2011-01-25, 23:33
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klshnkv
Som sagt: jag försöker vara neutral, jag vill varken försvara henne eller skriva något som kan skada henne. Jag menar att jag tycker att det av en större, medmänsklig princip är väldigt lågt att sitta och skriva skit om någon på internet, hur offentlig den personen nu än är- särskilt om den här personen är sjuk. Det är Bernys ansvar att själv dementera saker som eventuellt inte stämmer, eller berätta sanningar, men eftersom hon verkar vara väldigt nergången nu och inte må så jäkla bra så tror jag att hon har ganska låg prioritet på det.
Och nej, jag kan ärligt säga att jag INTE sitter på något "smaskigt" som skulle kunna försämra hennes rykte mer, så du kan lägga ner elakt flin och detektivarbetet på en gång rörande min del i hennes liv... Skoj att du skriver "alla här vet att du haft/har en god relation till Berny", det vet de väl inte alls det, utöver vad jag själv nämnt? Jag finns inte med i hennes böcker, jag är ingen offentlig person, jag skulle snarare tippa att det inte alls är särskilt många som vet att jag och Berny är kompisar.

Jag menade inte att ge dig eller någon annan en lektion i vad ett tufft liv är eller inte är, jag ville bara dra en parallell till att de allra flesta av oss säkert har haft sämre upplevelser och relationer i våra liv och därmed kanske kan förstå att det inte alltid är så lätt att ge en nyanserad bild av någon person man ogillar/har bråkat med. Du behöver inte vara dryg för det.

Jag har väl inte sagt ett ont ord om Berny hitills?
Har bara konstaterat allt annat som skrivits.
Men att hon t.ex stjäl från sina egna (forna)vänner är väl t.ex knappast något som bara kan viftas bort med att hon mår dåligt?

Och ja, det kanske på sätt och vis är hennes ansvar att berätta sanningen, men lixom det ligger i mitt intresse att försvara min polare på krogen om han blir angripen så borde det ligga i hennes vänner att försvara henne om hon blir angripen.
Men ni kanske inte har samma gruppmentalitet i erat gäng.
Sen är det rätt svårt att lita på Berny i det här läget.

En del i att jag vill veta vad som gör att hon "mår så dåligt" är att min lillasyster har läst hennes bok, och jag är rädd att hon lixom många andra redan gjort börjar se upp till Berny och hennes beteende och medvetet eller omedvetet apa efter.
Om jag då kan säga till henne att "Berny minsann hade tuffare uppväxt än dig" eller liknande så kanske hon tänker till en extra gång.

Att Berny fått så mycket positiv uppmärksamhet i media genom dokumentärer och böcker etc är jag inte helt positiv till.
Många unga, främst tjejer mår dåligt, tar man då efter Berny eftersom "man känner igen sig själv i henne" så löper man en överhängande risk att fastna där, lixom för dig utan anledning.
Man ska inte dra sig till folk som mår dåligt bara för att man själv gör det, folk som mår dåligt och framförallt Berny vet mycket väl hur det är att må kasst, men hon vet inte ett skit hur man tar sig ur det och det är faran.
Hon har alltså ingenting att lära någon, någon som mått skit och sedan tagit sig upp däremot har mer att lära ut, för denne vet hur man gör, vilket tänk som krävs etc.
Citera
2011-01-26, 01:23
Medlem
klshnkvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Jag har väl inte sagt ett ont ord om Berny hitills?
Har bara konstaterat allt annat som skrivits.
Men att hon t.ex stjäl från sina egna (forna)vänner är väl t.ex knappast något som bara kan viftas bort med att hon mår dåligt?

Och ja, det kanske på sätt och vis är hennes ansvar att berätta sanningen, men lixom det ligger i mitt intresse att försvara min polare på krogen om han blir angripen så borde det ligga i hennes vänner att försvara henne om hon blir angripen.
Men ni kanske inte har samma gruppmentalitet i erat gäng.
Sen är det rätt svårt att lita på Berny i det här läget.

En del i att jag vill veta vad som gör att hon "mår så dåligt" är att min lillasyster har läst hennes bok, och jag är rädd att hon lixom många andra redan gjort börjar se upp till Berny och hennes beteende och medvetet eller omedvetet apa efter.
Om jag då kan säga till henne att "Berny minsann hade tuffare uppväxt än dig" eller liknande så kanske hon tänker till en extra gång.

Att Berny fått så mycket positiv uppmärksamhet i media genom dokumentärer och böcker etc är jag inte helt positiv till.
Många unga, främst tjejer mår dåligt, tar man då efter Berny eftersom "man känner igen sig själv i henne" så löper man en överhängande risk att fastna där, lixom för dig utan anledning.
Man ska inte dra sig till folk som mår dåligt bara för att man själv gör det, folk som mår dåligt och framförallt Berny vet mycket väl hur det är att må kasst, men hon vet inte ett skit hur man tar sig ur det och det är faran.
Hon har alltså ingenting att lära någon, någon som mått skit och sedan tagit sig upp däremot har mer att lära ut, för denne vet hur man gör, vilket tänk som krävs etc.

Nej, du har inte gjort det och det var inte min mening att påstå heller (om det verkade så), men många andra har det. Nej, det är som sagt aldrig försvarbart att göra dåliga saker, som att exempelvis stjäla, bara för att man mår dåligt, vad jag menar är att det kan vara en FÖRKLARING, inte en ursäkt. Mår man bra och trivs med sig själv och sitt liv tror jag allt att risken för att man gör elaka, dumma eller felaktiga saker är mindre än om man mår crap, hänger du med? Det blir lätt en domninoeffekt... Man mår dåligt--> börjar knarka--> äventyrar sin ekonomi--> får skulder--> börjar stjäla, osv. Som sagt, det är ingen ursäkt, bara en förklaring. Downward spiral.

Jag talar bara för mig själv, ingen annan. Vill någon annan försvara Berny eller snacka om mer personliga saker gällande henne, så varsågoda. Jag orkar och vill dock inte blanda mig i, mer än vad jag gjort här. Vill hålla en viss nivå. Jag och Berny har aldrig varit jättenära vänner, kanske jag bör klargöra, vi har haft ett flertal gemensamma vänner sedan många år tillbaka och har därmed lärt känna varandra, sedan har vi varit nätpolare men även träffats IRL ett flertal gånger, sovit hos varandra, festat, gått på konsert ihop och sådär. Vi har nog aldrig, som jag kan minnas spontant, umgåtts med våra gemensamma vänner samtidigt, därför känns det konstigt att prata om "gruppmentalitet" i mitt fall. Jag har inte träffat henne på två år, och därför har jag svårt att knyta an till eller sätta mig in i saker som hänt de senaste åren, som verkar vara det som dominerar i den här tråden. Okej?

Jag tycker att det är väldigt sorgligt att det finns många som apar efter Berny, absolut, det har jag alltid tyckt och kommer alltid att tycka. Djupt beklagligt. Jag tycker också att det är tråkigt att media haussat uppe henne så mycket, och satt henne i en sits som hon inte kan hantera, även om hon önskar det (alltså kändisskapet).
Jag tror att en stor fara är att många av de kids som fastnar så hårt för Berny, egentligen inte i första hand fascineras av att hon är sjuk, mår så dåligt, har levt så destruktivt och svårt osv, utan för att de helt enkelt gillar hennes image. De kopplar samman hennes klädstil, hennes musiksmak och andra attribut kring henne med att må dåligt, ser det som en genväg eller hur jag skall säga. Liksom "åh, en sådan färgstark och coolt klädd och frispråkig ung tjej som är författare och tjej, wow", och så har de svårt att hålla isär hennes positiva personlighetsdrag och färdigheter från hennes sjukdom. Jag tycker även att det är lite överdrivet att säga att allt är Bernys fel, jag kan absolut hålla med om att det finns de som kopierat henne stenhårt och det är givetvis synd, men hennes mening med de här böckerna var aldrig att smitta folk eller peppa folk att börja skära sig i armarna. Lika lite som Marilyn Manson med sin musik ville att de där tonårspojkarna skulle meja ner folk på skolan i Columbine. Det finns alltid en risk med att ge ut provocerande böcker, musik och annat, man kan bli inspirerad till alla möjliga dumheter, men jag tycker inte att huvudansvaret bör ligga hos den som skapar verket (om det inte rör sig om direkta uppmaningar, förstås). Det är bara en utlösande faktor, en trigger. Om media, skolan och samhället i stort kunde belysa saker som självskadebeteende, droger och annat dåligt på ett bättre sätt än vad som görs nu, skulle folk kanske inte leta "fakta" i t.ex. Bernys bok.

Hennes bok är ingen faktabok, ingen lärobok. Hon eller någon annan har aldrig påstått det då den marknadsförts. Sedan att vissa tyvärr tror det, och använder den som det, är väldigt tråkigt. Det finns böcker inom liknande ämnen som har lyckligare slut och som säkert kan hjälpa folk mer genom att de beskriver hur man tar sig ur ett dåligt leverne, men det gör inte Bernys och det MÅSTE den inte göra heller.

Jag tycker att du som storasyskon kan prata med din syster om du är orolig, utan att sitta med alla kort på hand och veta allt om Berny. För en dialog med henne (kanske är det då bra om du läst böckerna, så du vet vad det är hon läst och tagit till sig), prata om det och diskutera det. Nyansera bilden för henne, kanske kan du leta reda på fler böcker i samma stil men med ett "bättre" slut eller visa lämpliga dokumentärfilmer? Fråga hur hon tänker, hur hon mår. Kanske kan du ta upp det där jag skrev tidigare, att det är skillnad på Bernys yttre attribut och hennes sjukdom (nu vet jag ju ingenting om din syster, men ändå), att man kan vara tufft klädd och kaxig och få uppmärksamhet/bli känd utan att må piss.
Citera
2011-01-26, 06:31
Medlem
Denosynliges avatar
Jag vill tillägga att man kan läsa om Bernys författande och hur hon ställer sig i frågan med fans etc, på hennes hemsida http://www.bernyblue.com/ . Där står det bland annat att hon skrev böckerna för att upplysa, för att öka förståelsen för psykiskt sjuka. Hon behöver inte ha ett "lyckligt slut" i sina böcker för att få göra det. Det framkommer i böckerna varför Berny mår så dåligt, om du verkligen vill hjälpa din syster så föreslår jag att du läser böckerna istället för att sitta och svamla på ett forum.
Citera
2011-01-26, 13:45
Medlem
Mr.Goats avatar
klshnkv

Citat:
vad jag menar är att det kan vara en FÖRKLARING, inte en ursäkt. Mår man bra och trivs med sig själv och sitt liv tror jag allt att risken för att man gör elaka, dumma eller felaktiga saker är mindre än om man mår crap, hänger du med? Det blir lätt en domninoeffekt... Man mår dåligt--> börjar knarka--> äventyrar sin ekonomi--> får skulder--> börjar stjäla, osv. Som sagt, det är ingen ursäkt, bara en förklaring. Downward spiral.

Ja visst är det så.

Citat:
Jag talar bara för mig själv, ingen annan. Vill någon annan försvara Berny eller snacka om mer personliga saker gällande henne, så varsågoda. Jag orkar och vill dock inte blanda mig i, mer än vad jag gjort här. Vill hålla en viss nivå. Jag och Berny har aldrig varit jättenära vänner, kanske jag bör klargöra, vi har haft ett flertal gemensamma vänner sedan många år tillbaka och har därmed lärt känna varandra, sedan har vi varit nätpolare men även träffats IRL ett flertal gånger, sovit hos varandra, festat, gått på konsert ihop och sådär. Vi har nog aldrig, som jag kan minnas spontant, umgåtts med våra gemensamma vänner samtidigt, därför känns det konstigt att prata om "gruppmentalitet" i mitt fall. Jag har inte träffat henne på två år, och därför har jag svårt att knyta an till eller sätta mig in i saker som hänt de senaste åren, som verkar vara det som dominerar i den här tråden. Okej?

Ok, tack för att du klargör detta.

Citat:
Jag tror att en stor fara är att många av de kids som fastnar så hårt för Berny, egentligen inte i första hand fascineras av att hon är sjuk, mår så dåligt, har levt så destruktivt och svårt osv, utan för att de helt enkelt gillar hennes image. De kopplar samman hennes klädstil, hennes musiksmak och andra attribut kring henne med att må dåligt, ser det som en genväg eller hur jag skall säga. Liksom "åh, en sådan färgstark och coolt klädd och frispråkig ung tjej som är författare och tjej, wow", och så har de svårt att hålla isär hennes positiva personlighetsdrag och färdigheter från hennes sjukdom.

Det tror jag du har rätt i, men därför är det viktigt att sanningen kommer fram, och inte bara den sanning som hon själv vill förmedla.

Citat:
Jag tycker att du som storasyskon kan prata med din syster om du är orolig

Hon är inte dum, och jag har dessutom uppmärksammat henne om många saker som kommit fram genom den här tråden.
Citera
2011-01-26, 13:47
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Jag vill tillägga att man kan läsa om Bernys författande och hur hon ställer sig i frågan med fans etc, på hennes hemsida http://www.bernyblue.com/ . Där står det bland annat att hon skrev böckerna för att upplysa, för att öka förståelsen för psykiskt sjuka. Hon behöver inte ha ett "lyckligt slut" i sina böcker för att få göra det. Det framkommer i böckerna varför Berny mår så dåligt, om du verkligen vill hjälpa din syster så föreslår jag att du läser böckerna istället för att sitta och svamla på ett forum.

Jag orkar som sagt inte läsa böckerna, har sett större delen av hennes dokumentär och det var nog.
Det här är skvallerforumet, live with it.

Om det nu framgår och du har läst hennes böcker kan du väl förklara?
Citera
2011-01-26, 14:21
Medlem
Mr.Goats avatar
Tråden verkar vara ganska avstannad, mycket pga att Berny verkar gått under jorden.
Så det kan nog vara dags för en sammanfattning för att underlätta för nytillkomna läsare.

Ska försöka mig på en sådan nu då jag glatt tagit del av andras massor med gånger när andra snälla FBare tagit sig tid .
Rätta gärna felaktigheter eller lägg till saker jag glömt.

Länkar:

http://www.bernyblue.com

Bilddagboken

Dokumentär del. 1

Bernyblue kallar hon sig på helgon.se, kan inte länka direkt

Amelia's Blogg

Inlägg ang. Berny

Berny's facebook

Nuvarande pojkväns facebook

Sammanfattning.
Verkar vara ganska svalt med nyheter om Berny för tillfället.

Hon sägs hålla på med ett nytt projekt, ingen verkar veta exakt vad det handlar om däremot, självbiografi, roman eller film?

Sedan första boken verkar hon ha tappat kontakten med de flesta av sina "änglar", mycket pga sitt intensiva knarkande och illojala beteende mot kamrater.

Sedan andra boken som handlade om:
Citat:
Och när minnen från den tidiga barndomen hinner ifatt henne, finner hon där ett mörker svartare än hon kan stå ut med. Så kommer Jonas in i hennes liv.
En man som inte missbrukar, som inte fascineras av demoner och ärrad hud, som ser henne och inte sjukdomen.
Plötsligt har Berny något för henne nytt och ovant- ett liv som är värt att kämpa för. Hon vet också att det kommer att glida henne ur händerna om hon inte klarar av att bli drogfri, och det svåraste av allt: möta sitt förflutna.

Verkar det tyvärr vara just precis det som hänt, hon fortsatte knarka med ny entusiasm och förlorade sedermera Jonas, vilken hon även anmält för misshandel.
Som jag förstått det har hon även anmält deras inneboende Lucas.

Rapporter talar om knarkande och prostitution sedan senaste boken.
Hon har bla. blivit vräkt från ett par ställen och blivit skylldig tiotusentals kronor till följd av sanering utav lägenheterna som behövts pga djuravföring etc.

Just idag verkar hon hålla hus i Västra Frölunda tillsammans med pojkvännen Nicklas och hunden Milo.
Senast redigerad av Mr.Goat 2011-01-26 kl. 14:25.
Citera
2011-01-26, 19:04
Medlem
Det var kanske någon spekulerade i vad hon gjorde och hur hon såg ut nu för tiden.

Såg henne idag utan milo. Hon såg upprörd/abstinent ut. Klädd i väldigt tunna kläder med tanke på hur kallt det var ute. Var i sällskap med en sliten kille, förmodligen en narkoman.
Citera
2011-02-01, 12:01
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Jag orkar som sagt inte läsa böckerna, har sett större delen av hennes dokumentär och det var nog.
Tidigare i tråden står det att hon blev utsatt för sexuella övergrepp av sin storebror, men fick pengar av familjen för att hålla tyst.
Det behöver ej vara sant.

Men i Känn pulsen slå skriver hon om övergrepp som liten, men det framgår aldrig av vem.
I första boken handlar det om tiden på behandlingshem och psyket, då är hon rätt psykotisk och får slutligen sin schizofrenidiagnos.
Citera
2011-02-01, 15:18
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Skulle bara vilja inflika att som patient med borderlineproblematik, får du i tidigt stadium av din terapi (eller bara inläggning för den delen) veta att ditt beteende kan trigga andra, och vise versa.
Citera
2011-02-03, 20:26
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:

Jag orkar inte förklara av samma anledning som du inte orkar läsa hennes böcker. Ja det här är skvallerforumet, inte ett ställe där vi summerar korta versioner av Bernys mående. Dessutom är det inte så svårt att fatta varför hon mår som hon mår.

1. Hon blev utsatt av sexuella övergrepp som liten.
2. Lider av Schizofreni.
3. Missbrukar droger.

Det är inget mysterium direkt varför och pga vad Berny mår dåligt. Fråga henne i egen hög person om du vill ha djupare förklaringar, jag tvivlar på att du lär finna grundliga svar på dina frågor här på skvallertråden.
Citera
2011-02-07, 23:48
Medlem
candyfleshs avatar
i brist på skvaller, så tog jag mig tid till att läsa vingklippt ängel för första gången nu (läst pulsen slå bara och hennes blogg) och tycker det är helt jävla bisarrt att förlaget gav ut den, den romantiserar ju ständigt skit som självskadebeteende. jag förstår att det lätt var så när hon var sjuk å så ung när hon skrev den så ansvaret ligger ju inte hos henne... men vafan tänkte förlaget? hon var dessutom långt ifrån frisk när den var klar trots att hon sen fick skriva ännu en biografi om hur hon poppade piller istället för rakblad... jag skulle vilja läsa bernys bok när hon är frisk och objektivt kan blicka tillbaka på sitt liv

skriva kan hon dock, hon borde ha skrivit fiktivt redan från början och tagit in glimtar av sitt liv, inte varit så utelämnade... iaf inte romantiserat hur man "smeker" fram blod och hela tiden lista upp vilka piller hon käkar (hur hon ens kan komma ihåg det)... snacket mellan änglarna tror jag är ett jävla påhitt. människor pratar inte sådär. men språket behärskar hon för det mesta, synd att hon torskat rejält på heroin nu. hade nog gärna velat läsa en fiktiv bok nu när hon är lite äldre och förmodligen har slutat romantisera skit som piller och blod...
Citera
2011-02-08, 11:18
Medlem
Yerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyflesh
i brist på skvaller, så tog jag mig tid till att läsa vingklippt ängel för första gången nu (läst pulsen slå bara och hennes blogg) och tycker det är helt jävla bisarrt att förlaget gav ut den, den romantiserar ju ständigt skit som självskadebeteende. jag förstår att det lätt var så när hon var sjuk å så ung när hon skrev den så ansvaret ligger ju inte hos henne... men vafan tänkte förlaget? hon var dessutom långt ifrån frisk när den var klar trots att hon sen fick skriva ännu en biografi om hur hon poppade piller istället för rakblad... jag skulle vilja läsa bernys bok när hon är frisk och objektivt kan blicka tillbaka på sitt liv

skriva kan hon dock, hon borde ha skrivit fiktivt redan från början och tagit in glimtar av sitt liv, inte varit så utelämnade... iaf inte romantiserat hur man "smeker" fram blod och hela tiden lista upp vilka piller hon käkar (hur hon ens kan komma ihåg det)... snacket mellan änglarna tror jag är ett jävla påhitt. människor pratar inte sådär. men språket behärskar hon för det mesta, synd att hon torskat rejält på heroin nu. hade nog gärna velat läsa en fiktiv bok nu när hon är lite äldre och förmodligen har slutat romantisera skit som piller och blod...

Håller med, men hon har nog tyvärr inte slutat "romantisera" droger då det sista inlägget i hennes blogg väll just handlade om att hon väljer drogerna, hon ska nog på en rejäl avgiftning och vara clean i några månader eller så innan hon kan skriva något vettigt igen, dock har jag en känsla av att om hon nu kommer fortsätta med skrivandet så kommer det att speglas i hennes liv då jag har för mig att jag läste på typ helgon hur hennes första fiktiva bok skulle handla om kvinnomisshandel så. Det kommer nog spegla hennes erfarenheter hur hon än vrider och vänder på det, jag är själv författare så jag vet att det är lättare att ta upp en liten tråd från sitt eget liv och väva in det i något större och sen plocka lite delar. Men det är ju bara vad jag tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in