2014-05-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Det var Berny själv som skrev på sin blogg att hon upprättat ett sånt kontrakt med personalen att vid återfall så skulle hon lämna bort Theus och att personalen då skulle se till att det blev gjort.

Men det är klart att Berny kan ha ljugit om det för att framstå som "ansvarsfull". För övrigt så även om det verkligen finns ett "kontrakt" så tror jag inte det är juridiskt bindande, så det har nog ingen betydelse alls. Men personalen borde ju oavsett det kunna kontakta djurskyddet tycker man, de ser ju hur hon har det.

Jag vet att B skrev det på sin blogg. Men det var just det jag undrade: Det kommer direkt från henne, och med tanke på hennes lögner, finns det något kontrakt överhuvudtaget? Och om det nu finns ett sådant kontrakt med personalen, är det muntligt, skriftligt, finns det något överhuvudtaget som innebär att B skulle behöva stå för sina ord?

För mig låter det väldigt konstigt att göra upp ett sådant kontrakt med personal på ett LSS-boende. Det är ju inte därför de är där. Men om det finns, undrar vad personalen säger nu när Berny uppenbarligen inte tänker ge ifrån sig Theus under några som helst omständigheter?
Citera
2014-05-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KidUNot
Jag vet att B skrev det på sin blogg. Men det var just det jag undrade: Det kommer direkt från henne, och med tanke på hennes lögner, finns det något kontrakt överhuvudtaget? Och om det nu finns ett sådant kontrakt med personalen, är det muntligt, skriftligt, finns det något överhuvudtaget som innebär att B skulle behöva stå för sina ord?

För mig låter det väldigt konstigt att göra upp ett sådant kontrakt med personal på ett LSS-boende. Det är ju inte därför de är där. Men om det finns, undrar vad personalen säger nu när Berny uppenbarligen inte tänker ge ifrån sig Theus under några som helst omständigheter?

De är nog inte väl till mods men kan nog inte göra så mkt, annat än anmäla och varför de inte gör det är ju frågan. De, om några, borde ju anses trovärdiga och tas på allvar vid en ev anmälan, till skillnad från nån som anmäler helt anonymt. De kan ju verkligen berätta vad de ser med egna ögon så att säga.

Men de kanske inte vågar för att Berny blir tokig, hon har ju redan hotat och skrämt dem (såvida inte det också var lögn och överdrift från bernys sida). Men även om det var sant med hotelserna så borde de agera ändå när det gäller hunden, hotfulla brukare på LSS-boenden får ju inte göra som de vill bara för att de hotar/skrämmer personalen, då vidtar man åtgärder för att skydda såväl personal som brukare (och i detta fall, hunden).
Men det där snacket om hotelser och polis etc var nog kraftigt överdrivet från Berny, annars hade hon sannolikt blivit lpt:ad och polisanmäld.

Sen kan det ju ha kommit in anmälningar ang Theus som vi inte vet om men som lämnats utan åtgärd. Tyvärr är det ju så att djurskyddsmyndigheterna ofta kan vara överhopade med anmälningar och bara tar de mest akuta, alternativt nonchalerar anmälningar.

Edit: Det enda som rent juridiskt skulle kunna tvinga henne att hålla sitt löfte är (som jag förstår det, jag kan ha fel) att hon beläggs med djurförbud från myndigheterna, och om hon därefter bryter mot förbudet och skaffar nya djur så kan de nya djuren tas ifrån henne. Men vad hon än har för avtal med personalen med Theus, om det finns överhuvudtaget, så är det knappast tvingande.
Senast redigerad av DugDeepeer 2014-05-03 kl. 12:45.
Citera
2014-05-03, 21:16
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
De är nog inte väl till mods men kan nog inte göra så mkt, annat än anmäla och varför de inte gör det är ju frågan. De, om några, borde ju anses trovärdiga och tas på allvar vid en ev anmälan, till skillnad från nån som anmäler helt anonymt. De kan ju verkligen berätta vad de ser med egna ögon så att säga.

Men de kanske inte vågar för att Berny blir tokig, hon har ju redan hotat och skrämt dem (såvida inte det också var lögn och överdrift från bernys sida). Men även om det var sant med hotelserna så borde de agera ändå när det gäller hunden, hotfulla brukare på LSS-boenden får ju inte göra som de vill bara för att de hotar/skrämmer personalen, då vidtar man åtgärder för att skydda såväl personal som brukare (och i detta fall, hunden).
Men det där snacket om hotelser och polis etc var nog kraftigt överdrivet från Berny, annars hade hon sannolikt blivit lpt:ad och polisanmäld.

Sen kan det ju ha kommit in anmälningar ang Theus som vi inte vet om men som lämnats utan åtgärd. Tyvärr är det ju så att djurskyddsmyndigheterna ofta kan vara överhopade med anmälningar och bara tar de mest akuta, alternativt nonchalerar anmälningar.

Edit: Det enda som rent juridiskt skulle kunna tvinga henne att hålla sitt löfte är (som jag förstår det, jag kan ha fel) att hon beläggs med djurförbud från myndigheterna, och om hon därefter bryter mot förbudet och skaffar nya djur så kan de nya djuren tas ifrån henne. Men vad hon än har för avtal med personalen med Theus, om det finns överhuvudtaget, så är det knappast tvingande.

Jag tycker hon borde ha djurförbud, det är ju uppenbart vid det här laget att hon inte kan ha hand om djur. Hon kan ju för fan inte ens ha hand om sig själv
Citera
2014-05-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Jag tycker hon borde ha djurförbud, det är ju uppenbart vid det här laget att hon inte kan ha hand om djur. Hon kan ju för fan inte ens ha hand om sig själv

Mm, det borde hon fått för länge sen, redan när hon hölls med katterna...
Hon är totalt känslolös när det gäller djur. Påstår hon älskar Theus, men hon älskar inte honom för hans egen skull. Hon älskar honom för SIN egna självupptagna egoistiska skull, för att han ska vara hennes tröstobjekt när hon bryter ihop. Men sanningen är att i hennes värld är han precis lika utbytbar som katterna och Milo. Skulle hon bli av med Theus skulle hon bara skaffa nåt annat djur och "älska" det.
Citera
2014-05-03, 23:04
Medlem
Citat:
Mm, det borde hon fått för länge sen, redan när hon hölls med katterna...
Hon är totalt känslolös när det gäller djur. Påstår hon älskar Theus, men hon älskar inte honom för hans egen skull. Hon älskar honom för SIN egna självupptagna egoistiska skull, för att han ska vara hennes tröstobjekt när hon bryter ihop. Men sanningen är att i hennes värld är han precis lika utbytbar som katterna och Milo. Skulle hon bli av med Theus skulle hon bara skaffa nåt annat djur och "älska" det.

Eller någon annan mysfarbror/ emobimbo och "älska" den.
Vissa av hennes ex verkar fatta dealen, andra inte.
Citera
2014-05-04, 09:54
Medlem
habilgerbils avatar
Jag betvivlar att ett kontrakt mellan Berny och personalen är bindande på något som helst sätt. Missbrukare förväntas ta egna initiativ för att tillfriskna med små knuffar i rätt riktning och jag kan tänka mig att personalen efter det tillfällets brutala meltdown satte sig ner med en ångestfylld Berny som bara ville att samtalet skulle vara över och att det lät ungefär såhär:

- Jaha du Berny, det här blev ju lite tokigt...
- Jaa...
- Vet du vad det var som hände egentligen?
- Nääe...
- Finns det någonting som vi skulle kunna göra för att undvika att hamna här igen?
- Vet inte...
- Vi kanske skulle göra en liten överenskommelse? T ex att du lovar att be om hjälp innan det går såhär långt? Skulle du kunna göra det?
- Vet inte...
- Du klarar ju inte av att ta hand om Theus när du mår så dåligt. Kan inte det vara en morot för dig? Att du kan förlora honom om detta upprepas?
- Joo...
- Ska vi kanske komma överens om att vi ordnar ett nytt hem till honom om vi hamnar här igen?
- ...
- Då säger vi så?
- ...
- Bra. Kämpa på nu din galna emohagga.

Psykiatrin och missbruksvården är full av små betydelselösa löften som får både vårdare och missbrukare, och deras anhöriga, att känna att deras luftslott kanske kan hålla denna gången. När det väl är upp till bevis är personalen maktlös och missbrukaren i förnekelse.
Citera
2014-05-04, 10:21
Medlem
Tyvärr är det så att personalen på LSS-boendet inte får bryta tystnadsplikten dom har gemtemot Berny. För att få bryta tystnadsplikten måste det föreligga ett brott som ger minst 1 års fängelse, och misskötsel av djur ger sällan höga straff Därför skulle kontraktet (om det nu finns ett) ändå inte vara något värt.
Citera
2014-05-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Jag betvivlar att ett kontrakt mellan Berny och personalen är bindande på något som helst sätt. Missbrukare förväntas ta egna initiativ för att tillfriskna med små knuffar i rätt riktning och jag kan tänka mig att personalen efter det tillfällets brutala meltdown satte sig ner med en ångestfylld Berny som bara ville att samtalet skulle vara över och att det lät ungefär såhär:

- Jaha du Berny, det här blev ju lite tokigt...
- Jaa...
- Vet du vad det var som hände egentligen?
- Nääe...
- Finns det någonting som vi skulle kunna göra för att undvika att hamna här igen?
- Vet inte...
- Vi kanske skulle göra en liten överenskommelse? T ex att du lovar att be om hjälp innan det går såhär långt? Skulle du kunna göra det?
- Vet inte...
- Du klarar ju inte av att ta hand om Theus när du mår så dåligt. Kan inte det vara en morot för dig? Att du kan förlora honom om detta upprepas?
- Joo...
- Ska vi kanske komma överens om att vi ordnar ett nytt hem till honom om vi hamnar här igen?
- ...
- Då säger vi så?
- ...
- Bra. Kämpa på nu din galna emohagga.

Psykiatrin och missbruksvården är full av små betydelselösa löften som får både vårdare och missbrukare, och deras anhöriga, att känna att deras luftslott kanske kan hålla denna gången. När det väl är upp till bevis är personalen maktlös och missbrukaren i förnekelse.

Ha, ha! Tack för morgonens garv!

Ang sista stycket så håller jag med, har själv varit med om liknande inom psykiatrin med "löften" och "överenskommelser" som i slutändan inte betyder nåt.
Citera
2014-05-04, 10:40
Medlem
Och såg precis på hennes blogg att nu börjas det igen med Projekt Bra Matte:

"Den här helgen har jag ägnat mig åt Theus. Vi har tagit fyra långa promenader varje dag"
"borstat Theus och satt på fästingmedel."
"Busat och varit barnslig med Theus. Det börjar bli för varmt för honom nu, att vara i sängen så mycket."

Och Projekt Hem förstås:

"Jag har städat och fixat"
"Lägenheten jobbar jag på. Jag sorterar och skapar en grundordning. Skalar av och skalar bort. Rengör noga."

Men givetvis måste hon få in en fundering över Projekt Hemlös också:

"Min första tanke var att ringa en vän i Stockholm, ordna en frizon där och egna nycklar. En plats för mig och Theus. Ganska omgående skrattade jag häpet och förskräckt åt mig själv, ett sådant där skratt som egentligen är rädsla. Vad sysslar jag med? Ska jag ge mig ut i hemlösheten igen, med Theus dessutom? NEJ. Det är det enda jag aldrig någonsin kommer göra."

Nehe. Men att utsätta Theus för ALLT annat går bra, bara han inte blir hemlös?
Citera
2014-05-04, 10:41
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ha, ha! Tack för morgonens garv!

Ang sista stycket så håller jag med, har själv varit med om liknande inom psykiatrin med "löften" och "överenskommelser" som i slutändan inte betyder nåt.

Har samma erfarenheter, vet inte hur många gånger jag suttit i sådana samtal med skötare, sköterskor, psykologer eller läkare som trots sin utbildning och sina erfarenheter frågar varför man inte bad om hjälp tidigare och ber en göra det nästa gång. Jag är inte dum i huvudet, jag vet att jag borde söka hjälp innan jag hänger mig. Om inte vi normalbegåvade patienter kan hålla våra löften när vi krisar är ju stackars Berny som är dum i huvudet chanslös. Det är nästan sadistiskt att göra liknande överenskommelser med labila individer när det ändå är på intet sätt bindande.
Citera
2014-05-04, 15:31
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Och såg precis på hennes blogg att nu börjas det igen med Projekt Bra Matte:

"Den här helgen har jag ägnat mig åt Theus. Vi har tagit fyra långa promenader varje dag"
"borstat Theus och satt på fästingmedel."
"Busat och varit barnslig med Theus. Det börjar bli för varmt för honom nu, att vara i sängen så mycket."

Japp, då var det dags. Jag ber att få citera mig själv: (FB) Skvaller om Berny Pålsson?
Citera
2014-05-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Japp, då var det dags. Jag ber att få citera mig själv: (FB) Skvaller om Berny Pålsson?

Ja, det är ju typiskt.
Hon har också slutat skriva om den manliga vännen med hundarna som hon umgicks så flitigt med ett tag och som Theus hade "så roligt" med.... Förklaringen kan ju vara att han är tillbaks hos fröken Jag-Vill-Vara-Störd-Och-Galen-Knivporr. De kysser varann på hennes insta... HUR kan egentligen alla dessa galna människor hitta varann???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in