2010-07-01, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Har aldrig påstått det är en tråd om mig, nu lägger du ord i mun på mig. Och nej såklart är inte missbruk en sjukdom, men ni måste väl förstå att om en person lider av den tyngsta psykiska sjukdom som finns, är ej att räkna med att bete sig rationellt? Eller är ni verkligen SÅ blinda? Isåfall är det skrämmande vilka korkade människor det faktiskt finns.

Det här kommer låta hårt, jag vet det, MEN ingen tvingade Berny att ge ut en bok. Att slå mynt av sitt kändisskap, att åka svea rike runt och föreläsa och att gå ut i media för att "få andra att förstå".
Hon har valt sin plats i rampljuset och därav mitt intresse för henne. Och missförstå mig inte nu, jag fattar att hon ville ge ut den här boken. Att kan man skriva ska man skriva men det jag vill peka på är hur hon har betet sig EFTER att boken kom ut. Hur hon förvaltade sina 15 minuter och hur dessa 15 minuter som har gett oss den Berny jag är intresserad av idag.
Om hennes beteende är irrationellt nu, när hon pundar igen och pratar med glitterblodsänglasystrarna, so be it men man måste komma ihåg ATT det är DEN delen av berny som ligger till grunden för den här tråden.
Citera
2010-07-01, 18:43
Medlem
Att missbruk inte skulle vara en sjukdom utan bara att missköta sig i samhället är en ihärdig fördom, det är visst en sjukdom och den försviller inte för att personen blir ren utan ligger latent ifall personen tar ett återfall, ofta går då processen fortare än innan och missbrukaren hamnar snart i samma siär som hen steg upp ur eller ännu värre.

Att det är lätt för en psykpatient att få psykisk tvångsvård om det finns regelbundna kontakter med psyk på orten när kriser uppstår, men - om det finna missbruk inblandat så kan det tänkas att psyk inte tar i fallet alls och om personen flyttar runt mellan kommuner utan att ta någon psykkontakt pga missbruk så händer inget innan Polisen behöver gå in och således kontaktar socialtjänsten.

Jag tror säkert att vissa som läser här känner någon som har vårdats enl LVM (lagen om vård av missbrukare) men på många ställen ställer man sig väldigt tvivlande till hur verksam en sån placering, eller om man vill se det som att man numera inte vill lägga resurser på missbrukar utan låter dem vara vandrande varnande exempel tills de blir polisens sak.
Citera
2010-07-02, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
På tal om att bete sig rationellt, bläddrar man tillbaka i tråden finns det flera inlägg från dig där du både gottar dig åt Berny-skvaller och pratar illa om henne själv. Så lägg av nu, du är ju pinsam.
Då har du inte läst allting. Jag var som er förut, men jag utvecklades, jag gick framåt och insåg vad jag höll på med, det har inte du gjort ser jag. DU är pinsam.

Saffrose: Nej, det låter inte alls hårt.. Jag förstår dig och tycker detsamma, är också väldigt nyfiken på hur det gått för henne sedan boken och följde ivrigt bloggen också, menar bara att jag förstår de som är sjuka på ett eller annat sätt för i detta samhälle är det EXTREMT svårt att leva med sjukdom, psykisk som fysisk, det är allt jag menar. Så jag lider med henne och hoppas det på något sätt ändå kan lösa sig men jag tror inte det.
Senast redigerad av Xana 2010-07-02 kl. 01:45.
Citera
2010-07-02, 04:52
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Då har du inte läst allting. Jag var som er förut, men jag utvecklades, jag gick framåt och insåg vad jag höll på med, det har inte du gjort ser jag. DU är pinsam.

En fråga.

Om man inte "utvecklas" och inser att Berny faktiskt är psykiskt sjuk och att alla i tråden har fel om henne som inte tycker som du (till och med personer som känt/känner henne), är man pinsam då?
Senast redigerad av ontblod 2010-07-02 kl. 05:32.
Citera
2010-07-02, 11:11
Medlem
candyfleshs avatar
någon som vet hur det var med den påstådda misshandeln. BP påstod ju att jonas misshandlat henne i de fem år de var tillsammans? sant eller falskt?
Citera
2010-07-02, 11:47
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyflesh
någon som vet hur det var med den påstådda misshandeln. BP påstod ju att jonas misshandlat henne i de fem år de var tillsammans? sant eller falskt?

Sant.
Citera
2010-07-02, 12:18
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelsi
Sant.

Helt OT nu men kollade runt på din blogg lite och den var färgglad och typ annorlunda från de vanliga bloggarna jag läser. Sköna rubriker du har till varje inlägg
Citera
2010-07-02, 13:12
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Sant.

Hur vet du det?
Citera
2010-07-02, 13:12
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Helt OT nu men kollade runt på din blogg lite och den var färgglad och typ annorlunda från de vanliga bloggarna jag läser. Sköna rubriker du har till varje inlägg

Man tackar. En dag kanske man får en sån här fin skvallertråd. Oh wait, no. :P
Citera
2010-07-02, 13:14
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Hur vet du det?

Privata källor som känner BP och hennes dåvarande Jonas.
Citera
2010-07-02, 13:22
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Man tackar. En dag kanske man får en sån här fin skvallertråd. Oh wait, no. :P

Haha

Spot on
Citera
2010-07-02, 15:05
Medlem
Hur menar Tjelsi att det kommer sig att BP gick ut i sin blogg och högtidligt erkände att hon inte bara blåljugit om misshandln utan även sett till att han blev förföljd.

Kan tänka mig att du inte vill röja dina källor men en lite mer målande förklaring till ditt påstående kan väl vara på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in