sunset limited, adapterad av självaste Cormac Mccarthy och regisserad av Tommy Lee Jones. Handlar om 2 personer i ett rum, en nihilistisk professor i filosofi som nyss försökte ta livet av sig och den andra en vis gammal svart arbetare som räddade honom. Spelad av Tommy Lee Jones och Samuel Jackson, båda gör sina livs prestationer, Samuel Jackson speciellt visar på otrolig spännvidd.
Fick nys om filmen via en viss blogg och införskaffade den omedelbart.

Den är inte särskilt elaborativ men ändå underhållande och tilltalande, på sätt och vis även kärnfull i och med att den mer direkt tar upp vad McCarthy tycks måla runt omkring i t.ex. Blood Meridian (det enda av hans verk jag läst, men jag är av uppfattningen att hans andra böcker är likartade trots skillnaden i direkt innehåll). Jag håller verkligen med om rollprestationerna - jag blir lite glad trots ämnet av att tänka på det!
Rekommenderar den jag med till er som läser.