Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-12, 23:52
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaivaggen
Tycker att det nästan alltid finns någon fråga mellan 10k och 35k som är betydligt svårare än många, många frågor betydligt högre upp. Man får ta nivåerna med en nypa salt.

Sedan var både den frågan och den hon hoppade av på hyfsat enkla (men så är ju allt som bekant väldigt enkelt om man kan det). Båda är typiska mellanstadiefrågor som lätt kan ställa till det för folk på Smartare än en femteklassare, men grundläggande nordisk geografi respektive svensk samhällskunskap.
Nja 10k är ju säkerhetsnivå så den är ju oftast väldigt enkel, därför känns det fel med en så pass svår fråga där. Med svår menar jag att svaret inte känns helt sjävklart och man måste ha rejäl otur med att få nåt ämne man är dålig i. Sen från 20k och uppåt kan det vara både lätt och svårt.

Såg inte avsnittet så vet inte vad hon stannade på. Såg bara klipp med bergfrågan. Men vett fan om en femteklassare har koll på vilket land som har högst berg i Norden? Jag hade sagt Norge men tyckte att snubben som vann miljonen hade en enklare fråga för 225k (Adams skapelse) nu tycker ju jag att den för 350k var ännu enklare men den innan känns det som alla som har i ett frågesportprogram att göra bör kunna. Typ som att fråga vem som målade Mona Lisa. Men för 225k var den frågan löjligt enkel oavsett var ens kunskaper ligger och för 10k var bergfrågan för svår för nivån. Den 225k frågan hade varit mer rimlig på 10k tom. Med det sagt menar jag inte att bergfrågan skulle varit på 225k men kändes taskigt att ha den på första säkerhetsnivån.
Citera
2020-12-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Nja 10k är ju säkerhetsnivå så den är ju oftast väldigt enkel, därför känns det fel med en så pass svår fråga där. Med svår menar jag att svaret inte känns helt sjävklart och man måste ha rejäl otur med att få nåt ämne man är dålig i. Sen från 20k och uppåt kan det vara både lätt och svårt.

Såg inte avsnittet så vet inte vad hon stannade på. Såg bara klipp med bergfrågan. Men vett fan om en femteklassare har koll på vilket land som har högst berg i Norden? Jag hade sagt Norge men tyckte att snubben som vann miljonen hade en enklare fråga för 225k (Adams skapelse) nu tycker ju jag att den för 350k var ännu enklare men den innan känns det som alla som har i ett frågesportprogram att göra bör kunna. Typ som att fråga vem som målade Mona Lisa. Men för 225k var den frågan löjligt enkel oavsett var ens kunskaper ligger och för 10k var bergfrågan för svår för nivån. Den 225k frågan hade varit mer rimlig på 10k tom. Med det sagt menar jag inte att bergfrågan skulle varit på 225k men kändes taskigt att ha den på första säkerhetsnivån.

Precis min poäng, han fick ju svårare och mer nischade frågor på lägre nivå än på 225k, inklusive 10 000-kronorsnivån. Att det är en säkerhetsnivå är således inte en garanti för att frågan ska vara enkel och nivån på frågorna känns ofta rätt godtycklig (men det är svårt att konstruera frågestegar, man hade behövt ganska stort urval från befolkningen för att kunna normera och bestämma vilka frågor som är svårare än andra... gissar att de antingen tar frågor från någon databas eller bara kollar hur många i produktionsteamet som kan frågorna).

Kollade upp vad Ulf Jensen fick för frågor. För 10k fick han frågan vem som hade söner vid namn Gad och Hans (Albert Bonnier, Gustaf de Laval, Raoul Wallenberg och Ruben Rausing), medan han för 50k fick frågan i vilket land Transsylvanien ligger. Tror att om du frågar svenska befolkningen så skulle majoriteten tycka att den andra frågan var lättare. För att inte nämna den för 30 000, som var vad "BRB" står för i chattsammanhang (med felaktiga alternativ som "born rather brainy", "brother, remember your brother" och "browse your box"). Ulf klarade Rausing-frågan och Transsylvanien-frågan utan livlina men fick fråga publiken på 30 000.
Senast redigerad av Kastaivaggen 2020-12-14 kl. 15:48.
Citera
2020-12-15, 06:48
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaivaggen
Precis min poäng, han fick ju svårare och mer nischade frågor på lägre nivå än på 225k, inklusive 10 000-kronorsnivån. Att det är en säkerhetsnivå är således inte en garanti för att frågan ska vara enkel och nivån på frågorna känns ofta rätt godtycklig (men det är svårt att konstruera frågestegar, man hade behövt ganska stort urval från befolkningen för att kunna normera och bestämma vilka frågor som är svårare än andra... gissar att de antingen tar frågor från någon databas eller bara kollar hur många i produktionsteamet som kan frågorna).

Kollade upp vad Ulf Jensen fick för frågor. För 10k fick han frågan vem som hade söner vid namn Gad och Hans (Albert Bonnier, Gustaf de Laval, Raoul Wallenberg och Ruben Rausing), medan han för 50k fick frågan i vilket land Transsylvanien ligger. Tror att om du frågar svenska befolkningen så skulle majoriteten tycka att den andra frågan var lättare. För att inte nämna den för 30 000, som var vad "BRB" står för i chattsammanhang (med felaktiga alternativ som "born rather brainy", "brother, remember your brother" och "browse your box"). Ulf klarade Rausing-frågan och Transsylvanien-frågan utan livlina men fick fråga publiken på 30 000.

Fast just "fråga publiken" är ju meningslös högre upp och även ofta långt ner då publiken inte är att lita på alls. Att då använda den gymnasie-ungdomspublik som är där på en sådan fråga är ju för att ha bränt den livlinan och slippa slösa tid på en meningslös livlina högre upp där man inte kan använda den med nåt resultat ändå.
Så oavsett vad man vill mäta med den livlinan som måttstock blir det fel då den kastas ut bara för att ha använts helt enkelt.
Citera
2020-12-18, 19:37
Bannlyst
Historieläraren vet inte att Pyramiderna är ett av de sju underverken..
Citera
2020-12-18, 19:52
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Skandal!
Citera
2020-12-18, 21:00
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Haha ja, riktigt dåligt faktiskt.
Citera
2020-12-19, 19:42
Medlem
Inte ofta ring en vän svarar redan utan att höra alternativen, och så fegar hon ur!
Citera
2020-12-19, 19:42
Moderator
Dr Kings avatar
Otroligt fegt av tanten som vek ner sig på 100 papp efter att hennes livlina hade sagt Henrik Sjöfararen utan alternativ och uppenbart kunde svaret. Det kan inte vara särskilt bra för deras framtida vänskap att hon uppenbart hade NOLL förtroende för hennes kunskap. Man kan ju undra varför hon ens ringde livlinan om hon ändå inte var beredd att lyssna på vad hon sa.
Senast redigerad av Dr King 2020-12-19 kl. 19:44.
Citera
2020-12-19, 20:50
Medlem
Jag gjorde samma misstag som den tävlande och åtminstone en del av stjärnorna tydligen gjorde och tänkte Vilhelm.
Citera
2020-12-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jag gjorde samma misstag som den tävlande och åtminstone en del av stjärnorna tydligen gjorde och tänkte Vilhelm.

Jamen inte efter att livlinan genast och med säkerhet sagt "Henrik", hoppas jag.

Även om Richard Sjöberg också kan vara bra på att luras, var det uppenbart att han i detta fall kände smärta inför att tävlanden fegade ur i stället för att lyda livlinan.
Citera
2020-12-19, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen

Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Jamen inte efter att livlinan genast och med säkerhet sagt "Henrik", hoppas jag.

Även om Richard Sjöberg också kan vara bra på att luras, var det uppenbart att han i detta fall kände smärta inför att tävlanden fegade ur i stället för att lyda livlinan.

Jag förstår inte var man fick Vilhelm ifrån. Det enda som lät bekant i mina öron var "Henrik Sjöfararen".

Antagligen tänkte de på Erövraren, men det är ju någon helt annan.
Citera
2020-12-20, 00:14
Medlem
Citat:
Jag förstår inte var man fick Vilhelm ifrån. Det enda som lät bekant i mina öron var "Henrik Sjöfararen".

Antagligen tänkte de på Erövraren, men det är ju någon helt annan.

Inte bara antagligen, i Gradvalls fall. Han sade väl till och med "Jag var helt säker på att det var Vilhelm Erövraren". Tanten tänkte nog i samma banor, men vännen lät så pass säker att hon borde ha gått på hennes svar.

För övrigt undrar jag hur många det är som valt tre livlinor som hoppat av på 75 000-nivån (eller innan andra säkerhetsnivån i allmänhet) i rad. Känns som minst fem, sex stycken. Jag förstår att många tänker att det är skönt att komma upp till 100 000 och kunna chansa fritt, men har man ingen aning där har du ändå bara 25% chans. Kan du byta fråga till 100 000 så har du ju (förhoppningsvis, iom att du sökt till ett frågesportsprogram) ganska stor chans att klara den nya frågan.

När du väl gjort det kan du få en eller fler "enkla" frågor i rad. Du kanske till och med kan spara en annan livlina som inte hade hjälpt dig nå 100 000 men som sedan hjälper dig på högre nivå (ex: du sparar 50/50 till en fråga där du faktiskt är 50% säker istället för att bränna den på en fråga du ändå inte har någon aning om och därför genast hoppar av på). Det har nog slängts bort betydligt mer pengar på att folk fegat för mycket med tre livlinor än på att folk har vågat för mycket med fyra. Men sedan hade väl den enda som någonsin svarat fel på miljonfrågan valt fyra livlinor och brände 490 000 kronor, så det kanske har fastnat på folks näthinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in