2013-12-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Sorry jag spammar så men jag instämmer till fullo!

Ser dagligen folk med tunga diagnoser som skaffar allt från hundar, katter, akvarium och så vidare helt utan varesig tillsyn eller någon form av hjälp. De kör skötseln i botten, djuren blir sjuka eller så tröttnar de och säljer dem vidare och djuret stressas. Såhär ska det f*n inte vara!

En kvinna jag känner, är 30. Hon "jobbar" som dogwalker, har tagit på sig en katt hon sålde efter att ha stressat ihjäl djuren i flera veckor med att börja tvinga den gå på "litter kwitter" när den just anlänt, den stackars lilla katten blev så rädd att den höll sig och till slut gick den i soffan eftersom den inte kunde hålla sig längre. Kvinnan blev då rasande och efter några veckor såldes katten till ett nytt hem.

När det inte räckte, var det dags för ett akvarium. Det började fint med hög skötsel men mycket omändringar som stressade fiskarna. Ett halvår senare har 95% hoppat ut (eftersom det saknar en ramp samt det ljus som det måste ha) och "begått självmord" (om man nu kan kalla det så) och resterande är svårt sjuka i fenröta. Akvariet är gult av smuts och missköts. Nu är det inte heller roligt längre utan nu är det en hund det siktas på. Npgon som vill bli av med vovven, tänker skänka en hund till denna oansvariga (och mycket sjuk i psykos) kvinna som kommer missköta och tröttna på den också.

Som om detta inte räcker, har denna kvinnas 4 barn även omhändertagits och lägenheten är fylld av bråte. man kan knappt gå därinne. Hon är inte speciellt gammal: 28 år men lever alltså såhär. Finns mycket mer att berätta om detta men ni har fått en svag svag inblick i hur illa ställt det är, hela dennes liv är ett enda stort kaos och vården gör ingenting! De sätter inte ens LPT på henne trots att hon yrar om att Gud pratar direkt till henne och ber henne slå folk, hon har p.g.a även dömts för misshandel vid flertalet tillfällen och planerar vandalism mot olika myndigheter som går henne emot.

Vården har satt Schizoaffektivt syndrom som diagnos och hon har vid två tillfällen tvångsvårdats och både bältats och tvångsinjicerats men släpps snart igen (sist efter 24 timmar) och cirkusen fortsätter. Det har gått så långt att ingen vill bo bredvid henne utan att de flyttar kort efter de flyttat in. Känns som att en vräkning inte ligger långt ifrån i framtiden.

Hon har nu tagit in en hemlös knarkare att bo med henne och dela hyran. Dennes bankomatkort har hon fått med kod till för att agera "god man" åt honom, en kvinna som inte klarar sin egen ekonomi.

Den hund hon nu planerar samt det akvarium hon har ska andra hjälpa henne med "eftersom hon har barn". Att andra har sina egna saker att ta hand om kvittar. Är det inte djur så är det fallfärdiga kolonistugor som köps för en alldeles för dyr peng och sedan förfaller än mer eftersom hon inte klarar av att sköta det, hon klipper inte ens gräset utan det ska grannen och vänner göra.

Föräldrarna verkar stå handfallna och skickar pengar jämt och ständigt men bor mil ifrån henne och deras hjälp med pengar så fort det är något gör att kvinnan tror att pengar alltid kommer. Modern har nu tänder som ruttnat eftersom hon istället för att sköta sina tänder, skickar pengar från sin egna lilla sjukpension till dottern som handlar upp dem på en massa skräp på olika loppmarknader. Hon betalar även hennes skulder hon får när hon döms i misshandelsfall efter misshandelsfall då kvinnan är mycket aggressiv och råkar i bråk titt som tätt.

Jag kan förstå att föräldrarna inte vet vad annat de ska göra för henne men att hon får pengar av dem betyder (hon lever dessutom på kreditkort som om både bidrag och mammas -och pappas- pengar inte vore nog) att hon inte har ett hum om hur hon ska hantera dem. Hon går således upp till socialen och begär nya pengar eftersom hon "handlat upp" de hon fått. När socialen nekar henne med orden "nej, du har fått för denna månaden, du får inte mer" Ska det slås sönder rutor och hotas personal.

Ja, ni hör hur galet allt är, det låter påhittat men jag lovar er att det (tyvärr) är sanning.

Ville ger er en inblick i hur galet det kan gå till med en psykiskt sjuk människa eftersom vården inte längre har något att säga till om. Vore detta 1980, hade hon bott på ett mentalsjukhus och arbetat där samt haft vänner. Okej; noll frihet men hon hade heller inte skadat andra. Som strukturen är NU, skadas både barn, (som i detta fall kommer till världen med en psykiskt sjuk förälder och en missbrukande fader) djur och hennes föräldrar är fullständigt utslitna samt grannar orkar inte och vänner försvinner.

Utan mentalsjukhusens existens, funkar inte den så kallade vården av psyksjuka.

Nu tycker jag du drar alla psyksjuka över en kam. Det du beskriver är verkligen inte bra, men måste vara ett extremfall. Menar du att jag, som har en psykisk sjukdom, skall spärras in på mentalsjukhus för att jag har en psykiatrisk diagnos?
Jag har 2 katter och 1 hund. Aldrig någonsin har de farit illa pga min diagnos.
Citera
2013-12-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
JA.

Det låter kanske hemskt men jag förstår vad personen menar och jag håller med. Det är inte direkt djupa, gapande sår hon har utan ser mer ut som hon rispat sig. Och som någon skrev, hon la ju ut samma bild två gånger och andra gången hade hon typ höjt ljuset på bilden så man såg "såren" tydligare. Större rop på hjälp och "snälla se mig!" har jag nog aldrig beskådat.

Edit:

Ser att fröken B nu sitter och bloggar inifrån psyket. Of course. Fattar inte hur hon lyckats snacka sig in där för det är uppenbart att hon inte är en fara för sig själv eller andra. Hon är inte slutenvårdsmaterial och hon skriver själv att hon är där för att vila upp sig och det får mitt blod att koka eftersom jag vet vilket högt tryck där är på avdelningarna i Malmö och hur många patienter där finns som behöver hennes plats så jävla mycket mer än vad hon gör. Tur för henne att en inte jobbar där som psykiatriker för jag hade sparkat ut henne med huvudet före.

"Nu ska jag försöka se den här tiden som en möjlighet, inte bara sitta av tiden och bli ompysslad utan vila,"

Jaha, så hon brukar "sitta av tiden och bli ompysslad" annars då???
Ta mig fan att hon aldrig blir bättre då. Men hon har aldrig ansträngt sig eller tagit vara på NÅN av de chanser hon fått, det har vi sett ända sen Vingklippt-tiden. Men bra att hon tänker "vila". Det är ju jobbigt för henne annars att titta på Orange Is The New Black i sex timmar, beställa "lyxpizza" och skita i att borsta håret. Då behövs en semester på Vilohem Psyk.
Citera
2013-12-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Nu tycker jag du drar alla psyksjuka över en kam. Det du beskriver är verkligen inte bra, men måste vara ett extremfall. Menar du att jag, som har en psykisk sjukdom, skall spärras in på mentalsjukhus för att jag har en psykiatrisk diagnos?

Precis, samma här!
Citera
2013-12-08, 20:11
Medlem
Gafflens avatar
Det är nu man börjat att hoppas på att Berny tar chansen och kommer till insikt om sitt liv, men snart kommer hon härja.

Så fort hon kommer ut därifrån så kommer hon bli som vanligt igen..
Citera
2013-12-08, 20:14
Medlem
sinfons avatar
Skrev en kommentar till henne i näst senaste inlägget, där jag frågade på vilket sätt hon trodde att det skulle bli annorlunda den här gången med olika sorters hjälp/behandlingshem (när det bevisligen inte fungerat förut). Hon har dock inte publicerat den, såklart, utan bara kommentarer från folk som tycker hon "gör rätt" och "tar ansvar för theus". Och fortsätta blogga får hon också. Det lär ju vara bra för henne.
Citera
2013-12-08, 21:13
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Men bra att hon tänker "vila". Det är ju jobbigt för henne annars att titta på Orange Is The New Black i sex timmar, beställa "lyxpizza" och skita i att borsta håret. Då behövs en semester på Vilohem Psyk.

ÅH GUD JA EXAKT. Man vill bara avlida av när man läser det. Hon förtjänar fan straffarbete i en kolgruva.
Citera
2013-12-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Lider du av schizoaffektivt syndrom då?
Citera
2013-12-08, 23:34
Medlem
Citat:
Lider du av schizoaffektivt syndrom då?

ens syndrom/störning/sjukdom säger oftast, inte alltid, INTE ETT JÄVLA DUGG om hur man är som djurägare. Känner de med schizoaffektivt syndrom som klarar av att ha djur, vet de som är "bara" är deprimerade men klarar långt ifrån av att ha djur.

Plus gamla tanter med 37 katter i en lägenhet. tanter utan psykiatrisk diagnos som verkligen inte skullle ens klara av ett djur.

SLUTA GENERALISERA
Citera
2013-12-09, 00:48
Medlem
sinfons avatar
Citat:
vilken typ av avdelning är du inlagd på? Psykos eller affektiv? Las du in pga av suicidtankar eller depression eller psykos? Förlåt för jobbiga frågor, men var ju så längesen du lades in, och på den tiden (enligt böckerna iaf) så var det ju då pga psykoser
Svar: jag sökte inte för psykos och på inskrivningasamtalet gick vi igenom mitt mående och att det är just nu en depression med hög ångest till följd av att jag insett saker eller börjar inse saker. men deprimerad har jag nog varit länge, under hemlösheten, efter nicklas död, tiden på Fria borg men nu har den väl blivit mer akut dom senaste månaderna. så jag är på en lugn avdelning för människor med ångest och depression. jag hade tur för jag önskade hamna på en sådan avdelning och inte psykos där jag skulle få vistas i en stökigare miljö osv...
Berny Pålsson

Börjat inse saker minsann... Som att hon fabulerat ihop hela "R" och skadat sin familj för alltid?
Citera
2013-12-09, 01:12
Medlem
Automagiskts avatar
Citat:
Saknar honom men det här kan han också behöva, en liten slags semester från mig

ännu en kommentar som är lite skrämmande angående börnys djurkompetens...
djur behöver inte semester från sina människor. de funkar inte riktigt på det sättet.
snarare är det väldigt förvirrande och stressande för dem när matte/husse helt plötsligt lämnar dem hos någon annan och sen försvinner.
Citera
2013-12-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
ens syndrom/störning/sjukdom säger oftast, inte alltid, INTE ETT JÄVLA DUGG om hur man är som djurägare. Känner de med schizoaffektivt syndrom som klarar av att ha djur, vet de som är "bara" är deprimerade men klarar långt ifrån av att ha djur.

Plus gamla tanter med 37 katter i en lägenhet. tanter utan psykiatrisk diagnos som verkligen inte skullle ens klara av ett djur.

SLUTA GENERALISERA
Men är det inte bättre med djurförbud för alla med psykisk sjukdom så att man undgår ett djurlidande p.g.a. detta? Det anser iallafall JAG och jag har inga psykiska sjukdomar. Men det gäller inte bara de med psykiska sjukdomar utan även de som en gång fått påhälsning av länsstyrelsens kontrollanter där fallet bedömts illa. Och de borde gå ut och bedöma långt hårdare än de gör idag!
Citera
2013-12-09, 08:37
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Men är det inte bättre med djurförbud för alla med psykisk sjukdom så att man undgår ett djurlidande p.g.a. detta?

Wow säger jag bara.

Jag är ärligt talat mållös över Pajaspungens logik. Wow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in