2013-08-19, 13:02
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marginalklotter
Berny har ett flertal gånger under de senaste månaderna sagt att hon är författare i olika sammanhang.

Kan ju bero på att hon skriver då och då.

För övrigt har du en lite snävare definition på "yrke" än vad jag har och jag antar att den argumentationen har nått så långt den kan då folk som läser det vi skrivit troligen kan bilda sej en bra uppfattning själva om detta. Om jag händelsevis sitter på krogen så får jag ungefär samma "typ" utav input i form utav åsikter som här på nätet.. det är kort sagt (innan folk blir så packade att dom bara svamlar) lite ärligare atmosfär. Det finns många versioner på just vad "ett riktigt jobb" är OCH vad "ett riktigt liv" är enligt folk.. det var lite därför jag slängde iväg just den frågeställningen.. det kommer inte speciellt ärliga svar från folk i allmänhet så länge dom är nyktra och befinner sej ute i verkligheten (skulle kunna hålla en lång OT-utläggning om det fenomenet). Jag står ganska fast i min uppfattning att termer som "riktigt jobb" och "riktigt liv" är ytterst diffusa när man försöker definiera dom.

sinfon citat:

Citat:
Japp. Senast förra veckan var hon ju kändis och "bästsäljande författare" enligt egen utsaga på facebook.

Ja, så långt dina inlägg går tillbaka och i den frekvens dom dyker upp så har du ju hjälpt henne lite på traven i alla fall till att behålla sitt kändisskap (då utgår jag alltså från att hon blev en kändis när hennes första bok släpptes)... du kan ju t om omedvetet ha bidragit till en kommande bok. Har i minnet att jag läste citatet du hänvisar till via någon länk och att det såg ut som en typisk impuls-pryl. Jag gör ganska stor skillnad på när vissa säger något på impuls jämfört med om dom på fullaste allvar skryter med det.
Senast redigerad av Hyperexium 2013-08-19 kl. 13:04.
Citera
2013-08-19, 15:48
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Ja, så långt dina inlägg går tillbaka och i den frekvens dom dyker upp så har du ju hjälpt henne lite på traven i alla fall till att behålla sitt kändisskap (då utgår jag alltså från att hon blev en kändis när hennes första bok släpptes)... du kan ju t om omedvetet ha bidragit till en kommande bok. Har i minnet att jag läste citatet du hänvisar till via någon länk och att det såg ut som en typisk impuls-pryl. Jag gör ganska stor skillnad på när vissa säger något på impuls jämfört med om dom på fullaste allvar skryter med det.

Om du vill kalla cirkus-Berny för "kändisskap" så får SAOL revidera det ordet.

Det lär aldrig komma en tredje bok även om jag förstått att du peppar hårt på det. Och ponera att hon faktiskt skulle skriva färdigt sin bok, det är inte alls säkert att förlaget kommer godkänna boken med tanke på att hon hänger ut hela sin familj, släkt och deras anhöriga och anklagar dem för grova sexuella övergrepp. Övergrepp som det inte finns (så vitt vi vet) några som helst dokumenterade bevis för, ingen FUP och ingen rättegång. Jag kan inte tänka mig ett enda förlag som skulle ta den risken och ge ut en sån bok, skriven av en trasig, nerbruten kvinna som inte ens kan ta hand om sig själv.
Senast redigerad av Kardnialvokal 2013-08-19 kl. 15:50.
Citera
2013-08-19, 16:38
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Om du vill kalla cirkus-Berny för "kändisskap" så får SAOL revidera det ordet.

LoL.. pågår ju cirkus lite här och var nuförtiden, va.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ndis (tycker wikipedia sammanfattar det ganska bra)
Citat:
Det lär aldrig komma en tredje bok även om jag förstått att du peppar hårt på det.

Är du verkligen helt 100% på det.. att Jag peppar hårt på det.
Citera
2013-08-19, 16:55
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
LoL.. pågår ju cirkus lite här och var nuförtiden, va.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ndis (tycker wikipedia sammanfattar det ganska bra)

Precis, med wikis definition är Berny mer ökänd än känd. Hon är mer känd för sitt liv och leverne än sina böcker, ergo ingen kändis.

Tsss, och ja, du verkar rätt sugen och nyfiken på en ny bok. Inget fel i det men jag tror inte det kommer hända. Ever.
Citera
2013-08-19, 21:53
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Det lär aldrig komma en tredje bok även om jag förstått att du peppar hårt på det. Och ponera att hon faktiskt skulle skriva färdigt sin bok, det är inte alls säkert att förlaget kommer godkänna boken med tanke på att hon hänger ut hela sin familj, släkt och deras anhöriga och anklagar dem för grova sexuella övergrepp. Övergrepp som det inte finns (så vitt vi vet) några som helst dokumenterade bevis för, ingen FUP och ingen rättegång. Jag kan inte tänka mig ett enda förlag som skulle ta den risken och ge ut en sån bok, skriven av en trasig, nerbruten kvinna som inte ens kan ta hand om sig själv.

Förtalsmål är väldigt ovanliga i överlag i Sverige och är ännu ovanligare mot förlag och författare. Jag kan bara dra mig till minnes ett förtalsmål mot vad som stått i en bok i modern tid som vunnits och det var någon gång på 1960-talet har jag för mig, så att få den utgiven blir nog inte sådär jättesvårt med tanke på hennes tidigare framgångar.

Sedan så får vi väl se hur media kommer reagera...
Citera
2013-08-20, 02:38
Medlem
Denosynliges avatar
Är det bara jag som får intrycket av att saker och ting är på bristningsgränsen med tanke på hennes senaste inlägg i bloggen?
Senast redigerad av Denosynlige 2013-08-20 kl. 02:39. Anledning: Felaktig meningsuppbyggnad
Citera
2013-08-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Nej, jag minns att detta stod i tidningen också.

Jag syftade på det om förlagets intresse. Hotellnotorna och de brända förskotten ser jag ingen som helst anledning att tvivla på.

Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska tro. De flesta hade ju varit rökta hos förlagen efter en sådan grej, men den förklaring Berny gav till det lät faktiskt inte helt otrolig. Allt var ju inte glömt och förlåtet, för det första. Och har man fått en bra kontakt med en förläggare som dessutom verkligen tror på en och har velat ge ut ens böcker, så... I kombination med Bernys snackförmåga och tidigare försäljningssiffror är det i alla fall inte helt uteslutet att de vill ge henne en chans att komma tillbaka. Men jag tror väl egentligen ingenting om saken förrän en bok faktiskt kommer ut.
Citera
2013-08-20, 12:24
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Förtalsmål är väldigt ovanliga i överlag i Sverige och är ännu ovanligare mot förlag och författare. Jag kan bara dra mig till minnes ett förtalsmål mot vad som stått i en bok i modern tid som vunnits och det var någon gång på 1960-talet har jag för mig, så att få den utgiven blir nog inte sådär jättesvårt med tanke på hennes tidigare framgångar.

Sedan så får vi väl se hur media kommer reagera...

Mje, där har du dock fel. I nuläget är stämningsansökan inlämnad mot Camilla Danilda eftersom hon i sin bok pekar ut sin farsa som mannen som förgripit sig på henne. Målnummer: T 3258-09

Jag talar inte heller endast om brottsmål utan även civilmål. Där finns flera exempel på det, boken "Gömda" till exempel av Liza Marklund.

Tvivlar på att någon skulle släppa en bok som "En psykopats dotter" utan att bli ifrågasatt och/eller granskad på ett eller annat sätt.
Citera
2013-08-20, 13:35
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Är det bara jag som får intrycket av att saker och ting är på bristningsgränsen med tanke på hennes senaste inlägg i bloggen?

Det ser inte ut att vara speciellt bra för tillfället, nä. En spricka i kristallen.. hoppas den går att reparera. Nu vet jag inte riktigt hur Emmas (blogg?) ser ut för tillfället.. men finns det någon hint om vart det har krisat eller är det som Berny antyder själv att det är typ ångest som tagit över hela tillvaron? Knepiga med ångest är ju att man har jäkligt svårt att få ner några vettiga ord om den när den väl slår till på allvar.. oftast först en tid senare när man mår mer OK som man kan se en del utav orsakerna och börja förstå den.
Citera
2013-08-20, 16:12
Medlem
Berny mår piss och Emma flashar med
brösten på din blogg..vart är logiken i det?
Om min sambo mådde så dåligt som Berny
utger sig för att göra, så skulle inte jag själv
sitta och skriva porriga inlägg på min blogg. :S
Citera
2013-08-20, 17:39
Medlem
Kardnialvokals avatar
Jaha, nu ska Berny in på akutpsyk helt plötsligt. Hon mår jättedåligt men hinner självfallet ta en idolbild på bussen där hon poserar och plutar med läpparna. Om hon blir inlagd får hon akta sig för vårdarna så de inte blir kära i henne och hennes fantastiska awesomeness.

Undrar för övrigt om hon inte kommer bli avvisad på akutpsyk. De har skithögt tryck i Malmö och tar inte in patienter som tror att psyk är synonymt med vilohem. Men men, det återstår väl att se. Hon kommer väl hota sig in om läkaren nämner att hon inte platsar på sluten avdelning.
Citera
2013-08-20, 18:15
Medlem
sinfons avatar
Hon blir garanterat vidareskickad till beroendecentrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in