2014-12-16, 00:01
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det är ändå en skillnad på ett sätt nu. Idag när Berny provocerar för att få existensbekräftelse och uppmärksamhet, VET ju nästan alla att hon ljuger, undantaget fem-tio bernyaner på Fb. I dokumentet framgår att hon faktiskt fick äkta förståelse och empati (och resurser) från nästan alla runt omkring henne, trots helt otroliga historier. Det var ju det som gjorde att hon fortsatte.

Idag får jag känslan av att det med att provocera mest är lek från hennes sida. Att hon skriver löjliga saker enbart för denna tråds skull och reaktionerna härinne.

Tex:
Denonsynlige säger att hon ska berätta B:s hemligheter om B skaffar djur igen, vips så ska de titta på katt och har en Pitbull i knät.

Det är så genomskinligt vad hon håller på med. Men visst, vi härinne får vårt och B får vad hon vill.

Jag tror faktiskt inte det är så. Jag har trott det däremot, flertalet gånger. Men efter att ha läst dokumentet (som då alltså, jag upprepar, BERNY SJÄLV har valt ut till omvärlden) så har jag nog ändå landat i slutsatsen att hon helt enkelt har fastnat. Hon är inte så smart som vi tillskriver henne. Hon är bara 13-14 år i huvudet fortfarande. Hon beter sig exakt likadant nu som då. Lögner, fantasier, draman, uppmärksamhet. När bluffarna synas viftar hon bara bort allt och vänder blad, påbörjar en ny pseudoverklighet. Och kan inte för sitt liv förstå varför folk inte bara kan vara med på det, varför vi är så jävla krångliga och snokiga och envisas med att ta upp hennes gamla handlingar som argument för att hon inte ska begå dem igen. Så fungerar ju inte hennes värld, vi fattar ju liksom inte att det faktiskt är HELT annorlunda den här gången. Klart hon ska ha tusen collies, cockerpoodles, katter, pitbulls, bröllop och hormonbehandlade barn. Jobbiga idioter som påpekar saker som att "tre hundar flyttat in och ut ur den där lägenheten under loppet av ett några veckor" ska bara hålla käften och sluta pocka på hennes lycka. Snart har hon och Andreas faktiskt varit tillsammans i flera år, så det så.

Nej. Det största problemet med Berny är och har alltid varit att hon vid behov kan uttrycka sig i tal och skrift som en vuxen person. Och därför tar man henne för det. Och blir besviken på henne som om hon vore en vuxen. Det är verkligen speciellt, och jag har aldrig sett något liknande förut. Men om man inte läser hennes ord utan bara tar in hennes handlingar och bilder, blir det väldigt tydligt. Om man skiter i alla hennes märkliga rättfärdiganden och bara tar i beaktande hur människan faktiskt har betett sig de senaste åren. Om man tänker bort alla hennes försköningar och faktiskt tittar på verkligheten på bilderna hon lägger upp (min favorit hittills är "förlovningshänderna" komplett med skabbiga naglar, usb-kabel och tubsockor på skitigt golv), alla dåligt retuscherade selfies och allt ohämmat skryt om prylar (att handla och köpa grejer hela tiden verkar för övrigt vara Bernys bild av att vara lyckad). Har hon inte fastnat i puberteten så saknas iallafall vitala delar av hennes frontallob.

Nu tror jag förvisso inte att alla 13-åringar skulle börja leva som Berny bara för att man gav dem eget boende, fri tillgång på mediciner, möjligheten att köpa djur, bli med barn och göra agna anmälningar till polisen. De flesta av dem hade inte ens blivit som Berny även om man gav ut deras fabuleringar i form av två böcker följt av rockstjärnestatus i valfri subkultur. Gränser och empati, vad som är rätt och fel, lär man sig långt innan dess. Det är där Berny saknar något, och det har hon någonstans också alltid vetat. Varför tror ni hon reagerar så otroligt starkt på att bli kallad "ond" av sin lärare (och senare även sina föräldrar)?
Citera
2014-12-16, 00:03
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kupochan
psstt.... berny "släpper" de här journalerna för A's skull. För han sitter i skiten på sitt jobb och hos sina ex. Rökridå... Berny "tar smällen" för att det ska pratas om annat... men...det A inte har förstått är hur Berny kan/kommer att bråka/gapa när/om det tar slut. båda leker på farligt vatten.

Whut? Berny har inte släppt någonting medvetet, det försäkrar jag. Dessa skickades i en av hennes svagare stunder till ett par av hennes vänner, långt innan hon träffades Andreas. Och jag har suttit på dem ett bra tag innan jag kände att jag kunde dela dem. Berny visste alltså inte att jag redan hade dem när hon försökte dansa tango med mig via PM.
Senast redigerad av sinfon 2014-12-16 kl. 00:09.
Citera
2014-12-16, 00:12
Medlem
kupochans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Whut? Berny har inte släppt någonting medvetet, det försäkrar jag. Dessa skickades i en av hennes svagare stunder till ett par av hennes vänner, långt innan hon träffades Andreas. Och jag har suttit på dem ett bra tag innan jag kände att jag kunde dela dem. Hon visste alltså inte att jag redan hade dem.

Då ber jag om ursäkt ,är felinfomerad. Man måste sålla skvallret även när det gäller Berny. Intressant dock.... att det är så det hela är. Att du hade journalerna långt innan A.
Citera
2014-12-16, 00:18
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kupochan
Då ber jag om ursäkt ,är felinfomerad. Man måste sålla skvallret även när det gäller Berny. Intressant dock.... att det är så det hela är. Att du hade journalerna långt innan A.

Nej, jag har fått dem efter att Andreas kom in i bilden. Men personen som skickade dem till mig ska ha fått dem långt innan dess, när hon var igång som värst och skulle starta upp "R" för hundraelfte gången. Förutom detta är det enda jag fått veta att avsändaren har fått nog av Berny. Som jag nämnde tidigare misstänker jag att det är Elisa (pga användarnamn och formuleringar), men jag kan ju inte veta säkert.
Senast redigerad av sinfon 2014-12-16 kl. 00:20.
Citera
2014-12-16, 00:22
Avslutad
Men jag tror inte sanningen är så enkel som att hon bara är "ond".

Berny har aldrig blivit ifrågasatt ordentligt och konsekvent av de som har haft makten att göra så, läkare, vårdpersonal, soc m.m. De hade faktiskt kunnat stoppa detta efter hennes typ 20e våldtäktshistoria.

Jag har börjat tro på de som snackar om utvecklingsstörning, förståndshandikapp på någon nivå. Kanske inte så som vi är vana vid att uppfatta dessa tillstånd, men att hon har stannat kvar i tonåren, rent mentalt, kan ju ses som en utvecklingsstörning. Inte psykopati som hon gärna vill hävda. Att hon inte lär sig eller kan sätta gränser kan lika gärna bero på att hon inte förstår vad dessa begrepp inneär. Rent intellektuellt.

Sinfon, har du träffat B någon gång, förresten, i något sammanhang? Eller gått förbi henne på gatan/sett henne på avstånd? (ni bodde ju i samma stad under iaf en period).
Citera
2014-12-16, 00:25
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Sinfon, har du träffat B någon gång, förresten, i något sammanhang? Eller gått förbi henne på gatan? (ni bodde ju i samma stad under iaf en period).

Jag såg henne på Magnus begravning första gången, sedan har jag gått förbi henne på gatan några gånger (och sett henne från balkongen) när vi bodde i samma kvarter. Så inte "träffat", nej. Hon vet inte heller vem jag är.

Fast ett tag hade jag en egen skylt på hennes fönster! Det var tider det.
Citera
2014-12-16, 00:33
Avslutad
Roligast i helgens bråk var ändå Erwik som sade att vi är avundsjuka på Bernys lycka, att vi är trasiga och ensamma människor, typ.

Jag undrar genuint vad exakt i hennes "lycka" vi är så avundsjuka på? Många har sagt så, men jag fattar fortfarande inte på VAD.
Citera
2014-12-16, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Jag såg henne på Magnus begravning första gången, sedan har jag gått förbi henne på gatan några gånger (och sett henne från balkongen) när vi bodde i samma kvarter. Så inte "träffat", nej. Hon vet inte heller vem jag är.

Fast ett tag hade jag en egen skylt på hennes fönster! Det var tider det.

Du är speciell, sinfon....
Citera
2014-12-16, 00:39
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Jag undrar genuint vad exakt i hennes "lycka" vi är så avundsjuka på? Många har sagt så, men jag fattar fortfarande inte på VAD.

Men hon har ju en MAN. Det är allt man behöver för att bli lycklig!

Skitsamma att hon har dumpat den hon kallade sin bästa vän i ett par år (Theus). Nu är det MANNEN som gäller.
Citera
2014-12-16, 01:16
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Men hon har ju en MAN. Det är allt man behöver för att bli lycklig!

Det kan du ge dig fan på baby. Du har vunnit en kaffemaskin och valfritt antal barn!
Citera
2014-12-16, 01:24
Medlem
mittenskittens avatar
Citat:
Roligast i helgens bråk var ändå Erwik som sade att vi är avundsjuka på Bernys lycka, att vi är trasiga och ensamma människor, typ.

vem är den här Erwik och var har det skrivits om att vi är "avundsjuka"? (hur man nu kan tro att någon skulle vara avundsjuk på någon som Berny går över mitt förstånd men jaja)
Citera
2014-12-16, 01:27
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittenskitten
vem är den här Erwik och var har det skrivits om att vi är "avundsjuka"? (hur man nu kan tro att någon skulle vara avundsjuk på någon som Berny går över mitt förstånd men jaja)

Alexander Erwik, chefredaktör för Finest, Linda Rosings f.d. bäste vän och var med i dokusåpan Baren i början på 2000-talet.

Verkar försvara hopplösa personer som Linda och Berny rent allmänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in