2013-08-18, 11:23
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twelvefortynine
Emma en lång bakgrund med både alkohol och drogmissbruk så det förvånar mig inte.
Saker började gå åt rätt håll sen hon skaffade Chanel, nu har de börjat gå utför igen.

Jaså? Vad har du för info om Emma?
Citera
2013-08-18, 14:35
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonist
Det hade varit intressant och se vad som hände om Berny tvingades jobba lite. För det klarar hon, så som hon håller igång... Kanske inte heltid men nåt tror jag faktiskt hon orkar med.

Så får hon prova på det riktiga livet lite, inte bara hennes gulligullvärld.

LOL.. jag önskar så att jag hade spelat in en viss scen på mobilen (hade nog fått spela in det via ljud eftersom mobil-kamerorna var så usla på den tiden).. så hade ni kunnat se vem som var mest arbetsvillig OCH arbetskapabel när Jonas och Berny bodde ihop. Känns lite "vasst" att återge situationen (det var flera kom jag att tänka på nu) pga personliga skäl men jag minns än idag vilken underbar ironi som existerar på vissa platser i samhället när ord yttras i stil med "kvinnor är fan i mej ena riktiga gnällspikar.. arbetar gör dom inte heller.. duger bara vid spisen och i sängen".. scener jag minns från mitt eget liv och speciellt den jag nu kom att tänka på bevisar (skulle ta mej fasen hålla i en rättegång, LOL!) att detta sannerligen ÄR ett grovt generaliserande OCH därtill en nästan total motsägelse till hur verkligheten ser ut.

Ni spekulerar lite i hur kapabel Berny är att arbeta "på riktigt".. snackar vi då om att komma till bygget 4:30 och riskera livet lite granna eller snackar vi om att glida in på kontoret en timme efter jobbet egentligen började och sedan spendera ytterligare en timme i "möte" (=kak-kalas) ? Duger författare och OM så.. hur många böcker måste man skrivit för att det ska vara "på riktigt"? Jag bara undrar vad den korrekta definitionen på saker som "riktigt liv" och "riktigt jobb" egentligen är.. inte endast på nätet som jag funderar över detta utan även "IRL" pga människor har en tendens att knipa igen näbben där för att senare gå in på facebook/anonymt x-forum och säga sin egentliga (?) åsikt. Detta är dock lite OT-tankar som jag personligen har. Men om någon vill svara på det så var så god.

Generellt om Berny som person så har Jag uppfattat henne som absolut arbetskapabel i den meningen att hon skulle kunna fixa ett "vanligt jobb" (för att vara konkret här då.. receptionist t ex).. OM skiten som hänt i hennes liv INTE hänt (med reservation för detaljer som vi idag uppenbarligen inte kan få klarhet i). Då har jag isolerat henne som person så att säga och därmed exkluderat sjukdomar/olyckliga omständigheter.
Citera
2013-08-18, 18:28
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Hittade av en slump Bernys gamla elddrake på facebook, har öppen profil.

L*cas L*ndström (*=u)

For the record. Har träffat Lucas IRL några få gånger dock har jag aldrig känt honom personligen då vi nog båda två kunde konstatera att vi helt enkelt inte passar som "superpolare".. så jag har, hör och häpna, inte ens något "hemligt skvaller" om honom. Jag ska dock ge han cred för en uppenbar talang att skriva då jag läste lite granna utav hans privata alster i det förflutna (ja, det var Jonas som visade mej).
Citera
2013-08-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det behöver du inte oroa dig för, det finns alltid en famn för mer eller mindre snygga fruntimmer under 30. Berny däremot närmar sig snabbt punkten där det inte längre är romantiskt att vara en stackars sargad själ.

Oroar mig inte de minsta, bara att jag vet hur de kommer sluta oavsett om hon inte tar tag i sitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Jaså? Vad har du för info om Emma?

Betydligt mer än jag kommer skriva här, kommer vara väldig restrektiv i mitt skrivande,
kommer mest bekräfta eller dementera eventuella påståenden.

Hon gå på aktivitetstöd via arbetsförmedlingen,
tidigare jobbat inom hårvårds branchen.
Anser sig för "fin" för ett vanligt jobb och be om hjälp med eget boende (soc)
skulle hon heldre välja och bo på gatan enligt egen utsago.

Mycket mer tänker jag inte bjuda på för stunden.
Citera
2013-08-18, 20:35
Medlem
Littlepaw13s avatar
Vardör envisas emma med att säga att hennes juver är av plast? Om dom nu vore det förstår jag inte hennes två-bh's behov under alla kläder.
Det börjar mest likna en pinsam cirkus och allra luatigast är bilderna från bigslap på bernys blogg där hon inte ens pallat att färgmatcha...
Citera
2013-08-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
LOL.. jag önskar så att jag hade spelat in en viss scen på mobilen (hade nog fått spela in det via ljud eftersom mobil-kamerorna var så usla på den tiden).. så hade ni kunnat se vem som var mest arbetsvillig OCH arbetskapabel när Jonas och Berny bodde ihop. Känns lite "vasst" att återge situationen (det var flera kom jag att tänka på nu) pga personliga skäl men jag minns än idag vilken underbar ironi som existerar på vissa platser i samhället när ord yttras i stil med "kvinnor är fan i mej ena riktiga gnällspikar.. arbetar gör dom inte heller.. duger bara vid spisen och i sängen".. scener jag minns från mitt eget liv och speciellt den jag nu kom att tänka på bevisar (skulle ta mej fasen hålla i en rättegång, LOL!) att detta sannerligen ÄR ett grovt generaliserande OCH därtill en nästan total motsägelse till hur verkligheten ser ut.

Ni spekulerar lite i hur kapabel Berny är att arbeta "på riktigt".. snackar vi då om att komma till bygget 4:30 och riskera livet lite granna eller snackar vi om att glida in på kontoret en timme efter jobbet egentligen började och sedan spendera ytterligare en timme i "möte" (=kak-kalas) ? Duger författare och OM så.. hur många böcker måste man skrivit för att det ska vara "på riktigt"? Jag bara undrar vad den korrekta definitionen på saker som "riktigt liv" och "riktigt jobb" egentligen är.. inte endast på nätet som jag funderar över detta utan även "IRL" pga människor har en tendens att knipa igen näbben där för att senare gå in på facebook/anonymt x-forum och säga sin egentliga (?) åsikt. Detta är dock lite OT-tankar som jag personligen har. Men om någon vill svara på det så var så god.

Generellt om Berny som person så har Jag uppfattat henne som absolut arbetskapabel i den meningen att hon skulle kunna fixa ett "vanligt jobb" (för att vara konkret här då.. receptionist t ex).. OM skiten som hänt i hennes liv INTE hänt (med reservation för detaljer som vi idag uppenbarligen inte kan få klarhet i). Då har jag isolerat henne som person så att säga och därmed exkluderat sjukdomar/olyckliga omständigheter.

Under Jonastiden är ju en annan sak, då JOBBADE hon ju som författare. Det vill säga gav ut böcker, skrev en och annan tidningsartikel, gjorde framträdanden och annat som ingår i yrket.

Författare är ett riktigt yrke, men ett rätt speciellt sådant. Min uppfattning i dagsläget är att Berny förvisso är författare i någon mån (utgiven och med kontakt med förlag), men knappast kan sägas ha ett jobb i form av författarskapet. Hon skriver på en bok som förlaget verkar ha visat intresse för och har skrivit åtminstone någon artikel och det är ju kul, men nej, jag tycker inte man kan leva hur länge som helst på att ha gett ut ett par böcker. Det var liksom ett tag sedan sist nu. Däremot kan jag nog köpa att hon har ett jobb om hon ger ut en till och kommer igen lite med det andra.

Sedan är det som jag tjatat om i tråden så att även författare behöver ha någon form av annat jobb vid sidan av (om än inte nödvändigtvis på heltid), åtminstone tills några böcker är ute och de etablerat sig. Inte ens storsäljande deckarförfattare som kommer med en bok om året brukar kunna sluta med allt annat efter två böcker, så att Berny och hennes kvarvarande fans drar författarkortet så fort hennes livsstil eller värdighet ifrågasätts håller inte.
Citera
2013-08-18, 23:56
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marginalklotter
Under Jonastiden är ju en annan sak, då JOBBADE hon ju som författare. Det vill säga gav ut böcker, skrev en och annan tidningsartikel, gjorde framträdanden och annat som ingår i yrket.

Hon var mer aktiv på den tiden, svar ja. I övrigt så är ju ditt resonemang ganska subjektivt angående angående yrket. För att ta ett jämförande exempel så är översättare någorlunda giltigt i sammanhanget.. om du inte befinner dej på absolut "topp-nivå" (där du översätter hela böcker) så blir det ganska magert i kassakistan och du får slita ganska rejält upp till det hela och många får också ha andra jobb vid sidan om (eller t om växla) för att det ska gå runt rent ekonomiskt. De flesta är egen-företagare vilket i sin tur innebär lite utmaning och jobbar därmed inte alltför sällan hos många bolag samtidigt och således kan det också gå långa tidsperioder mellan jobben pga marknad/konjunktur. Är man INTE översättare mellan översättar-jobben. Retorisk fråga.

Citat:
Däremot kan jag nog köpa att hon har ett jobb om hon ger ut en till och kommer igen lite med det andra.

Det lutar ju åt det hållet och då anser ju jag följande... har du väl tagit dej in i ett yrke så upphör du inte att "existera där" bara pga tidsperioder utav någon form av inaktivitet eller sänkt aktivitet.

Citat:
så att Berny och hennes kvarvarande fans drar författarkortet så fort hennes livsstil eller värdighet ifrågasätts håller inte.

Om vi lyfter den frågan en nivå upp så är det hyfsat ogiltigt att "dra ett kort" i många sammanhang. Jag skulle dock vilja påstå att det är relativt vanligt (vilket är intressant och föremål för en total OT-diskussion). Den enda gång som en titel eller yrke eller vad det nu kan vara skulle kunna användas som ett riktigt argument är ju i sitt rätta sammanhang.. inte fel sammanhang. Om det nu finns en skara fans (jag håller inte någon större reda på varken dom eller "haters" faktiskt) som drar detta kort i tid och otid...jaa.. det kan bara bli ogiltigt i så fall. Jag har inte sett Berny själv använda titeln "författare" i tid och otid.. möjligen att jag sett att hon använt det på ren impuls någon gång.. men knappast till den graden att jag lagt någon större vikt vid det.

EDIT: Jag ska lägga till det faktum att jag INTE sitter på fakebook, minstagram, kvitter med mera liknande (följer ett fåtal bloggar dock)... så om jag i sammanhanget missat en massa inlägg/citat som andra anser relevanta så är alltså förklaringen här.
Senast redigerad av Hyperexium 2013-08-19 kl. 00:50.
Citera
2013-08-19, 00:41
Medlem
sinfons avatar
Klart förlaget är intresserade, hon lurade ju dem på förskottet till den "fiktionella romanen" och har sagt själv att hon nu "är skyldig dem en bok". Förutom alla hotellnotorna hon sa skulle skickas till dem.
Citera
2013-08-19, 02:43
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
EDIT: Jag ska lägga till det faktum att jag INTE sitter på fakebook, minstagram, kvitter med mera liknande (följer ett fåtal bloggar dock)... så om jag i sammanhanget missat en massa inlägg/citat som andra anser relevanta så är alltså förklaringen här.

På instagram presenterar hon sig som författare.
Citera
2013-08-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Klart förlaget är intresserade, hon lurade ju dem på förskottet till den "fiktionella romanen" och har sagt själv att hon nu "är skyldig dem en bok". Förutom alla hotellnotorna hon sa skulle skickas till dem.

Ja, enligt Berny alltså. Säga vad man vill om källan, men något annat har jag inte att gå på - jag har ingen kontakt med hennes förra eller nya förlag och kan inte kolla saken. Och, som Berny förklarade för mig under den diskussionen: jag kan ju absolut aldrig förstå.

Hyperexium: Ja, jag vet hur det är i översättarbranschen också och tycker samma sak där. Nej, men upphör inte att vara översättare mellan uppdragen, åtminstone inte så länge man håller på och växlar mellan jobb för att kunna fortsätta som översättare. Har man däremot inte haft några uppdrag på typ tre år och inte varit speciellt aktiv med att skaffa några heller (eller, för litterära översättare, sälja in projekt hos förlag och söka eventuella stipendier), och dessutom inte har något "vanligt" jobb vid sidan av tycker jag inte att man kan säga att man har ett jobb som översättare. Visst har man kanske yrket kvar i någon mening om man har en F-skattsedel och kan börja igen om något dyker upp, men det är inte nödvändigtvis samma sak som att man jobbar, nej.

Berny har ett flertal gånger under de senaste månaderna sagt att hon är författare i olika sammanhang.
Citera
2013-08-19, 10:25
Medlem
Citat:

Det jag menar med jobba är att komma ut och träffa folk, det behöver inte vara heltid. Hon fixar ju det privat så varför inte annars också liksom. Men jag antar att hon är rädd för att trycka hål på tyck-synd-om-mig-bubblan som hon har med hjälp av isoleringen hemma...
Citera
2013-08-19, 10:53
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ja, enligt Berny alltså. Säga vad man vill om källan, men något annat har jag inte att gå på - jag har ingen kontakt med hennes förra eller nya förlag och kan inte kolla saken.

Nej, jag minns att detta stod i tidningen också.

Citat:
Berny har ett flertal gånger under de senaste månaderna sagt att hon är författare i olika sammanhang.

Japp. Senast förra veckan var hon ju kändis och "bästsäljande författare" enligt egen utsaga på facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in