Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-21, 20:15
Medlem
1337lols avatar
Hur regisserat är Postkodmiljonären? Jag har tänkt ett tag på detta.

Jag menar inte frågesportdelen, utan den där de går hem till folk, eller till deras arbetsplats, och delar ut vinstcheckar och bilar. Någon som har koll? Kanske till och med vunnit/känner någon som har vunnit?

I dessa inslag, lika dödligt tråkiga varje gång, som avbryter det underhållande och allmänbildande frågesportmomentet blir alla vinnare verkligen extremt glada. Det känns som att det inte är ovanligt att en del börjar gråta och bete sig som om de precis har blivit ekonomiskt oberoende, vaccinerade mot all världens sjukdomar och garanterade att leva friska och starka tills de blir 150 år samt att alla deras önskningar går i uppfyllelse, när de vinner 100 000 kronor (eller vad det rör sig om… orka engagera sig…).

Visst är det kul att vinna pengar, och dessa summor jobbar inte många ihop på kort tid precis. För en del med stora lån och liten inkomst känns det säkert som en skänk från ovan. MEN! I det här programmet vinner ju bara de som har ett superstort behov av dessa pengar! Alla blir helt lyriska. Eller?

På det glada 90-talet, när Loket höll i Bingolotto, kändes det inte så ovanligt att sura gubbar och gummor också vann pengar, och reagerade som om de knappt brydde sig om vinsten, även om den kunde vara större än 100 000 kronor. Ibland kunde man tänka ”vad spelade DU för, när du inte ens blir glad för en miljon?”, och liknande. En del kunde till och med kosta på sig att dumma sig lite (förmodligen på skoj, men ändå), istället för att bara vara rakt av tacksamma.

Men i Postkodmiljonären blir varenda gubbe, gumma, snubbe, brutta, flarn och jeppe, etcetera, skitglada. Vinsten förändrar verkligen deras liv, att döma av deras reaktioner.

Nuförtiden ser jag inte på Bingolotto, så jag vet inte hur det går till. Men om man ponerar att skillnaden mellan det gamla BL och dagens PM skulle ligga i 1990-tal vs. 2010-tal, borde ju ändå skillnaden vara den omvända. Alltså att folk är mer vana vid vinster i tv-program nu och därför oftare borde agera mer sansat och tillbakalutat nu än då. Tror jag i alla fall.

Självklart är det ju inte så att vinnarna träffar Magdalena Graaf och filmteamet för första gången när kameran är på och att detta ögonblick vi får se i tv verkligen är det första mötet, men det jag undrar över är: blir de tillsagda hur de ska bete sig inför kameran?

Ett långt inlägg, men jag undrar verkligen seriöst.

Kan heller inte låta bli att passa på att länka detta, med klassiska klipp på klassiska reaktioner från BL: http://www.youtube.com/watch?v=SPQiAgpcbnM
Senast redigerad av 1337lol 2011-01-21 kl. 20:20.
Citera
2011-01-26, 16:59
Medlem
1337lols avatar
Bumpar tråden lite, eftersom jag fortfarande är nyfiken på ovanstående...
Citera
2011-02-12, 19:45
Medlem
DiamondNines avatar
Känner att en bump av denna tråd passar, då jag har en fråga om livlinan "Ring en vän".

Jag antar att vännen i fråga vet att ett samtal väntar, och borde därför kunna vara beredd med en dator och Google? Att Googla ett svar på 30 sekunder borde inte vara speciellt svårt, och därför borde ju ring en vän nästan vara garanterat rätt svar? Är det någon som vet något mer om hur det fungerar?
Citera
2011-02-12, 20:04
Medlem
Det är ju klart att det är möjligt. Men det är nog svårare än man tror. Pressen är stor och sekunderna tickar snabbt när du ska in information och sen sökra rätt på det. En huvudstad eller liknande går otroligt snabbt att leta fram men vissa frågor är mer komplexa och kan behövas mer tid framför datorn.

btw så är det oroväckande låg nivå på deltagarna. I jämfört med på spåret är det ju vi i femman på frågorna, trots det är det väldigt få som kommer långt. De senaste stolpskottet skröt ju odentligt om sina breda kunskaper men känner inte ens till vilka som gjort ett av världens mest välkända popalbum och failar sedan helt obetänksamt på solsidan. Jag som anser mig rätt chanslös på spåret skulle lätt iaf ta mig till 100 000 nivån på nästan alla program
Citera
2011-02-12, 23:51
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondNine
Känner att en bump av denna tråd passar, då jag har en fråga om livlinan "Ring en vän".

Jag antar att vännen i fråga vet att ett samtal väntar, och borde därför kunna vara beredd med en dator och Google? Att Googla ett svar på 30 sekunder borde inte vara speciellt svårt, och därför borde ju ring en vän nästan vara garanterat rätt svar? Är det någon som vet något mer om hur det fungerar?

Men det förutsätter det att personen inte befinner sig på jobbet, skola etc. Postkodmilj. spelas in på dagtid vad jag vet.

Självklart kan man ha någon arbetslös/jobbar hemma, som sitter och väntar vid datorn, har för mig att man måste välja vilken livlina som tillhör vilket ämne..typ en för sport, en historia osv. Detta kanske dock inte gäller längre.

Oavsett så är det nog inte så lätt att googla fram rätt svar när det väl gäller, som nån var inne på. Vissa frågor är ju lite luddiga.
Senast redigerad av wonderland 2011-02-12 kl. 23:55.
Citera
2011-02-13, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1337lol
Hur regisserat är Postkodmiljonären? Jag har tänkt ett tag på detta.

Jag menar inte frågesportdelen, utan den där de går hem till folk, eller till deras arbetsplats, och delar ut vinstcheckar och bilar. Någon som har koll? Kanske till och med vunnit/känner någon som har vunnit?

I dessa inslag, lika dödligt tråkiga varje gång, som avbryter det underhållande och allmänbildande frågesportmomentet blir alla vinnare verkligen extremt glada. Det känns som att det inte är ovanligt att en del börjar gråta och bete sig som om de precis har blivit ekonomiskt oberoende, vaccinerade mot all världens sjukdomar och garanterade att leva friska och starka tills de blir 150 år samt att alla deras önskningar går i uppfyllelse, när de vinner 100 000 kronor (eller vad det rör sig om… orka engagera sig…).

Visst är det kul att vinna pengar, och dessa summor jobbar inte många ihop på kort tid precis. För en del med stora lån och liten inkomst känns det säkert som en skänk från ovan. MEN! I det här programmet vinner ju bara de som har ett superstort behov av dessa pengar! Alla blir helt lyriska. Eller?

På det glada 90-talet, när Loket höll i Bingolotto, kändes det inte så ovanligt att sura gubbar och gummor också vann pengar, och reagerade som om de knappt brydde sig om vinsten, även om den kunde vara större än 100 000 kronor. Ibland kunde man tänka ”vad spelade DU för, när du inte ens blir glad för en miljon?”, och liknande. En del kunde till och med kosta på sig att dumma sig lite (förmodligen på skoj, men ändå), istället för att bara vara rakt av tacksamma.

Men i Postkodmiljonären blir varenda gubbe, gumma, snubbe, brutta, flarn och jeppe, etcetera, skitglada. Vinsten förändrar verkligen deras liv, att döma av deras reaktioner.

Nuförtiden ser jag inte på Bingolotto, så jag vet inte hur det går till. Men om man ponerar att skillnaden mellan det gamla BL och dagens PM skulle ligga i 1990-tal vs. 2010-tal, borde ju ändå skillnaden vara den omvända. Alltså att folk är mer vana vid vinster i tv-program nu och därför oftare borde agera mer sansat och tillbakalutat nu än då. Tror jag i alla fall.

Självklart är det ju inte så att vinnarna träffar Magdalena Graaf och filmteamet för första gången när kameran är på och att detta ögonblick vi får se i tv verkligen är det första mötet, men det jag undrar över är: blir de tillsagda hur de ska bete sig inför kameran?

Ett långt inlägg, men jag undrar verkligen seriöst.

Kan heller inte låta bli att passa på att länka detta, med klassiska klipp på klassiska reaktioner från BL: http://www.youtube.com/watch?v=SPQiAgpcbnM

Jag tror också att det är uppgjort, att man har sagt åt alla som har vunnit i förväg att se glada ut. Alla som även tävlar i själva programmet tror jag får instruktioner av någon i produktionen. Det ser ut sådär nu i nästan varje live-program.
Citera
2011-02-13, 16:19
Medlem
DiamondNines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Men det förutsätter det att personen inte befinner sig på jobbet, skola etc. Postkodmilj. spelas in på dagtid vad jag vet.

Självklart kan man ha någon arbetslös/jobbar hemma, som sitter och väntar vid datorn, har för mig att man måste välja vilken livlina som tillhör vilket ämne..typ en för sport, en historia osv. Detta kanske dock inte gäller längre.

Oavsett så är det nog inte så lätt att googla fram rätt svar när det väl gäller, som nån var inne på. Vissa frågor är ju lite luddiga.

Att hitta en lucka just den tid som inspelningen är borde inte vara allt för svårt om man hjälper en kompis vinna en miljon kronor tycker jag

Men du kanske har rätt i det du säger med att det är lite svårt att googla fram det på 30 sekunder, men inte omöjligt tycker jag!
Citera
2011-02-14, 19:28
Medlem
martalexs avatar
Vad var det som Rickard Sjöberg skrattade så väldans åt i lördags? Jag tittade på programmet, men jag har glömt hur hans garvattack började
Citera
2011-02-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martalex
Vad var det som Rickard Sjöberg skrattade så väldans åt i lördags? Jag tittade på programmet, men jag har glömt hur hans garvattack började

Den tävlande tänkte svara gult angående färgen på kortet som visar ut fotbollsspelare, trots att den färgen inte ens fanns som alternativ.
Citera
2011-04-09, 19:47
Medlem
Zaxxons avatar
Oj, nm. Killen hade tydligen använt 50/50
Senast redigerad av Zaxxon 2011-04-09 kl. 19:56.
Citera
2011-04-09, 20:58
Medlem
Usch vad upplägget är dåligt. Ett ständigt jobbigt hoppande mellan olika saker. Knappt någon tid alls för frågorna ju..

Typ:

4 minuter frågor > någon organisationsfilm > 2 minuter frågor > presentation av tittarfråga > reklampaus > 3 minuter frågor > utdelning av checkar > presentation av tittarfråga > 3 minuter frågor > slut.
Citera
2011-04-23, 19:40
Medlem
Kärringen vinner 36 mille o köper.......

En tavla och ska piffa upp köket lite. De är nästan så man blir förbannad haha

För 36 mille hade man rest jorden runt, köpt 1-2 hus, fräsch bil, etc etc. En tavla....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in